Bethesda tvingar indiespelet Prey for the Gods att byta namn

Robot
Bethesda tvingar indiespelet Prey for the Gods att byta namn
Releasehästryttare

Bra publicitet för Pray for the gods, hade inte hört om det före idag.

Btw tror hashtagen är fel fz #praey-for-the-gods

+ prisjakts länken länkar till ps4 pro och inte spelet ?

Medlem

Jag ska varumärkesskydda orden "The" och "and" och stämma alla!

Medlem
Skrivet av Devan:

Bra publicitet för Pray for the gods, hade inte hört om det före idag.

Btw tror hashtagen är fel fz #praey-for-the-gods

+ prisjakts länken länkar till ps4 pro och inte spelet ?

Samma här. Såg sjukt häftigt ut. Påminner väldigt mycket om Shadow of the Colossus

Inaktiv
Skrivet av Devan:

+ prisjakts länken länkar till ps4 pro och inte spelet ?

Spelet har väl inte släppts än och kanske inte finns att förhandsboka?

Medlem

Vilken soppa, Bethesda i hög form!

Medlem

Tycker det är så konstigt att man kan äga rättigheten till ett ord. Speciellt om man inte har kommit på ordet ifråga, typ Apple. Bara ta ett från ordlistan och copyrighta. Kan förstå att man kan äga rättigheten till ett sammansatt ord eller en ordföljd som Prey for the Gods. Mer logiskt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Spelet har väl inte släppts än och kanske inte finns att förhandsboka?

Spelet släpps imorgon så det ska nog inte vara några problem att förhandsboka det idag

/ LordDaimos

Medlem

För att förstå Bethesdas position, om Bethesda inte skyddar sig (går till juridisk attack) på detta vis så kan Bethesda förlora rätten till "Prey" helt. Copyright måste aktivt uppvaktas annars kan en annan aktör hänvisa till som i detta fall "Prey for the gods" och skapa egna spel med "Prey" i titeln.
Så har jag fått det förklarat, antar att det gäller USA främst.

Skrivet av Bennii:

Jag ska varumärkesskydda orden "The" och "and" och stämma alla!

Jag hann före och nu vill jag ha royalties

Medlem

Det är amerikansk lagstiftning som är helt snedvriden, företag som vill behålla makten över sina varumärken måste aggressivt skydda sitt varumärke. Om de inte gör detta så är det fritt fram för andra att hitta på alla möjliga dumheter, t ex kan andra ta makten över varumärket och du kan tvingas betala royalty eller en jävla massa pengar i settlements.

Medlem

Förstår att det inte har mycket med saken att göra egentligen men gillar ändå deras alternativa stavning till "Prey". Praey ser mer unikt ut till deras spel.

Medlem

@Oakenborn: Det är inte så lätt som du tror. Du måste bygga en väldigt starkt och unikt varumärke inom branschen du verkar i och samtidigt skydda det stenhårt. Då kan ingen inom samma bransch röra vid liknande namn på produkter osv. Säg att du gör äppelcider som heter Oakenborn Apple, där behöver du inte oroa dig för att Apple lämnar in en stämning, men skulle du släppa en telefon med samma namn.. ja du fattar nog. Sen finns det flera exempel där varumärken har förlorat sin rätt pga produkten är för generisk. Typ TipEx (egentligen ett företag), Jeep osv.

Inaktiv
Skrivet av LordDaimos:

Spelet släpps imorgon så det ska nog inte vara några problem att förhandsboka det idag

/ LordDaimos

Jag inser nu att du syftar på Prey och inte Praey for the gods

Medlem

Vilken värld vi lever i alltså.

Medlem

I samma veva så ger jag Bethesda fingret.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd

Det finns namn i hela världen som många har gemensamt och det är sitt eget, någon heter precis som dig, det är okej.

Men inte i detta skedde?

Medlem
Skrivet av Sebastian V:

Det finns namn i hela världen som många har gemensamt och det är sitt eget, någon heter precis som dig, det är okej.

Men inte i detta skedde?

Ingen i världen har mitt efternamn förutom jag och min släkt, detta är både kul och problematiskt då folk tror jag är invandrare ibland när de ser mitt efternamn och inte träffat mig innan, typ som på jobbmöten och annat.

Förnamn och mellannamn blir svårare då de är ganska vanliga.

Medlem

@Devan: Tipsade FZ om spelet under kickstartern. 2 ggr t.o.m. De missade det totalt. Vilket var synd för spelet verkar riktigt häftigt. Det hade dessutom varit bra då det är en så liten utvecklare.

Medlem

Av alla idiotstämningar Zenimax/Bethesda har försökt sig på är den här nog den första som jag tycker det finns belägg för.

Medlem

Bethesda vet hur man gör sig poppis bland folk. När gjorde dom ett bra spel senast förresten?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag ska varumärkesskydda orden "The" och "and" och stämma alla!

Ska ta det steget längre och varumärksskydda alla vokaler. #brbrik

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

När gjorde dom ett bra spel senast förresten?

Wayne Gretzky Hockey 2 (1991)?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Birds_of_Prey_(video_game)

...just sayin'

Inte helt okänt och klart före juristtrollen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Bra plan

@Bennii: jag copyrightar 2, two och II så länge.

Inaktiv

Bethesda/Zenimax är sjuka i huvudet. Både jag och andra har fått advokater på oss för obskyra saker som t.ex. youtube-videos. Är en specifik person på Zenimax som är ett riktigt "corporate asshole", tänker inte outa hans namn dock (går att få fram för den intresserade).

Medlem

@oDIRTDIVERo: nya Doom? Dishonored?
Dom släpper ju inte så många spel direkt, så det är rätt bra lägstanivå

Medlem
Skrivet av kaealy:

Det är amerikansk lagstiftning som är helt snedvriden, företag som vill behålla makten över sina varumärken måste aggressivt skydda sitt varumärke. Om de inte gör detta så är det fritt fram för andra att hitta på alla möjliga dumheter, t ex kan andra ta makten över varumärket och du kan tvingas betala royalty eller en jävla massa pengar i settlements.

Lagstiftningen fungerar som den ska, problemet är företag som tolkar den som ordmärkning utan hänsyn till kontext. Exempel: Filmvärlden lever just nu med att lågbudgetkopior av bioaktuella filmer släpps för att mjölka pengar ur ovetandes eller ouppmärksamma konsumenter. Stora studios som Warner Bros. gick dock inte och stämde "robots vs. mechs"-produktionen "Atlantic Rim" bara för att deras "robots vs. mechs"-produktion "Pacific Rim" samtidigt var bioaktuell. Produktionerna skildes åt för mycket för att underlag för rättsprocess skulle finnas.

Bethesda däremot använder sin position för att konstant slå ned på studios de inte tror har men eller möjlighet att försvara sig. Det har ingenting att göra med att "skydda sitt varumärke", antingen är det illvilja eller ren inkompetens.

Medlem
Skrivet av HappyPie:

För att förstå Bethesdas position, om Bethesda inte skyddar sig (går till juridisk attack) på detta vis så kan Bethesda förlora rätten till "Prey" helt. Copyright måste aktivt uppvaktas annars kan en annan aktör hänvisa till som i detta fall "Prey for the gods" och skapa egna spel med "Prey" i titeln.
Så har jag fått det förklarat, antar att det gäller USA främst.

Tack för att du upplyser folk här på FZ om hur lagen är utformad. Tråkigt att FZ redaktionen inte informerar om det här. Sprida halva sanningen är att sprida falska nyheter.

Medlem
Skrivet av Evilof:

@oDIRTDIVERo: nya Doom? Dishonored?
Dom släpper ju inte så många spel direkt, så det är rätt bra lägstanivå

Dom är utgivare för dom spelen inte utvecklare.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar