Valve: Moddare måste absolut kompenseras

Robot
Medlem
Valve: Moddare måste absolut kompenseras

De stora modskaparna brukar ha en Donate länk i deras verk. funkar inte det? Nej?

Valve ville tvinga folk att betala för skitmods, alla mods utan att testa dem först. Detta är inte rätt sätt att hantera det på. Låt oss testa och sen kan vi bestämma oss om vi vill donera pengar till modden eller inte.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Jag behöver popcorn för denna tråd.

Medlem

Dom ska inte ta betalt, däremot tycker jag att man ska enkelt kunna donera en slant om man vill.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Ifall man betalar för mods, ska inte en del gå till tillverkaren också eftersom det är deras produkt? kan tänka mig att donera ifall det är kvalité. men man vill väl testa innan man köper?


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Releasehästryttare

Anledningen jag köpte Factorio nyligen är för att spelet har bra modsupport, hade blivit rasande om de börjar ta betalt för de bästa moddarna.

Medlem

Skulle aldrig betala för en mod, men kan utan tvekan tänka mig att donera till modskapare, så ett snabbt och smidigt sätt att göra det via steam workshop vore ju inte fy skam.

Dock finns ju problemet med moddare som använder delar av andra moddares grejer med eller utan permission etc. (eller rentav laddar upp moddar på steam som inte är deras, har hänt mig, vilket igen gör mig något då personen ifråga var rätt tydlig med att det inte var han som hade gjort modden etc. Men det skapar ju problem om man kan donera till dessa personer då folk kanske inte läser tillräckligt noga för att förstå vem den egentliga upphovsmannen är etc.

ELF
Medlem

Funkade prima på TES Nexus att donera när jag körde Skyrim senast.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Moddar är väl klassas väl ändå lite som något fans gör gratis för andra fans.
Tex för att finslipa sin egna förmåga i programmering osv. och donate har väl mer eller mindre funnits sen Threewave eller vad de heter till Q3A när dom modda CTF.
Handlar nog mer om Valves girighet

Medlem
Skrivet av Devan:

Anledningen jag köpte Factorio nyligen är för att spelet har bra modsupport, hade blivit rasande om de börjar ta betalt för de bästa moddarna.

Det är ju just dom som gärna ska få ta en liten slant betalt. Problemet var ju 99999 moddar som var ren skit och försökte lura till sig stålar..

Medlem
Skrivet av Earthscum:

De stora modskaparna brukar ha en Donate länk i deras verk. funkar inte det? Nej?

Valve ville tvinga folk att betala för skitmods, alla mods utan att testa dem först. Detta är inte rätt sätt att hantera det på. Låt oss testa och sen kan vi bestämma oss om vi vill donera pengar till modden eller inte.

Som jag förstått det så var dock det största(eller ett av de) problemet stöld? Håller ändå med dig, det var ogenomtänkt.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

De stora modskaparna brukar ha en Donate länk i deras verk. funkar inte det? Nej?

Valve ville tvinga folk att betala för skitmods, alla mods utan att testa dem först. Detta är inte rätt sätt att hantera det på. Låt oss testa och sen kan vi bestämma oss om vi vill donera pengar till modden eller inte.

Vad är det för skitsnack? Vill du inte ha en mod där skaparen vill ha betalt för sitt arbete så köp den inte? Inte svårare än så.

Skrivet av MadMartigaN:

Dom ska inte ta betalt, däremot tycker jag att man ska enkelt kunna donera en slant om man vill.

Varför inte? Det kommer leda till bättre content. Du behöver inte köpa en mod. Det är ditt val. Jag tycker att innehållskapare ska få välja själv om de vill ta betalt för sitt arbete.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Skulle aldrig betala för en mod, men kan utan tvekan tänka mig att donera till modskapare, så ett snabbt och smidigt sätt att göra det via steam workshop vore ju inte fy skam.

Dock finns ju problemet med moddare som använder delar av andra moddares grejer med eller utan permission etc. (eller rentav laddar upp moddar på steam som inte är deras, har hänt mig, vilket igen gör mig något då personen ifråga var rätt tydlig med att det inte var han som hade gjort modden etc. Men det skapar ju problem om man kan donera till dessa personer då folk kanske inte läser tillräckligt noga för att förstå vem den egentliga upphovsmannen är etc.

Vet inte hur mycket du använder dig av mods, men har du donerat något innan? Ifall inte, vad kan få dig att börja göra det nu?

Skrivet av delli:

Moddar är väl klassas väl ändå lite som något fans gör gratis för andra fans.
Tex för att finslipa sin egna förmåga i programmering osv. och donate har väl mer eller mindre funnits sen Threewave eller vad de heter till Q3A när dom modda CTF.
Handlar nog mer om Valves girighet

Så lätt att säga att mods ska vara gratis ifall man inte själv gör mods? Menar det är rätt mycket arbete som går ner för att göra en mod, en liten som stor. Ifall moddare skulle få betalt på något sätt så skulle kvaliten troligen gå uppåt när marknaden stabiliserat sig. Folk skulle enbart köpa kvalites mods osv. Tror inte donationer ger så mycket tyvärr... jag har använt hundratals mods o aldrig donerat, kan tänka mig att de flesta gör som jag. Jag förstår ifall de börjar ta betalt för mods, troligen skulle jag inte köpa någon mod men det är ju helt upp till mig ifall jag vill ha moden eller inte. Detta stoppar ju inte moddare att släppa sina saker gratis dock.

Medlem

Jag tror att valve gärna vill ha en till marknad...

Men visst, dom tillhandahåller ju faktiskt en workshoptjänst som kostar några bandbredder att hålla igång kan man gissa.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

De stora modskaparna brukar ha en Donate länk i deras verk. funkar inte det? Nej?

Nej det gör det inte.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

FZ, ni bör även ta upp i artikeln att folk stal andra moddares verk från Nexus och lade upp dom på Steam mot en prislapp. Nexus moddare svarade med att plocka ner sina mods från sidan och på bara några dagar så hade tusentals mods försvunnit.

DET var den största anledningen till upproret, inte att "allt ska va gratis för lilla mig" inställningen


signatur

Game long and prosper

Medlem
Citat:

I And modders create a lot of value, and we think that … absolutely they need to be compensated, they're creating value and the degree to which they're not being accurately compensated is a bug in the system, right? It's just inserting noise into it," said Newell. "You want to have efficient ways so that the people who are actually creating value are the people that money is flowing to.

Varför inte låta utgivarna betala för arbetet som moddarna gör. Modning spelar stor roll för mig när jag köper spel nu för tiden. många spel som jag inte skulle köpt om inte den fanns stöd för moddning. Detta gäller absolut för Bethesdas egna titlar såsom Elder scrolls och Fallout som jag tycker är ganska tråkiga vanilla.
Om det nu skulle bli så att det kommer kosta att installera moddar får de sänka priset på orginalspelet. jag tänker inte betala 60$ + mods för att få ett spelbart spel.

Bara en liten tanke jag hade.


signatur
Medlem

Den där lilla detaljen att Valve tar ca 30% av priset för moddarna spelar säkert inte alls in i huruvida GabeN tycker att moddar ska kosta pengar..

Medlem

Problemen senast var ju att dels tog valve och bethesda alldeles för mycket pengar av det som såldes och moddaren fick 15% (har jag för mig ) i runda slängar. Men de moddar som laddes upp var dock inte heller värda pengarna + att människor alldeles för enkelt lade ut moddar som "red glassword" som bara ändrade färgen på svärdet till exempel. ( visst de flesta lär inte köpa den modden, men stackars dom som nu gör det..)

Självklart tycker jag att stora moddar som "etheral shards of order" och skywind skulle kunna få någon sorts kompensation för dem kommer ju defenitivt öka försäljingen av bethesdas spel.
Men finns just nu för många frågetecken när man blandar in pengar i moddscenen för att detta ska fungera tror jag.

Medlem

Varför ska spelare betala för att moddare gör utvecklarnas jobb? Eftersom mods ger mervärde till spelet och får fler att köpa spelet så är det helt rimligt att utvecklaren istället betalar en slant baserat på antalet impressions (antal nerladdningar, antalet redirects till steam store etc).

Medlem

Har inget emot att betala eller donera för bra moddar. Men jag vill inte göra det via steam.
Jag tillhör den gamla skolan där man ser steam tyvärr som ett nödvändigt ont inte som kidsen idag som verkar tycka att spelen måste vara på steam och inget annat sätt funkar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Youtube betalar väl efter antal besökare.
Kan inte Valve göra samma?

Ge betalt efter hur många som laddar ner en mod.

Att Valve inför ett betalsystem där spelarna betalar moddarnas arbete är däremot förkastligt, där Valve dessutom snor nästan hela den vinsten.

Medlem

Handlar ju bara om girighet från de där äckliga fettota sida. Folk har gjord moddar gratis sen dom har kunnat. Dom har gjort de för attdom har ettintresse och en passion.varför ska valve tjäna pengar på dras slit? Moddare har domare funktioner på sina sidor. Där kan fans betala dom. Men jag vill fan inte ge en krona till valve för attdom ska va en mellanhand.

Medlem

Jag kan gå med på att dom lägger till möjligheten att ta betalt för mods, men i så fall ska steam och spelskaparna inte få en enda peng för det. 100% till mod skaparen.

Medlem

Skulle i praktiken inte ha nåt emot att betala för en mod, problemet är att jag då kommer att kräva en viss mängd support.

Gratis moddar där du kan donera så donerar du för att du vill visa stöd och motivera till att fortsätta utveckla modden och se till att den fortsätter fungera.

Att betala för en mod som sen riskerar att sluta uppdateras bara för att moddaren inte orkar/vill fortsätta känns inte ok.

Brydde sig Gaben om moddarna hade de gjort det möjligt att donera till moddaren genom steam på olika sätt utan att själv ta del av kakan.

Medlem

Helt underbart! Samma människor som blir så in i helvetet upprörda över att folk piratkopierar klagar på att behöva betala för folks hårda arbete när de tycker de ska få det gratis.

Jaja, kom nu och snacka om skillnaden mellan en mod och ett spel, men ni vet att det fortfarande handlar om kompensation för folks tid.

Medlem

Jag tycker absolut inte att man ska betala för mods. Däremot tycker jag Valve borde göra det lättare att använda t ex Steam Wallet för att donera till bra mods.

Dessutom är det lite intressant att just Valve trycker på om detta. De har ju själva gjort egna produkter av just mods, nämligen Counter-Strike och DOTA2. Om mods blir tillräckligt populära, kanske Valve borde erbjuda modden att få växa till en helt egen produkt av sig själv. Denna kan då i så fall också ha ett pris, och vid den nivån av popularitet tror jag moddens entusiastiska följarskara gärna betalar en slant för att fortsätta följa "moddens" vidare utveckling.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det finns ju jäkligt stora skillnader på moddar och moddar. En mod som ändrar färg på rustning och vapen eller låter dig ändra bröststorlek på NPC's är kanske inget som förtjänar någon större prislapp.

Däremot moddar av kalibern Long War skulle jag utan tvekan hysta upp en eller två hundringar för. Självklart är gratis jävligt gott men där kan man snacka om extravärde för spelare.

Medlem

Problemet är inte att dom bör kompenseras, problemet är att det inte finns några garantier med moddar. Om jag ska betala för något så vill jag har garantier att dom är kompatibla med andra moddar, att dom inte pajjar mitt spel eller att dom kommer att ha stöd så länge spelet får nya patchar. Jag vet inte hur många gånger en mod slutat fungera när det kommit en ny patch eller expansion. Kommer jag ha garanti på att modksaparen uppdaterar modden så att den är kompatibel med den nya patchen/expansionen.

Nej, en bättre lösning borde vara en dricksknapp. Funkar ju för youtubers, så varför skulle det inte funka för moddare?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

1
Skriv svar