Rättigheter till Dune-IP?

Medlem
Rättigheter till Dune-IP?

Jag såg något Dune-relaterat och kom att tänka på att det var ett tag sedan det var något Dune-spel. Försökte kolla upp vem som äger rättigheterna, men det närmaste jag kom var denna sidan.

Någon som har lite vettig info?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Antingen författaren till boken (Frank Herbert) eller förlaget (Chilton Books). Gissningsvis författaren om man läser på din sida.

Medlem

Jomenvisst. Undrade bara om någon vet något om nytt spel på gång, eller är det öken?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det verkar vara rätt snårigt kring licenserna. Den licens som Westwood (senare EA Pacific) gjorde spelen på verkar ha varit för filmen från -84. Frank Herberts Dune från tidigt 2000 licensierades via en miniserie som Sci Fi-channel släppte ungefär samtidigt.

I en diskussion på BoardGameGeek (där spelet Rex: Final Days of an Empire var tänkt att baseras på en Dune-licens) så kommer det upp att de som äger rättigheterna för Dune (Herbert Properties LLC) inte vill licensiera ut till enskilda projekt utan det verkar vara allt eller inget. Så ska du bara göra ett spel så får du ändå betala för rättigheter till film och merchandise vilket nog få studios vågar satsa på. Detta gör tyvärr också att om någon faktiskt gör en film så får de även göra spel på licensen så i bästa/värsta fall så får vi något billigt skräpspel som en tie-in till en framtida film..

http://forum.dune2k.com/topic/21036-which-game-developer-hold...
https://boardgamegeek.com/thread/945035/who-owns-dune-rights

Det som är allra tråkigast i detta är ju att de gamla spelen inte har återutgetts någonstans (vad jag vet iaf). Hade gärna betalat en slant för att få Dune 2 och Emperor Battle for Dune på GOG eller Stream.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Massa info

Ok, tackar för informationen, även om det är lite trist läsning. Får väl hoppas på att dom på HP LLC kommer på bättre tankar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Senaste Dune-spelet jag var och petade på, var Westwoods gamla spel. Böckerna lär vara bra, jag har inte läst dem, men Frank Herbert har aldrig slagit igenom som vissa andra sci-fi författare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kanske är det för deras extremt restriktiva användande av IP? Om fler spel och filmer hade gjorts så hade kanske fler vetat om dem. Undrar t ex om Sagan om Ringen hade varit fullt lika utbrett om det inte hade varit för filmerna och MMORPGt. Visst hade det varit känt, det var det ju redan innan, men inte lika känt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Kanske är det för deras extremt restriktiva användande av IP? Om fler spel och filmer hade gjorts så hade kanske fler vetat om dem. Undrar t ex om Sagan om Ringen hade varit fullt lika utbrett om det inte hade varit för filmerna och MMORPGt. Visst hade det varit känt, det var det ju redan innan, men inte lika känt.

Inte för att vara petig, men Tolkien hade sålt sisådär en kvarts miljard exemplar av sina böcker innan Peter Jackson gjorde sin film.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av conthox:

Kanske är det för deras extremt restriktiva användande av IP? Om fler spel och filmer hade gjorts så hade kanske fler vetat om dem. Undrar t ex om Sagan om Ringen hade varit fullt lika utbrett om det inte hade varit för filmerna och MMORPGt. Visst hade det varit känt, det var det ju redan innan, men inte lika känt.

Inte för att vara petig, men Tolkien hade sålt sisådär en kvarts miljard exemplar av sina böcker innan Peter Jackson gjorde sin film.

Jomenvisst. Ändå så har varannan som sett filmerna inte läst böckerna. . Men jo, kanske var dåligt exempel. Tror ni hajjar poängen dock


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Dune är en fantastiskt "setting" och man kan verkligen hoppas på att få se ett riktigt bra spel eller en värdig film/serie baserad på den.
Miniserien från 2000 är faktiskt inte så hemsk som man kan tro. Dock kan jag inte uttala mig hur den står sig mot böckerna då jag faktiskt aldrig läst dem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av LordDaimos:

Massa info

Ok, tackar för informationen, även om det är lite trist läsning. Får väl hoppas på att dom på HP LLC kommer på bättre tankar.

Ett problem med många av de gamla titlarna är att företagen som gav ut dem konkade eller blev uppköpta och nedlagda vilket lämnar licensen i ett limbo. Dock saknar jag Westwood.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar