Drömmen om rymdimperiet

Skribent
Drömmen om rymdimperiet

När jag har svårt att sova brukar jag fundera på hur mitt drömspel hade sett ut. Jag gillar storslagen strategi och Star Wars. #Empire At War var friskt vågat, men det räckte inte hela vägen. Rymdstriderna var förvisso häftiga, men det blev aldrig sådär storslaget.

När #Stellaris släpptes var det lite början på drömspelet. Potentialen fanns där och visst var det roligt, ett par timmar. Några uppdateringar senare var det plötsligt ett ganska bra spel. Med ganska bra, menar jag med "Paradox-mått" mätt.

Jag hade inte riktigt tänkt på det här med Steam Workshop. När man tillhör min generation kopplar det liksom inte riktigt att man kan få moddar med ett enkelt knapptryck. Men det kan man.

Några Star Wars-moddar senare leder jag mitt Imperie genom stjärnorna. Det känns kanske inte lika mäktigt som det gör i filmerna, men det är på gång – om jag bara lär mig hålla koll på resurserna. Det kostar nämligen multum att föra krig i rymden.

Det är också i allt det här jag verkligen förstår hur viktigt moddarna är. De som förfyller sin och min dröm om ett spel, precis som vi vill ha det. Begränsningar som finns implementerade har säkert en funktion för originalspelet, men i min upplevelse vill jag slippa dessa.

I #Stellaris är begränsningarna på kolonier en rejäl broms i en redan brant uppförsbacke. För hur tomt spelet än känns ibland när man bara väntar på att teknologier ska forskas fram, så har jag inte riktigt greppat detaljrikedomen i gameplay. Man kan exempelvis skapa sektorer, när man inte riktigt har kontroll över sitt hav av planeter.

Det känns dock som om #Paradox Interactive förstått grejen med att släppa moddarna fria. Leverera en produkt de är stolta över och sen låta spelarna själva anpassa den. Det här kräver såklart en solid grund, om man inte vill vänta flera år på en modd som gör om hela spelet. Toknördarna på Paradox ska dock ha en stor eloge för att de skapat en solid grund. Det ska ingen ta ifrån dem.

#blogg


signatur

I am the black wizards.

1
Skriv svar