Windows 10 verkar TAPPA användare

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ah ny vecka och nya tag i anti-Microsoft-propagandan!

Är det så det kallas när man ogillar eller kritiserar saker? Så fånigt.

Personligen tycker jag att Win 10 är hur bra som helst som operativsystem, även om "app-tänket" tar tid för mig, som inte körde åttan eller har något med touch-skärm från MS, att vänja sig vid. Känns konstigt att blanda ett OS med saker som jag inte har/använder.

Det som sänker tian till helvetets varmaste regioner är all jäkla spyware och reklam som MS utgår ifrån att vi VILL ha, när det borde vara så förbaskat uppenbart att vi vill det rakt motsatta. Jag har köpt ett operativsystem, inte en jäkla marknadsundersökning. Ifall någon vill få det till anti-MS propaganda att ogilla något sådant så är det nog snarare DEN personen som får en diskret lönecheck från MS för att sprida positiv "propaganda" runt MS produkter via sociala medier!

Medlem

Som first adopter vilket mitt jobb kräver för att jag ska kunna hjälpa kunder osv.

Så det var lite små krokig start som dom flesta versionerna varit men nu tycker jag den är rå stabil i jämförelse.

Upggradering från tidigare os är 100ggr bättre med windows 10.
Men kan man göra det kör en clean install.

Har dock uppgraderat uppe mot 100 maskiner utan problem.
Och finns dom som gjort det på 1000+

Men finns alltid "den" maskinen som alltid ska krångla vid dylika tillfällen..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av GameHero:

Gillade Windows 7 mest trots att det är ganska slött jämfört med nya Windows. Vad som förvånar mig i undersökningen är att över tio personer gillade Windows 98 mest!
Jag tycker följande två videoklipp bäst summerar min egen upplevelse av Windows 98 ;-):
https://youtu.be/WeBS-dNo0Bk
https://youtu.be/XKBJmDft328

Win98B var för sin tid ett riktigt bra OS. Föregångarna var dodgy, Win98 version B var det sällan några problem med.

Röstade på Win2k själv. Gillar väl Win7 bäst men tvivels utan var Win2k stabilast och smidigast. Win2k får väl än idag räknas som själva måttstocken på ett stabilt OS.

Älskade Windows 2000. Hoppade själv på NT-tåget och lekte runt först lite i 3.51, sen körde jag dualboot NT4.0 och Win98B (vill jag minnas). Det jag valde som bästa Windows-version av alla blev WinXP just därför att det tog den, betydligt mer stabila, NT-plattformen in i spelens värld på riktigt.

Sitter kvar på Win7 Ultimate och ångrar mig inte en sekund. Win10 har inget positivt att erbjuda mig, tyvärr.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av GameHero:

Gillade Windows 7 mest trots att det är ganska slött jämfört med nya Windows. Vad som förvånar mig i undersökningen är att över tio personer gillade Windows 98 mest!
Jag tycker följande två videoklipp bäst summerar min egen upplevelse av Windows 98 ;-):
https://youtu.be/WeBS-dNo0Bk
https://youtu.be/XKBJmDft328

Win98B var för sin tid ett riktigt bra OS. Föregångarna var dodgy, Win98 version B var det sällan några problem med.

Röstade på Win2k själv. Gillar väl Win7 bäst men tvivels utan var Win2k stabilast och smidigast. Win2k får väl än idag räknas som själva måttstocken på ett stabilt OS.

Oh nej, allt innan NT kärnan var hemskt, lite så att jag förväntade mig gråa hår som tonåring. BSOD var väldigt vanligt.

För min del så har XP fungerat bäst, och hade den rätt stöd för SSD, nyare DX och bättre säkerhet så skulle jag fortfarande köra med det. Alla windows versioner får mer extra kod som jag har generellt ingen som helst nytta av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wirth%27s_law

Wirth's law is a computing adage which states that software is getting slower more rapidly than hardware becomes faster.

The law is named after Niklaus Wirth, who discussed it in 1995.[1][2] Wirth attributed the saying to Martin Reiser, who, in the preface to his book on the Oberon System, wrote: "The hope is that the progress in hardware will cure all software ills. However, a critical observer may observe that software manages to outgrow hardware in size and sluggishness."[3] Other observers had noted this for some time before; indeed the trend was becoming obvious as early as 1987.[4]

Medlem

Vet inte om nån reagerat på det innan, men ni pratar om andelar i procent, inte antal installerade datorer

Tror INTE att de tappar användare, eller att antalet sjunker. Den procentuella marknadsandelen kan såklart sjunka, ÄVEN om de säljer fler ex hela tiden och antalet användare ÖKAR egentligen.

Hade en kompis som som köpte en chromebook, en annan som köpte en bärbar hipster-apple. De har bidragit till att den procentuella delen för Win10 sjunker. Det enda siffrorna visar är att den senaste tiden har lite, lite fler valt andra alternativ; dvs linux, äldre windows, OSX, eller vilket annat alternativ som helst som inte är Win10. Har alla konkurrenter ihop lyckats sälja 0,01% mer av totala marknaden den månaden så sjunker ju Win10-andelen så mycket.

Så nej, win10 tappar inte användare, folk går inte över till annat, det enda det visar på är att just nu så var andra alternativ lite mer lockande. Men jag garanterar att Win10 har fortsatt öka den med, bara med lite lägre fart.

Skrivet av aegd:

Windows 10 verkar inte heller jobba bra med chrome, då chrome äter ännu mer minne än det gjorde i windows 7.

Det är väl mer Chromes problem


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Positivt: Generellt ett smidigt OS tycker jag på många sätt.

Negativt: Auto-update, spyware, "jag vet bäst vad du vill"-attityd i design. En installation som vill installera fler bloatware än ett virusinfekterat fejkprogram

Medlem

Det enda riktiga klagomålet jag har på Windows 10 är att jag inte själv kan välja ut vilka uppdateringar jag vill hämta hem och installera. Det är antingen allt eller inget.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Rätt naturligt att man kör xp efter windows 2000;) dock xp buggigare primärt med spel, men ny platform så inget konstigt iofs bytte till xp efter 2000 när spelen inte längre stöddes i win2k

Windows 2000 var ok , det var hyffsat stabilt windows 7 ,när det släpptes var ok hade sina problem, blev rikttigt bra vid sp1 och framåt .

Självfallet så ska man inte byta om man inte vill byta till windows 10 men jag ser inte heller några skäl till att inte göra det om man inte har hårdvara där tillverkaren ännu inte släppt stabila drivrutiner absolut inget konstigt i det.

Tips är om man kör windows 10 och absolut inte vill ha senaste uppdateringar och har senaste builden nu är nedan om man prompt hatar feature updates

https://support.microsoft.com/sv-se/instantanswers/20a98a29-d...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Det enda riktiga klagomålet jag har på Windows 10 är att jag inte själv kan välja ut vilka uppdateringar jag vill hämta hem och installera. Det är antingen allt eller inget.

Vilket är bättre så inget negativt, specifika hårdvaru drivrutiner kommer fortfarande separat,

Vet det var lite debakel med nvidia drivrutiner som sköts på fast du hade manuellt installerat dom sen tidigare.

Men det ska vara fixat nu..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Pungvred:

Hahaha... Tomas, jag tror du ska kolla upp vad trend betyder. En månads avvikelse är bara det, en avvikelse. Trenden har varit konstant uppåt.

En halv procentenhet ligger inom normal felmarginal under en oförändrad månad när man räknar statistik.

Bra försök dock. Eller, nä! Det var ett ganska dåligt försök faktiskt.

Men det är ju en negativ MS nyhet så det måste ju nämnas, när win 10 ökar igen så näms det inte för det är ju ointressant.

Hur tänker du nu? Rimligen bör ju det senaste vara det bästa så om något som avviker från normen händer så bör det väl rapporteras?! Om Win10 växer är det ju faktiskt på det sättet som det bör vara och i sig ingen nyhet. I alla fall inte efter att det blivit eller i alla fall bör ha blivit standard.

Vad önskar du dig? En nyhet varje dag om varenda självklarhet i världen?
GAMLA RÖN: Människor andas. Klicka här för att läsa mer...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Föredrar macOS (som det ju heter nu) men kör Windows 7 i spelburken. Microsoft har verkat alldeles för desperata med Windows 10 för att jag skall nedgradera.

k3m
Medlem
Skrivet av DrDoom:

Vet inte om nån reagerat på det innan, men ni pratar om andelar i procent, inte antal installerade datorer

Tror INTE att de tappar användare, eller att antalet sjunker. Den procentuella marknadsandelen kan såklart sjunka, ÄVEN om de säljer fler ex hela tiden och antalet användare ÖKAR egentligen.

Hade en kompis som som köpte en chromebook, en annan som köpte en bärbar hipster-apple. De har bidragit till att den procentuella delen för Win10 sjunker. Det enda siffrorna visar är att den senaste tiden har lite, lite fler valt andra alternativ; dvs linux, äldre windows, OSX, eller vilket annat alternativ som helst som inte är Win10. Har alla konkurrenter ihop lyckats sälja 0,01% mer av totala marknaden den månaden så sjunker ju Win10-andelen så mycket.

Så nej, win10 tappar inte användare, folk går inte över till annat, det enda det visar på är att just nu så var andra alternativ lite mer lockande. Men jag garanterar att Win10 har fortsatt öka den med, bara med lite lägre fart.

vi måste fortsätta bojkotta MS. dvs vill vi bestämma själva o vara fria så måste vi visa att vi inte accepterar Apple o MS

Medlem

Det känns inte statistiskt signifikant väl? Detta kan vara en fluktuation? Känns inte riktigt logiskt imo för majoriteten av användare att böka sig med att "ominstallera" Windows.

123
Skriv svar