Nu kan du köpa Steam Machines

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av MatsDahlgren:

Men det stora problemet för Valve, jämfört med Sony/MS/Nintendo är att de tre har haft monopol på hårdvaran och sedan licensinkomster för varenda sålt spel på plattformen. Det har ju gjort att de subventionerat hårdvaran för att få ut plattformen och sedan komma ikapp på licenserna....

Du har nog iofs glömt att på en Steam machine spelar man spel från.... Steam! Där Valve tar en saftig procent på allt som säljs. Siffrorna är hemliga och individuella men jag har hört utvecklare säga att det kan vara långt över 30 %.

Du missar min poäng lite tror jag - problemet med att Steam Macines är så dyra idag är att de inte tillverkas, eller ens säljs av Valve själva. Så om inte Valve subventionerar alla certifierade Steam Machine tillverkare/byggare som Dell eller Webhallen så kommer dessa byggare inte att kunna konkurrera med konsolerna i pris/prestanda - därför är konsolerna inte hotade av Steam Machines tror jag. Självklart är Valve vinnaren om fler spel köps på Steam istället för till konsol men jag tror inte att det kommer att ske om inte Valve också skickar lite pengar till tillverkarna så att man åtminstone får en Steam Machine med samma eller lite högre prestanda än en PS4 till samma pris idag.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Saurfange:

...Tror faktisk steam maskins skulle kunna ta hela konsolmarknaden i framtiden då det ständigt kommer finnas en steam maskin som är både bättre och billigare en någon av dom andra konsolerna...

Men det stora problemet för Valve, jämfört med Sony/MS/Nintendo är att de tre har haft monopol på hårdvaran och sedan licensinkomster för varenda sålt spel på plattformen. Det har ju gjort att de subventionerat hårdvaran för att få ut plattformen och sedan komma ikapp på licenserna. Valve sitter just nu inte på något utom eventuellt SteamOS så hårdvaran kommer att vara exakt så dyr som tillverkaren gör den - och de får (om det inte finns några hittills för oss okända subventionsavtal) ju inte in pengar i andra änden. OM Valve har en plan (vilket vor kul) så är den väldigt svår att se utifrån iallafall.

Du har nog iofs glömt att på en Steam machine spelar man spel från.... Steam! Där Valve tar en saftig procent på allt som säljs. Siffrorna är hemliga och individuella men jag har hört utvecklare säga att det kan vara långt över 30 %.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

Starta datorn är enklast med knappen på framsidan, Steam kan du ju ställa in att starta automatiskt med Windows och om du trycker på den lysande X-knappen på din trådlösa 360-kontroll öppnas Steam Big Picture automagiskt... Två knapptryckningar!

Alltså mer komplicerat då du måste trycka både på datorn och kontrollen och när den väl startat måste du bläddra i Steam fram till spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Hullken:

Mitt problem med SteamOS är att det känns som att det främst är till nytta för Valve... inte för konsumenterna.

Valve vill inte betala pengar till MS, och vill dessutom själva kunna bestämma helt över det OS som de antagligen hoppas de flesta på Steam ska gå över till med tiden.

Men varför skulle vi konsumenter vilja ha SteamOS? Visst, det finns alltid en handfull som vill ha något annat än "M$" av någon sorts principskäl... men 99,999 % stör sig nog snarare på bristen av funktionalitet och prestanda i SteamOS.

Man ska inte jämföra SteamOS med Windows. SteamOS är inte ett vanligt komplett "desktop"-operativsystem, utan ett operativsystem anpassat för en sorts konsolifierad uppsättning vardagsrums-PC:s. Det är mer rättvist att jämföra SteamOS med de operativsystem som driver Xbox och Playstation. I den jämförelsen så är ju SteamOS också ett fullfjädrat Linux-operativ i grunden som går att anpassa och använda på en mängd sätt. Prestandan är troligen också bättre på en Steam Machine än på Playstation eller Xbox, och om inte så går det ju att uppgradera en Steam Machine.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Medlem
Skrivet av Namm:
Skrivet av Hullken:

Mitt problem med SteamOS är att det känns som att det främst är till nytta för Valve... inte för konsumenterna.

Valve vill inte betala pengar till MS, och vill dessutom själva kunna bestämma helt över det OS som de antagligen hoppas de flesta på Steam ska gå över till med tiden.

Men varför skulle vi konsumenter vilja ha SteamOS? Visst, det finns alltid en handfull som vill ha något annat än "M$" av någon sorts principskäl... men 99,999 % stör sig nog snarare på bristen av funktionalitet och prestanda i SteamOS.

Man ska inte jämföra SteamOS med Windows. SteamOS är inte ett vanligt komplett "desktop"-operativsystem, utan ett operativsystem anpassat för en sorts konsolifierad uppsättning vardagsrums-PC:s. Det är mer rättvist att jämföra SteamOS med de operativsystem som driver Xbox och Playstation. I den jämförelsen så är ju SteamOS också ett fullfjädrat Linux-operativ i grunden som går att anpassa och använda på en mängd sätt. Prestandan är troligen också bättre på en Steam Machine än på Playstation eller Xbox, och om inte så går det ju att uppgradera en Steam Machine.

Det är fortfarande ingen som lyckats förklara varför man skall köpa en PT till överpris för att få förmånen att använda ett OS som ger sämre prestanda i alla icke-Valve-spel och som inte är kompatibelt med de flesta AAA-spel som släpps idag. Verkar väldigt korkat.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Alltså allvarligt. Snackar vi om att motivera ett köp på 3000 kr basenhet och i genomsnitt 150-250 dyrare spel på grund av 1-3 extra knapptryckningar? I så fall gick diskussionen från gränsfall till störtlöjlig på kort tid.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Alltså allvarligt. Snackar vi om att motivera ett köp på 3000 kr basenhet och i genomsnitt 150-250 dyrare spel på grund av 1-3 extra knapptryckningar? I så fall gick diskussionen från gränsfall till störtlöjlig på kort tid.

Den gick löjlig redan när alla misslyckades förklara hur man gör det lika enkelt på en PC. I dagsläget är det svårt att göra det lika enkelt som en konsol oavsett hur mycket pengar man lägger ut.

Till konsol kan du sälja spelen och kommer udan MYCKET billigare än PC som är ca 250-350kr dyrare per spel som du inte kan sälja.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Alltså allvarligt. Snackar vi om att motivera ett köp på 3000 kr basenhet och i genomsnitt 150-250 dyrare spel på grund av 1-3 extra knapptryckningar? I så fall gick diskussionen från gränsfall till störtlöjlig på kort tid.

Den gick löjlig redan när alla misslyckades förklara hur man gör det lika enkelt på en PC. I dagsläget är det svårt att göra det lika enkelt som en konsol oavsett hur mycket pengar man lägger ut.

Till konsol kan du sälja spelen och kommer udan MYCKET billigare än PC som är ca 250-350kr dyrare per spel som du inte kan sälja.

Snarare så att när du säger "lika enkelt" så blir det fånigt, då det är så liten skillnad. Plus att det inte kostar så mycket för att få det (nästan) lika enkelt. (Lustigt att du vänder på "man köper en dyrare konsol för att det är enklare" till att "det är dyrt att få PC att bli lika enkelt som konsol", speciellt då när det blir marginellt enklare.)

Sedan kan man undra varför folk säljer så mycket vidare till konsol? Kan det vara att 1) konsol är dyrt och man vill sälja det gamla för att få tillbaka en del av pengarna (och ha råd med den nya dyra konsolen och spelen) 2) bakåtkompatibiliteten är mycket sämre på konsol. Det sistnämnda kanske kommer att ändras, men än så länge har det varit svårt att spela alla spel på den nyaste konsolen. 3) omspelbarheten är sämre på många konsolspel då det inte finns mods.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Alltså allvarligt. Snackar vi om att motivera ett köp på 3000 kr basenhet och i genomsnitt 150-250 dyrare spel på grund av 1-3 extra knapptryckningar? I så fall gick diskussionen från gränsfall till störtlöjlig på kort tid.

Den gick löjlig redan när alla misslyckades förklara hur man gör det lika enkelt på en PC. I dagsläget är det svårt att göra det lika enkelt som en konsol oavsett hur mycket pengar man lägger ut.

Till konsol kan du sälja spelen och kommer udan MYCKET billigare än PC som är ca 250-350kr dyrare per spel som du inte kan sälja.

Snarare så att när du säger "lika enkelt" så blir det fånigt, då det är så liten skillnad. Plus att det inte kostar så mycket för att få det (nästan) lika enkelt. (Lustigt att du vänder på "man köper en dyrare konsol för att det är enklare" till att "det är dyrt att få PC att bli lika enkelt som konsol", speciellt då när det blir marginellt enklare.)

Sedan kan man undra varför folk säljer så mycket vidare till konsol? Kan det vara att 1) konsol är dyrt och man vill sälja det gamla för att få tillbaka en del av pengarna (och ha råd med den nya dyra konsolen och spelen) 2) bakåtkompatibiliteten är mycket sämre på konsol. Det sistnämnda kanske kommer att ändras, men än så länge har det varit svårt att spela alla spel på den nyaste konsolen. 3) omspelbarheten är sämre på många konsolspel då det inte finns mods.

Liten eller stor skillnad har ingen betydelse. Det ÄR en skillnad och just nu så är det inte lika enkelt till PC som Tompa säger.
Om det var lika enkelt så skulle det gå att bara plocka upp en hankontroll och trycka på en knapp och 10 sekunder senare redo att välja spel. Men så enkelt är det inte.

Jag har en jävla massa spel på steam/origin/uplay/annat skit som inte gör någon nytta. Om jag kunde sälja alla dom spelen skulle jag göra det. Just nu sitter jag på flera tusen kronors värde av spel som jag inte kan bli av med. Till skillnad från mina konsoler där jag kan köpa och sälja flera hundratals spel utan att göra en större förlust och i en del fall göra en liten vinst.

Spel som ska moddas köper jag alltid på PC. Fallout 4 är ett bra exempel där jag kommer vänta på en GOTY version om ca 1 år innan jag skaffar spelet. Men som jag skrev tidigare har jag HUNDRATALS spel som inte går att modda eller inte har några mods av något värde. I stort sett alla dom spelen skulle jag sälja om jag kunde

För övrigt börjar inte du fjanta dig nu när du försöker få in modding och annat skit i diskussionen? Något du klagade på tidigare?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Liten eller stor skillnad har ingen betydelse. Det ÄR en skillnad och just nu så är det inte lika enkelt till PC som Tompa säger.
Om det var lika enkelt så skulle det gå att bara plocka upp en hankontroll och trycka på en knapp och 10 sekunder senare redo att välja spel. Men så enkelt är det inte.

Så först är det så mycket enklare på konsol så att det motiverar köp, sedan är det skillnad fast för dyrt att fixa på PC och nu spelar storleken på skillnaden ingen roll och att det är enklare out of the box på konsol motiverar köp? Kan du inte vara konsekvent i alla fall?

Skrivet av marcus8958:

Jag har en jävla massa spel på steam/origin/uplay/annat skit som inte gör någon nytta. Om jag kunde sälja alla dom spelen skulle jag göra det. Just nu sitter jag på flera tusen kronors värde av spel som jag inte kan bli av med. Till skillnad från mina konsoler där jag kan köpa och sälja flera hundratals spel utan att göra en större förlust och i en del fall göra en liten vinst.

Om du bara har det i digital form så är det ditt val. Om du sedan inte spelar gamla spel är det också ditt val. (Omspelbarhet som jag tidigare nämnde...) Sedan så är jag inte så himla säker på att begagnatmarknaden är så stor på konsol så att man kan (del)finansiera nya köp med de gamla mer än marginellt. Men visst, eftersom jag i ärlighetens namn inte har så stor koll på den biten så tänker jag inte argumentera. Så om detta nu är till konsolernas fördel så står det väl ändå 4-1 till PC i slutändan...

Skrivet av marcus8958:

För övrigt börjar inte du fjanta dig nu när du försöker få in modding och annat skit i diskussionen? Något du klagade på tidigare?

Fjanta mig med att få in modding? På vilket sätt är det fjanteri? Det var en motivering till varför omspelbarheten på PC-spelen är större, vilket var relevant för ämnet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Liten eller stor skillnad har ingen betydelse. Det ÄR en skillnad och just nu så är det inte lika enkelt till PC som Tompa säger.
Om det var lika enkelt så skulle det gå att bara plocka upp en hankontroll och trycka på en knapp och 10 sekunder senare redo att välja spel. Men så enkelt är det inte.

Så först är det så mycket enklare på konsol så att det motiverar köp, sedan är det skillnad fast för dyrt att fixa på PC och nu spelar storleken på skillnaden ingen roll och att det är enklare out of the box på konsol motiverar köp? Kan du inte vara konsekvent i alla fall?

Jag har varit konsekvent hela tiden. Det är ENKLARE på konsol. Det har jag sagt hela tiden och det kommer jag fortsätta säga. Det är DU och många andra som inte tycker det men ALDRIG lyckats komma med en enda metod som gör det lika enkelt eller enklare.

Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Jag har en jävla massa spel på steam/origin/uplay/annat skit som inte gör någon nytta. Om jag kunde sälja alla dom spelen skulle jag göra det. Just nu sitter jag på flera tusen kronors värde av spel som jag inte kan bli av med. Till skillnad från mina konsoler där jag kan köpa och sälja flera hundratals spel utan att göra en större förlust och i en del fall göra en liten vinst.

Om du bara har det i digital form så är det ditt val. Om du sedan inte spelar gamla spel är det också ditt val. (Omspelbarhet som jag tidigare nämnde...) Sedan så är jag inte så himla säker på att begagnatmarknaden är så stor på konsol så att man kan (del)finansiera nya köp med de gamla mer än marginellt. Men visst, eftersom jag i ärlighetens namn inte har så stor koll på den biten så tänker jag inte argumentera.

Spelar ingen roll om man köper fysiskt eller inte till PC. Allt blir bundet till ett digitalt konto där du inte har möjlighet att sälja vidare spelen.

Skrivet av marcus8958:

För övrigt börjar inte du fjanta dig nu när du försöker få in modding och annat skit i diskussionen? Något du klagade på tidigare?

Skrivet av conthox:

Fjanta mig med att få in modding? På vilket sätt är det fjanteri? Det var en motivering till varför omspelbarheten på PC-spelen är större, vilket var relevant för ämnet.

Du klarade inte av att hålla dig till diskussionen om hurvida du kan få det lika enkelt eller enklare på en PC i jämförelse med en konsol med att spåra in på andra saker som priser på spel och vidare ännu en gång till modding. Du klarar inte av att hålla dig till ämnet utan hoppar vidare så fort du saknar argument.

Det är väldigt få spel som får en ökad spelbarhet med mods. GTA V är ett bra exempel på ett spel med en del mods men där spelbarheten inte ökar ut över standard. Spel vars spelbarhet ökar med mods kan man nästan räkna på en hand och i mitt fall äger jag samtliga av spelen på PC.

Skrivet av conthox:

Så om detta nu är till konsolernas fördel så står det väl ändå 4-1 till PC i slutändan...

Det här är enbart en fanboykommentar som inte tillför något till en diskussion och används enbart för att fjanta sig när man saknar argument.

Det finns inget krig mellan konsoler och PC och alla som tror det är inget annat än idioter. Inget system vinner över ett annat och det funkar perfekt att äga samtliga system utan att man måste klappa sig på axeln och säga att ett system är bättre än det andra.
Systemen kompletterar varandra om man låser inte in sig på några specifika typer av spel. Är jag sugen på Skyrim kör jag det på PC då PS3 versionen är som är brun soppa, är jag sugen på Diablo 3 kör jag det på PS4 för att det är snabbare och skönare med handkontroll än mus.
Att säga att PC är bättre än konsol är som att säga att min pappa är starkare än din pappa. Sånt hör hemma i sandlådan och det är tråkigt att det finns så många ungar här på Fz som har problem med att komma ut ur den.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag har varit konsekvent hela tiden. Det är ENKLARE på konsol. Det har jag sagt hela tiden och det kommer jag fortsätta säga. Det är DU och många andra som inte tycker det men ALDRIG lyckats komma med en enda metod som gör det lika enkelt eller enklare.

Vad? Skall vi blicka tillbaka?

Skrivet av marcus8958:

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Ok, det är inte lika enkelt.

Efter att du fick det förklarat att det går att få nästan lika lätt:

Skrivet av marcus8958:

I dagsläget är det svårt att göra det lika enkelt som en konsol oavsett hur mycket pengar man lägger ut.

Ok, så nu var det möjligt, eller nästan iaf, men dyrare på PC. (???)

Skrivet av marcus8958:

Liten eller stor skillnad har ingen betydelse. Det ÄR en skillnad och just nu så är det inte lika enkelt till PC som Tompa säger.

...sedan spelar storleken på skillnaden ingen roll och inte heller att det med relativt små medel går att få det ungefär lika lätt.

(Dags att sänka mig en nivå eller tre känner jag.)

Skrivet av marcus8958:

Fjant hit och fjant dit, du är en fjant helt enkelt. Fjant. Btw, du håller på med sandlådefasoner. Detta inlägget är inte alls hycklande.

Ok, så för att sammanfatta:

Det är enklare till konsol, sedan om det går att få ung lika enkelt till PC spelar ingen roll. Det var bara enkelheten out of the box som spelar roll vid val av spelplattform. De som tar upp andra anledningar än enkelheten "fjantar sig som inte håller sig till ämnet" och råkar dom nämna att det finns fler anledningar att köpa PC så är dom dessutom fanboy.

Träffade jag rätt?

Förresten, "dom spel som jag spelar har inte moddstöd" är en väldigt vag anledning till att dissa moddstöd...

Sedan sa jag "omspelbarhet" inte "spelbarhet", men jag antar att du i all upphetsning missade "om"(?). "Omspelbarhet" betyder att man medelst mods kan spela spelen om och om igen.

Krig? Många ser det väl på samma sätt som dom försvarar sitt favoritlag, men krig är väl att ta i. I alla fall som jag ser det, men det är klart, fanatiker finns överallt. Jag har inte påstått att PC är bättre för att jag ville imponera på någon, eller hur man nu skall överföra din liknelse på diskussionen. Inte heller ville jag säga att "mitt system är bättre än ditt" för att känna mig överlägsen. Hur man nu kan tycka att man är överlägsen bara för att man har ett system som passar en själv bra... jag antar att det är en logik där som inte jag förstår.

Det enda jag egentligen ville göra är att få folk att tänka över och kanske fatta ett bättre beslut. Vad är "bättre" då? Tja, det är ju det som jag försökt säga ovan plus flera anledningar som jag inte nämnt än. Men eftersom du bara verkade bli förbannad och försvara ditt beslut med näbb och klor, snarare än att tänka igenom det jag skriver gör att fanboy-kortet ligger nära till hands även när det gäller dig.

Kanske dags att kliva ur sandlådan och inse att jag från start inte ville förolämpa dig, utan ville snarare tona ned diskussionen. Kanske var det jag som gjorde felet att (bara) citera dig i mitt första inlägg? Ok, my bad, jag ville inte kasta skit på dig. Jag var bara frågande om diskussionen verkligen handlade om att motivera ett konsolköp med den (enligt mig då) relativt lilla skillnanden i enkelhet.

Alltså: (a.k.a. TL;DR)

Min pappa är inte bättre än din, utan jag ville bara förklara varför (jag tycker att) argumentet "konsol är enklare" inte är ett tillräckligt starkt kort för att motivera ett konsolköp. Speciellt med tanke på alla andra fördelar som PC har - vilket var anledningen att jag drog in modding med mera.

(PS. Man kan köra spel på PC med handkontroll också. Från soffan. Framför TVn. Med fåtalet knapptryckningar.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Motivationen för SteamOS är väl mest att det i princip ska finnas ett alternativt OS för spel ifall Microsoft skulle hitta på att göra något totalt oacceptabelt med Windows. GabeN var ju inte så förtjust i många saker som MS planerade att ha med i Windows 10. Tar nog ett tag innan prestanda blir ytterligare en motivation, men kan tänka mig att det kommer dit också så småningom.

Medlem
Skrivet av conthox:

Ge bara upp... han är ett troll.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.

Du har digitala spel på konsol också om du föredrar det. Nackdelen är att du inte kan sälja alla spel så och hamnar i samma sits som på Steam.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.

Du har digitala spel på konsol också om du föredrar det. Nackdelen är att du inte kan sälja alla spel så och hamnar i samma sits som på Steam.

Alltså är det i princip ingen skillnad?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.

Du har digitala spel på konsol också om du föredrar det. Nackdelen är att du inte kan sälja alla spel så och hamnar i samma sits som på Steam.

Alltså är det i princip ingen skillnad?

Det är skillnad. När du vant dig med enkelheten av att plocka upp en kontroll och köra igång kommer du inte vilja gå tillbaka.
Min HTPC har jag wake on lan på och då kan jag lägga undan datorn så det blir finare och tystare. Jag vill då inte ha en steamboxkonsol som har samma bekvämligheter som en konsol från sent 90 tal innan vi började med trådlöst.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.

Du har digitala spel på konsol också om du föredrar det. Nackdelen är att du inte kan sälja alla spel så och hamnar i samma sits som på Steam.

Alltså är det i princip ingen skillnad?

Det är skillnad. När du vant dig med enkelheten av att plocka upp en kontroll och köra igång kommer du inte vilja gå tillbaka.
Min HTPC har jag wake on lan på och då kan jag lägga undan datorn så det blir finare och tystare. Jag vill då inte ha en steamboxkonsol som har samma bekvämligheter som en konsol från sent 90 tal innan vi började med trådlöst.

Förutsatt att du laddar ner spelen. För ska du sitta och fibbla med skivor, så som majoriteten av konsolspelare, så är det knappast bara att ta upp kontrollen. På denna front är Steam svårslaget med möjligheten av samma en enorm mängd spel i ett lokalt bibliotek. Du behöver inte ens ha köpt spelen genom Steam.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

När du vant dig med enkelheten av att plocka upp en kontroll och köra igång kommer du inte vilja gå tillbaka.

Såatte. Först hävdar du att konsol är (om än marginellt) enklare då det bara är att starta och spela - förutsatt att spelen är digitala så att man slipper ha i skiva. Sedan använder du andrahandsvärdet på konsolspel på skiva som motivering till att köpa konsol för att man kan sälja vidare sina icke-digitala spel och få pengar tillbaka... din argumentation falerar ännu en gång.

Dessutom har du inte svarat på mitt inlägg ovan, jag väntar med spänning på replik. Såvida vi inte dyker ned i sandlådan igen, för då kan det kvitta.

Trevlig helg!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.

Du har digitala spel på konsol också om du föredrar det. Nackdelen är att du inte kan sälja alla spel så och hamnar i samma sits som på Steam.

Alltså är det i princip ingen skillnad?

Det är skillnad. När du vant dig med enkelheten av att plocka upp en kontroll och köra igång kommer du inte vilja gå tillbaka.
Min HTPC har jag wake on lan på och då kan jag lägga undan datorn så det blir finare och tystare. Jag vill då inte ha en steamboxkonsol som har samma bekvämligheter som en konsol från sent 90 tal innan vi började med trådlöst.

Förutsatt att du laddar ner spelen. För ska du sitta och fibbla med skivor, så som majoriteten av konsolspelare, så är det knappast bara att ta upp kontrollen. På denna front är Steam svårslaget med möjligheten av samma en enorm mängd spel i ett lokalt bibliotek. Du behöver inte ens ha köpt spelen genom Steam.

Förutsatt att du byter spel flera gånger per dag. Har du hunnit köra igenom hela ditt steam bibliotek idag?

Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

När du vant dig med enkelheten av att plocka upp en kontroll och köra igång kommer du inte vilja gå tillbaka.

Såatte. Först hävdar du att konsol är (om än marginellt) enklare då det bara är att starta och spela - förutsatt att spelen är digitala så att man slipper ha i skiva. Sedan använder du andrahandsvärdet på konsolspel på skiva som motivering till att köpa konsol för att man kan sälja vidare sina icke-digitala spel och få pengar tillbaka... din argumentation falerar ännu en gång.

Dessutom har du inte svarat på mitt inlägg ovan, jag väntar med spänning på replik. Såvida vi inte dyker ned i sandlådan igen, för då kan det kvitta.

Trevlig helg!

På vilket sätt falerar min argumentation?

Köper du en konsol idag är det bara koppla in kablar och slänga in en skiva och börja spela.
Enklare än så kan du knappast få det.

Köper du digitalt får du självklart det enklare än att byta skiva. Men då kostar spelen också lika mycket som på Steam. Frågan är hur ofta kommer du byta skiva? Ett litet spel idag som Order 1886 är det knappt 12 timmars speltid på och någon som har jobb kör igenom spelet på 3-4 kvällar om man kan lägga ut 3-4 timmar per dag åt spelande. Du hinner starta om din konsol / dator många gånger under den tiden. Ett spel som MGSPP eller Witcher 3 räcker över 100 timmar och där finns det kanske många som byter spel och tar paus från just det spelet men som sagt du lär inte sitta och byta skiva speciellt ofta.

Finns det något i ditt inlägg jag behöver svara på för du gav du svaret själv "ok, det är inte lika enkelt".


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av LVX156:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

1. Starta datorn.
2. Ha autostart på Steam.
3. Välj spel med din handkontroll.

Inte så svårt va?

Alltså mer komplicerat än en konsol.

Hur svårt ska det vara för dig att komma på en lösning som gör det lika enkelt?

Rätta mig om jag har fel men konsollen använder skivor? Alltså är det inte bara att trycka igång konsolen och spela. Du måste hämta den fysiska skivan från hyllan och sätta i den. Sen om du vill byta spel måste du hämta det nya spelet från hyllan, ta ut skivan, stoppa den i fodralet, stoppa i den nya skivan från fodralet, gå till hyllan och lägga tillbaka det gamla spelet och sedan till sist gå tillbaka till soffan. På Steam är det bara att stänga av spelet och välja ett nytt. Vem orkar med att byta skiva hela tiden?

För någon som har problem med att datorn har en startknapp borde detta vara ett enormt problem.

Du har digitala spel på konsol också om du föredrar det. Nackdelen är att du inte kan sälja alla spel så och hamnar i samma sits som på Steam.

Alltså är det i princip ingen skillnad?

Det är skillnad. När du vant dig med enkelheten av att plocka upp en kontroll och köra igång kommer du inte vilja gå tillbaka.
Min HTPC har jag wake on lan på och då kan jag lägga undan datorn så det blir finare och tystare. Jag vill då inte ha en steamboxkonsol som har samma bekvämligheter som en konsol från sent 90 tal innan vi började med trådlöst.

Förutsatt att du laddar ner spelen. För ska du sitta och fibbla med skivor, så som majoriteten av konsolspelare, så är det knappast bara att ta upp kontrollen. På denna front är Steam svårslaget med möjligheten av samma en enorm mängd spel i ett lokalt bibliotek. Du behöver inte ens ha köpt spelen genom Steam.

Förutsatt att du byter spel flera gånger per dag. Har du hunnit köra igenom hela ditt steam bibliotek idag?

De 216 spel jag har skulle jag inte ens ha plats med bredvid TV:n. Än mindre spela igenom dem. Men jag bytar definitivt spel oftare än jag startar datorn.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt falerar min argumentation?

Att växla mellan anledningar, sedan växla mellan enkelhetens natur och betydelse och sedan motivera "det blir enklare, om man spelar digitalt" som går stick i stäv med argumentet "man kan sälja sina spel till konsol och få tillbaka pengar" gör att det falerar. Förstår du inte varför det inte går ihop så har vi nått en återvändsgränd.

Skrivet av marcus8958:

Köper du en konsol idag är det bara koppla in kablar och slänga in en skiva och börja spela.
Enklare än så kan du knappast få det

Räknar du från dag 1 eller efter att du har installerat spelet?

För det första så är det ju inte alltid så enkelt. Spel på konsol behöver allt jämt även dom installeras eller i alla fall ladda ned patchar, även dag 1. Enkelheten som var förr, där det verkligen bara var att sätta i skiva/kassett är förbi.

För det andra, på vilket sätt är det svårare på PC? Om det är från dag 1 så är det inte svårare på PC. Köper man en PC med förinstallerat OS på, så är det också bara att stoppa i kablar, i med skiva och (installera sedan) spela. Inte ett dugg svårare. Om det är från installation av spelet; Jag startar datorn, dubbelklickar på ikonen för spelet på skrivbordet - igång och spelar. Hur svårt är det på en skala?

Skrivet av marcus8958:

Köper du digitalt får du självklart det enklare än att byta skiva. Men då kostar spelen också lika mycket som på Steam. Frågan är hur ofta kommer du byta skiva? Ett litet spel idag som Order 1886 är det knappt 12 timmars speltid på och någon som har jobb kör igenom spelet på 3-4 kvällar om man kan lägga ut 3-4 timmar per dag åt spelande. Du hinner starta om din konsol / dator många gånger under den tiden. Ett spel som MGSPP eller Witcher 3 räcker över 100 timmar och där finns det kanske många som byter spel och tar paus från just det spelet men som sagt du lär inte sitta och byta skiva speciellt ofta.

Jag startar min dator i regel bara 1 gång per dag, såvida jag inte skall iväg. Även om det hade varit flera ggr, så startar datorn med win10 apsnabbt och är ju bara 1 knapptryckning, så det är knappast någon big deal. Tror banne mig att det även startar snabbare än konsoler. Det händer att man spelar flera olika spel under samma dag, att växla är inga problem. Mellan the Hunter (som är gratis), CSGO som inte kostade mycket och en match CoH2. Högerklick på Steam-ikonen bredvid klockan och välj spel, om den inte ligger som ikon på skrivbordet. Snabbare och enklare än så kan det knappast bli. Inga skivor, inga väntetider, inga "massor med klick" och inga asdyra Steam-spel.

(Btw, många spel jag man köpa billigare på skiva och sedan mata in Steam-koden i Steam för att ha den digitalt. Då slipper man betala 500+ på Steam, fast man får ändå smidigheten att ha den i Steam.)

Skrivet av marcus8958:

Finns det något i ditt inlägg jag behöver svara på för du gav du svaret själv "ok, det är inte lika enkelt".

Åter igen: 1) Det var inte bara enkelheten som spelade in 2) Om det var bara enkelheten, så ligger inte PC efter. Såvida du inte själv har exter för dig som krånglar till det. 3) Dessutom så försvinner per automatik de andra argumenten såsom "sälja begagnat" då det inte går om det skall vara så enkelt som du säger

Eftersom att du inte verkar inse att argumenten haltar och till viss del säger emot sig, så tror jag att det inte är någon idé att fortsätta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt falerar min argumentation?

Att växla mellan anledningar, sedan växla mellan enkelhetens natur och betydelse och sedan motivera "det blir enklare, om man spelar digitalt" som går stick i stäv med argumentet "man kan sälja sina spel till konsol och få tillbaka pengar" gör att det falerar. Förstår du inte varför det inte går ihop så har vi nått en återvändsgränd.

Skrivet av marcus8958:

Köper du en konsol idag är det bara koppla in kablar och slänga in en skiva och börja spela.
Enklare än så kan du knappast få det

Räknar du från dag 1 eller efter att du har installerat spelet?

För det första så är det ju inte alltid så enkelt. Spel på konsol behöver allt jämt även dom installeras eller i alla fall ladda ned patchar, även dag 1. Enkelheten som var förr, där det verkligen bara var att sätta i skiva/kassett är förbi.

För det andra, på vilket sätt är det svårare på PC? Om det är från dag 1 så är det inte svårare på PC. Köper man en PC med förinstallerat OS på, så är det också bara att stoppa i kablar, i med skiva och (installera sedan) spela. Inte ett dugg svårare. Om det är från installation av spelet; Jag startar datorn, dubbelklickar på ikonen för spelet på skrivbordet - igång och spelar. Hur svårt är det på en skala?

Skrivet av marcus8958:

Köper du digitalt får du självklart det enklare än att byta skiva. Men då kostar spelen också lika mycket som på Steam. Frågan är hur ofta kommer du byta skiva? Ett litet spel idag som Order 1886 är det knappt 12 timmars speltid på och någon som har jobb kör igenom spelet på 3-4 kvällar om man kan lägga ut 3-4 timmar per dag åt spelande. Du hinner starta om din konsol / dator många gånger under den tiden. Ett spel som MGSPP eller Witcher 3 räcker över 100 timmar och där finns det kanske många som byter spel och tar paus från just det spelet men som sagt du lär inte sitta och byta skiva speciellt ofta.

Jag startar min dator i regel bara 1 gång per dag, såvida jag inte skall iväg. Även om det hade varit flera ggr, så startar datorn med win10 apsnabbt och är ju bara 1 knapptryckning, så det är knappast någon big deal. Tror banne mig att det även startar snabbare än konsoler. Det händer att man spelar flera olika spel under samma dag, att växla är inga problem. Mellan the Hunter (som är gratis), CSGO som inte kostade mycket och en match CoH2. Högerklick på Steam-ikonen bredvid klockan och välj spel, om den inte ligger som ikon på skrivbordet. Snabbare och enklare än så kan det knappast bli. Inga skivor, inga väntetider, inga "massor med klick" och inga asdyra Steam-spel.

(Btw, många spel jag man köpa billigare på skiva och sedan mata in Steam-koden i Steam för att ha den digitalt. Då slipper man betala 500+ på Steam, fast man får ändå smidigheten att ha den i Steam.)

Skrivet av marcus8958:

Finns det något i ditt inlägg jag behöver svara på för du gav du svaret själv "ok, det är inte lika enkelt".

Åter igen: 1) Det var inte bara enkelheten som spelade in 2) Om det var bara enkelheten, så ligger inte PC efter. Såvida du inte själv har exter för dig som krånglar till det. 3) Dessutom så försvinner per automatik de andra argumenten såsom "sälja begagnat" då det inte går om det skall vara så enkelt som du säger

Eftersom att du inte verkar inse att argumenten haltar och till viss del säger emot sig, så tror jag att det inte är någon idé att fortsätta.

Du behöver inte koppla upp på internet eller skapa ett enda konto för att spela ett spel. Du behöver inte ladda hem en enda patch dag 1 eller dag 4000. Du behöver inte äga en uppkoppling till internet över huvudtaget.

Det är bara att slänga in skivan och vänta tills den installerat klart.
Kan du installera Steam och spel utan att ha tillgång till internet och inte behöva skapa ett konto?

Min dator startar på 8 sekunder och min ps4 på 10. Så visst startar en dator snabbare. Jag startar nästan aldrig om min dator men jag startar min ps4 3-4 gånger i veckan.
Om jag hade lust skulle jag kunna ha igång min ps4 dygnet runt.
Så är inte det argumentet lite idiotiskt för det flesta personerna gör inte som oss.

Antal spel till konsol där du kan köpa en digital nyckel ökar. Precis som på fast2play finns det liknande skumma butiker som säljer billiga kinanycklar. Cjs har bland annat Witcher 3 digital nyckel för under 180kr till ps4.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du behöver inte koppla upp på internet eller skapa ett enda konto för att spela ett spel. Du behöver inte ladda hem en enda patch dag 1 eller dag 4000. Du behöver inte äga en uppkoppling till internet över huvudtaget.

Det är bara att slänga in skivan och vänta tills den installerat klart.
Kan du installera Steam och spel utan att ha tillgång till internet och inte behöva skapa ett konto?

1) Det är inte alla spel som kräver Steam 2) Hur många är det som inte har internet alls, så att dom inte ens kan aktivera spelet? 3) Steam har ett offline-läge, så om du installerar och aktiverar ett spel på Steam och sedan tar med dig datorn till campingen och väljer att spela istället för att sola, bada och grilla så går det fint det med 4) Inte patcha konsolspel? Läste jag rätt? Hur många konsolspel är det så med? Som jag har läst så är det både datorspel och konsolspel som allt oftare för day 1-patchar för att spelen inte är klara på skivan.

Skrivet av marcus8958:

Min dator startar på 8 sekunder och min ps4 på 10. Så visst startar en dator snabbare. Jag startar nästan aldrig om min dator men jag startar min ps4 3-4 gånger i veckan.
Om jag hade lust skulle jag kunna ha igång min ps4 dygnet runt.
Så är inte det argumentet lite idiotiskt för det flesta personerna gör inte som oss.

Ok, varför ens ta upp saken då? Köper du konsol för att någon annan har en långsammare dator, eller startar om konsolen 5 ggr om dagen? Skit samma, vi skippar det.

Skrivet av marcus8958:

Antal spel till konsol där du kan köpa en digital nyckel ökar. Precis som på fast2play finns det liknande skumma butiker som säljer billiga kinanycklar. Cjs har bland annat Witcher 3 digital nyckel för under 180kr till ps4.

Ytterligare ett exempel på när din argumentation krockar. Överst använder du argumentet "på konsol kan man installera spel utan internet.", "det behövs inga nedladdningar", "det behövs inga konton eller aktiveringar" och i nästa sekund så vill du förminska fördelen med digitala lösningar på PC med att "Antal spel till konsol där du kan köpa en digital nyckel ökar. ".... hur skall du ha det? Är konsol bra för att man slipper internet och aktiveringar och dessutom kan sälja spelen vidare när man är klar, eller är konsol bra för att man (precis som på PC) kan köpa dem (billigare) digitalt och slippa skivor osv osv?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:

Du behöver inte koppla upp på internet eller skapa ett enda konto för att spela ett spel. Du behöver inte ladda hem en enda patch dag 1 eller dag 4000. Du behöver inte äga en uppkoppling till internet över huvudtaget.

Det är bara att slänga in skivan och vänta tills den installerat klart.
Kan du installera Steam och spel utan att ha tillgång till internet och inte behöva skapa ett konto?

1) Det är inte alla spel som kräver Steam 2) Hur många är det som inte har internet alls, så att dom inte ens kan aktivera spelet? 3) Steam har ett offline-läge, så om du installerar och aktiverar ett spel på Steam och sedan tar med dig datorn till campingen och väljer att spela istället för att sola, bada och grilla så går det fint det med 4) Inte patcha konsolspel? Läste jag rätt? Hur många konsolspel är det så med? Som jag har läst så är det både datorspel och konsolspel som allt oftare för day 1-patchar för att spelen inte är klara på skivan.

Skrivet av marcus8958:

Min dator startar på 8 sekunder och min ps4 på 10. Så visst startar en dator snabbare. Jag startar nästan aldrig om min dator men jag startar min ps4 3-4 gånger i veckan.
Om jag hade lust skulle jag kunna ha igång min ps4 dygnet runt.
Så är inte det argumentet lite idiotiskt för det flesta personerna gör inte som oss.

Ok, varför ens ta upp saken då? Köper du konsol för att någon annan har en långsammare dator, eller startar om konsolen 5 ggr om dagen? Skit samma, vi skippar det.

Skrivet av marcus8958:

Antal spel till konsol där du kan köpa en digital nyckel ökar. Precis som på fast2play finns det liknande skumma butiker som säljer billiga kinanycklar. Cjs har bland annat Witcher 3 digital nyckel för under 180kr till ps4.

Ytterligare ett exempel på när din argumentation krockar. Överst använder du argumentet "på konsol kan man installera spel utan internet.", "det behövs inga nedladdningar", "det behövs inga konton eller aktiveringar" och i nästa sekund så vill du förminska fördelen med digitala lösningar på PC med att "Antal spel till konsol där du kan köpa en digital nyckel ökar. ".... hur skall du ha det? Är konsol bra för att man slipper internet och aktiveringar och dessutom kan sälja spelen vidare när man är klar, eller är konsol bra för att man (precis som på PC) kan köpa dem (billigare) digitalt och slippa skivor osv osv?

Spelen till konsol har inte lika många buggar som till PC. Day 1 patch fixar många problem med hårdvara på PC. Witcher 3 till PS4 är ett bra exempel på ett spel som funkade perfekt nästan en hel vecka innan launch och day 1 patchen.
Och du behöver inte patcha ett enda spel till konsol om du inte vill. Men det finns spel som kan behöva patchas även om det inte är ett krav. Alla spel på skiva som inte är MMO behöver du inte ha internet uppkoppling för. Diablo 3 tex. är bara att köra igång utan problem.

Min argumentation har aldrig krockat för det är bara du som inte vet hur en konsol fungerar.
Går vi tillbaka till början skrev Tompa att en konsol är bara koppla in kablar, slänga in en skiva och så är det färdigt.
Sedan tog någon upp att man kan göra att en PC är lika enkel vilket man inte kan. I dagsläget kan du inte styra en dator trådlöst med en enda handkontroll, något som kanske kommer i framtiden om steamboxkonsolen inte floppar lika hårt som steamkontrollen.
Efter det kommer några andra som du och hävdar att en PC kan göras lika enkel vilket jag säger att du inte kan. Då går du på hårdoffensiv och börjar med din PC fanboyism och börjar räkna poäng till PC och drar fram idiotiska argument som att spel till konsol är dyrare än till PC. Vilket är helt fel just för att du till konsol kan köpa och sälja spel begagnat OCH fortfarande har tillgång att köpa spel digital likt steam eller billiga kinesnycklar likt fast2play. Enda gången konsol är dyrare är när du köper ett FYSISKT spel från Webhallen, Åhlens eller andra dyra spelbutiker. Då kostar kopian allt mellan 50-150kr mer per spel och då räknar man inte med att du till konsol kan sälja ditt spel och gör du det rätt tidigt gör du ingen större förlust. Vi som bokar billiga importspel kan sälja med vinst på tradera.

Sedan tog du upp att man kan köpa nycklar från andra ställen än steam för att få det billigare och visste inte om att du kunde göra samma sak på konsol. Nackdelen här är samma sak som tidigare, köper du ett snorbilligt spel digitalt till konsol kan du inte sälja spelet när du tröttnat för spelet är fast i ditt konto, precis som på pc.
Marknaden för att köpa spel digitalt är så liten för att marknaden för att köpa och sälja begagnat är enorm. Finns många mammor och pappor som köper och säljer spel till barnen när barnen tröttnat på ett spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

123
Skriv svar