Digitala nyckelåterförsäljaren G2A stärker sitt köpskydd

Robot
Digitala nyckelåterförsäljaren G2A stärker sitt köpskydd

Säljare måste nu visa upp sina riktiga namn för köparna.

#g2a, #gearbox


Geeks Gaming

Men du måste ändå köpa till deras skyddstillägg då dom inte kan garantera att nycklarna är legit

Medlem

Har aldrig fått en dålig nyckel och köper alltid utan deras skydd.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd
Skrivet av Jinxswe:

Men du måste ändå köpa till deras skyddstillägg då dom inte kan garantera att nycklarna är legit

man behöver inte skyddet, alltid skippat det och har det strulat med nyckeln har dom ändå hjälpt mig

Medlem

Tror inte det är svårt för bedragare att skaffa en målvakt om de nu vill fortsätta lura folk på G2A.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Har aldrig fått en dålig nyckel och köper alltid utan deras skydd.

Nyckeln kan fortfarande vara köpt med stulen kreditkorts info, där utvecklarna får stå för kostnaderna (chargeback + avgift) medans G2A och de kriminella fortfarande tjänar på det.
Visst utvecklarna kan välja att spärra nyckeln men då även riskera att få massa skit från tusentals "konsumenter", ofta samtidigt eftersom mycket det här sker när det är reor och tusentals ex säljs ut.
Dåligt ryckte är något de flesta utvecklare, speciellt de mindre absolut inte har råd med, speciellt när de dessutom behöver oroa sig över sådant här skit hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q
http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth...
https://lockesjourney.wordpress.com/2016/03/17/the-hard-truth...
http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-21-murky-world-of-p...
http://www.polygon.com/2015/2/9/8006693/the-truth-behind-thos...
http://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-st...
http://imgur.com/gQhoEmH
http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-03-controversial-pc...
https://www.youtube.com/watch?v=zpCnGXA_EdQ
https://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and...
http://twinfinite.net/2016/06/dev-going-buy-g2a-please-pirate...

Det här gäller heller inte bara G2A, utan verkar snarare vara normen inom hela den här ruttna marknaden.

Medlem

G2A dom nötterna...

Historien:

Köpte Watch Dogs 2 till Uplay hos G2A, upptäckte dumt nog efter jag hade köpt det att det var till Uplay, så jag frågade efter refund men kunde ej ges, dom föreslog "marketplace"

Sålde nyckeln utan problem, fick mina pengar och köpte det sedan för Steam.
Efter tre dagar helt plötsligt drog dom pengarna igen och en jävla härva drogs igång att jag hade sålt en använd nyckel, jag fattade bara inte vad dom dillade om, så nu påstod köparen att koden var använd, medans jag garanterade att jag har inte rört den, ingen annan heller, då kom G2A in i bilden och tog disputen till min fördel, så hela ärendet stängdes.

En vecka senare så öppnades det igen med att deras "CD key specialist" hade identifierat att jag hade använt nyckeln och sedan försökt sälja den och drog pengarna igen, och denna gången kunde jag inte göra ett enda piss...

Men jag drog det såpass långt, ungefär en månad tog det, med att jag fick datum och tidsslag nyckeln aktiverades(via Ubisofts support), och det var precis EFTER den vart såld via marketplace, men detta sket G2A i, dom påstod det hade tagit för mycket tid och dom är ledsna men beslutet kunde inte ändras

Jävla idioter, 299~kr fattigare för det
Kommentarer såsom "Rätt åt dig som köper på greymarkets" undanbes, då detta är inte i grund och botten G2As fel, utan den jävla oärliga köparen som lyckades snylta till sig ett gratis spel

Slutresultatet dock:
Att ha det via steam ändrade inte faktum att man behövde uplay.... Snacka om facepalm...

Avstängd
Medlem

@totte1015: en genväg är ofta en senväg


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nyckeln kan fortfarande vara köpt med stulen kreditkorts info, där utvecklarna får stå för kostnaderna (chargeback + avgift) medans G2A och de kriminella fortfarande tjänar på det.
Visst utvecklarna kan välja att spärra nyckeln men då även riskera att få massa skit från tusentals "konsumenter", ofta samtidigt eftersom mycket det här sker när det är reor och tusentals ex säljs ut.
Dåligt ryckte är något de flesta utvecklare, speciellt de mindre absolut inte har råd med, speciellt när de dessutom behöver oroa sig över sådant här skit hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q
http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth...
https://lockesjourney.wordpress.com/2016/03/17/the-hard-truth...
http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-21-murky-world-of-p...
http://www.polygon.com/2015/2/9/8006693/the-truth-behind-thos...
http://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-st...
http://imgur.com/gQhoEmH
http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-03-controversial-pc...
https://www.youtube.com/watch?v=zpCnGXA_EdQ
https://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and...
http://twinfinite.net/2016/06/dev-going-buy-g2a-please-pirate...

Det här gäller heller inte bara G2A, utan verkar snarare vara normen inom hela den här ruttna marknaden.

Köper inte argument grundade på avvikelser. "Sluta köp billiga spel för att en försvinnande liten del av nycklarna är stulna" - Nej tack, har sparat tusenlappar på sidor som G2Play och kommer så fortsätta.

Medlem

Aldrig förstått argumentet att gnälla på G2A. När det är utgivaren och bankerna som inte har ordentliga checks som möjliggör att scammers kan komma över nycklarna i första ledet.

Hur Fan ska G2A kunna ha koll på om nycklarna köpts för legitima pengar eller inte. Det är smått omöjligt.

Så länge utgivare säljer nycklar kommer det finnas en marknad för det.

Och det lär de inte sluta med för de tjänar bra med pengar på det.

Men gnälla på andra går bra.


signatur

P.L.U.R

Medlem

@totte1015:
Kunde du inte kontaktat banken eller PayPal och be dom stoppa överföringen?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@totte1015:
Kunde du inte kontaktat banken eller PayPal och be dom stoppa överföringen?

Kanske jag hade kunnat? Vet inte hur insatta och villiga banken är i sådana komplicerade ärenden faktiskt

Medlem
Skrivet av Pawbeltolaf:

man behöver inte skyddet, alltid skippat det och har det strulat med nyckeln har dom ändå hjälpt mig

Mmm, har alltid gått bra men nu sist strulade det (key already in use) och jag hade inte skyddet, och dom hjälpte mig ändå.

Medlem

Har aldrig handlat hos G2A men är en flitig kund hos Kinguin. Och en evig sucker för deras 10-pack med koder som man erbjuds vid utcheckningen 😅
70% av Steam biblioteket består av sådana skitspel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Köper inte argument grundade på avvikelser. "Sluta köp billiga spel för att en försvinnande liten del av nycklarna är stulna" - Nej tack, har sparat tusenlappar på sidor som G2Play och kommer så fortsätta.

Det är lite fler argument än så om du faktiskt kollar länkarna, största IMO är att det skadar spelutvecklarna (speciellt indies). Men "fuck you, I got mine"-mentaliteten är inte helt ovanligt när detta debatteras, vem bryr sig om andra när man själv sparar pengar.

Testpilot
Skrivet av kebbe:

Köper inte argument grundade på avvikelser. "Sluta köp billiga spel för att en försvinnande liten del av nycklarna är stulna" - Nej tack, har sparat tusenlappar på sidor som G2Play och kommer så fortsätta.

Skrivet av SorbP:

Aldrig förstått argumentet att gnälla på G2A. När det är utgivaren och bankerna som inte har ordentliga checks som möjliggör att scammers kan komma över nycklarna i första ledet.

Hur Fan ska G2A kunna ha koll på om nycklarna köpts för legitima pengar eller inte. Det är smått omöjligt.

Så länge utgivare säljer nycklar kommer det finnas en marknad för det.

Och det lär de inte sluta med för de tjänar bra med pengar på det.

Men gnälla på andra går bra.

De lever på hela den biten att scammers kan utnyttja systemet och att de tar % på varje köp.
Att de sedan är så ovilliga att fixa problemet avslöjar hela iden. Denna åtgärd de gör nu är bara att måla ett nytt lager med färg på den redan ruttna affären så de kan köra på ett tag till.

Medlem

Snälla, kan ni inte sluta säga att G2A och liknande sidor "lever" på icke-legita nyckelförsäljningar?
Det säger väl sig självt att det inte är där största delen av intäkterna kommer in.

Medlem
Skrivet av Gogge:

Det är lite fler argument än så om du faktiskt kollar länkarna, största IMO är att det skadar spelutvecklarna (speciellt indies). Men "fuck you, I got mine"-mentaliteten är inte helt ovanligt när detta debatteras, vem bryr sig om andra när man själv sparar pengar.

PCG:
Huvudargumentet från utvecklaren är att de förlorat X antal dollar i intäkter, detta sedan 26 000 nycklar sålts genom G2A. När utgivaren fick förklarat för sig att detta var återförsäljning av oanvända nycklar som redan sålts ville de effektivt ta del av intäkterna igen, det vill säga sälja en nyckel två gånger. När detta nekas börjar utgivaren skrika om möjligheten att sälja nycklar köpta med stulna uppgifter, ett problem vars omfattning helt saknar statistik att bygga på.

Enligt SteamSpy uppskattas den totala försäljningen av de nämnda Tinybuild-titlarna till över 2.3 miljoner sålda exemplar1, vid artikelns publicering hade 26 000 av dessa sålts på G2A, drygt 1,1%. Andelen av dessa som anskaffats "illegalt" lär vara försvinnande liten och oavsett om samtliga 26 000 nycklar var "stulna" hade effekten på utgivarens ekonomi varit obefintlig, detta rättfärdigar inte stöld men sätter samtidigt icke-problemet i rätt perspektiv. Som det ser ut i verkligheten är dock risken för dig som konsument att få en av de "stulna" nycklarna minimal vilket innebär att tjänsten fyller sin funktion som "eBay för digitala spel".

Lockesjourney:
Källan spekulerar endast i vart nycklar kommer ifrån och når slutsatsen att den absoluta majoriteten av nycklarna är legitima, endast Far Cry 4 och dess "hundratal" stulna nycklar vid en enskild incident används som underlag för motsatsen. Att köpa spel vid bundles, reor eller i billiga regioner är marknadens svar på vad de anser är för höga priser, utvecklarna får fortfarande betalt vid det initiala köpet.

Eurogamer:
Bokstavligt talat en upprepning av PC Gamer-artikeln med samma brist på bevis, samma ignorering av den initiala försäljningen och samma felaktiga slutsats om förlorade pengar (av att inte få sälja en nyckel två gånger).

Polygon:
I fallet där Ubisoft deaktiverade nycklar var 35 av 3600 säljare involverade i försäljning av illegalt anskaffade nycklar, 4600 kunder begärde pengarna tillbaka över 72 timmar (när fallet uppdagades) och det totala antalet deaktiverade spel var under 1600 över fyra titlar. Som sagt, försvinnande litet sett till antalet sålda spel (från dessa sidor givetvis)2. Problemet här var dock Origin/Steam/Uplay som helt saknar åtgärder för att någon registrerar ett kreditkorta och köper hundratals exemplar av samma spel. Är det ett problem att man köper stora mängder spel? Nej. Är det ett problem att man inte notifierar kortinnehavaren om misstänkta transaktioner? Ja.

I sin anekdotiska undersökning spårar Polygon en nyckel från Kinguin och kommer fram till att nyckeln var legitim och gavs till en YouTuber direkt från utvecklaren, samtidigt kommer man fram till att en stor del av nycklarna kunnat säljas legitimt då utvecklaren självmant valt att sälja sitt spel i ett exklusivt 2-för-1-system där varje köpare fick en extra nyckel. Ingenting här styrker att nyckeln skulle vara stulen eller köpt illegalt. Det finns ingen "gotcha"-slutsats i artikeln.

Kotaku:
Kotaku baserar sin artikel på en händelse med en utvecklare och en volym på runt ett hundratal nycklar, någonting som möjliggjordes (än en gång) genom att någon kunde registrera flera konton med samma stulna kreditkort och köpa dessa hundratal titlar utan problem. När de sedan söker upp den självutnämnde bedragaren är det någon som påstår sig vara en "berömd hacker" som utför bedrägeri "hela tiden". Utöver att dessa påståenden knappast håller som underlag för någonting så handlar det än en gång om att använda förstoringsglas för att betrakta en död pixel på en 4K-skärm - Problemet blåses upp i proportion.

G2A-ban:
Säljaren får förklarat att han har enklare att sälja nycklar tack vare den verifikation som redan gjorts av honom som säljare (tid som säljare, ID-handlingar, kundomdömen) och bannas först efter att han medvetet lägger upp en ogiltig nyckel för att göra en poäng. Ingenting att se här.

Unknownworlds:
Antalet deaktiverade nycklar uppges vara 1341, antalet sålda exemplar uppskattas var närmare 1 700 0003. Fick du tag på en av dessa stulna nycklar är du en av 0,08% av alla köpare. Grattis, köp en Trisslott. Notera att detta totala anta "stulna" nycklar fortfarande är en bråkdel av det antal som säljs på sidorna.

Twinfinite:
Utvecklare utgår från Tinybuilds felaktiga slutsats om förlorad inkomst och anklagar samtidigt (utan belägg) sidor som G2A att handla till största delen med illegalt anskaffade nycklar. Källan säger ingenting av värde för debatten.

Slutsats:
Kontrollera era egna källor innan ni kopierar ett inlägg och klistrar in med förhoppningen att ingen kollar upp det. Dina källor är upprepningar av samma felaktiga slutsatser, saknar konkreta bevis eller ens statistik som styrker din poäng och bidrar samtidigt med bevis för motsatsen. Som jag tidigare var inne på är sidor som Kinguin och G2A marknadens svar på återförsäljarnas ockerpriser (€60 för ett digitalt spel som kostar mindre att sälja och distribuera än den billigare fysiska utgåvan). Du kan för all del sitta och argumentera för regionslåsta priser men det finns ingen som helst anledning att jag i egenskap av konsument inte skall kunna gå till den region eller säljare med bäst pris när jag handlar på world wide web.

Avslutningsvis kan jag nämna att såväl Youtube-länkarna som den andra Eurogamer-artikeln har lämnats obesvarade här då de endast upprepar informationen från övriga länkar.

1. http://steamspy.com/dev/tinyBuild
2. https://www.kinguin.net/blog/kinguin-refunds-revoked-ubisoft-...
3. https://steamspy.com/app/4920

Testpilot
Skrivet av kEJTLiN:

Snälla, kan ni inte sluta säga att G2A och liknande sidor "lever" på icke-legita nyckelförsäljningar?
Det säger väl sig självt att det inte är där största delen av intäkterna kommer in.

Oavsett om det är stor eller liten del är det i vilket fall en rutten affärside.
Så snälla sluta försök släta över detta bara för att ni kan tjäna några kronor mot riktiga försäljare.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Oavsett om det är stor eller liten del är det i vilket fall en rutten affärside.
Så snälla sluta försök släta över detta bara för att ni kan tjäna några kronor mot riktiga försäljare.

Om någonting är "en rutten affärsidé" är det att minimera konsumenternas kontroll över sina spel, eliminera andrahandsmarknaden, använda sig av oligarki för att hålla uppe priserna samt höja priserna när distributionskostnaderna försvinner och regionslåsa priserna för att minimera konsumentens valfrihet. I alla fall om man - som sig bör - utgår från sin roll som konsument.

Medlem

Förstår inte hur fan speltillverkarna menar.
"Nycklarna säljs utan att vi får en krona".
Jaha? Men säljarna som säljer nycklarna måste ju h fått tag på nycklarna från början? Vid den affären fick ju då uppenbarligen spelstudion sina pengar.
Sen att dom säljs vidare? Jaha?
Om det nu är ett sånt problem med att nycklarna från början köps med stulna kort så borde dom ju istället se över sina rutiner där, istället för att gnälla på g2a. Dom är ju inte mer än ett nischat blocket.

Ett av skälen till att jag (nästan) aldrig köper spel via nyckel utan håller mig till skiva (ps4) är att jag sen säljer spelet vidare när jg ledsnat på det. Så förmodligen är jag mer hatad än G2A

Medlem
Skrivet av whoo:

Förstår inte hur fan speltillverkarna menar.
"Nycklarna säljs utan att vi får en krona".
Jaha? Men säljarna som säljer nycklarna måste ju h fått tag på nycklarna från början? Vid den affären fick ju då uppenbarligen spelstudion sina pengar.
Sen att dom säljs vidare? Jaha?
Om det nu är ett sånt problem med att nycklarna från början köps med stulna kort så borde dom ju istället se över sina rutiner där, istället för att gnälla på g2a. Dom är ju inte mer än ett nischat blocket.

Ett av skälen till att jag (nästan) aldrig köper spel via nyckel utan håller mig till skiva (ps4) är att jag sen säljer spelet vidare när jg ledsnat på det. Så förmodligen är jag mer hatad än G2A

Nej jag vette fan. Känns mer som en häxjakt från officiella återförsäljare som förlorar kunder. Om t.ex. en ryss köper CD-nycklar i från Steam (Ryska Steam har väldigt låga priser), så har ju Steam köpt nycklarna av utvecklare, så utvecklarna har ju därför fått sina pengar redan. Jag har varit med om att Steam haft slut på nycklar, så detta är något som de köper flera av på en gång.

Om det är så att Steam säljer ett spel till någon som använder stulet kort så är det ju Steam som gjort fel och utvecklaren ska inte behöva gå miste om pengar. Om du snattar på ICA så är det ju inte Karamellkungen som blir lidande, utan det är ju ICA som förlorar pengar då det är de som har köpt in godiset för att sedan sälja det vidare till dig. Inte fan skulle ICA häva inköpet och låta Karamellkungen förlora pengar.

Steam och många andra återförsäljare har på tok för klen säkerhet och tar inte det ansvar som de borde göra. Och inte vill de höja säkerheten i form av att du måste identifiera dig på något sätt, för detta kommer att leda till sämre försäljning då alla inte kan identifiera sig. Steam skulle ha behövt införa liknande skydd som nätkasinon har. Först registrerar du dig och sedan skickas en aktiveringskod hem till din folkbokföringsadress.

Det är jävligt lätt att skylla ifrån sig på andra utan att själv ta något ansvar. Steam är patetiskt dålig på många punkter, och samtliga är punkter där de själva har något att förlora.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kanske jag hade kunnat? Vet inte hur insatta och villiga banken är i sådana komplicerade ärenden faktiskt

Oftast är det Mastercard eller VISA genom banken och har för mig att dom ska ha köpskydd. Borde inte vara svårt att få dom att stoppa en transaktion.
När jag fick problem med en förhandsbokning genom paypal hade det gått mer än ett år och då hade det enligt reglerna varit försent men paypal var snälla nog att ge pengarna tillbaka ändå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot
Skrivet av kebbe:

PCG:
Huvudargumentet från utvecklaren är att de förlorat X antal dollar i intäkter, detta sedan 26 000 nycklar sålts genom G2A. När utgivaren fick förklarat för sig att detta var återförsäljning av oanvända nycklar som redan sålts ville de effektivt ta del av intäkterna igen, det vill säga sälja en nyckel två gånger. När detta nekas börjar utgivaren skrika om möjligheten att sälja nycklar köpta med stulna uppgifter, ett problem vars omfattning helt saknar statistik att bygga på.

Enligt SteamSpy uppskattas den totala försäljningen av de nämnda Tinybuild-titlarna till över 2.3 miljoner sålda exemplar1, vid artikelns publicering hade 26 000 av dessa sålts på G2A, drygt 1,1%. Andelen av dessa som anskaffats "illegalt" lär vara försvinnande liten och oavsett om samtliga 26 000 nycklar var "stulna" hade effekten på utgivarens ekonomi varit obefintlig, detta rättfärdigar inte stöld men sätter samtidigt icke-problemet i rätt perspektiv. Som det ser ut i verkligheten är dock risken för dig som konsument att få en av de "stulna" nycklarna minimal vilket innebär att tjänsten fyller sin funktion som "eBay för digitala spel".

Lockesjourney:
Källan spekulerar endast i vart nycklar kommer ifrån och når slutsatsen att den absoluta majoriteten av nycklarna är legitima, endast Far Cry 4 och dess "hundratal" stulna nycklar vid en enskild incident används som underlag för motsatsen. Att köpa spel vid bundles, reor eller i billiga regioner är marknadens svar på vad de anser är för höga priser, utvecklarna får fortfarande betalt vid det initiala köpet.

Eurogamer:
Bokstavligt talat en upprepning av PC Gamer-artikeln med samma brist på bevis, samma ignorering av den initiala försäljningen och samma felaktiga slutsats om förlorade pengar (av att inte få sälja en nyckel två gånger).

Polygon:
I fallet där Ubisoft deaktiverade nycklar var 35 av 3600 säljare involverade i försäljning av illegalt anskaffade nycklar, 4600 kunder begärde pengarna tillbaka över 72 timmar (när fallet uppdagades) och det totala antalet deaktiverade spel var under 1600 över fyra titlar. Som sagt, försvinnande litet sett till antalet sålda spel (från dessa sidor givetvis)2. Problemet här var dock Origin/Steam/Uplay som helt saknar åtgärder för att någon registrerar ett kreditkorta och köper hundratals exemplar av samma spel. Är det ett problem att man köper stora mängder spel? Nej. Är det ett problem att man inte notifierar kortinnehavaren om misstänkta transaktioner? Ja.

I sin anekdotiska undersökning spårar Polygon en nyckel från Kinguin och kommer fram till att nyckeln var legitim och gavs till en YouTuber direkt från utvecklaren, samtidigt kommer man fram till att en stor del av nycklarna kunnat säljas legitimt då utvecklaren självmant valt att sälja sitt spel i ett exklusivt 2-för-1-system där varje köpare fick en extra nyckel. Ingenting här styrker att nyckeln skulle vara stulen eller köpt illegalt. Det finns ingen "gotcha"-slutsats i artikeln.

Kotaku:
Kotaku baserar sin artikel på en händelse med en utvecklare och en volym på runt ett hundratal nycklar, någonting som möjliggjordes (än en gång) genom att någon kunde registrera flera konton med samma stulna kreditkort och köpa dessa hundratal titlar utan problem. När de sedan söker upp den självutnämnde bedragaren är det någon som påstår sig vara en "berömd hacker" som utför bedrägeri "hela tiden". Utöver att dessa påståenden knappast håller som underlag för någonting så handlar det än en gång om att använda förstoringsglas för att betrakta en död pixel på en 4K-skärm - Problemet blåses upp i proportion.

G2A-ban:
Säljaren får förklarat att han har enklare att sälja nycklar tack vare den verifikation som redan gjorts av honom som säljare (tid som säljare, ID-handlingar, kundomdömen) och bannas först efter att han medvetet lägger upp en ogiltig nyckel för att göra en poäng. Ingenting att se här.

Unknownworlds:
Antalet deaktiverade nycklar uppges vara 1341, antalet sålda exemplar uppskattas var närmare 1 700 0003. Fick du tag på en av dessa stulna nycklar är du en av 0,08% av alla köpare. Grattis, köp en Trisslott. Notera att detta totala anta "stulna" nycklar fortfarande är en bråkdel av det antal som säljs på sidorna.

Twinfinite:
Utvecklare utgår från Tinybuilds felaktiga slutsats om förlorad inkomst och anklagar samtidigt (utan belägg) sidor som G2A att handla till största delen med illegalt anskaffade nycklar. Källan säger ingenting av värde för debatten.

Slutsats:
Kontrollera era egna källor innan ni kopierar ett inlägg och klistrar in med förhoppningen att ingen kollar upp det. Dina källor är upprepningar av samma felaktiga slutsatser, saknar konkreta bevis eller ens statistik som styrker din poäng och bidrar samtidigt med bevis för motsatsen. Som jag tidigare var inne på är sidor som Kinguin och G2A marknadens svar på återförsäljarnas ockerpriser (€60 för ett digitalt spel som kostar mindre att sälja och distribuera än den billigare fysiska utgåvan). Du kan för all del sitta och argumentera för regionslåsta priser men det finns ingen som helst anledning att jag i egenskap av konsument inte skall kunna gå till den region eller säljare med bäst pris när jag handlar på world wide web.

Avslutningsvis kan jag nämna att såväl Youtube-länkarna som den andra Eurogamer-artikeln har lämnats obesvarade här då de endast upprepar informationen från övriga länkar.

1. http://steamspy.com/dev/tinyBuild
2. https://www.kinguin.net/blog/kinguin-refunds-revoked-ubisoft-...
3. https://steamspy.com/app/4920

Skrivet av kebbe:

Om någonting är "en rutten affärsidé" är det att minimera konsumenternas kontroll över sina spel, eliminera andrahandsmarknaden, använda sig av oligarki för att hålla uppe priserna samt höja priserna när distributionskostnaderna försvinner och regionslåsa priserna för att minimera konsumentens valfrihet. I alla fall om man - som sig bör - utgår från sin roll som konsument.

Skrivet av whoo:

Förstår inte hur fan speltillverkarna menar.
"Nycklarna säljs utan att vi får en krona".
Jaha? Men säljarna som säljer nycklarna måste ju h fått tag på nycklarna från början? Vid den affären fick ju då uppenbarligen spelstudion sina pengar.
Sen att dom säljs vidare? Jaha?
Om det nu är ett sånt problem med att nycklarna från början köps med stulna kort så borde dom ju istället se över sina rutiner där, istället för att gnälla på g2a. Dom är ju inte mer än ett nischat blocket.

Ett av skälen till att jag (nästan) aldrig köper spel via nyckel utan håller mig till skiva (ps4) är att jag sen säljer spelet vidare när jg ledsnat på det. Så förmodligen är jag mer hatad än G2A

Det jag reagerar på är hur usla G2A är på att förhindra dessa scams , om de ens var intresserade av att stoppa dessa lurendrejerier skulle de följt råden de fick av Totalbiscuit/Gearbox.
Men nej , de tjänar för mycket på de som blåser speltillverkarna och tar betalt för det som är grundläggande konsumentskydd så de tjänar ytterligare.
Jag har inget emot andrahandsmarknaden av nycklar sålänge det inte är stulet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Huvudargumentet från utvecklaren är att de förlorat X antal dollar i intäkter, detta sedan 26 000 nycklar sålts genom G2A. När utgivaren fick förklarat för sig att detta var återförsäljning av oanvända nycklar som redan sålts ville de effektivt ta del av intäkterna igen, det vill säga sälja en nyckel två gånger.

Effekten av att mellanhänder plockar upp keys billigt på reor och säljer i efterhand är att utgivarna ger lägre rea-priser, vilket märkts på exempelvis senaste steam reorna. De högre rea-priserna vi ser nu är konsekvensen av kortsiktigt "men jag får det billigt"-tänkande.

Det är också olagligt att sälja vidare nycklar när det finns begräsning i EULA't, i exempelvis TinyBuild's fall:

There are cases and statements that suggest the EU is trying to get to a position that might allow reselling but as it currently stands this is not the case if it is prohibited under the terms.

The Key Masters: Reselling and the Games Industry

Skrivet av kebbe:

Enligt SteamSpy uppskattas den totala försäljningen av de nämnda Tinybuild-titlarna till över 2.3 miljoner sålda exemplar1, vid artikelns publicering hade 26 000 av dessa sålts på G2A, drygt 1,1%. Andelen av dessa som anskaffats "illegalt" lär vara försvinnande liten och oavsett om samtliga 26 000 nycklar var "stulna" hade effekten på utgivarens ekonomi varit obefintlig, detta rättfärdigar inte stöld men sätter samtidigt icke-problemet i rätt perspektiv. Som det ser ut i verkligheten är dock risken för dig som konsument att få en av de "stulna" nycklarna minimal vilket innebär att tjänsten fyller sin funktion som "eBay för digitala spel".

Om du kollar Unknownworldsartikeln så säger de faktiskt hur mycket varje nyckel kostade dem:

In fact, we were charged a fee by the card issuer for the charge-back. For these 1,341 keys, these fees totalled around $30,000.

I ditt hypotetiska 26 000 nycklar scenario ovan så är inte effekten "obefintlig".

Skrivet av kebbe:

Unknownworlds:
Antalet deaktiverade nycklar uppges vara 1341, antalet sålda exemplar uppskattas var närmare 1 700 000

Och avgifterna för chargebacks för de nycklarna var uppåt 250 000 kr. Men vem bryr sig om indieutvecklare när man själv sparar pengar.

Skrivet av kebbe:

Slutsats:
Kontrollera era egna källor innan ni kopierar ett inlägg och klistrar in med förhoppningen att ingen kollar upp det. Dina källor är upprepningar av samma felaktiga slutsatser, saknar konkreta bevis eller ens statistik som styrker din poäng och bidrar samtidigt med bevis för motsatsen. Som jag tidigare var inne på är sidor som Kinguin och G2A marknadens svar på återförsäljarnas ockerpriser (€60 för ett digitalt spel som kostar mindre att sälja och distribuera än den billigare fysiska utgåvan). Du kan för all del sitta och argumentera för regionslåsta priser men det finns ingen som helst anledning att jag i egenskap av konsument inte skall kunna gå till den region eller säljare med bäst pris när jag handlar på world wide web.

Slutsats:
Med lite mental akrobatik så kan man sova gott trots att man ger pengar till parasitföretag som skadar marknaden och utvecklare.

Medlem

@Gogge: Återigen, så har utvecklarna sålt nycklar utan att kontrollera betalningsmedlen.

De får sedan stå för den kostnaden, det är inte konstigare än om en butik säljer varor till någon med ett stulet kort, samma princip gäller där.

Människor som du sitter och ojjar sig över att ingen löser ett problem som tydligen är A: rätt så svårt att lösa annars hade det varit löst sedan länge och B: inte vet jag har något emot att folk idkar frihandel.

Har själv sålt säkert 40 spelnycklar via G2A senaste året, de flesta nycklar på spel jag får i humble bundles som jag inte tänker spela.

Vi har redan etablerat att andelen spel som säljs som är illegalt överkomna är minimalt jämfört med totala ordervolymen.

G2A får ett skapligt dåligt rep, men de är också störst på marknaden... Alla utvecklare tjänar en jävla massa pengar pga den marknad som de tillhandahåller.

Börjar tröttna på det här gnället på G2A samtidigt som de själva tjänar pengar på det.

Men iom att ingen verkar vilja ha säkra betalningar över nätet.

Standard konoto/kreditkort är ett jävla skämt i säkerhet, vi här i Sverige har rätt så bra där bnaker ofta blockar transaktioner som är "ovanliga" osv.

I andra delar av världen not so much.

Edit: personpåhopp borttaget. Skärpning. /Mod.


signatur

P.L.U.R

Medlem

@SorbP Det är lite svårt att kontrollera om korten är stulna.

Det har inte etablerats att det är en minimal volym av nycklarna som säljs på G2A/Kinguin. Illegalt innefattar inte bara nycklarna från stulna kreditkort eller hackade stores/promotions, det är även nycklar från reor som Humble Bundles/Steam/etc. och nycklar som kommer bundlade med exempelvis grafikkort och liknande där EULA'n förbjuder vidaresäljning.

Jag vill också påpeka att chargebacks kostar utvecklarna pengar, inte bara så att de inte säljer en kopia, de får även betala en avgift för chargebacken (~200 kr per köp i Unknownworlds' fall).

G2A kör även maffiametoder där de försöker utpressa utvecklare till att arbeta med dem:

"A company can decide to work with G2A directly and use their payment solution and API, from which G2A takes a fee," Bain continued. "G2A is providing a 'solution' to a problem that they created and continue to facilitate and profit from both the solution and the fraud."

Gearbox severs ties with G2A over fraud backlash

Och utvecklarna tjänar inte "en jävla massa pengar":

Everyone who agreed to speak with us on the record said that while G2A was a good partner, the sales they realized under this program were marginal at best.

G2A is back in the business of reselling game keys, announces changes to its marketplace

G2A/etc. skadar utvecklarna, du kan läsa några exempel i länkarna ovan där några utvecklare själva förklarar situationen. Jag är förvånad över hur långt folk går för att försöka rättfärdiga att de spara pengar på andras bekostnad, det säger en hel del när utvecklarna ber folk att piratkopiera istället för att köpa från G2A/etc.

Slutsats: G2A/etc. är parasiter, de tar pengar från utvecklare och ger till sig själva. Folk som köper från G2A medverkar aktivt till att skada industrin och sig själva i längden. Väldigt naivt, egoistiskt, och kortsiktigt tänkande.

Medlem

@Gogge: Så vi kommer tillbaka till kärnan i frågan vilket jag har sagt från första inlägget.

Problemet ligger och har alltid legat hos merchants och kortbolagen hela tiden.

Nej det är inte lätt att hålla koll på betalningarna, men det är för det första inte G2A:s fel. Man kan tycka att de borde ställa högre krav, vilket de successivt gör.

Angående artikeln.

"The grey market of game key reselling rears its head again today as TinyBuild CEO Alex Nichiporchik writes a frank blogpost about his experience with massively popular key store G2A and the $450,000 worth of TinyBuild keys they've sold. Nichiporchik says that the majority of these keys were obtained via credit card fraud from their own short-lived store, and asked for compensation from G2A, who said none would be provided."

Så de misslyckades med att kontrollera att deras kunder var legit, får problem och kräver att G2A skall lösa problemet åt dem.

Tycker du det är rimligt? Återigen kommer vi tillbaka till det jag sagt hela tiden. Det gnälls på andra när en själv bär ansvaret. Sluta med det!


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

@Gogge: Så vi kommer tillbaka till kärnan i frågan vilket jag har sagt från första inlägget.

Problemet ligger och har alltid legat hos merchants och kortbolagen hela tiden.

Nej det är inte lätt att hålla koll på betalningarna, men det är för det första inte G2A:s fel. Man kan tycka att de borde ställa högre krav, vilket de successivt gör.

Angående artikeln.

"The grey market of game key reselling rears its head again today as TinyBuild CEO Alex Nichiporchik writes a frank blogpost about his experience with massively popular key store G2A and the $450,000 worth of TinyBuild keys they've sold. Nichiporchik says that the majority of these keys were obtained via credit card fraud from their own short-lived store, and asked for compensation from G2A, who said none would be provided."

Så de misslyckades med att kontrollera att deras kunder var legit, får problem och kräver att G2A skall lösa problemet åt dem.

Tycker du det är rimligt? Återigen kommer vi tillbaka till det jag sagt hela tiden. Det gnälls på andra när en själv bär ansvaret. Sluta med det!

För att göra en lång historia kort, det är alltid säljarens skyldighet att kontrollera ifall produkten är stulen eller inte. De kan hävda god tro, men i stort handlar det om häleri ifall de inte ser till att de produkter de säljer är legit. Du går till deras "affär", du betalar till DEM.. ingen annan.
Skulle du gå till bonden ifall mjölken som du köpte i Lidl var sur? Precis.

De här grabbarna lever i en gråzon och de tjänar pengar på det. Det är naivt att tro att de inte är medvetna om problemen eftersom det var en grundsten för att deras verksamhet skulle fungera till att börja med. Handla billigt om du vill men gråt inga krokodiltårar ifall det inte fungerar eftersom det är fullständigt uppenbart att hela verksamheten inte har helt rent mjöl i påsen.
Tillåter man att Ryska VPN konto säljs så borde varenda jävla varningsklocka ringa om att de har överseende med lite "kreativ försäljning".


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar