Warpzone Studios - ny indiestudio!

Medlem
Warpzone Studios - ny indiestudio!

Hej!

Jag och min man har jobbat med spel sen 2006. Först på Avalanche, sen på Paradox, och i somras hoppade vi av där för att starta eget! Studion heter Warpzone Studios, och vi tänker göra polerade, midsize indiespel är tanken. Sen i höstas har vi suttit hemma och satt upp diverse IT-system, byggt på vår egen motor, samt planerat för spelet vi tänkte börja med.

Det kommer bli något med crafting och grävande, exakt vad får ni reda på när vi har satt ihop en prototyp och tweakat tills den är rolig.

Vi har en blogg på vår hemsida, så jag tänkte väl gå in och posta om nya inlägg här från och med nu. Än så länge är det ganska mycket inriktat till andra spelutvecklare, men det kommer bli mer om spelet sen när vi har något att dela med oss av, lovar!


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Skägg.
10 Chambers

Intressant! Vad ser ni som de största utmaningarna med att driva en egen spelstudio? Har ni några tips till andra som går i samma tankar?


signatur
Medlem

Som liten och än så länge helt egenfinansierad spelstudio är det väl främst sårbarheten vi tänker på. Ingen av oss har något annat jobb att falla tillbaka på, vi har inga löner innan studion förhoppningsvis får intäkter när vi släpper ett spel. Alla utgifter just nu betalas ur egen ficka. Vi har två barn, så vi vill inte bo i ett skyffe och leva på nudlar heller.

Kort sagt så vill vi hemskt gärna att spelet säljer ok, och åtminstone betalar för våra levnadsomkostnader. En hit vore fantastiskt trevligt, att kanske kunna anställa en grafiker eller så.

Det som gör att vi ändå satsar är ju att vi jobbat med det här så länge nu, och tror på vår kompetens. Vi tror att vi kommer kunna göra riktigt solida och bra spel helt enkelt!

Tips, tja, det beror på vad personen är i för situation. Jag tror att det är fördelaktigt att antingen ha erfarenhet och kontaktnät, som oss. Då kan det kanske vara enklare att få in finansiärer också (vi har inte försökt). Eller så startar man i början av sin karriär, kanske direkt från utbildningen. Jag vet flera bra studios som började så. Då har man förhoppningsvis inte hunnit höja sin levnadsstandard så mycket sen man gick på studiemedel, och kanske inte hunnit få barn, som vissa vill ha vid något tillfälle i livet. De förutsättningarna kan också vara väldigt bra för att lyckas. Förhoppningsvis har man ett etablerat gäng från skolan som man kan fortsätta jobba med också.

För mer specifika svar så får folk gärna komma med mer specifika frågor, det är ett väldigt stort ämne! Men jag svarar gärna om någon är vetgirig.


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Hej!

Är ni i behov utav ljud/musik?

Medlem

Häftigt! Lycka till.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Jag önskar er all lycka med projektet. Men mitt eget intresse tvärdog när jag läste "något med crafting och grävande".

Fan vilken snygg logga ni har! Älskar den.

Medlem
Skrivet av Buckshot_Brecker:

Är ni i behov utav ljud/musik?

Inte i dagsläget, tänkte ta det när vi har en prototyp iaf.

Skrivet av ErikSvensson:

Häftigt! Lycka till.

Tack!

Skrivet av Bennii:

Jag önskar er all lycka med projektet. Men mitt eget intresse tvärdog när jag läste "något med crafting och grävande".

Gör man spel för alla så gör man inte spel för någon, som det heter! Då kanske spelet efter kommer passa bättre, vi får väl se.

Skrivet av benkebengt1337:

Fan vilken snygg logga ni har! Älskar den.

Tack! Vi är ju 80-talister båda två.


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Medlem
Skrivet av WarpQueen:

Gör man spel för alla så gör man inte spel för någon, som det heter!

Helt rätt. Ni ska inte ändra er idé i grunden för att den inte tilltalar mig.

Medlem

Varför valde ni att göra en egen motor? Du skrev att ni hållit på sedan i höstas så typ ett halvår, och ni har inte ens börjat med erat spel? Jag vet inte hur mycket pengar ni har undansparat men det känns konstigt att vänta med att börja arbeta på det som faktiskt kommer att sätta mat på bordet.

Medlem

Ska bli intressant att få följa er utveckling och grattis till att ni satsar på att köra eget!

Ser fram emot en riktigt 80-tals vinjett med den där loggan också.


signatur
Medlem
Skrivet av ankangronto:

Varför valde ni att göra en egen motor? Du skrev att ni hållit på sedan i höstas så typ ett halvår, och ni har inte ens börjat med erat spel? Jag vet inte hur mycket pengar ni har undansparat men det känns konstigt att vänta med att börja arbeta på det som faktiskt kommer att sätta mat på bordet.

Hej! Så här är det. Min man jobbade tidigare med att leda engineteamet på Paradox. Han vet alltså mycket väl vad han ger sig in på. Hade han inte haft den erfarenheten han sitter inne med, så hade vi absolut valt en befintlig motor. Av de som finns så står valet (för oss) främst mellan Unreal och Unity. Båda har ett gäng nackdelar som vi tänkte slippa genom att göra en egen motor. Vet flera spel som fått problem vid motoruppdateringar när features ändras och så har t.ex supporten för mac försvunnit. Då kan det vara svårt både att fixa själv, eftersom problemet sitter i motorn, men också att få gehör för sina problem, eftersom vi är ett väldigt litet team. Samt en hög med andra anledningar.

Så. Egen motor. Och det är ju inte så att vi väntar med att påbörja jobbet. Medan Fredrik jobbar på motorn har jag (och han) t.ex satt upp vår IT-miljö, skrivit en massa game design, analyserat konkurrenter, satt upp hemsida, bloggat, börjat sätta mig in i marknadsföring/pr, kollat på artister vi kan vilja anlita etc. Det finns hur mycket som helst att göra. Allt det är jobb som ändå behöver göras, och vi är ju bara två stycken, så vill man göra något mer avancerat så kommer det att ta lite tid.

Men jag förstår din skepticism! För många andra nya studios är det förmodligen bäst att bara köra på någon av de motorer som finns, men vi hoppade ju av från Paradox för att genomföra en dröm, då vill vi göra saker precis som vi vill ha dem.

Skrivet av kristiang:

Ska bli intressant att få följa er utveckling och grattis till att ni satsar på att köra eget!

Ser fram emot en riktigt 80-tals vinjett med den där loggan också.

Tack! Ja, det måste vi ju ha, får se vad vi kan få till.


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Medlem

Fantistisk och all lycka till, viktigaste är att plocka bra saker ifrån andra spel som är bra på det dom gör, och hitta något nytt som är bra kul och ger spelet livslängd och möjligtvis lite komplexitet.

För mycket nya saker är risky speciellt om man är ny studio och hoppas all lycka till!

För att ge exempel är du skrev du vill ha ett gräva/sandbox spel, då tittar man vilka sandbox,gräva/farma spel är i first person?

Vilka sandbox/gräv/farmspel har rpg element?

Vilka sandbox/gräv/farmspel har quests/färdiga städer bossar m.m?

Ja listan kan fortsättas det är ju helt enkelt så sen får man hitta sin stil niche efter ett tag, vilken grafisk stil m.m

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Fantistisk och all lycka till, viktigaste är att plocka bra saker ifrån andra spel som är bra på det dom gör, och hitta något nytt som är bra kul och ger spelet livslängd och möjligtvis lite komplexitet.

För mycket nya saker är risky speciellt om man är ny studio och hoppas all lycka till!

För att ge exempel är du skrev du vill ha ett gräva/sandbox spel, då tittar man vilka sandbox,gräva/farma spel är i first person?

Vilka sandbox/gräv/farmspel har rpg element?

Vilka sandbox/gräv/farmspel har quests/färdiga städer bossar m.m?

Ja listan kan fortsättas det är ju helt enkelt så sen får man hitta sin stil niche efter ett tag, vilken grafisk stil m.m

Tack. Jo, vi analyserar en hel del. En av fördelarna med att ha spelutveckling som jobb!


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Medlem

Kul att ni vågar

Har själv funderat på 'eget' men känns övermäktigt rent ekonomiskt.

Medlem
Skrivet av riche:

Kul att ni vågar

Har själv funderat på 'eget' men känns övermäktigt rent ekonomiskt.

Så är det ju, det är ju där förläggare kommer in för många. Andra vägar är ju att köra på kvällstid tills man har något man vågar satsa på. Eller att spara ihop en grundplåt som täcker dina kostnader ett par år.


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Medlem

Här kommer en nyhet! Vi blir tre personer i studion!
Länk till nyhet

Vår nykomling kommer in som medgrundare, och han har mer än tio år i branschen på diverse olika företag. VI har jobbat med honom tidigare på Avalanche, och det ska bli väldigt kul att se vad vi kan göra för spel tillsammans!


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Medlem

Nu har vi announcat spelet!
https://store.steampowered.com/app/760650/Hammerting/
Kolla gärna på trailern: https://www.youtube.com/watch?v=hpC1MDmrS1E

Och låt mig veta om ni har några frågor.


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Medlem

Gillar erat release date på Steam "Coming soon-ish!"

Kul att få se va ni arbetat på nu ett tag (Har följt er på Twitter en tid)

Lite synd att jag har lite svårt att förstå vad som händer på gameplay bilderna via steam, ser lite dvärgar och områden, men ser inte så mycket utveckling vid första anblick! (Kanske blir mycket tydligare för mig i video format sen när gameplay videos har release.

Medlem

Ja, den gameplayvideon slängde vi ihop lite snabbt idag, hade inte tid att göra en ordentlig tyvärr! Det kommer nog bli tydligare när vi släpper mer giffar etc.


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

Gnällkuk

Också lite svårt att greppa spelidén, är det inspirerat av Lemmings?

Kineserna lär jubla iaf! :>

Modding
Don’t like the game? No worries, just buy it anyways and mod it to your heart’s content!
Use the bundled SDK to create pre-packaged mods.
Add or replace any of the game’s assets
Not just limited to “data” assets such as textures, you can also script and write new full blown systems in native C++.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kul att det rör på sig! Jag gillar den grafiska stilen och Steam Storesidan ser lovande ut. Hoppas på mer soonerish rather than laterish

Medlem

Wishlistad, ser spännande ut!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Också lite svårt att greppa spelidén, är det inspirerat av Lemmings?

Jag har inte spelat just Lemmings, men andra spel vi inspirerats av är t.ex Factorio för lite production pipeline, RImworld för emergent storytelling och så diverse dvärgspel för dvärgar/mining/crafting. Dvärgarna bygger upp en gruvkoloni för att kunna tillverka prylar. De bästa metallerna, och de farligaste monstren, finns så klart längre ner!

Skrivet av Renfis:

Kul att det rör på sig! Jag gillar den grafiska stilen och Steam Storesidan ser lovande ut. Hoppas på mer soonerish rather than laterish

Tack! Men spelet måste ju vara i tillräckligt bra skick när vi släpper med.

Skrivet av Maxiz!:

Wishlistad, ser spännande ut!

Kul!


signatur

Jag gör spel på warpzonestudios.com.

1
Skriv svar