Krönika - Våra digitala skattkammare

Robot
Krönika - Våra digitala skattkammare

Guden “Portunus” var i den romerska mytologin alla nycklar och dörrars väktare, och som sådan oundvikligen en “exactionum coactore”, dvs. en samlare.

#blizzard-app, #gog, #origin, #steam, #uplay


Medlem

Jag har ett antal helt oöpnnade Wii-spel (har aldrig ägt en Wii och kommer nog aldrig göra det). Vissa är dubbletter också. Men jag känner att dessa står mig närmare än biblioteket på Steam av någon anledning. Flyttar jag så kommer de nog även få en extra säker plats.

EDIT: Kan rekommendera denna dokumentär på SVT som handlar om samlare: https://www.svtplay.se/video/14717416/en-samling-samlare/en-s...

Bl.a så är Lars Wingefors (VD THQ Nordic) med och berättar om sin samling med Game & Watch. Självklart är Lasse Åberg också med och berättar om Disney.

Medlem

Jag har i princip helt slutat köpa digitala utgåvor. Jag gillar den fysiska grejen mera, kanske även därför jag samlar vinylskivor. Det är något speciellt. Att ha dem fysiskt bringar mig dessutom mindre stress och jag köper mindre onödiga spel. Dessutom har jag dem sorterat efter i vilken ordning jag tänker spela dem och de jag är klara med hamnar längst bak i hyllan. PC spel köper jag aldrig längre utan min samling består till största del av ps4 spel

Medlem

"Våra digitala skattkam-are"


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Tack för en intressant krönika.
Digital distribution i all ära, men nog var det få saker som kunde toppa att gå till sängs med en fet'ing manual i bokform och prassla med till en Jane's
(på den gamla goda? tiden)

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag var stor motståndare till digitala spel tills jag emigrerade till PC och köpte en "gaming rig" förra året i maj. I början köpte jag bara fysiska spel på irriterande, långsamma, små storlekade gamla DVD skivor. Bl.a handlades CoD: Black Ops 3 där Steam installerades som ett krav från DVD skivan (Nån av de 200..). I alla fall så började jag fixa o dona med Steam plattformen och upptäckte mer o mer av funktioner och gemenskap. Sedan 2 månader efter dundrade Steam Summer Sale ner som en bomb från skyn och blåste mig av stolen av alla extrapriser på olika spel. Jag vräkte på med massor av titlar. 2 månader efter Summer Sale upptäckte jag Kinguin så dit gick jag över och shoppade spel för att sedan återkomma till Steam under deras stora reor. Nu, året senare sitter jag med 307 spel i biblioteket där de flesta är AAA-spel och inte 5 kronors indie.
Jag uppgraderade datorn nu i januari i år med ett flertal nya grejer bl.a. ett chassie där jag inte ens tog en med plats för optisk läsare då dt bara körs digitala spel. På konsol är det dock fysiskt som gäller då HD är för liten (500GB). Sedan vill jag kunna låna ut mina spel till polare. Även byta in på GameStop mot andra titlar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@CARTMAN:

Händer att jag köpt skiva (för det är billigare än köpa bra koden i vissa fall). Använder dock inte skivan utan bara koden. Har varit med om DVD fodral med en klisterlapp med koden och ingen skiva alls.

Är egentligen rätt stort miljöslöseri att promota vanliga skivförsäljningen bara för att butiker inte ska slå igen (alltså sälja koden flera 100kr dyrare än att köpa fodralet fysiskt i butik).

Handlar sällan/aldrig direkt på steam för det är så dyrt (köper dock inte grånycklar).

Köper bara fysiska när det gäller specialutgåvor jag vill ha.

1
Skriv svar