Snökaoset i Göteborg kommer som expansion till Cities: Skylines

k3m
Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Nu är det är ju en jäkla skillnad på 20 sm snö 15 minusgrader i Norrland på glest trafikerade vägar och 20 cm snö i 0 grader i en större stad.

haha men lilla vän har du varit i norrland? Det är inte bara glesbyggd här, vi har städer med och det är inte så jäkla glest på våra vägar här. Trafik dygnet runt

jo, nog är det en enorm skillnad på sydlänningar och norrlänningar nör det kommer till snö och kyla. sydlänningar är oftast helt borta när det kommer till de sakerna. medans norrlänningarna fortfarande fungerar rationellt. fast så är det ju. kommer det nåt sällsynt elr okänt hinder, så är det lätt hänt att man tackkar det mycket sämre än nånting känt.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Trollaren:
Skrivet av Devan:

Det kom EN decimeter i gbg, norrlandsborna skrattar åt oss för att vi är så inkompetenta när det kommer till snö så vi klagar på denna mängd ..

Nja det var snarare 30-40cm här på Hisingen där jag bor iaf.

men buhu, rena kaoset va? vi norrlänningar skrattar åt er i alla fall pga flera olika anledningar ni är aldrig förberedd när det kommer snö, ni vet absolut inte vad ni ska göra då och står med tummen mitt i handen, eller får ni panik när det kommer några centimeter.

30-40 centimeter snö är inte kaos

Kul att ni är bra på att hantera snö i norr. Jag hade varit lite förvånad annars. Men det är väl knappast konstigt att vi inte är riktigt lika vana här nere.
I Malmö har vi bara ett par centimeter snö men bilar krockar, cyklar fryser och folk ramlar ändå.
Vi lever med barmark större delen av året med snö ett par veckor (högst) per säsong.

Sen är det, som många skriver, lite skillnad på snö i en storstad och snö i norr...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Göteborgarna använder ju åtminstone snön till något kreativt:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/825568-mystisk-snopp-i-sn...

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Devan:

Det kom EN decimeter i gbg, norrlandsborna skrattar åt oss för att vi är så inkompetenta när det kommer till snö så vi klagar på denna mängd ..

Iofs var det 30-40 cm på sina håll, men ja... Vår beredskap är inte god

fortfarande långt ifrån vad vi får här i norrland, gnälls som satan där nere för minst lilla snöflinga. Här tar vi det coolt.

Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Nu är det är ju en jäkla skillnad på 20 sm snö 15 minusgrader i Norrland på glest trafikerade vägar och 20 cm snö i 0 grader i en större stad.

haha men lilla vän har du varit i norrland? Det är inte bara glesbyggd här, vi har städer med och det är inte så jäkla glest på våra vägar här. Trafik dygnet runt

Självmordsfrekvensen är också mycket högre i norrland.

k3m
Medlem

vilket uruselt inlägg.

Gen
Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Nu är det är ju en jäkla skillnad på 20 sm snö 15 minusgrader i Norrland på glest trafikerade vägar och 20 cm snö i 0 grader i en större stad.

haha men lilla vän har du varit i norrland? Det är inte bara glesbyggd här, vi har städer med och det är inte så jäkla glest på våra vägar här. Trafik dygnet runt

Fast ni har fortfarande ingen stad med en halv miljon invånare som skall röjas på en natt av ett gäng volontärer. Så du menar att eftersom ni har konstant snö i Norrland under ett halvår så borde resten av Sverige vara lika väl förberett som er? Lite skrattretande om du tänker efter. I Gbg snöar det kanske ett par gånger per år så det är inte konstigt att vi inte har en armé av plogbilar som står redo varje dag när chansen att det snöar ordentligt är typ 1%.

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Devan:

Det kom EN decimeter i gbg, norrlandsborna skrattar åt oss för att vi är så inkompetenta när det kommer till snö så vi klagar på denna mängd ..

Älskar folks reaktion varje gång det blir vinter i landet. "Vad fasen är det för något vitt och kallt på backen???" Det faller 3cm snö i sthlmsområdet och kvällstidningarna går ut med "Så blir SNÖKAOSET I LANDET", samt att det blir mer än 2 minusgrader "Nu kommer rysskylan till landet"

Hehe, När det är kallt är det alltid "Rysskylan". När det är varm är det alltid "Ryssvärmen". Alla extremer i vädrets värld verkar vara Rysslands fel.

I Norden är det faktiskt Rysslands fel. Vinterkylan och sommarvärmen kommer från Rysslands inland som inte påverkas av något hav.
Milt väder under vintern och svalt väder under sommaren kommer däremot från Atlanten.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Hahaha lilla vän... åk du till Göteborg en morgon när det är 0 grader och kommer 20 cm snö och du ska se att det är viss skillnad mot när det kommer lite snöflingor i ett kallt Vilhelmina. Går inte att jämföra. Inte lika fullt med Balkan-lastbilar heller...

Jo jag har varit i Norrland men städer vet jag inte att jag nånsin sett, däremot var det gott om renar...

märks att du inte har kunskap i geografi när det kommer till sverige, 20 cm snö, är det kaos för er? haha jadu ni är ju bra roliga där nere och när det kommer till kyla där nere så sitter det mer i det psykiska än sanning.

och så vitt jag vet har vi umeå, skellefteå, luleå, övik sundsvall (även om sundsvall är så långt ifrån norrländskt det kan bli). Men nejdå det finns bara byar här och små samhällen. Gå om i skolan snälla

Du har ju garanterat inte varit i norrland överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Nu är det är ju en jäkla skillnad på 20 sm snö 15 minusgrader i Norrland på glest trafikerade vägar och 20 cm snö i 0 grader i en större stad.

haha men lilla vän har du varit i norrland? Det är inte bara glesbyggd här, vi har städer med och det är inte så jäkla glest på våra vägar här. Trafik dygnet runt

Fast ni har fortfarande ingen stad med en halv miljon invånare som skall röjas på en natt av ett gäng volontärer. Så du menar att eftersom ni har konstant snö i Norrland under ett halvår så borde resten av Sverige vara lika väl förberett som er? Lite skrattretande om du tänker efter. I Gbg snöar det kanske ett par gånger per år så det är inte konstigt att vi inte har en armé av plogbilar som står redo varje dag när chansen att det snöar ordentligt är typ 1%.

Vi har knappt plogbilar heller och ändå så lyckas dom bra så armé? nja knappast, men ja ni bör vara förberedd i alla fall för säkerhets skulle eller hur? Ni kör ju näst intill med sommardäck där nere med året runt bara för ni inte tror snö kan komma och så fort en flinga kommer ja då blir det rena tidningsartiklarna och folk slirar runt och krockar.

Det du säger håller inte, oavsett hur stor stad man har och bor i så BÖR man vara beredd att snö kan komma

Medlem
Skrivet av Devan:

Det kom EN decimeter i gbg, norrlandsborna skrattar åt oss för att vi är så inkompetenta när det kommer till snö så vi klagar på denna mängd ..

Fick 3dm hos mig. Men jag vandrade lugnt till jobbet utan problem.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Hahaha lilla vän... åk du till Göteborg en morgon när det är 0 grader och kommer 20 cm snö och du ska se att det är viss skillnad mot när det kommer lite snöflingor i ett kallt Vilhelmina. Går inte att jämföra. Inte lika fullt med Balkan-lastbilar heller...

Jo jag har varit i Norrland men städer vet jag inte att jag nånsin sett, däremot var det gott om renar...

märks att du inte har kunskap i geografi när det kommer till sverige, 20 cm snö, är det kaos för er? haha jadu ni är ju bra roliga där nere och när det kommer till kyla där nere så sitter det mer i det psykiska än sanning.

och så vitt jag vet har vi umeå, skellefteå, luleå, övik sundsvall (även om sundsvall är så långt ifrån norrländskt det kan bli). Men nejdå det finns bara byar här och små samhällen. Gå om i skolan snälla

Du har ju garanterat inte varit i norrland överhuvudtaget

Märks snarare att du inte begriper hur vanligt väder fungerar i kombination med olika tättbefolkade samhällen. Om du bor på en bergstopp lider du inte lika mycket av en översvämning som de som bor nedanför berget.

Vore intressant att se en statistik på plogbilar / invånare, jag är rätt säker på att Norrland ligger före Skåne där? Kan det kanske påverka situationen? Vad tror du? Har inte alla där uppe en traktor i garaget?

Självklart har vanan av snö en del att göra med problemet men jag har själv varit i samtliga städer du nämner utom Luleå vintertid och det blir faktiskt (!) problem där med när det kommer 20 cm blötsnö en morgon när alla ska till jobbet.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Nu är det är ju en jäkla skillnad på 20 sm snö 15 minusgrader i Norrland på glest trafikerade vägar och 20 cm snö i 0 grader i en större stad.

haha men lilla vän har du varit i norrland? Det är inte bara glesbyggd här, vi har städer med och det är inte så jäkla glest på våra vägar här. Trafik dygnet runt

Det är mer folk på IKEA i Kungens kurva än någon av "ständerna" i Norrland.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Hahaha lilla vän... åk du till Göteborg en morgon när det är 0 grader och kommer 20 cm snö och du ska se att det är viss skillnad mot när det kommer lite snöflingor i ett kallt Vilhelmina. Går inte att jämföra. Inte lika fullt med Balkan-lastbilar heller...

Jo jag har varit i Norrland men städer vet jag inte att jag nånsin sett, däremot var det gott om renar...

märks att du inte har kunskap i geografi när det kommer till sverige, 20 cm snö, är det kaos för er? haha jadu ni är ju bra roliga där nere och när det kommer till kyla där nere så sitter det mer i det psykiska än sanning.

och så vitt jag vet har vi umeå, skellefteå, luleå, övik sundsvall (även om sundsvall är så långt ifrån norrländskt det kan bli). Men nejdå det finns bara byar här och små samhällen. Gå om i skolan snälla

Du har ju garanterat inte varit i norrland överhuvudtaget

Tar du samtliga av städerna (5) du nämner och klumpar ihop så blir invånarantalet ca 300.000. Alltså ca 65% utav Göteborgs invånarantal.

Känns svårt att jämföra så pass små städers logistik kontra en så pass stor stads.

Gen
Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Gen:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av kadavriak:

Nu är det är ju en jäkla skillnad på 20 sm snö 15 minusgrader i Norrland på glest trafikerade vägar och 20 cm snö i 0 grader i en större stad.

haha men lilla vän har du varit i norrland? Det är inte bara glesbyggd här, vi har städer med och det är inte så jäkla glest på våra vägar här. Trafik dygnet runt

Fast ni har fortfarande ingen stad med en halv miljon invånare som skall röjas på en natt av ett gäng volontärer. Så du menar att eftersom ni har konstant snö i Norrland under ett halvår så borde resten av Sverige vara lika väl förberett som er? Lite skrattretande om du tänker efter. I Gbg snöar det kanske ett par gånger per år så det är inte konstigt att vi inte har en armé av plogbilar som står redo varje dag när chansen att det snöar ordentligt är typ 1%.

Vi har knappt plogbilar heller och ändå så lyckas dom bra så armé? nja knappast, men ja ni bör vara förberedd i alla fall för säkerhets skulle eller hur? Ni kör ju näst intill med sommardäck där nere med året runt bara för ni inte tror snö kan komma och så fort en flinga kommer ja då blir det rena tidningsartiklarna och folk slirar runt och krockar.

Det du säger håller inte, oavsett hur stor stad man har och bor i så BÖR man vara beredd att snö kan komma

Ni har inte många plogbilar för ni är väl bara några tio tusen invånare? Då är det inte så konstigt. Och min poäng är att det är kostsamt att vara beredd på något som händer så extremt sällan. Vi har spårvagnar och ett väldigt utbrett bussnät så det är en hel del som ska fixas under loppet av några få timmar. Sommardäck året runt? Nu hittar du på, det är ju trots allt olagligt.

12
Skriv svar