Miljöpartister spelar mest, Fp- och Sd-anhängare minst

Medlem

Jag tycker det är trist att alla diagram ska kapas av så att skillnaden ser större ut än den verkligen är.
Naturligtvis är det stor skillnad på 50 och 80%, men tittar man snabbt ser det ut att vara 4 gånger fler som spelar i ett parti, jämfört med ett annat.

Medlem

Nu är FZ igång igen med att blanda in politik genusforskning/feminism whatever.. o allt dedär som inte hör hemma här.

Tror någon letar jobb på Aftonbladet.

Just saying.

Edit : stavfel ect.

Medlem

Förstår inte relevansen.

Inaktiv
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Brain:

Vill än en gång uppmana till en saklig och trevlig diskussion. Det finns ingen anledning till att kalla "meningsmotståndare" för idioter eller liknande. Sådana inlägg raderas.

Skrivet av Sanazin:

Tänkte inte skriva något, då jag sällan kommenterar längre. Men här får jag säga ifrån, waeress som Carl har citerat har knappast idiotförklarat någon. Att hen anser att personer som röstar på parti x är vettiga innebär inte per automatik att personer som röstar på parti y är idioter. -_-

I vilket fall som helst är det i någon mån ett personangrepp som bryter mot FZ:as regler.

Jag missuppfatta artikeln, fick för mig det var politikerna det handla om, då sd politiker är kända för att inte vara så intelligenta. När det kommer till väljarna så är det vanligast att sd får rösterna pga missnöje, var absolut inte menat som något påhopp mot sd anhängare

Men de är iallafall könsmogna till skillnad från Fridolin. Det finns en stor chans att Fridolin kommer bli närmare 90 år utan att ha nått puberteten, och när den slår till, i den höga åldern, så kan man nog räkna med att pungkulornas fall också kommer bli hans hjärtas fall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Föga förvånande att bidragstagarna dominerar i den statistiken.

Bidragen till de rika har ökat markant genom åren:
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rika-far-mest-av-statens-30...

Och eftersom klyftorna ökat snabbast i Sverige så torde de fattigaste inte ha råd att spela.

Och lite smått fantastiskt att folk som normalt säger att spelande är bra, för man gör ju det själv (varför är man annars här) så är det plötsligt något som är dåligt när folk som röstar annorlunda gör det.

Hade det varit tvärtom, att de hade spelat mindre, så hade man istället klagat på de inte hänger med i utvecklingen eller något annat. Damned if you do, damned if you don't.

Redaktör
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jarhead:

Det är väl ingen människa som kan förlita sig på en undersökning som för det första omfattar 1000 personer.

Omkring 1000 personer räcker för att ge en korrekt bild av vad befolkningen tycker, förutsatt att man gjort ett korrekt urval och ställt rätt frågor. Man får då ungefär samma svar som om man hade frågat 5000, 100 000 eller hela befolkningen.

Var en undersökning innan valet som visade på 50%+ SD, känns inte riktigt som att det du säger nu stämmer då det är omöjligt att veta om dom som röstar representerar ungefärligt befolkningen i det stora hela

Då var den undersökningen inte bra gjord, ett urval med väldigt många Sd-anhängare kanske? Sen finns alltid felkällor, i Sd:s fall har det talats om att sympatisörer inte säger det i undersökningar för att det känns lite skuldbelagt eller fult. Men om mallen för urvalsgrupp och annat följs får man samma siffror oavsett hur många som svarar.


signatur
Redaktör
Skrivet av Parabellum87:

Nu är FZ igång igen med att blanda in politik genusforskning/feminism whatever.. o allt dedär som inte hör hemma här.

Tror någon letar jobb på Aftonbladet.

Just saying.

Edit : stavfel ect.

FZ rapporterar om en undersökning om partisympatier hos gamers. Det är väl ändå relevant på en spelsajt?


signatur
Inaktiv
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av 92_slayer:

med tanke på hur mkt cancer det var i dota chatten så verkade det mer som om hela partiet sd var där men kanske bara är "vocal minority"

"Vocal minority"

https://felicitasetamor.files.wordpress.com/2015/08/sifo-aug-...

Skrivet av Törstig:
Skrivet av 92_slayer:

med tanke på hur mkt cancer det var i dota chatten så verkade det mer som om hela partiet sd var där men kanske bara är "vocal minority"

"Vocal minority"

https://felicitasetamor.files.wordpress.com/2015/08/sifo-aug-...

jag pratade bara om i dota2 chatt kanalen, jag sa inget om utanför dota2 ^^

Jag tror du kan räkna med ungefär samma siffror.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Parabellum87:

Nu är FZ igång igen med att blanda in politik genusforskning/feminism whatever.. o allt dedär som inte hör hemma här.

Tror någon letar jobb på Aftonbladet.

Just saying.

Edit : stavfel ect.

FZ rapporterar om en undersökning om partisympatier hos gamers. Det är väl ändå relevant på en spelsajt?

Till hans försvar så är knappast bridge-spelare gamers.

"Mobilspel och brädspel"

Yeah right. Var en artikel för ett tag sen att antalet kvinnliga spelare hade ökat i spelvärlden. Sen visade det sig att artikeln räknade in mobilspel och ökningen bara berodde nästan enbart på att fler kvinnor hade börjar spela mobilspel

Eftersom undersökningen i denna artikel räknar in mobilspel och brädspel finner jag det hela ganska oviktigt då i min åsikt jag inte klassar in en mobilspelare som spelare i begrepp. Folk som spelar Moba spel går att disskutera också.

Inaktiv
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Biggles:

MP och V har väl en större andel unga väljare om jag inte misstar mig. Kan ju vara en relevant detalj.

Unga har en tendens att vara mer Liberala, så ja det känns som en stor del är yngre som röstar på V och MP. Vi yngre vill ha frihet, inte kontroll

Hur är V och MP liberala? De är väl de partier som vill ha mest statlig makt över befolkningen? Det liberalaste partiet måste ju vara folkpartiet.

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:

"Mobilspel och brädspel"

Yeah right. Var en artikel för ett tag sen att antalet kvinnliga spelare hade ökat i spelvärlden. Sen visade det sig att artikeln räknade in mobilspel och ökningen bara berodde nästan enbart på att fler kvinnor hade börjar spela mobilspel

Eftersom undersökningen i denna artikel räknar in mobilspel och brädspel finner jag det hela ganska oviktigt då i min åsikt jag inte klassar in en mobilspelare som spelare i begrepp. Folk som spelar Moba spel går att disskutera också.

På vilket sätt menar du att mobilspel skiljer sig från dator- och konsollspel?
Om jag spelar Baldur's Gate på mobilen, är det inte längre ett datorspel då? Om jag spelar Angry Birds på PC, är det inte längre ett mobilspel då?

Det finns numera inget som skiljer smartphones från datorer utöver gränssnittet och portabiliteten så jag tycker ditt argument är ganska underligt. Skillnaden som brädspelarna gör garanterar jag är mikroskopisk.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Biggles:

MP och V har väl en större andel unga väljare om jag inte misstar mig. Kan ju vara en relevant detalj.

Unga har en tendens att vara mer Liberala, så ja det känns som en stor del är yngre som röstar på V och MP. Vi yngre vill ha frihet, inte kontroll

Hur är V och MP liberala? De är väl de partier som vill ha mest statlig makt över befolkningen? Det liberalaste partiet måste ju vara folkpartiet.

FP som vill ge mer makt till EU, NATO och förstatliga skolan? Dessutom röstade för ökad massövervakning?

Bara för att de kallar sig liberaler betyder ju inte att de är särkilt liberala.

Sedan kan man undra sig om man rent teoretiskt skulle liberalisera allt, vem äger då makten. Jo, de med plånboken (det leder till faktiskt minskad demokrati, för makten hamnar i ett fåtal händer, och någon offentlighetsprincip och liknande gäller inte om det är privatiserat).

Inaktiv
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Biggles:

MP och V har väl en större andel unga väljare om jag inte misstar mig. Kan ju vara en relevant detalj.

Unga har en tendens att vara mer Liberala, så ja det känns som en stor del är yngre som röstar på V och MP. Vi yngre vill ha frihet, inte kontroll

Hur är V och MP liberala? De är väl de partier som vill ha mest statlig makt över befolkningen? Det liberalaste partiet måste ju vara folkpartiet.

FP som vill ge mer makt till EU, NATO och förstatliga skolan? Dessutom röstade för ökad massövervakning?

Bara för att de kallar sig liberaler betyder ju inte att de är särkilt liberala.

Sedan kan man undra sig om man rent teoretiskt skulle liberalisera allt, vem äger då makten. Jo, de med plånboken (det leder till faktiskt minskad demokrati, för makten hamnar i ett fåtal händer, och någon offentlighetsprincip och liknande gäller inte om det är privatiserat).

Frågan är vilket riksdagsparti som är mest liberalt.
Hur är Vänsterpartiet och Miljöpartiet mer liberala än Folkpartiet?
Eller rättare sagt, vilket parti är mer liberalt än Folkpartiet och varför?

Medlem
Skrivet av Cane:

Notera att det rör sig om anhängare och inte själva politikerna för partierna vilket gör att undersökningen egentligen inte alls känns särskilt intressant för min del iaf.

Sen är det udda då vi hör mycket om att SD består av unga arga män och är inte unga män de som generellt sett spelar mest spel?

Den samhällsgrupp som bidragit till SD:s raketökning är ju män i 50+ åldern. Tror de drar ner SD ganska rejält i statistiken. Om det nu stämmer att SD faktiskt har runt 20% så skall vi nog vara glada att inte en femtedel av de Sveriges röstande befolkning är unga arga män

Medlem

Undersökningen är ej giltig då det bara finns två partier i riksdagen.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Biggles:

MP och V har väl en större andel unga väljare om jag inte misstar mig. Kan ju vara en relevant detalj.

Unga har en tendens att vara mer Liberala, så ja det känns som en stor del är yngre som röstar på V och MP. Vi yngre vill ha frihet, inte kontroll

Hur är V och MP liberala? De är väl de partier som vill ha mest statlig makt över befolkningen? Det liberalaste partiet måste ju vara folkpartiet.

FP som vill ge mer makt till EU, NATO och förstatliga skolan? Dessutom röstade för ökad massövervakning?

Bara för att de kallar sig liberaler betyder ju inte att de är särkilt liberala.

Sedan kan man undra sig om man rent teoretiskt skulle liberalisera allt, vem äger då makten. Jo, de med plånboken (det leder till faktiskt minskad demokrati, för makten hamnar i ett fåtal händer, och någon offentlighetsprincip och liknande gäller inte om det är privatiserat).

Frågan är vilket riksdagsparti som är mest liberalt.
Hur är Vänsterpartiet och Miljöpartiet mer liberala än Folkpartiet?
Eller rättare sagt, vilket parti är mer liberalt än Folkpartiet och varför?

Vet inte riktigt, men för min del om man säger nej till NATO och vissa EU project så är man för mer självbestämmande, och det måste gälla. SD hamnar direkt bort för de gör skillnad på folk och folk och har en partiledare som säger att han vill göra vissa ändringar i yttrandefriheten för ett det befrämjä mer "pro-Svenska" tankar. S, V och MP har inte gett stöd till att minska presstöd till vissa mindre lämpliga åsisktgrupper men dessa tankar har varit rätt så starka hos M, även om de nu inte blev genomförda under alliansens regeringstid.

Dessutom så fanns det tankar om beskatta folks fritid mer (dvs, job till you drop):

Fredagsmys: Överkonsumerar du fritid?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/fredagsmys-overkonsumer...

Kan kanske vara ett parti som inte är med i riksdagen, så som piratpartiet?

Frihet är dock ett svårt begrepp. Vems frihet främjar man mest? Den som vill slippa röklukten på restaurangen eller den som ska få röka? Kapital eller människan? Är det en frihet att veta att vården alltid kommer att vara där och att man slippre bli fattig som en kyrkråtta om man nu råkar bli arbetslös? (för det är ju så att man prioriterar inflationsmålet före låg arbetslöshet, varför ska man då försämra för de som har det dåligt?)

Edit: Ett tillägg till som jag tittar på... ger partierna stöd till diverse diktaturer utomlands? De flesta gör det, och därmed så gillar jag inte de flesta partier särkilt mycket alls. Uselt att vara frihet i vissa ställen men inte på andra.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Att MP har så många gejmers har nog lite med åldern att göra, de flesta miljöpartister är ganska unga. Sen hur många unga vänsterpartister det finns vet jag inte.

Jag tror också det har mycket med ålder att göra.

Stereotypen att SD är unga arbetslösa män är inget som stämmer med min verklighet. Snarare medelålders män och ofta medelklass eller övre medelklass - villaägare och fäder utanför stan. Knappast gruppen som sitter och spelar hela dagarna. Denna grupp fångar inte ens in "Candy Crush-mammorna". Det skulle vara intressant med ålderstatistik på väljare och jämföra.

Nu finns det så klart SDare överallt precis som att alla i V inte är arbetslösa socionomer och M är ekonomer och affärsjurister

Intressant statistik dock, även om man inte bör stirra sig blind på den.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av waeress:

Kände på mig att vettiga människor även var gamers i större utsträckning. Nu bekräftat av Sifo

vad nu "vettig" är i dina ögon kan man ju fråga sig, och kan ju säga dig att dessa "mindre vettiga" i dina ögon spelar mycket också, jag är själv SDare och kan lova att det är fler av oss dödsknarkarnazister som spelar dagligen, sifo får påstå vad dom vill.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Biggles:

MP och V har väl en större andel unga väljare om jag inte misstar mig. Kan ju vara en relevant detalj.

Unga har en tendens att vara mer Liberala, så ja det känns som en stor del är yngre som röstar på V och MP. Vi yngre vill ha frihet, inte kontroll

Hur är V och MP liberala? De är väl de partier som vill ha mest statlig makt över befolkningen? Det liberalaste partiet måste ju vara folkpartiet.

FP som vill ge mer makt till EU, NATO och förstatliga skolan? Dessutom röstade för ökad massövervakning?

Bara för att de kallar sig liberaler betyder ju inte att de är särkilt liberala.

Sedan kan man undra sig om man rent teoretiskt skulle liberalisera allt, vem äger då makten. Jo, de med plånboken (det leder till faktiskt minskad demokrati, för makten hamnar i ett fåtal händer, och någon offentlighetsprincip och liknande gäller inte om det är privatiserat).

Frågan är vilket riksdagsparti som är mest liberalt.
Hur är Vänsterpartiet och Miljöpartiet mer liberala än Folkpartiet?
Eller rättare sagt, vilket parti är mer liberalt än Folkpartiet och varför?

Vet inte riktigt, men för min del om man säger nej till NATO och vissa EU project så är man för mer självbestämmande, och det måste gälla. SD hamnar direkt bort för de gör skillnad på folk och folk och har en partiledare som säger att han vill göra vissa ändringar i yttrandefriheten för ett det befrämjä mer "pro-Svenska" tankar. S, V och MP har inte gett stöd till att minska presstöd till vissa mindre lämpliga åsisktgrupper men dessa tankar har varit rätt så starka hos M, även om de nu inte blev genomförda under alliansens regeringstid.

Dessutom så fanns det tankar om beskatta folks fritid mer (dvs, job till you drop):

Fredagsmys: Överkonsumerar du fritid?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/fredagsmys-overkonsumer...

Kan kanske vara ett parti som inte är med i riksdagen, så som piratpartiet?

Frihet är dock ett svårt begrepp. Vems frihet främjar man mest? Den som vill slippa röklukten på restaurangen eller den som ska få röka? Kapital eller människan? Är det en frihet att veta att vården alltid kommer att vara där och att man slippre bli fattig som en kyrkråtta om man nu råkar bli arbetslös? (för det är ju så att man prioriterar inflationsmålet före låg arbetslöshet, varför ska man då försämra för de som har det dåligt?)

Edit: Ett tillägg till som jag tittar på... ger partierna stöd till diverse diktaturer utomlands? De flesta gör det, och därmed så gillar jag inte de flesta partier särkilt mycket alls. Uselt att vara frihet i vissa ställen men inte på andra.

Sd göra skillnad? hahahha dagens skämt, att några få i partiet gör skillnad gör inte hela partiet till dåliga, ta en titt på sossarna och miljöpartiet om du ska gnälla om att några gör skillnad.

Medlem

SD, snus, gibba, mina barn och sambo. Det är allt som behövs

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Ichinin:

Kommer ihåg ett inslag på TV för massor av år sedan, de tog in politiker som skulle spela Sim City. Det gick åt helvete för båda lagen.

Framförhållning och konsekvensanalys är för komplext för politikers tankebanor.

Sim City är knappast realistiskt. Jag kan extremet mycket om politik och skulle snabbt hamna vilse i Sim City också, mycket p.g.a. att det är inte den typen av spel jag normalt ens spelar.

Kan också mycket om politik och har dessutom varit politiskt engagerad. Sim city ställer krav på långsiktigt tänkande och inte på de närmaste 5 sekunderna, att få det simulerade samhället att gå framåt och att spelaren har ett god exekutivt funktion.

Klarar en individ inte av Sim city så borde denne automagiskt bli diskvalificerad från ett politikeruppdrag, finns redan för många som är mer intresserade av sin egen politiska agenda än att få samhället att fungera och gå framåt.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

(man kan tolka det som) så dem flesta kommunister/mp är arbetslösa och har tid att spela?
det borgerliga blocket (som ej finns längre) tillhör vänster förrum SD då

Så du menar att man inte har tid att spela en gång i månaden om man har ett arbete?
Det är den enda utgångspunkten man kan ha för att göra din tolkning men å andra sidan så går den hand i hand med din tolkning av blocken.

hehe, det var inget seriöst skrivit av mig


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av waeress:

Kände på mig att vettiga människor även var gamers i större utsträckning. Nu bekräftat av Sifo

Låt oss undvika diskutera respektive lägers "vettighet" baserat på våra egna politiska åsikter.

Hahaha... Lycka till efter en sån här nyhet. Jag fattar inte varför ni har politiskt tillhörande nyheter om ni inte är beredda på diskussionerna som följer. Komisk logik i mitt tycke

Det måste gå att prata politik utan att idiotförklara andra, även i ett spelforum.

Lycka till med alla bruna åsikter. Dom brukar ha en tendens att flooda alla kommentatorsfält.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av inso:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av waeress:

Kände på mig att vettiga människor även var gamers i större utsträckning. Nu bekräftat av Sifo

Låt oss undvika diskutera respektive lägers "vettighet" baserat på våra egna politiska åsikter.

Hahaha... Lycka till efter en sån här nyhet. Jag fattar inte varför ni har politiskt tillhörande nyheter om ni inte är beredda på diskussionerna som följer. Komisk logik i mitt tycke

Det måste gå att prata politik utan att idiotförklara andra, även i ett spelforum.

Lycka till med alla bruna åsikter. Dom brukar ha en tendens att flooda alla kommentatorsfält.

vad är bruna åsikter då? säg inte SD för då måste jag tyvärr fråga hur det står till i skallen

Medlem

Se där! Poliskit.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av inso:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av waeress:

Kände på mig att vettiga människor även var gamers i större utsträckning. Nu bekräftat av Sifo

Låt oss undvika diskutera respektive lägers "vettighet" baserat på våra egna politiska åsikter.

Hahaha... Lycka till efter en sån här nyhet. Jag fattar inte varför ni har politiskt tillhörande nyheter om ni inte är beredda på diskussionerna som följer. Komisk logik i mitt tycke

Det måste gå att prata politik utan att idiotförklara andra, även i ett spelforum.

Lycka till med alla bruna åsikter. Dom brukar ha en tendens att flooda alla kommentatorsfält.

vad är bruna åsikter då? säg inte SD för då måste jag tyvärr fråga hur det står till i skallen

Nä, inte hittar vi bruna åsikter hos SD inte. LOL.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av inso:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av inso:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av waeress:

Kände på mig att vettiga människor även var gamers i större utsträckning. Nu bekräftat av Sifo

Låt oss undvika diskutera respektive lägers "vettighet" baserat på våra egna politiska åsikter.

Hahaha... Lycka till efter en sån här nyhet. Jag fattar inte varför ni har politiskt tillhörande nyheter om ni inte är beredda på diskussionerna som följer. Komisk logik i mitt tycke

Det måste gå att prata politik utan att idiotförklara andra, även i ett spelforum.

Lycka till med alla bruna åsikter. Dom brukar ha en tendens att flooda alla kommentatorsfält.

vad är bruna åsikter då? säg inte SD för då måste jag tyvärr fråga hur det står till i skallen

Nä, inte hittar vi bruna åsikter hos SD inte. LOL.

hmm vilka bruna åsikter? att dom vill göra sjukvården och skolorna bättre? Eller att bostadsbristen och arbetslösheten mindre?

du kan inte döma ut Sd för vad vissa partimedlemmar gjort, det är fler bruna åsikter hos sossarna, moderaterna, miljöpartiet samt vänsterpartiet som faktiskt gör skillnad på människor. Men så klart, att man vill stänga gränserna och förhindra is anhängare att komma in är nazistiskt. då är jag fan en stolt nazist i såna fall, för övrigt bör du läsa på om poilitisk historia vilka svenska partier som har mer nazistisk bakgrund än vad SD har kan ge dig en liten vink sossarna och vänsterpartiet

LOL

Medlem
Skrivet av zliddret:

hmm vilka bruna åsikter? att dom vill göra sjukvården och skolorna bättre? Eller att bostadsbristen och arbetslösheten mindre?

du kan inte döma ut Sd för vad vissa partimedlemmar gjort, det är fler bruna åsikter hos sossarna, moderaterna, miljöpartiet samt vänsterpartiet som faktiskt gör skillnad på människor. Men så klart, att man vill stänga gränserna och förhindra is anhängare att komma in är nazistiskt. då är jag fan en stolt nazist i såna fall, för övrigt bör du läsa på om poilitisk historia vilka svenska partier som har mer nazistisk bakgrund än vad SD har kan ge dig en liten vink sossarna och vänsterpartiet

LOL

Om vi riktar en graf för hur brunt ett parti är, hur skulle den grafen se ut?

Och jag tror du blandar ihop SD's politik med vad dom säger dom ska genomföra med vad dom faktiskt röstar igenom. Dom har inget intresse att göra sjukvården eller skolorna bättre, det visar dom med hur dom röstar. Eller att fixa bostadsbristen eller minska arbetslösheten.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jarhead:

Det är väl ingen människa som kan förlita sig på en undersökning som för det första omfattar 1000 personer.

Omkring 1000 personer räcker för att ge en korrekt bild av vad befolkningen tycker, förutsatt att man gjort ett korrekt urval och ställt rätt frågor. Man får då ungefär samma svar som om man hade frågat 5000, 100 000 eller hela befolkningen.

Ja enligt vissa statistiker skall det räcka med ett så litet urval, men enligt andra så räcker det definitivt inte... Du får gärna utveckla, vad som får dig att tro att ett urval på 1000 ger samma resultat som ett urval på 100000?

Det finns troligtvis över 7 miljoner partisympatisörer i Sverige, skulle 1000 av dem kunna ge en bra översikt över spelandet i Sverige?

Ett urval som frågar ca 100 personer från varje parti täcker inte ens in regionala skillnader. Sverige har 290 kommuner - ca 99 sympatisörer från varje parti tillfrågades, inte ens t.ex. en vänsterpartist per kommun i Sverige har tillfrågats.

Sunt förnuft säger att det är omöjligt att veta om du får samma resultat baserat på ett urval på 1000 eller 100000 om du inte gör en undersökning baserad på det större urvalet.

Slutligen så är det bara så enkelt att vi inte rationellt kan hävda att information vi får genom att observera ett, eller ett antal objekt kan generaliseras till icke observerade objekt.

P.S urvalet är skevt fördelat i undersökningen...


signatur

Mohawk

Skriv svar