Warner Bros erkänner att de gett pengar till Pewdiepie och andra youtubers för positiva videos

Medlem

Finns en o annan jag litar mer på så mycket man kan lita på någon man inte känner men baserat på historik.

I grund o botten är man öppen med att man får pröjs så har jag inga problem men om man aktivt döljer detta så är det surt..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ärligt talat: Vem fan bryr sig?

Det finns inget märkligt alls med att sponsrade kanaler är sponsrade. Hade tex. PewDiePie informerat om alla sponsorer i klippen så hade folk mest blivit frustrerade.

Det finns ingen som bryr sig utöver de som vanligtvis känner sig kränkta av principer utan att egentligen ha drabbats på något sätt.

Medlem
Skrivet av Roudolf:
Skrivet av conthox:

Föga förvånande. Inte för att jag misstror pewp (mer än någon annan) på något sätt, utan för att det inte är konstigt att folk som tjänar pengar på att synas på YT tar till vara på alla inkomstkällor relaterat till yrket. Förvånande är snarare folks brist på källkritik och att dom sedan är förvånade när något som detta framkommer. (Förvånad-ception!) Även om dom inte får pengar för att säga "detta spelet är asbra" så kan det röra sig om produktplaceringar i stil med vad dom har ställt på bordet bredvid sig eller vad som står på deras kläder.

Visst kan det vara konstigt att folk blindt tror på youtubers ibland (eller på internet i allmänhet) men det som har pratats om på sistonde är rakt upp och ner olagligt.

Absolut. Jag funderade bara på varför folk inte reagerar förrän det är olagligt. Om jag ser på en recension så vill jag kunna lita på att personen som recenserar verkligen säger vad han/hon tycker och inte vad han/hon får betalt för att säga. Annars kan man ju lika gärna läsa utvecklarnas/utgivarnas pressreleaser/produktbeskrivningar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av eddie the eagle:

Vissa youtubers som totalbiscuit har jag förtroende för, men annars inte.

Jo men han är ju också undantaget snarare än regeln när det kommer till pålitlighet och disclaimers, tyvärr.

Varför är han mer pålitlig än dom andra? Har ingen superkoll på honom, så undrar helt enkelt bara.

Det är han inte, det är egentligen en subjektiv synpunkt. Men han "verkar" vara mer pålitlig pga att han själv är stark motståndare till sånt här. Han "verkar" alltid brutalt ärlig när han testar spel, och han testar alla möjliga spel. De flesta videos jag sett med honom (har inte sett så många) så har det varit 20 minuter långa klipp om hur skit spelet är han testar (eller hur bra det är beroende på vad han tycker om spelet så klart). Poängen är att tycker han ett spel är skit så säger han det, och han förklarar också konstruktivt varför.

Såg också att han hade kommenterat på PSISYNDICATE's förlåt-vad-dum-jag-var-video angående CS betting: "You people are a fucking embarassment to our industry."

Men ja..jag skriver "verkar" för jag känner ju honom inte personligen, men intrycket man får av honom känns genuint, men det gjorde det väl av dessa fakers också. Alltid svårt att veta

Tror de menar att han är pålitlig för att hans sponsrade videos alltid haft en disclamer på första info-raden och de första orden han säger är att det är en sponsrad video och att man bör ha det i åtanke när man lyssnar på hans åsikter.

Nu gör han ju iofs väldigt väldigt få sponsrade videos då (om jag kommer ihåg rätt) han känner sig falsk och att kanalen klarar sig utan dem


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av tricky:

Kom igen nu FZ, ska man ha en poll så blir den sjukt missvisande om man inte har fullständiga alternativ. Vart är vet ej? Några enstaka få? De flesta? Ja och nej är att man litar till 100% på alla Youtubers vilket borde vara omöjligt om man inte är fullständigt naiv och började med internet för en vecka sedan.

Det låter som att du bryr dig väldigt mycket om en väldigt banal poll. Vad spelar resultatet ens för roll?

Medlem
Skrivet av Leffe76:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av eddie the eagle:

Vissa youtubers som totalbiscuit har jag förtroende för, men annars inte.

Jo men han är ju också undantaget snarare än regeln när det kommer till pålitlighet och disclaimers, tyvärr.

Varför är han mer pålitlig än dom andra? Har ingen superkoll på honom, så undrar helt enkelt bara.

Han har också gjort sponsrade grejer vill jag minnas. Men han är alltid tydlig med om det är "paid sponsorship" vilket många andra undviker att nämna (förutom möjligtvis en liten disclaimer i vide beskrivningen).Han brukar ha vettiga åsikter och synpunkter som överensstämmer med mina så jag litar på honom i 90 % av alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av Incal:
Skrivet av tricky:

Kom igen nu FZ, ska man ha en poll så blir den sjukt missvisande om man inte har fullständiga alternativ. Vart är vet ej? Några enstaka få? De flesta? Ja och nej är att man litar till 100% på alla Youtubers vilket borde vara omöjligt om man inte är fullständigt naiv och började med internet för en vecka sedan.

Det låter som att du bryr dig väldigt mycket om en väldigt banal poll. Vad spelar resultatet ens för roll?

Arbetsskada, jobbar med marknadsundersökningar


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tack för nyheten. Ytterligare en prick på WB's negativa register.

Releasehästryttare

Pewdiepie försvarar sig:

Medlem

Ni kanske ska höra vad anderzel har att säga om detta han verkar ha lite mer sunt förnuft än vad många av er här inne har som även då inkluderar admins här som inte verkar ha helt 100% källkritik utan tror på exakt allt som skrivs.

https://www.youtube.com/watch?v=73y-eDAGKRE


signatur

SD är framtiden! *Hoppas ni tar illa upp!*

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Roudolf:
Skrivet av conthox:

Föga förvånande. Inte för att jag misstror pewp (mer än någon annan) på något sätt, utan för att det inte är konstigt att folk som tjänar pengar på att synas på YT tar till vara på alla inkomstkällor relaterat till yrket. Förvånande är snarare folks brist på källkritik och att dom sedan är förvånade när något som detta framkommer. (Förvånad-ception!) Även om dom inte får pengar för att säga "detta spelet är asbra" så kan det röra sig om produktplaceringar i stil med vad dom har ställt på bordet bredvid sig eller vad som står på deras kläder.

Visst kan det vara konstigt att folk blindt tror på youtubers ibland (eller på internet i allmänhet) men det som har pratats om på sistonde är rakt upp och ner olagligt.

Absolut. Jag funderade bara på varför folk inte reagerar förrän det är olagligt. Om jag ser på en recension så vill jag kunna lita på att personen som recenserar verkligen säger vad han/hon tycker och inte vad han/hon får betalt för att säga. Annars kan man ju lika gärna läsa utvecklarnas/utgivarnas pressreleaser/produktbeskrivningar.

Fast dom har fått betalt att visa spelet, inte för att bara prata positivt. Det FZ har gjort är att tro på en jäkla clickbait, här har dom gjort en jäkla aftonbladet


signatur

SD är framtiden! *Hoppas ni tar illa upp!*

Medlem

Men det är inte olagligt med sponsrat material... Han hade ju även skrivit att det var sponsrat samt att FTC hade inga lagar om sponsrat material på YouTube år 2014 då videon kom ut.

Hans video var dessutom inte en recension utan en "Lets play". Han går inte igenom vad som är bra eller dåligt eller något sådant. Det enda han sa var "I had a lot of fun playing this game." i slutet av videon.

Fattar inte att alla försöker klanka ner på PewDiePie angående detta. Det är endast för clicks. Trodde ni var bättre än detta...

Se videon Devan länkade några inlägg ovanför. Där förklaras det mesta.

Medlem
Skrivet av enborn:

Men det är inte olagligt med sponsrat material... Han hade ju även skrivit att det var sponsrat samt att FTC hade inga lagar om sponsrat material på YouTube år 2014 då videon kom ut.

Hans video var dessutom inte en recension utan en "Lets play". Han går inte igenom vad som är bra eller dåligt eller något sådant. Det enda han sa var "I had a lot of fun playing this game." i slutet av videon.

Fattar inte att alla försöker klanka ner på PewDiePie angående detta. Det är endast för clicks. Trodde ni var bättre än detta...

Se videon Devan länkade några inlägg ovanför. Där förklaras det mesta.

Samma gällande videon jag länkande, warnert brothers hade betalat dom för att visa upp spelet bara och inte för att prata positivt om spelet.
Fz gjorde en stor miss att inte ta reda på information innan dom skrev denna artikel samma gäller dessa haters som började med clickbaiten från allra första början.

Folk får tycka vad dom vill om pewdiepie, det är som svårt att styra folks åsikter. Men dom borde ta och använda skallen mer som man märker har saknats en hel del inom detta ämne


signatur

SD är framtiden! *Hoppas ni tar illa upp!*

Medlem
Skrivet av EttanLös:
Skrivet av enborn:

Men det är inte olagligt med sponsrat material... Han hade ju även skrivit att det var sponsrat samt att FTC hade inga lagar om sponsrat material på YouTube år 2014 då videon kom ut.

Hans video var dessutom inte en recension utan en "Lets play". Han går inte igenom vad som är bra eller dåligt eller något sådant. Det enda han sa var "I had a lot of fun playing this game." i slutet av videon.

Fattar inte att alla försöker klanka ner på PewDiePie angående detta. Det är endast för clicks. Trodde ni var bättre än detta...

Se videon Devan länkade några inlägg ovanför. Där förklaras det mesta.

Samma gällande videon jag länkande, warnert brothers hade betalat dom för att visa upp spelet bara och inte för att prata positivt om spelet.
Fz gjorde en stor miss att inte ta reda på information innan dom skrev denna artikel samma gäller dessa haters som började med clickbaiten från allra första början.

Folk får tycka vad dom vill om pewdiepie, det är som svårt att styra folks åsikter. Men dom borde ta och använda skallen mer som man märker har saknats en hel del inom detta ämne

Okej, såg inte din video då den bara var en länk. Missade den när jag skrollade igenom.

Själv gillar jag inte PewDiePie's videos speciellt mycket då jag inte gillar hans "online persona". Kan hända att man ser en video var månad eller varannan.

Känns som att om han hade velat så hade han nog kunna stämma dessa stora nyhetssiter som exempelvis The Verge och Variety som försöker smutskasta han.

12
Skriv svar