Helgdiskussion – Hur stor blir Nintendo Switch?

Medlem
Skrivet av Cenorida:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av Exxo:

Finns det någon liknande spelkonsol hos konkurrenterna där man kan spela Mario och Zelda?

Klart detta blir en succé.

3 av de 4 senaste lyckades ju så bra...

N64 förlorade stort mot PS1.
GameCube förlorade mot Xbox och blev utklassad av PS2.
Wii U förlorar stort mot PS4 och troligen Xbox One.

Wii sålde lite bättre än PS3 och Xbox 360, men frågan är hur många som enbart köpte den för Wii Sports eller Wii Fit.

Så nej, den behöver inte bli en succé bara för det.

Sålde "lite" bättre? Wii sålde ju faktiskt nästan lika mycket som PS3 och Xbox 360 tillsammans

Wii sålde ca 104 miljoner, PS3 ca 83 miljoner och Xbox 360 ungefär samma. 104 miljoner är inte i närheten av 166 miljoner.
25% är lite jämfört med ca 210% för PS1 vs N64 eller ca 600% för PS2 vs GameCube.
Eller ca 200% som PS4 vs Wii U just nu.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Tror att det kan bli bra. Tänker på Nvidia Sheldon tablet som hade samma funktion att köra som konsol o bärbar och hade tegra i. Men batteriet sög hårt har en sån hemma med handkontroll till salu om nån är intresserad har man powerbank är den rätt rolig.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Tror att det kan bli bra. Tänker på Nvidia Sheldon tablet som hade samma funktion att köra som konsol o bärbar och hade tegra i. Men batteriet sög hårt har en sån hemma med handkontroll till salu om nån är intresserad har man powerbank är den rätt rolig.

Menade NVIDIA Shield Tablet inte Sheldon

Medlem

Tror Sony och Microsoft pustade ut när dom såg Nintendos plastbyggsats till konsol. Jag fick själv ingen köplust av trailern, men för kidsen tror jag den ser skojig ut. Och barnens köpkraft är gigantisk trots att dom inte tjänar några pengar.

Edit: stavning

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Tror Sony och Microsoft pustade ut när dom såg Nintendos plastbyggsats till konsol. Jag fick ingen köplats av trailern själv, men för kidsen tror jag den ser skojig ut. Och barnens köpkraft är gigantisk trots att dom inte tjänar några pengar.

Haha sant. Barn är barn men kul tankesätt man hade i den åldern när man nu som vuxen vet att man tjänade nada med pengar hehe

Medlem
Skrivet av Dres81:

Tror att det kan bli bra. Tänker på Nvidia Sheldon tablet som hade samma funktion att köra som konsol o bärbar och hade tegra i. Men batteriet sög hårt har en sån hemma med handkontroll till salu om nån är intresserad har man powerbank är den rätt rolig.

Om man tittar på tjockleken på switch så ser den ju ut att vara tjockare än vanliga plattor. Så det borde ju finnas plats för ett större batteri iaf. Sen om det är så och om Nintendo väljer att stoppa in ett större batteri är ju en annan fråga. Kunde dom inte bara släppt specifikationerna direkt så man slipper sitta och spekulera ?

Ambassadör
Xbox

En platta med plastiga tillbehör, spelkassetter och annat man måste släpa runt på? Det känns krystat och kommer sälja till barnfamiljer och Nintendofans. Någon större hit blir det icke.


signatur

Jump in.

Medlem

Med det vi vet kring den idag? Nej.


signatur

Nämen!

Medlem

På vilket sätt är denna bättre än en Wii U för soffan? Tror knappast den är så mycket mer kraftfull när den är mobil. Är jättenöjd med min Wii U sen jag köpte en Pro controller.

Gillar kassetter dock. Tar mindre plats än DVD-skivor och låter inget.

Medlem

Är skeptisk av det faktum att mobiltelefoner helt konkurrerat ut handhållna dedikerade spelenheter på senare år.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Bara extrema fans kommer köpa. Den saknar VR, prestanda och målgrupp.

Nintendos storhetstid är över, de kan inte ens sköta om sina bästa titlar.

Medlem

Någon som tror/vet om spel(både fysiska och digitala) samt tillbehör till Wii U kommer att vara kompatibla?

Medlem
Skrivet av Bolleh:

Någon som tror/vet om spel(både fysiska och digitala) samt tillbehör till Wii U kommer att vara kompatibla?

Man vet att fysiska Wii U-spel inte är kompatibla eftersom Switch inte har en optisk läsare. Fysiska 3DS-spel är inte heller kompatibla eftersom korten har annan storlek.
Digitala spel är sannolikt inte kompatibla eftersom processorerna är helt olika.

Tillbehören vet man ej, men jag tror inte att de passar.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Det är väldigt lätt att ta i när man spekulerar kring detta. Men jag -tror- att den kommer sälja bra.
Kollar man på hajpen just nu så pekar allt mot en bra release. Det hela handlar om hur den presterar, inte grafisk eller hårdvarumässigt, utan spel, funktion och hur lätt den är att använda.

Anledningen till att vi ser så många spela på sina mobiler är just detta; enkelt. Om det inte krånglar när man tar ut switchen och den presterar bra när man spelar i soffan eller på bussen. Ja, då är det en hit. För är det något folk har bevisat är att grafik och kraft är inte allt. Annars skulle varenda Svensson stå och köa för en PS4 Pro, vilket de inte gör.

Medlem

Nintendo själva tror ju inte på switch. Detta är alltså deras comeback? och den kommer i mars? Min inställning är denna: ett företag med kniven mot strupen måste ju sätta landningen. Avtäckandet av switch var ju det närmaste antiklimax man kan komma.

1. Hårdvaran såg ju oerhört invecklad ut ... bara joy-consen räckte ju för att inse att nintendo helt tappat det.
2. Var är spelen. Nintendo som är ökända för sin oförmåga att hålla en deadline släppte alltså det 95:e klippet där vi får se Link rida på en häst och ryggen på mario ... vad dom skulle haft var "LAUNCHES WITH" "MARIO" "ZELDA" "METROID" ...
3. Inget om specs

Jag tror inte att Switch släpps i mars och jag tror inte att vi får några färdiga AAA titlar med Switch när det väl släpps och slutligen så tror jag att detta blir nintendos sista försök att göra hårdvara annan än 3ds.

Medlem

Portabelt Skyrim bäddar ju för ett visst intresse.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

http://letsplayvideogames.com/2016/10/a-deep-dive-on-lpvgs-ni...

Några fler pusselbitar kan man kanske få från denna sida. Hoppas bara inte batteritid på 3 timmar stämmer.

Medlem
Skrivet av Ghoztatic:

Zelda = succé
Mario = ännu mer succé
Nytt Metroid, gärna ett i stil med super metroid kanske 2D eller ett ordentligt 3e persons lir = mind blown!

Ja ett nytt 2D metroid och det är köp omedelbart men jag tror att Nintendo har tappat Metroid spåret helt. De har inte släppt ett nytt 2D spel sedan 2004 och senaste Prime kom 2007. Jag menar det är t.o.m. 6 år sedan skiten Other M kom... Vi får hoppas att de vågar ta hand om serien igen.

Medlem
Skrivet av didde:

Det är väldigt lätt att ta i när man spekulerar kring detta. Men jag -tror- att den kommer sälja bra.
Kollar man på hajpen just nu så pekar allt mot en bra release. Det hela handlar om hur den presterar, inte grafisk eller hårdvarumässigt, utan spel, funktion och hur lätt den är att använda.

Anledningen till att vi ser så många spela på sina mobiler är just detta; enkelt. Om det inte krånglar när man tar ut switchen och den presterar bra när man spelar i soffan eller på bussen. Ja, då är det en hit. För är det något folk har bevisat är att grafik och kraft är inte allt. Annars skulle varenda Svensson stå och köa för en PS4 Pro, vilket de inte gör.

Jim Sterling sa det om Mafia 3 att konsoler är på väg ut bara p.g.a. av att den enda anledningen till att konsoler har varit starka är för att de är enkla att ha att göra med, Mafia 3 tog honom tydligen 2 dagar innan han fick igång det för att den skulle laddas ner, patchas, installeras m.m.

Nintendo visar upp en konsol som (sure den är både stationär och bärbar) visar att det ska vara kul att spela, spelandet är fokuset av konsolen, till skillnad ifrån konkurrenterna. Kolla bara hur många som sa att Xbonen skulle floppa p.g.a. deras inkompetenta presentation av konsolen, har den floppat? Nej...

Sen ska man vara extrem tydlig att Nintendo har alltid sålt färre konsoler jämfört med den tidigare generationen (bortsett ifrån Wii). De har däremot totalt dominerat den portabla marknaden så det är inte konstigt att de gör en hybrid.

Medlem

Samtidigt tror jag även att barnfamiljerna börjar bli trötta på allt "nytt" som kommer. Barn idag har ju surfplattor, mobiler, konsoler, datorer, 1 miljard Skylanders, 1 miljard Disney Infinity, 1 miljard Amiibos, 1 miljard Lego Dimensions m.m. Tror föräldrar (som mig själv) börjar bli trötta på att köpa så mycket prylar till sina barn, speciellt en Switch som oinvigda föräldrar kommer tro bara är en ny surfplatta eller Kurio.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Nintendos strohetstid dog för längesedan. Kommer aldrig bli som 1992 med Super nintendot och dess makalösa succé. Spel som Zelda - A link to the past, Super Mario world och Super Metroid kommer aldrig överträffas. Någonsin. Inga spel kommer ens i närheten på deras nyare generationer konsoller. NES 8-bitars samt SNES 16-bitars, sedan blev det platt fall för nintendo, om man tittar på speldjup och känsla. Det blev varken spelmässigt roligt eller utmanande längre helt enkelt.

Medlem
Skrivet av devilrat:

Nintendos strohetstid dog för längesedan. Kommer aldrig bli som 1992 med Super nintendot och dess makalösa succé. Spel som Zelda - A link to the past, Super Mario world och Super Metroid kommer aldrig överträffas. Någonsin. Inga spel kommer ens i närheten på deras nyare generationer konsoller. NES 8-bitars samt SNES 16-bitars, sedan blev det platt fall för nintendo, om man tittar på speldjup och känsla. Det blev varken spelmässigt roligt eller utmanande längre helt enkelt.

Det är det här som folk missar när man pratar om Nintendo, NES var egentligen deras största succé, allt därefter (förutom Wii) har sålt mindre än föregående generation. Men saken är den att många av deras spel har blivit bättre efter åren. Många prisar Mario Galaxy som ett av de bästa mario spelen t.ex.

12
Skriv svar