Efter höjningen, Paradox sänker priserna igen

Robot
Efter höjningen, Paradox sänker priserna igen

Ber om ursäkt och lovar att försöka kompensera de drabbade.

#nyhetstips, #paradox-interactive


Medlem

Så det kommer inte att vara reducerade priser på sommar rean?
Tror rätt många har väntat på den rean för att köpa just paradox spel med tanke på deras DLC modell.

Aja hoppas paradox, men även spelarna har lärt sig nått nu.

Medlem

@faceslicer: priserna som visas nu kommer att vara samma hela rean, det är fortfarande rea på steam på deras produkter.

Medlem

gillar hur massorna börjar säga ifrån äntligen iaf mängdbojkottar och neg. reviews så det Ska vara, makten till folket som faktiskt betalar för allt och spelar det!


signatur

//monster

KoP
Medlem

Lättstötta, gnälliga gamers kommet väl se till att dom aldrig kan höja sina priser, även fast behovet att göra det skulle finnas pga ökade omkostnader el. valutakurser m.m. :'D

Medlem

Det här rör inte Sverige speciellt mycket. Däremot så kommer det gynna steam key resellers som köper nycklar i länder med mer gynnsamma valutakurser och sedan säljer dem vidare med vinst.

Medlem
Skrivet av KoP:

Lättstötta, gnälliga gamers kommet väl se till att dom aldrig kan höja sina priser, även fast behovet att göra det skulle finnas pga ökade omkostnader el. valutakurser m.m. :'D

Äh, dom behöver väl bara vara lika trevliga öppna som när dom går ut och säger att dom SÄNKER priserna...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Var de någon som såg hur mycket dom höjde ? Tänkte köpa Tyranny och de är väl Paradox som publisher ?

Medlem

@KoP: Ja, de där gnälliga folket som kommer från länder där paradox spel helt plötsligt kostade en halv månadslön. Jävla plebs.

Medlem
Skrivet av KoP:

Lättstötta, gnälliga gamers kommet väl se till att dom aldrig kan höja sina priser, även fast behovet att göra det skulle finnas pga ökade omkostnader el. valutakurser m.m. :'D

Men dom hade inte höjt priserna rakt av, dom hade justerat priserna för många länder, många som är väldigt mycket fattigare än västvärlden. För flera av dessa länder innebar det närpå en fördubbling av priserna, trots att reallönerna är bra mycket lägre än vad Paradox påstod.

Men jag antar att vara realistisk idag är väl att vara lättstött. Att inte lägga sig ned och ta Paradox feta rakt i arslet är väl att vara gnällig. Du har en riktigt härlig inställning tycker jag. Jag antar att du aldrig argumenterar emot när du inte håller med?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

L32
Medlem

Kommer nog försöka undvika att köpa spel från Paradox i fortsättningen. De känns som ett företag som bryr sig mer om att maximera sina intäkter än att göra sina kunder nöjda.

Medlem

@Busko: Höjningen var bara i vissa länder och Sverige ingick inte, så påverkar inte oss. Men tror jag läste att det var en 100% höjning i vissa länder.

Medlem
Skrivet av KoP:

Lättstötta, gnälliga gamers kommet väl se till att dom aldrig kan höja sina priser, även fast behovet att göra det skulle finnas pga ökade omkostnader el. valutakurser m.m. :'D

Du måste ju vara företags våta dröm konsument asså.

KoP
Medlem
Skrivet av kaealy:

@KoP: Ja, de där gnälliga folket som kommer från länder där paradox spel helt plötsligt kostade en halv månadslön. Jävla plebs.

Halv månadslön? Mmm jovisst.

KoP
Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Du måste ju vara företags våta dröm konsument asså.

Inte möjligtvis. Företag behöver dock uppjustera/nedjustera priser pga omständigheter dom inte alltid kan råda över. Det är normalt inom all handel.

Medlem
Skrivet av L32:

Kommer nog försöka undvika att köpa spel från Paradox i fortsättningen. De känns som ett företag som bryr sig mer om att maximera sina intäkter än att göra sina kunder nöjda.

Som nästan alla andra företag då.
Paradox må ha gjort en del misstag men det är få företag som stödjer sina spel under så lång tid som dem. Deras DLC policy kritiseras ofta trots att det är bl.a. tack vare just detta som de har haft spel som expanderat och utvecklats under många år, ofta med innehåll som spelare och "communityt" önskat och bett om.

Vad just denna prishöjning gäller så kan jag inte yttra mig, är inte insatt i situationen, men det är tragiskt att konsumenter börjat använda spelrecensioner och betyg som ett verktyg för att straffa utvecklare för handlingar helt orelaterade till spelen själv.
Paradox är mest en utgivare och de utvecklare som under annat namn kämpat med sina spel förtjänar inte att förtalas och smutskastas för att folk inte gillar Paradox prissättningar.

För övrigt gör de ju nu en helomvändning för att just tillmötesgå konsumenternas "krav". Förmodligen endast en sorts skadekontroll men om något är det ju just detta du efterfrågar; spelarnas nöje före företagets framgång.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

Jag undrar om inte "recensions" bombningen av Paradox titlar och GTA V kommer göra att Valve ser över systemet på Steam. Tror inte Valve vill att deras system används som en missnöjeskanal, vilket kan göra att kunder försvinner.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Men dom hade inte höjt priserna rakt av, dom hade justerat priserna för många länder, många som är väldigt mycket fattigare än västvärlden. För flera av dessa länder innebar det närpå en fördubbling av priserna, trots att reallönerna är bra mycket lägre än vad Paradox påstod.

Men jag antar att vara realistisk idag är väl att vara lättstött. Att inte lägga sig ned och ta Paradox feta rakt i arslet är väl att vara gnällig. Du har en riktigt härlig inställning tycker jag. Jag antar att du aldrig argumenterar emot när du inte håller med?

Har du länk på det där? Tycker det låter väldigt udda för ett företag att höja och sänka priser baserat på köpkraftsjusterade växelkurser. För jag antar att det är det du menar när du skriver om reallöner... Eller att de ens uttalar sig om länders reallöner. De flesta baserar priserna på den nominella växelkursen och att påstå att det är orealistiskt att acceptera detta låter helt fel i mina öron då det är etablerad praxis nästan överallt. Om det faktiskt är så att Paradox tagit till sig kritik över detta och valt att gå på köpkraftsjusterad växelkurs istället så borde det hyllas av spelarna. Inte tvärt om.

L32
Medlem
Skrivet av Soulless:

Som nästan alla andra företag då.
Paradox må ha gjort en del misstag men det är få företag som stödjer sina spel under så lång tid som dem. Deras DLC policy kritiseras ofta trots att det är bl.a. tack vare just detta som de har haft spel som expanderat och utvecklats under många år, ofta med innehåll som spelare och "communityt" önskat och bett om.

Vad just denna prishöjning gäller så kan jag inte yttra mig, är inte insatt i situationen, men det är tragiskt att konsumenter börjat använda spelrecensioner och betyg som ett verktyg för att straffa utvecklare för handlingar helt orelaterade till spelen själv.
Paradox är mest en utgivare och de utvecklare som under annat namn kämpat med sina spel förtjänar inte att förtalas och smutskastas för att folk inte gillar Paradox prissättningar.

För övrigt gör de ju nu en helomvändning för att just tillmötesgå konsumenternas "krav". Förmodligen endast en sorts skadekontroll men om något är det ju just detta du efterfrågar; spelarnas nöje före företagets framgång.

Självklart är Paradox inte det enda företag som prioriterar profit framför i princip allt annat.

Angående att stödja spelen under lång tid har jag nästan den motsatta erfarenheten av vad du verkar ha. Har aldrig stött på något annat företag som stänger ner servrarna till spel så kort tid efter att de har släppts. War of the Vikings till exempel hade inte ens varit ute i tre år när de stängde ner servrarna till det, och eftersom att det inte finns någon möjlighet att göra egna servrar eller LAN är spelet nu värdelöst. Samma sak gäller och War of the Roses och Magicka Wizard Wars, även om War of the Roses hade varit ute ungefär fem år när servrarna stängdes ned.

Jag brukade tycka väldigt mycket om Paradox som utvecklare förut, bland annat för att första Magicka, Wizard Wars och War of the Roses är bland de bästa spel jag någonsin spelat. Men just därför blev jag så besviken när två av dessa spel, efter att ha varit ute alldeles för kort tid, helt plötsligt bara försvann. Och jag kommer att undvika Paradox spel i fortsättningen just för att jag inte vill ha en liknande besvikelse i framtiden.

Medlem
Skrivet av L32:

Självklart är Paradox inte det enda företag som prioriterar profit framför i princip allt annat.

Angående att stödja spelen under lång tid har jag nästan den motsatta erfarenheten av vad du verkar ha. Har aldrig stött på något annat företag som stänger ner servrarna till spel så kort tid efter att de har släppts. War of the Vikings till exempel hade inte ens varit ute i tre år när de stängde ner servrarna till det, och eftersom att det inte finns någon möjlighet att göra egna servrar eller LAN är spelet nu värdelöst. Samma sak gäller och War of the Roses och Magicka Wizard Wars, även om War of the Roses hade varit ute ungefär fem år när servrarna stängdes ned.

Jag brukade tycka väldigt mycket om Paradox som utvecklare förut, bland annat för att första Magicka, Wizard Wars och War of the Roses är bland de bästa spel jag någonsin spelat. Men just därför blev jag så besviken när två av dessa spel, efter att ha varit ute alldeles för kort tid, helt plötsligt bara försvann. Och jag kommer att undvika Paradox spel i fortsättningen just för att jag inte vill ha en liknande besvikelse i framtiden.

Det där låter ju ganska surt. Kan det ha med spelarantalet att göra? Men men, i jämförelse så är stödet och utvecklingen av deras spel i Grand Strategy-genren bland det bästa jag någonsin upplevt.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Har du länk på det där? Tycker det låter väldigt udda för ett företag att höja och sänka priser baserat på köpkraftsjusterade växelkurser. För jag antar att det är det du menar när du skriver om reallöner... Eller att de ens uttalar sig om länders reallöner. De flesta baserar priserna på den nominella växelkursen och att påstå att det är orealistiskt att acceptera detta låter helt fel i mina öron då det är etablerad praxis nästan överallt. Om det faktiskt är så att Paradox tagit till sig kritik över detta och valt att gå på köpkraftsjusterad växelkurs istället så borde det hyllas av spelarna. Inte tvärt om.

Nej, dom flesta baserar inte priset endast på växelkurser, utan också på vad för köpkraft konsumenterna i landet har. Det är helt värdelöst att sälja en produkt i ett fattigare land till samma prisnivå som här om deras löner är en tiondel så hög som här och konsumenterna inte har råd att köpa produkten. Växelkursen är endast en av flera faktorer som avgör.

Kan ju citera en tråd där en Paradoxanställd kommenterade:

Citat:

Hey gang,
As you have noticed prices for our products have increased in certain regions around the globe and this is something we've intentionally done. The reason for this is to make our prices match the purchasing power of those areas, as well as create a more equal price point for our products across the globe.

Our prices have remained pretty much the same for several years and it's only natural for us to re-evaluate price points at regular intervals based on the strength of various currencies, fluctuations in world markets and many other factors. This is something that all publishers do and we are no exception.

Sadly this means that the price has gone up for certain regions and whilst this is something we'd like to avoid, it's necessary to keep our price point more in line with our other markets. We sincerely apologize for any frustration this may cause and hope you can understand why we are doing this.

https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/price-...


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av L32:

War of the Vikings till exempel hade inte ens varit ute i tre år när de stängde ner servrarna till det, och eftersom att det inte finns någon möjlighet att göra egna servrar eller LAN är spelet nu värdelöst.

Nu vet jag inte om det var någon månadskostnad involverad i just detta spel, men annars så är det här med spel och dess värde en lite lustig historia.

Många gamers tycker nog att ett spel man köper för närmare 500 kr (utan månadskostnad) som bara innehåller 40 timmars speltid är för lite. Och även om eventuell story bara är 40 timmar så ska det ändå helst finnas 100 timmar plus med innehåll för att det ska kännas värt ett köp. Och det är timmar för solospel, för multiplayer online brukar det vara mycket mer.

Ställer man det mot vad man får i tid för 500 kr i andra sammanhang blir det lite kontraster. 500 kr blir ungefär 3 filmer på bio med lite godis, i runda slängar 7-8 timmars underhållning. 500 kr är väl ungefär vad man får lägga ut vid middag på en restaurang, kanske 3 timmar i tid.

Så att få mer än 10-15 gånger eller mer i tid på underhållningen är inte så illa. Och att kunna spela hur mycket man orkar under tre års tid för samma pris blir ju rejält mycket. Så kraven på hur länge ett spel som körs online ska upprätthållas och patchas blir ju lite sneda ibland. Hur länge ska det egentligen finnas spelvärde i ett spel?

Men jag har förståelse för att man inte tycker om att de stänger ned ett spel man gillar och vill fortsätta spela. Och jag hoppas att information går ut i god tid innan stängning så ingen gör ett köp strax innan.

Medlem

@jawik: Nu antar du bara att folk tycker att 40h är lite speltid så ditt inlägg är i stort sett irrelevant.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

@jawik: Nu antar du bara att folk tycker att 40h är lite speltid så ditt inlägg är i stort sett irrelevant.

Det kanske är irrelevant för dig. Det betyder inte att det är det generellt. Jag ser ofta folk som klagar på "bara runt 40" timmars tid.

Oavsett, min poäng är densamma även om speltiden skulle vara 20 timmar, så känn dig fri att tänka dig in i en annan siffra än just 40 tim.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, dom flesta baserar inte priset endast på växelkurser, utan också på vad för köpkraft konsumenterna i landet har. Det är helt värdelöst att sälja en produkt i ett fattigare land till samma prisnivå som här om deras löner är en tiondel så hög som här och konsumenterna inte har råd att köpa produkten. Växelkursen är endast en av flera faktorer som avgör.

Kan ju citera en tråd där en Paradoxanställd kommenterade:

https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/price-...

Det jag ville ha en länk på var inte att de baserade på köpkraftsjusterad växelkurs även om det var kul att se. Utan ett där de uttalar sig om hur mycket ländernas köpkraftsjusterade växelkurs ligger på. Det du kallar reallöner även om det faktiskt är något annat. Disponibel inkomst eller köpkraft är bättre även om det inte räknar med levnadskostnader. Du påstod att deras prishöjning var högre än motiverat av köpkraftsjusterad växelkurs och jag vill ha informationen som visar att det stämmer.

Du borde dessutom skilja på köpkraftsjusterad växelkurs och nominell växelkurs i din text. Finns inte bara en typ av växelkurs...

Medlem
Skrivet av Manqs:

Det jag ville ha en länk på var inte att de baserade på köpkraftsjusterad växelkurs även om det var kul att se. Utan ett där de uttalar sig om hur mycket ländernas köpkraftsjusterade växelkurs ligger på. Det du kallar reallöner även om det faktiskt är något annat. Disponibel inkomst eller köpkraft är bättre även om det inte räknar med levnadskostnader. Du påstod att deras prishöjning var högre än motiverat av köpkraftsjusterad växelkurs och jag vill ha informationen som visar att det stämmer.

Du borde dessutom skilja på köpkraftsjusterad växelkurs och nominell växelkurs i din text. Finns inte bara en typ av växelkurs...

Men lägg ner, det här är inte en ekonomikurs på en högskola. I det jag skrivit är det väldigt tydligt vad som menas, i flera av dom drabbade länderna så har folk inte råd med dessa prisjusteringar. Det spelar ingen roll hur mycket du än joxar med terminologier och definitioner, detta faktum kommer inte att förändra.

I början av tråden som jag länkade så kan du dessutom se en lista över vilka länder där priserna justerats, och i tråden finns kommentarer från folk som påpekar att medellönetagarens köpkraft inte klaffar med prisökningen som skett. Paradox argument faller alltså platt. Om du är intresserad att dyka in djupare så kan du ju själv ta en titt på hur mycket disponabel inkomst en genomsnittsperson har i dom länderna som är värst drabbade.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

@L32: Ett företag ska givetvis göra allt de kan för att maximera sina intäkter. Hur de gör detta är deras val

Medlem
Skrivet av KoP:

Inte möjligtvis. Företag behöver dock uppjustera/nedjustera priser pga omständigheter dom inte alltid kan råda över. Det är normalt inom all handel.

Ehhh Ja, det var rätt många som rapporterade detta i t ex Tyranny:s steam forum. Var inte en sån jävla privilegierad antagligen vit svensk man nu och se lite utanför dina egna skygglappar.

KoP
Medlem
Skrivet av kaealy:

Ehhh Ja, det var rätt många som rapporterade detta i t ex Tyranny:s steam forum. Var inte en sån jävla privilegierad antagligen vit svensk man nu och se lite utanför dina egna skygglappar.

Säger bara hur det är.

12
Skriv svar