The Last of Us svårt att nå 60fps på PS4 Pro

Medlem

*skrattar på PC*


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag tycker det är rentav sorgligt med PS4 Pro.
Istället för att fläska på med bra grafik och bra flyt med 60 FPS i 1080p så ska de istället skala upp till 4K, när ytterst liten skala har en äkta 4K TV där det skulle göra skillnad.

Jag fattar inte hur de tänker över huvud taget.

En stor besvikelse i mina ögon.

Personer som fortfarande sitter på en äldre tv eller en lågupplöst monitor kommer mest troligt inte köpa en PS4 Pro.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ska bli intressant att se hur många spel ps4pro faktiskt klarar av 4k. Undra om texturerna är de samma som i 1080p eller om de är anpassade för 4k.

Skrivet av conthox:
Skrivet av Pyrox:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Javas:

Lätt värt sina 4200kr...

Det mänskliga ögat kan inte se mer än 30 fps ändå.

Dock kan det se kommentarer full av bullshit.

Men tydligen inte sarkasm.

Poes lag?
https://en.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law

Medlem
Skrivet av IceMan:

*skrattar på PC*

Ja det optimala är ju att avnjuta detta fantastiska spel till PC. A just det, förlåt, glömde bort att dom inte brytt sig om att släppa det till PC...

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag funderar på att köpa PS4 PRO men är fortfarande osäker på vad uppgraderingen betyder. Har läst att PS PRO kan hantera 4 Teraflops istället för 1.8 (eller vad det nu var) och att det kan uppmana 4K ibland och har stöd för HDR men ger konsolen i sig bättre bilduppdatering i spel? Tänker bland annat på Fallout 4 DLC't Far Harbor som inte flöt särskilt bra på mitt PS4a. Om jag spelar samma DLC på PS PRO, får jag bättre bilduppdatering eller är det samma skit?

Mest troligt blir det inte mycket bättre alls, det kan till och med bli sämre. Är spelet inte gjort för Pro-hårdvaran från början så utnyttjar den bara lite drygt hälften utav prestandan, helt i linje med Sonys mål att spelen inte får prestera avsevärt mycket bättre.
Ta t ex ifall man har ett multiplayerlir som i en vanlig ps4 är låst till 30fps men som sedan körs i 60fps på Pro så kommer Pro-spelarna få ett ganska rejält övertag.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av IceMan:

*skrattar på PC*

Ja det optimala är ju att avnjuta detta fantastiska spel till PC. A just det, förlåt, glömde bort att dom inte brytt sig om att släppa det till PC...

Det är lugnt, vi har massor med andra bra spel att spela istället. Och när vi har gjort det, kan vi modda dom och spela dom igen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Som vanligt är det 14 åriga pc spelare som har störst problem med PS4 Pro.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av ddloatheb:

@gurkoz Vi som kan hårvara kan svara trycker man in ett odaterat och underkylt grafikkort i en 50cm box. klart de blir problem. egentligen skulle microsoft lägga in ett grafikkort som är över standarden för bästa resultat. alltså 1080 efterträdare i boxen. .. kylning ja de går om kan design.

Kan nån som kan skriva ordentligt översätta den här gröten så man förstår?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tycker det är rentav sorgligt med PS4 Pro.
Istället för att fläska på med bra grafik och bra flyt med 60 FPS i 1080p så ska de istället skala upp till 4K, när ytterst liten skala har en äkta 4K TV där det skulle göra skillnad.

Jag fattar inte hur de tänker över huvud taget.

En stor besvikelse i mina ögon.

Personer som fortfarande sitter på en äldre tv eller en lågupplöst monitor kommer mest troligt inte köpa en PS4 Pro.

Nej, förhoppningsvis inte i alla fall.
Men det är ju lite det som är problemet? Begränsar de sig inte rejält på grund av detta?
Varför inte göra spelen ÄNNU snyggare, och få in ett bra flyt i bilden och stanna kvar på 1080p istället? Vilket de flesta har utrustning för? Nej, istället ska man få spela i uppskalad 4K med 20-30 FPS istället. Fattar inte logiken.

Mitt största intresse är att spela, mestadels på PC, men jag har en PS4 också, och ägt xbox, xbox 360, xbox one, ps1, ps2, ps3. Så jag har spelat det mesta.
Jag kan inte komma på ETT enda spel som inte hade varit bättre om det hade spelats på 60+ fps istället för 20-30.fps.

Jag tar hellre lite mindre ögongodis och stadig fps, gärna 60+ än låg fps, alla dagar i veckan.
Alla tänker ju inte så såklart, annars hade de ju inte fortsatt som de gör Men jag få ont i huvudet och mår nästan lite illa direkt om det är låg eller ojämn fps.

Jag kan inte fatta hur folk kan tycka att 20-30 fps är acceptabelt, men som tur är så är vi alla olika.

Man kanske har skämt bort sig själv med att alltid köra bra och uppdaterad hårdvara till datorn, så man kan få in både bra grafik och hög fps.

Men oavsett vad, det kan väl inte finnas en enda människa som inte hade tackat ja till att köra 60 fps istället för 30? Eller är det för den där Cinematiska upplevelsen? Ja, det var ju så det var.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av IceMan:

*skrattar på PC*

Ja det optimala är ju att avnjuta detta fantastiska spel till PC. A just det, förlåt, glömde bort att dom inte brytt sig om att släppa det till PC...

Det är lugnt, vi har massor med andra bra spel att spela istället. Och när vi har gjort det, kan vi modda dom och spela dom igen.

Jo de e la tur att ni kan spela om dom. Det släpps ju bara ett vettigt spel till PC om året.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tycker det är rentav sorgligt med PS4 Pro.
Istället för att fläska på med bra grafik och bra flyt med 60 FPS i 1080p så ska de istället skala upp till 4K, när ytterst liten skala har en äkta 4K TV där det skulle göra skillnad.

Jag fattar inte hur de tänker över huvud taget.

En stor besvikelse i mina ögon.

Personer som fortfarande sitter på en äldre tv eller en lågupplöst monitor kommer mest troligt inte köpa en PS4 Pro.

Nej, förhoppningsvis inte i alla fall.
Men det är ju lite det som är problemet? Begränsar de sig inte rejält på grund av detta?
Varför inte göra spelen ÄNNU snyggare, och få in ett bra flyt i bilden och stanna kvar på 1080p istället? Vilket de flesta har utrustning för? Nej, istället ska man få spela i uppskalad 4K med 20-30 FPS istället. Fattar inte logiken.

Mitt största intresse är att spela, mestadels på PC, men jag har en PS4 också, och ägt xbox, xbox 360, xbox one, ps1, ps2, ps3. Så jag har spelat det mesta.
Jag kan inte komma på ETT enda spel som inte hade varit bättre om det hade spelats på 60+ fps istället för 20-30.fps.

Jag tar hellre lite mindre ögongodis och stadig fps, gärna 60+ än låg fps, alla dagar i veckan.
Alla tänker ju inte så såklart, annars hade de ju inte fortsatt som de gör Men jag få ont i huvudet och mår nästan lite illa direkt om det är låg eller ojämn fps.

Jag kan inte fatta hur folk kan tycka att 20-30 fps är acceptabelt, men som tur är så är vi alla olika.

Man kanske har skämt bort sig själv med att alltid köra bra och uppdaterad hårdvara till datorn, så man kan få in både bra grafik och hög fps.

Men oavsett vad, det kan väl inte finnas en enda människa som inte hade tackat ja till att köra 60 fps istället för 30? Eller är det för den där Cinematiska upplevelsen? Ja, det var ju så det var.

Om folk vill ha 30 eller 60 fps är marknaden som styr. I det här fallet om du missat att läsa artikeln får du som spelare välja mellan stabila 30 fps i 2160p eller ostabila 60 fps i 1800p.
Vi pratar inte om några 20-30 fps i 1080p.

Självklart kan du få mycket bättre grafik och flyt till PC men även där kommer vi tillbaka till din tidigare kommentar att det inte är speciellt vanligt med 4K till PC där majoriteten fortfarande spelar på lågupplösta 1440p eller 1080p paneler.
Det märks tydligt även i spelen att texturer och optimeringen inte är nog bra för oss som spelar i 4K.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av DeFeCT:

Jag tycker det är rentav sorgligt med PS4 Pro.
Istället för att fläska på med bra grafik och bra flyt med 60 FPS i 1080p så ska de istället skala upp till 4K, när ytterst liten skala har en äkta 4K TV där det skulle göra skillnad.

Jag fattar inte hur de tänker över huvud taget.

En stor besvikelse i mina ögon.

Personer som fortfarande sitter på en äldre tv eller en lågupplöst monitor kommer mest troligt inte köpa en PS4 Pro.

Nej, förhoppningsvis inte i alla fall.
Men det är ju lite det som är problemet? Begränsar de sig inte rejält på grund av detta?
Varför inte göra spelen ÄNNU snyggare, och få in ett bra flyt i bilden och stanna kvar på 1080p istället? Vilket de flesta har utrustning för? Nej, istället ska man få spela i uppskalad 4K med 20-30 FPS istället. Fattar inte logiken.

Mitt största intresse är att spela, mestadels på PC, men jag har en PS4 också, och ägt xbox, xbox 360, xbox one, ps1, ps2, ps3. Så jag har spelat det mesta.
Jag kan inte komma på ETT enda spel som inte hade varit bättre om det hade spelats på 60+ fps istället för 20-30.fps.

Jag tar hellre lite mindre ögongodis och stadig fps, gärna 60+ än låg fps, alla dagar i veckan.
Alla tänker ju inte så såklart, annars hade de ju inte fortsatt som de gör Men jag få ont i huvudet och mår nästan lite illa direkt om det är låg eller ojämn fps.

Jag kan inte fatta hur folk kan tycka att 20-30 fps är acceptabelt, men som tur är så är vi alla olika.

Man kanske har skämt bort sig själv med att alltid köra bra och uppdaterad hårdvara till datorn, så man kan få in både bra grafik och hög fps.

Men oavsett vad, det kan väl inte finnas en enda människa som inte hade tackat ja till att köra 60 fps istället för 30? Eller är det för den där Cinematiska upplevelsen? Ja, det var ju så det var.

Om folk vill ha 30 eller 60 fps är marknaden som styr. I det här fallet om du missat att läsa artikeln får du som spelare välja mellan stabila 30 fps i 2160p eller ostabila 60 fps i 1800p.
Vi pratar inte om några 20-30 fps i 1080p.

Självklart kan du få mycket bättre grafik och flyt till PC men även där kommer vi tillbaka till din tidigare kommentar att det inte är speciellt vanligt med 4K till PC där majoriteten fortfarande spelar på lågupplösta 1440p eller 1080p paneler.
Det märks tydligt även i spelen att texturer och optimeringen inte är nog bra för oss som spelar i 4K.

20-30 FPS var mer generellt menat med dagens konsoler, att folk tycker det är acceptabelt, inte just detta spelet på PS4 Pro.

Och även om just The Last Of Us klarar att köra stabila 30 i 4K så är det ju ingen garanti att många andra spel kommer vara samma.

Tänk på att TLOU lyckades köra nästan konstant 60 fps med ett så passa vackert spel på gamla PS4, när de flesta andra spel inte orkar med stabila 30.

Medlem

Jag är mycket nöjd med min pro så här långt. Har en 1080 peh tv. W905A "55" Tomb raider ser suveränt ut i 4 k läget då den samplar ner det till 1080 Peh!

Medlem

Ni som har Uncharted 4 till Pro, kan ni bekräfta att spelet tillåter 60fps@1080p? Finns det valet i menyerna inne i själva spelet? Om ja kan man ju undra varför ND valt att utelämna valmöjligheten i Last of Us, det borde ju inte vara några problem alls med en patch. Som det är nu, sitter man på en 1080 skärm, så får man uppenbarligen en stabilare bilduppdatering med vanliga PS4 i det fallet :-/

Medlem
Skrivet av Perre80:

Jag är mycket nöjd med min pro så här långt. Har en 1080 peh tv. W905A "55" Tomb raider ser suveränt ut i 4 k läget då den samplar ner det till 1080 Peh!

Även jag är nöjd med min Pro än så länge. Jag köpte den ffa. för PS-VR & där har den gjort att flera spel ser bättre ut. Har inte ngn 4k-tv eller HDR ännu men julen är ju snart här :).

Förstår mig inte på detta hat mot Sony som tycks existera här. Visst man får tycka vad man vill om alla företag & konsoler/kontra PC men det borde inte hindra folks förmåga att att se att det är inte Sonys fel eller PS Pro:s fel hur spelet flyter på eller ser ut. Det handlar naturligtvis om speltillverkarnas förmåga att optimera spelen till den nuvarande hårdvaran.

Det enda Sony gjort är erbjudit oss en konsol med högre prestanda, thats it!. Samma sak gäller ju senare när Microsoft släpper Scorpio. Jösses!!!

Medlem
Skrivet av grantrytare:

Det enda Sony gjort är erbjudit oss en konsol med högre prestanda, thats it!. Samma sak gäller ju senare när Microsoft släpper Scorpio. Jösses!!!

Även den förra generationen PS4/XBone borde utan några större problem klara 1080p 60fps med tanke på hårdvaran i dem. En motsvarande Windowsplattform (eller Linux för den delen) klarar lätt att spela ex Arma 3 i stabila 60.
Vad är då problemet om det inte är hårdvaran? Jag påstår att det är deras krypteringssystem som äter upp all prestanda. När varenda fil måste kontrolleras och avkrypteras i runtime när den skall köras eller läsas in i RAM så är det klart som fan att moderna spel får problem med tanke på den oerhörda mängden av exempelvis texturer som spelen har idag.
Jag menar därför att spelutvecklarna ibland får lite för mycket skit bara för att Sony och MS har implementerat ett riktigt skräp DRM. Vad som dessutom gör mig ännu mer förbannad är när de i praktiken tagit bort möjligheterna för piratkopiering så höjde de likförbannat priserna på spelen med 10 Euro.
Nextgen skulle bli billigare och bättre. Jo tack, det ser vi ju. Samma diskussioner kring varenda spelsläpp som vi hade på förra generationen.

Och det här inte bara supportar konsolägarna utan de dessutom försvarar sina skräpmaskiner.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar