Funktionsvarierad CS-spelare blev kickad från match på grund av talproblem

Robot
Funktionsvarierad CS-spelare blev kickad från match på grund av talproblem

Internet reagerade med att donera tusentals kronor.

#counter-strike, #cs-go, #streaming


Medlem

Ögonoperation? Han saknade ju tänder... huh?

Medlem

Så himla kul att se! Blir så glad för killen som kämpar på med att streama trots knasiga människor där ute, alla creed till honom!

Medlem

Någon större klan vill signera honom som streamer och han blev partner med Twitch, här om dagen. Han fick t.o.m. pengar över till studier. Hoppas verkligen att han fortfarande är populär inom en snar framtid. Han har inte bara talproblem, han är nästintill blind, vilket är anledningen till att han skall opereras.

Tyvärr kommer det, i nuläget, inte gå att åtgärda hans verbala problem. Hans sjukdom (HSAN) gör att han inte känner någon smärta, vilket är någonting positivt, då hans mycket nedsatta synförmåga gör att han måste sitta klistrad mot skärmen. I klass med HeatoN.

AmA: https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/66cort/hey_...

Skägg.
10 Chambers

@Jonrei: Hans åkomma gör inte bara att han saknar tänder, utan har även dålig syn och hörsel.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Jonrei: Hans åkomma gör inte bara att han saknar tänder, utan har även dålig syn och hörsel.

Han är "legally blind".

Medlem

Tänk om man fått en krona för varje gång nån mobbat, retat eller gjort sig lustig över ens stamning..

Kul för killen att det blivit sån uppslutning


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Det är spännande hur folks beteende ändras sig så fort det saknas direkta konsekvenser, på gott och ont. Internet tar verkligen fram det bästa och sämsta hos människor.

Medlem
Medlem
Skrivet av Jonrei:

Ögonoperation? Han saknade ju tänder... huh?

Om du tittar på videon så ser du förhoppningsvis (tar höjd för att du inte saknar ögon ) att han behöver sitta ganska nära skärmen för att se.

Medlem

Händelser som detta som nästan får mig att se lite hopp för mänskligheten igen. Bara nästan dock.

Medlem

funktionsvarierad? heter det inte funktionshindrad?

Medlem

Står bakom killen.

Tycker det är tråkigt att FZ använder uttryck som funktionsvarierad. Ordvalet vittnar om förminskande och beröringsskräck.

Skrivet av Jesper Sandström:

Det kan låta harmlöst, men för mig är denna språkliga beröringsskräck både oroande och upprörande. Vi kan ta mig som illustrativt exempel: Jag är född med cerebral pares, en hjärnskada, och är rullstolsbunden. Min högra hand är ett spastiskt bihangselände som knappt duger till enkla vardagssysslor.

Det borde vara tämligen okontroversiellt att beskriva mig som såväl funktionsnedsatt som funktionshindrad. Det hade jag såklart gärna sluppit vara, men nu är det så den objektiva verkligheten ser ut. Varken jag eller någon annan blir mindre funktionshindrad av att ersätta ovannämnda begrepp med ett nonsensord som ”funktionsvarierad”.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/nonsensord-goer-mig-inte-...

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

funktionsvarierad? heter det inte funktionshindrad?

Heter och heter
Ord läggs till och ord tas bort för att bättre passa samhället och människor.

Jag personligen tycker funktionsvariation är bättre. Varför sätta en label på att X, Y eller Z är ett hinder?
Det finns super-intressanta diskussioner att läsa kring detta på andra, mera "rätt", forum. Där människor med funktionsvariation uttrycker sig i frågan.

Medlem
Skrivet av hansen:

Heter och heter
Ord läggs till och ord tas bort för att bättre passa samhället och människor.

Jag personligen tycker funktionsvariation är bättre. Varför sätta en label på att X, Y eller Z är ett hinder?
Det finns super-intressanta diskussioner att läsa kring detta på andra, mera "rätt", forum. Där människor med funktionsvariation uttrycker sig i frågan.

Funktionsvariation tycker jag dock låter lite väl konstigt? Går problemen hos en person med funktionsvariation runt? så att de tex ögonen (om det är det som är fel hos personen) fungerar bra ibland eller vad då?

Funktionsnedsatt eller funktionshindrad är mycket bättre ord om de har ett permanent tillstånd.

Medlem

@KaptenKanel: funktionsvarierad var första gången jag hörde, men funktionshindrad är ett väldigt laddat ord. Han är ju uppenbarligen inte hindrad från att se och prata, och behärskar spelet. Däremot så är det mycket svårare rent fysiskt för honom att spela spelet och leva livet generellt, vilket gör honom funktionsnedsatt (har en funktionsnedsättning).
Det är så lätt för oss som tillhör normen att sätta annat folk i olika fack och kategorier, så jag tycker kanske egentligen att funktionsvarierad är ett ganska trevligt, inte lika dead-serious, ord att använda.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Funktionsvariation tycker jag dock låter lite väl konstigt? Går problemen hos en person med funktionsvariation runt? så att de tex ögonen (om det är det som är fel hos personen) fungerar bra ibland eller vad då?

Funktionsnedsatt eller funktionshindrad är mycket bättre ord om de har ett permanent tillstånd.

Inte variation på det sättet. Du tänker på variation som ett föränderligt tillstånd när det som avses är ett tillstånd av många möjliga.

Nedsatt och hindrad kan anses ha en ganska negativ klang. Speciellt hindrad som i många fall inte ens stämmer, då funktionen finns där och alltså inte är hindrad.

Medlem
Skrivet av Grymgreger:

@KaptenKanel: funktionsvarierad var första gången jag hörde, men funktionshindrad är ett väldigt laddat ord. Han är ju uppenbarligen inte hindrad från att se och prata, och behärskar spelet. Däremot så är det mycket svårare rent fysiskt för honom att spela spelet och leva livet generellt, vilket gör honom funktionsnedsatt (har en funktionsnedsättning).
Det är så lätt för oss som tillhör normen att sätta annat folk i olika fack och kategorier, så jag tycker kanske egentligen att funktionsvarierad är ett ganska trevligt, inte lika dead-serious, ord att använda.

Han har dock en nedsatt möjlighet att tala utan problem. Att hålla på och hitta på mildare termer för funktionsnedsättningar tycker jag är mer kränkande. Varför måste folk förknippa ordet nedsättning med att man inte kan?

Jag har exempelvis dyslexi, vilket innebär att jag har en funktionsnedsättning som gör det svårare för mig att läsa och skriva. Detta är inget som andra märker av, men jag märker av det och har framför allt svårt för längre texter. Jag varken läser eller skriver bättre och jag känner mig inte bättre av att folk kallar det en funktionsvariation, och jag mår heller inte sämre av att folk kallar det funktionsnedsättning.

Det jag däremot inte tycker om är folk som inte har förståelse för svårigheterna, och att kalla en nedsättning för en variation tycker i alla fall jag låter mer nedvärderande. Låter mer som att jag är någon slags spin-off till det normala. Men här är vi väl olika.

Medlem

Skulle vilja säga till karln att kom å lira med oss istället det finns bra mycket mer toleranta personer att ha roligt med som inte beter sig som idioter å antar att allt är troll.

Ambassadör
Xbox

Jag har 12 i funktionsvariation i golf.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Grymgreger:

@KaptenKanel: funktionsvarierad var första gången jag hörde, men funktionshindrad är ett väldigt laddat ord. Han är ju uppenbarligen inte hindrad från att se och prata, och behärskar spelet. Däremot så är det mycket svårare rent fysiskt för honom att spela spelet och leva livet generellt, vilket gör honom funktionsnedsatt (har en funktionsnedsättning).
Det är så lätt för oss som tillhör normen att sätta annat folk i olika fack och kategorier, så jag tycker kanske egentligen att funktionsvarierad är ett ganska trevligt, inte lika dead-serious, ord att använda.

kan hålla med där att funktionsvarierad fungerar, dock tycker jag att dom vanliga orden som funktionshindrar eller nedsättning funkar utmärkt också. Det förklarar snabbt för någon som undrar, att den man pratar om har ett litet problem som normen inte är vana vid. sitta i rullstol eller i dennas fall har haft/har en sjukdom som gör att man inte kan prata så att det är tydligt.

Medlem

Hur ska man kunna snabbt förklara med väldigt få ord en person om det inte finns en mittpunkt, en norm att gå utifrån? För er som tycker att dessa ord som normalt används är fel, och kränkande.

Medlem
Skrivet av waeress:

Inte variation på det sättet. Du tänker på variation som ett föränderligt tillstånd när det som avses är ett tillstånd av många möjliga.

Nedsatt och hindrad kan anses ha en ganska negativ klang. Speciellt hindrad som i många fall inte ens stämmer, då funktionen finns där och alltså inte är hindrad.

Nej "funktionen" finns där (i det här fallet) med det är ju alltså så att personen i nyheten har en nedsatt förmåga från det normala. Vilket gör att han alltså är funktionsnedsatt. Sen tycker jag inte att det är kränkande det är bara en term för att beskriva något.

Sen att säga att en person är funktionsnedsatt eller funktionshindrad beskriver ju inte på något sätt att personen är mindre värd, bara att förmågan att göra en sak eller flera är begränsad (svårare) eller omöjlig för den individen.

Tycker folk kan sluta med allt ska vara ingen-får-bli-kränkt och PK-trams.

Skägg.
10 Chambers

Sidenote: man får använda vilket ord man vill.


signatur
Medlem

måste säga att han har än väldigt intressant position med huvudet när han lirar såg jag när jag titta igenom hela klippet, Hade han också fel på ögonen eller? Han var rätt hygglig på CS.

Medlem

varför måste man hitta på nya ord för samma sak hela tiden? När jag va yngre hette det negerboll(chokladbakelse 2017), cpstörd(cerebral pares), mongolid(downs syndrom), handikappad(funktionsnedsatt) osv. Varför anpassar man hela tiden ordlistan till dom kränkta ? Vad va det för fel på städare och rörmockare t ex? varför orka byta namn till sanitetstekniker och vvs-montör .... Sluta krångla.
Sopgubbe heter säker renhållningsarbetare eller något annat fisförnämt .. alla vill va adelsmän.

Inaktiv

@seifuku: Chokladbakelse? Man säger väl ändå chokladboll? Chokladbakelse låter för ospecificerat även om det tekniskt sätt inte är felaktigt. Skit i det dock, om du inte förstår varför vi säger chokladbakelse/boll istället för negerboll och cerebral pares istället cpstörd så bör du ta dig en ordentlig funderare.

Som svar på din fråga "varför "krångla" till det?"; För att förbättra samhället vi lever i. Det var nog många som sa "Varför krångla till det?" när kvinnor fick rösträtt och när neger eller nigger utfasades kollektiva förrådet av ord som anses vara OK.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Jonrei: Hans åkomma gör inte bara att han saknar tänder, utan har även dålig syn och hörsel.

Aja, då är jag med. Jag måste ha missat det, läst för fort igen...

Medlem

varför lirar man när man är blind? läste inte allt.

Medlem

Heja Internet!

123
Skriv svar