Recension – Horizon Zero Dawn

Robot
Recension – Horizon Zero Dawn

Influeras av Skyrim, Assassin's Creed, Uncharted, Tomb Raider med flera, men lyckas skapa något eget med både ett mänskligt och ett mekaniskt hjärta.

#horizon-zero-dawn


Medlem
Horizon Zero Dawn

Gahh längtar ännu mer nu!!!

Medlem

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Det brukar vara så :/

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dunder:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Jo då, Guerrilla Games ägs av Sony och då faller det sig naturligt att det är en PS4-exklusiv historia (och det ser fantastiskt ut på PS4). Trist förstås för alla dom som spelar på andra format.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Synd att det inte kommer till PC, hade varit kul att spela. Aja, hoppas ni som nu kan spela det får riktigt kul

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Newklear:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Jo då, Guerrilla Games ägs av Sony och då faller det sig naturligt att det är en PS4-exklusiv historia (och det ser fantastiskt ut, även på PS4). Trist förstås för alla dom som spelar på andra format.

Ser det bra ut även utan HDR?

Det är väl något de flesta inte har, tänker jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

glorious 30fps ? fan att endel spel inte kommer till PC. Exclusivitet är värdelöst.

Medlem

Det verkar som att detta kan vara ett av årets bästa spel redan nu.

Till och med cyniska "surgubbar" som Jim Sterling (9,5/10) och Jeff Gerstmann (5/5) ger detta toppbetyg.

Medlem
Skrivet av Oneone:

glorious 30fps ? fan att endel spel inte kommer till PC. Exclusivitet är värdelöst.

Mjae det är det väl ändå inte? Den steken går att vända och säga att alla spel ska komma till konsol också, vilket inte känns bra det heller.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Dunder:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Jo då, Guerrilla Games ägs av Sony och då faller det sig naturligt att det är en PS4-exklusiv historia (och det ser fantastiskt ut, även på PS4). Trist förstås för alla dom som spelar på andra format.

Ser det bra ut även utan HDR?

Det är väl något de flesta inte har, tänker jag.

Det gör det absolut. Första halvtimmen "råkade" jag köra utan HDR (tydligen kan man inte koppla via PS VR om man vill HDR), men färgerna med HDR är absolut en skön, skön fest för ögonen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Står inget om questerna, storyn, animationer, voice acting eller något? Jävligt mycket om ljuset och den öppna världen.

Får inget intryck alls av denna recension förutom att det är en öppen värld

Redaktör
Ponny
Skrivet av Vercadi:

Står inget om questerna, storyn, animationer, voice acting eller något? Jävligt mycket om ljuset och den öppna världen.

Får inget intryck alls av denna recension förutom att det är en öppen värld

Jo då, uppdragen pratar jag om på andra sidan. Missade du den? Huvuduppdragen är klart mer intressanta, sidospåren hänger sig ibland väl mycket åt klassiska öppen värld-sysslor (mycket same, same). De inramas dock av bra story som, så att säga, sminkar upp även triviala grejer till nya nivåer.

Animationer och rösterna nämner jag dock inte, så då kan jag berätta lite här istället: de mekaniska djuren rör sig riktigt fint – de känns verkligen som djur. Animationer i vanliga dialoger kan vara väl stelbenta (liksom vissa röstinsatser), men i mellansekvenserna och på det stora hela taget är det filmiskt och skickligt utfört.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Var lite orolig för detta spel mest för att handlingen skulle vara pajig och den öppna världen bli tjatig. Precis som i stort sett alla Ubisoft-spel det senaste decenniet. FZ har lugnat mig och nu ser jag fram emot Horizon

I övrigt är det trevligt med stöd för PS4 Pro från dag 1. Att kunna välja mellan högra frame rate eller högre upplösning känns som framtidens melodi för konsoler.

Gen
Medlem

Som nybliven PS4 Pro ägare blir detta ett köp lite senare när jag kört klart FFXV.

Medlem

Jag har sagt det förut om dessa smarriga exklusiva PS4-titlar som bara väller ut, och jag säger det igen: Y U NO PC!?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag har sagt det förut om dessa smarriga exklusiva PS4-titlar som bara väller ut, och jag säger det igen: Y U NO PC!?

"Jo då, Guerrilla Games ägs av Sony och då faller det sig naturligt att det är en PS4-exklusiv historia (och det ser fantastiskt ut på PS4). Trist förstås för alla dom som spelar på andra format." Därför.

Medlem

Hur stor är skillnaden mellan pro och vanlig PS4? Är det ens lönt med vanlig PS4?

Medlem

Ser fränt ut, lär inte köpa en konsoll dock.
PC Master Race.

Gnällkuk

Hur långt är spelet då ungefär?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny
Skrivet av Makkapakka:

Hur stor är skillnaden mellan pro och vanlig PS4? Är det ens lönt med vanlig PS4?

Vet faktiskt inte det. Har inte längre en vanlig PS4 och har därför bara kunnat testa på Pro. Någon borde ha svar på tal där ute på teh world wide web, men hittade inget bra sådant när jag snabbt sökte.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ser fram emot att lira detta på min nya OLED TV i 4K och HDR!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Makkapakka:

Hur stor är skillnaden mellan pro och vanlig PS4? Är det ens lönt med vanlig PS4?

Vet faktiskt inte det. Har inte längre en vanlig PS4 och har därför bara kunnat testa på Pro. Någon borde ha svar på tal där ute på teh world wide web, men hittade inget bra sådant när jag snabbt sökte.

Den där jäkla PS pro, jag har ingen och tänker inte skaffa en heller, vad den däremot har gjort är att jag inte längre köper ps4 spel alls, då jag tänker att spelen inte kommer att leverera en fullvärdig upplevelse. :/


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Hur stor är skillnaden mellan pro och vanlig PS4? Är det ens lönt med vanlig PS4?

Kan säga att sedan jag köpte OLED TV och PRO så har endast ett fåtal spel tagit stor nytta utav Pro. Men jag kan säga att Uncharted 4 i 4k och HDR ser helt sjukt ut mot 1080p utan HDR. Kombinationen 4K och HDR är magisk nästan. Väntar bara på Horizon , MassEffect och GT Sport nu 4k HDR är framtiden(gäller även i filmer)

Redaktör
Ponny
Skrivet av tricky:

Hur långt är spelet då ungefär?

Beror på hur du spelar, precis som det brukar vara i öppna världar. Allt från cirka 30 timmar till (gissningsvis) en bra bit över 50 om man går all in. Det finns väldigt mycket att göra och många av sidogrejerna är bra skit. Och jo, det håller hela vägen.


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Du menar precis som alla spel

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag har sagt det förut om dessa smarriga exklusiva PS4-titlar som bara väller ut, och jag säger det igen: Y U NO PC!?

Y U NO PS4?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Makkapakka:

Hur stor är skillnaden mellan pro och vanlig PS4? Är det ens lönt med vanlig PS4?

Vet faktiskt inte det. Har inte längre en vanlig PS4 och har därför bara kunnat testa på Pro. Någon borde ha svar på tal där ute på teh world wide web, men hittade inget bra sådant när jag snabbt sökte.

Eller vänta, här har vi visst en jämförelse mellan PS4 Pro och PS4 Old.

https://www.youtube.com/watch?v=YDX-chxRLKE


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Newklear:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Du menar precis som alla spel

Nej, det finns gott om spel som helt enkelt funkar bättre till konsol. Sport-, aktivitets- och partyspel, till exempel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Dunder:

Kommer det bara till PS4? Hade ju gjort sig så mycket bättre på PC.

Du menar precis som alla spel

Nej, det finns gott om spel som helt enkelt funkar bättre till konsol. Sport-, aktivitets- och partyspel, till exempel.

alla partar inte på samma sätt mind you.

Skriv svar