Steams Early Access-regler ställer få krav på utvecklarna

Robot
Steams Early Access-regler ställer få krav på utvecklarna
Medlem
Steams Early Access-regler ställer få krav på utvecklarna

Jag gillar tanken med Early Access, men sättet som Valve hanterar det är tragiskt. De agerar mellanhand och ska därför garantera oss en trygghet. Ger jag pengar direkt till utvecklarna så har jag mig själv att skylla, men ingen mellanhand ska kunna tjäna pengar på bedrägeri.

Jag gjorde misstaget att köpa The Stomping Land, ett projekt som verkade riktigt lovande och som uppdaterades flitigt. Men sen var det gonatt och utvecklaren stack med pengarna. Valve plockade bort spelet från Steam pga att det klassades som bedrägeri, men vi som blev lurade, genom deras tjänst, fick inte ett öre tillbaka.

Hur kan det vara Early Access om man aldrig får access till slutprodukten? Valves policy är en av många anledningar till varför jag söker mig bort från Steam. Gabe har drabbats av hybris.

Ion
Medlem

Spelar lite djävulens advokat här... Varför behöver vi beskyddas av Valve när vi köper ofärdiga produkter frivilligt? Att vissa spel inte går vidare från beta (dvs. lämnar Early Access) är ju tråkigt, men risken ligger väl ändå hos köparen om det är tydligt kommunicerat att man köper produkten i befintligt skick?
Om spelutvecklaren å andra sidan lovar ett färdigt spel är det ju såklart bedrägeri om det aldrig blir färdigt..

Medlem

Samtidigt borde det inte vara tillåtet att släppa DLC innehåll till Early Access-spel.. Bara jag som hänger upp mig på detta?

Samtidigt må jag erkänna att jag själv köper Early Access, där många av dem har lyckas släppas skarpt , därav en av dem är Prison Architect.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt borde det inte vara tillåtet att släppa DLC innehåll till Early Access-spel.. Bara jag som hänger upp mig på detta?

Håller fullständigt med. Det är vansinne att det ens görs. Det är som att köpa nya möbler och konst som man placerar i ett hus man inte byggt något tak till än.

eld
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt borde det inte vara tillåtet att släppa DLC innehåll till Early Access-spel.. Bara jag som hänger upp mig på detta?

Samtidigt må jag erkänna att jag själv köper Early Access, där många av dem har lyckas släppas skarpt , därav en av dem är Prison Architect.

Håller med helt här, dlc på early access är det enda egentliga problemet.

Early access har alltid existerat ut efter en guideline för konsumenter: köp om du känner att det du köper just då är värt pengarna du spenderar.

Spelutveckling är så fuzzy och svårdefinierat att det inte kan sättas regler, men de flesta utvecklarna vill göra färdigt sina produkter, och de vill släppa dom till slut.

Medlem

Ett nej från mig, köpte ARK men refundade efter ca 1 timmes spelande.

Väldigt jämt resultat dock, trodde att nej sidan skulle leda med mycket mer röster.

eld
Medlem
Skrivet av s3ng:

Ett nej från mig, köpte ARK men refundade efter ca 1 timmes spelande.

En annan intressant fråga är väl dock: har du köpt ett spel som nån gång varit i early access?

Medlem

Brukar hålla mig borta från early access. Det är dock väldigt orättvist att dra alla över samma kant. Vissa gör ett väldigt bra jobb med det och man hör väldigt lite om det.

Köpte Battlerite här i veckan och är precis hur nöjd som helst med det. Svinkul och hade lätt varit värt pengarna även om det vore färdigt i det stadiet det är nu.

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad nyheten är... allt detta har ju redan Vavle sagt när Early Access lanserades. Enda grejen dom har ändrat på lång tid var ju det där om att inte lova för mycket, men även det var ju ett bra tag sen nu.

Medlem

Rust/Ark/7Days2Die

Spelar dom med några månaders mellanrum och går på upptäcktsfärd med att se hur mycket nytt content dom släppt.

Tycker det är ganska nice med early acces, kostar sällan mer än 20 euro.

Dock måste jag ge ett minus till ARK som satsar tid på payed DLC istället för att optimera spelet. ( Går knappt att köra medium inställningar på ett 970/390).

Avstängd

Det är sällan jag köper Early Access titlar.

Men priset lär väl inte vara realese högt för att det inte är spelets fulla?

Medlem
Skrivet av Ion:

Spelar lite djävulens advokat här... Varför behöver vi beskyddas av Valve när vi köper ofärdiga produkter frivilligt? Att vissa spel inte går vidare från beta (dvs. lämnar Early Access) är ju tråkigt, men risken ligger väl ändå hos köparen om det är tydligt kommunicerat att man köper produkten i befintligt skick?
Om spelutvecklaren å andra sidan lovar ett färdigt spel är det ju såklart bedrägeri om det aldrig blir färdigt..

Säljer du något så är det du som har ansvaret. Om jag köper en TV på Elgiganten så är det ju till dem jag vänder mig till om den går sönder eller om leverans uteblir.

Valve kan idag agera mellanhand och ta en del av vinsten, 30% för att vara exakt, utan att ta något som helst ansvar för det de säljer.

Vissa argumenterar för att det är valfritt att köpa Early Access, och ja, det stämmer. Går man i fällan så får man skylla sig själv litegrann, men jag tycker inte att Valve ska kunna tjäna pengar på scams. Det gör att de kan acceptera i stort sett vad som helst från vem som helst.

Vill jag ta risker så vänder jag mig direkt till utvecklarna. Vill jag ha någon trygghet så vänder jag mig till en återförsäljare som kan ge mig garantier. Steam är en återförsäljare utan garantier för kunderna, och därför är de inte värda så mycket i mina ögon. Så tragiskt som det må låta så har jag haft bättre supportkontakt med både EA och Ubisoft, så Steam ligger jävligt dåligt till på min lista.

Jag har i skrivande stund 337 spel på mitt steam-konto. Gissningsvis, så är någonstans mellan 40 och 70 av dom titlarna, f.d. eller nuvarande "Early Access" spel.

Än så länge har jag inte råkat ut för en enda "Early Access" upplevelse som gjort mig besviken. Naturligtvis har det hänt vid mer en ett tillfälle att slutprodukten inte levt upp till min förhoppningar, men med tanke på att jag investerat i potentialen snarare än ett garanterat slutresultat så har jag inte känt mycket fog för att klaga.

Då ska det tilläggas att ingen av titlarna i fråga har blivit nedlagd/borttagen från steam, där går nog min gräns för att acceptera en bortkastad investering som är högre än 5 euro.

Medlem

Borde ha funnits ett alternativ ja, tyvärr....

Medlem

Sen finns det ju spel som borde klassas som Early Access, tex NMS och Batman.

Medlem

Köpte Dayz och The Forest i early access. Kommer aldrig mer köpa ett early access spel igen. De här två spelen står och trampar och kommer aldrig komma in i beta stadiet ens.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Valve borde se över hela EA som dom har gjort med reviews.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Cliffie:

Brukar hålla mig borta från early access. Det är dock väldigt orättvist att dra alla över samma kant. Vissa gör ett väldigt bra jobb med det och man hör väldigt lite om det.

Köpte Battlerite här i veckan och är precis hur nöjd som helst med det. Svinkul och hade lätt varit värt pengarna även om det vore färdigt i det stadiet det är nu.

+1 på detta, har också battlerite och i nuläget känns det redan som ett färdigt spel. Sen har jag köpt Rust också, vilket fortfarande är i early access men dom gör bra uppdateringar och förändringar till spelet varje torsdag med en STOR update en gång i månaden.

Sen har vi spel som DayZ.. Ångrar väldigt mycket att jag ens lagt pengarna på det, känns som att devsen har gett upp helt på spelet och det har varit i Early-Access alldeles för länge nu... Inga värda uppdateringar får man till det heller.

Medlem

Jag har bland annat köpt de här fyra spelen som Early Access:

"Assetto Corsa". Hur länge har detta bilspel varit under utveckling egentligen? Uppdateras och buggfixas dock väldigt ofta! Känns lite "B".

"Next Car Game: Wreckfest". Uppdaterades mycket ofta i början, men ganska sällan nuförtiden. Känns som att utvecklarna på Bugbear tröttnat. Jag tyckte att det var bra, snyggt och roligt för ett år sedan, men att det nu tyvärr blivit sämre och tappat fokus. Några ofärdiga banor har lagts till det senaste halvåret, och små bugfixar.
Work In Progress ...

"Carmageddon: Reincarnation". Kul, men dåligt optimerat från början. Det är släppt och klart, men det ser inte bra ut och känns inte färdigt. Trailerfilmerna är skitsnygga och roliga! Men tyvärr blev inte spelet så.

"Dirt Rally". Är jag mest nöjd med! De skötte sig exemplariskt, och verkade jobba med spelet för att göra det så bra som möjligt. Det kom bugfixar, uppdateringar och nya banor väldigt ofta. Och spelet blev klart och släppt på ganska så kort utvecklingstid. Spelet blev bättre än jag trodde. Över förväntan. Så ska det gå till!


signatur

autograph

Medlem

The stomping lands tar ju i alla fall priset på största early access ripoffen jag har i mitt steambibliotek!

Gnällkuk

När ska ni göra en vettig poll? Saknas alltid en eller ett par svarsalternativ :/ Valde "nej" men det är ju egentligen fel då jag köpt en hel del spel via early access tidigare. "Nej, inte längre" hade nog varit mer relevant för många.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar