Tinybuild: "G2A säljer spel värt miljoner utan att ersätta oss"

Gen
Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gen:

Har aldrig köpt en licens och vet inte vad MBAM är. Det jag vet är att om jag vill köpa Overwatch så kostar det 48€ och inte 0,5€ eller ens 25€. Vill jag köpa DOOM kostar det 28€ mao inga fantasipriser men däremot billigare än Steam (35.99€).

Det var ett exempel. MBAM är precis vad Google säger, Malwarebytes Antimalware. Det finns flera exempel där G2A och liknande sajter säljer otroligt billiga nycklar, och då skulle i alla fall jag fråga mig "det kanske är lite för bra pris" och fundera på var de fått koden ifrån. Om sajten i sig accepterar sådan verksamhet skulle jag aldrig vilja stödja de som ligger bakom genom att köpa någonting alls på den.

Andra gången du nämner Google. Kanske bäst att lägga ner diskussionen helt om allt ändå kan googlas?

Ja, jag har sett Antivirus (typ Norton 360 180 dagar för 2€) men kollar man vidare så finns även vanliga helårslicenser för 30-40€. Om du Googlar eller känner någon som jobbar med AV så kommer du finna att bolagen har "trial" nycklar som de ger bort vid events osv. Det är vanliga versioner och allt men som bara gäller ett halvår. G2A har väl fått tag på dem och säljer dem för en spottstyver.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

G2A eller pirata spelet då?
Vad är värst?

Att köpa från G2A är potentiellt värre än piratkopiering då utvecklarna/utgivarna åker på en avgift för varje transaktion som gjorts med ett stulet kreditkort om ägaren till kortet begär återbetalning, vilket han självklart gör. I praktiken får alltså utgivaren betala för att bli av med spelnycklar.

http://www.pcgamer.com/natural-selection-2-developer-deactiva...

Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av walter_iego:

Samma människor som tycker det är fel med G2A tycker Spotify är en bra affärsidé (?)

Hur tänkte du nu?

Tänk ett varv till så hittar du nog den röda tråden. Glad sommar!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gen:

Har aldrig köpt en licens och vet inte vad MBAM är. Det jag vet är att om jag vill köpa Overwatch så kostar det 48€ och inte 0,5€ eller ens 25€. Vill jag köpa DOOM kostar det 28€ mao inga fantasipriser men däremot billigare än Steam (35.99€).

Det var ett exempel. MBAM är precis vad Google säger, Malwarebytes Antimalware. Det finns flera exempel där G2A och liknande sajter säljer otroligt billiga nycklar, och då skulle i alla fall jag fråga mig "det kanske är lite för bra pris" och fundera på var de fått koden ifrån. Om sajten i sig accepterar sådan verksamhet skulle jag aldrig vilja stödja de som ligger bakom genom att köpa någonting alls på den.

Andra gången du nämner Google. Kanske bäst att lägga ner diskussionen helt om allt ändå kan googlas?

Ja, jag har sett Antivirus (typ Norton 360 180 dagar för 2€) men kollar man vidare så finns även vanliga helårslicenser för 30-40€. Om du Googlar eller känner någon som jobbar med AV så kommer du finna att bolagen har "trial" nycklar som de ger bort vid events osv. Det är vanliga versioner och allt men som bara gäller ett halvår. G2A har väl fått tag på dem och säljer dem för en spottstyver.

Får han googla eller inte?
Du behöver väl aldrig söka info på internet? Kan väl allt?

Gen
Medlem
Skrivet av ecHo!:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gen:

Har aldrig köpt en licens och vet inte vad MBAM är. Det jag vet är att om jag vill köpa Overwatch så kostar det 48€ och inte 0,5€ eller ens 25€. Vill jag köpa DOOM kostar det 28€ mao inga fantasipriser men däremot billigare än Steam (35.99€).

Det var ett exempel. MBAM är precis vad Google säger, Malwarebytes Antimalware. Det finns flera exempel där G2A och liknande sajter säljer otroligt billiga nycklar, och då skulle i alla fall jag fråga mig "det kanske är lite för bra pris" och fundera på var de fått koden ifrån. Om sajten i sig accepterar sådan verksamhet skulle jag aldrig vilja stödja de som ligger bakom genom att köpa någonting alls på den.

Andra gången du nämner Google. Kanske bäst att lägga ner diskussionen helt om allt ändå kan googlas?

Ja, jag har sett Antivirus (typ Norton 360 180 dagar för 2€) men kollar man vidare så finns även vanliga helårslicenser för 30-40€. Om du Googlar eller känner någon som jobbar med AV så kommer du finna att bolagen har "trial" nycklar som de ger bort vid events osv. Det är vanliga versioner och allt men som bara gäller ett halvår. G2A har väl fått tag på dem och säljer dem för en spottstyver.

Får han googla eller inte?
Du behöver väl aldrig söka info på internet? Kan väl allt?

Lät som han tyckte jag skulle Googla istället för att fråga/prata :/
Jag kan verkligen INTE allt...långt ifrån. Kan nån allt?

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av walter_iego:

Samma människor som tycker det är fel med G2A tycker Spotify är en bra affärsidé (?)

Hur tänkte du nu?

Tänk ett varv till så hittar du nog den röda tråden. Glad sommar!

Förklara hur du tänker istället för att vara dryg.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Star Lord:

G2A eller pirata spelet då?
Vad är värst?

Att köpa från G2A är potentiellt värre än piratkopiering då utvecklarna/utgivarna åker på en avgift för varje transaktion som gjorts med ett stulet kreditkort om ägaren till kortet begär återbetalning, vilket han självklart gör. I praktiken får alltså utgivaren betala för att bli av med spelnycklar.

http://www.pcgamer.com/natural-selection-2-developer-deactiva...

Det gäller enbart om nycklarna är köpta med stulna kort direkt av utvecklaren/utgivaren och beror dessutom på vad avtalet med betalsystemleverantören säger.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Alltså... hur säkert är detta för konsumenten? Jag har mest hållt mig till Steam och GOG, men säg att jag på en av dessa sidor hittar:
Might & Magic Heroes VII EU Uplay CD Key
och den är iaf halva priset jämfört med Steam. Klart man blir lite sugen.
1) Hur moraliskt tveksamt är det? (jag gillar att stödja företagen, men jag gillar ju Steam-rea med)
2) Hur säkert är det för konsumenten? Kan man bli blåst?

Vet ej om någon svarat, men bör det kommer till Steam reorna så har steam talat med te.x Ubisoft på hur högt de kan lägga rean


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Här är en utvecklare som hellre vill att man piratar hans spel än köper dem på G2A. Hans resonemang är ungefär som jag ser på G2A.

http://www.gamasutra.com/blogs/LarsDoucet/20160628/276019/G2A...

Medlem

Svar på gammal tråd, men upptäckte den först nu på morgonen. Köper nästan uteslutande på spelportalet såsom steam, uplay, origin, Epic etc. Men det har hänt när man har sett en riktigt bra deal i slutet på månaden att man har köpt på Kinguin.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Skriv svar