Nvidias GTX 980-kort snart i laptops

Robot
Nvidias GTX 980-kort snart i laptops

Biffiga bärbara datorer blir snart biffigare.

#nvidia, #the-witcher-3, #mad-max, #grand-theft-auto-v


Medlem
Nvidias GTX 980-kort snart i laptops

Snart kan man spela mer än ms röj på bärbara...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

Billig vete tusan och begreppet bärbar är mera "släpbar"

Medlem

Kanske blir sugen på en gaminglaptop den dagen de blir modulära. Jag tycker det känns väldigt slit-och-släng att köpa en biffig entusiastmaskin med ett bäst före-datum som inte går att undvika.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Underrubriken har lite "Alphabet Aerobics" stil, uppskattat.

Medlem

Har själv en Asus ROG 17.3" gaming laptop, och det är den enda dator jag haft de senaste 5 åren. Det var nice i början att kunna lira alla spel på max och kunna släpa med sig datorn (man får verkligen släpa...). Men nu när den är för dålig för att ens klara GTA V's minimumkrav så blir det en sorglig historia. Att inte kunna byta ut enstaka komponenter i datorn gör att det blir väldigt dyrt att "uppgradera" eftersom jag måste köpa en sprillans ny laptop...och de är fasligt mycket dyrare än deras stationära medparter.

När jag köpte min ROG så gav jag 12 000, och den var nedsatt från 15 000. En motsvarande dator i prestanda låg kring 8 000 kanske. Vet inte om det är samma nu som då i prisskillnader för att det är en laptop, men i min mening så kan man lika gärna köra en stationär. I alla fall om man ska köra på 17" som jag gjorde, för det blir för jobbigt att bära med sig datorn ändå.

Kommer jag köpa en ny gaming laptop? Nej, nästa gång blir det nog en stationär...om jag nu kan slita mig från min PS4.

Medlem

Betyder bara att desktop 980 inte är va de kan. Dock föredrar jag kort som går tyst o kallt.
(men hoppar ändå över och inväntar "1000-milastolpen" ).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag klarar mig bra med en stationär dator och en HP Pro Slate 8. Det går inte att spela på en laptop. ;<

Medlem

Kul för folk i rörelse! Själv har jag inte mycket motivation till att vilja ha en bärbar, i alla fall inte just för spel.
Hade ju varit kul för spontana LAN i och för sig.

Medlem

Har en i7-4720HQ (Quad) 2.6Ghz med 3.6Ghz turbo med 8gb ram, 256gb SSD och GTX 960M.
17.3" 1080p touch. Gav 9999:- för den.

Tycker det är bra pris för en laptop. Skulle dessutom inte kalla den för släpbar eller otymplig då den packas ned då man ska någonstans.

Vet inte om jag får en så mycket bättre stationär gaming dator. Komplett (utan mus, tangentbord).

Medlem

Jag hade en gaming-laptop innan jag skaffade min nuvarande stationära. Jag längtar verkligen tillbaka till att ha en laptop igen.
Datorbordet blir så rörigt av alla sladdar nu, och datorn tar så mycket plats.
Jag har inte varit på LAN på länge, men 5 kilo laptop jämfört med alla prylar man annars måste ta med sig, är så mycket skönare.
Ett problem är dock att jag vill ha minst 120hz-skärm, vilket verkar vara sällsynt.
Min gamla Asus G73 hade det, men folk övertalade tyvärr företaget att köra 60hz IPS i sina senare datorer.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Snart kan man spela mer än ms röj på bärbara...

Nu tog du i lite, det går att spela MS röj på led´s på mitt tangentbord

Visst, men inte för 20.000:- löjliga priser.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sedan jag köpte min gaminglaptop har jag inte suttit vid min stationära på snart 2 år..

Medlem

Nu ser man ju dock sällan dessa maskiner utanför hemmen, känns ganska onödigt att plöja ned 20k i en medioker speldator som är "bärbar" trots att den aldrig lämnar skrivbordet.

Och bärbara GTX980 ska prestera som GTX970 vilket gör det än mer poänglöst.

Medlem
Skrivet av yooz1e:

Har en i7-4720HQ (Quad) 2.6Ghz med 3.6Ghz turbo med 8gb ram, 256gb SSD och GTX 960M.
17.3" 1080p touch. Gav 9999:- för den.

Tycker det är bra pris för en laptop. Skulle dessutom inte kalla den för släpbar eller otymplig då den packas ned då man ska någonstans.

Vet inte om jag får en så mycket bättre stationär gaming dator. Komplett (utan mus, tangentbord).

Det är inga problem. Bara slänga ihop en burk med ett i5 4590 (oklockad) och ett GTX 750 Ti och du har en dator som är bättre.

CPUn är det inget fel på men det presterar likvärdigt med en oklockad i5 stationär.

GTX 960M är rätt dåligt och presterar som ett äldre GTX 570 eller ett nyare budget GTX 750 Ti. I jämförelse med konsoler är det likvärdigt i prestanda där det ibland presterar bättre och ibland sämre, speciellt i nyare titlar som MGS, Witcher 3 och Batman börjar man märka att konsolerna börjar gå förbi.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nu ser man ju dock sällan dessa maskiner utanför hemmen, känns ganska onödigt att plöja ned 20k i en medioker speldator som är "bärbar" trots att den aldrig lämnar skrivbordet.

Och bärbara GTX980 ska prestera som GTX970 vilket gör det än mer poänglöst.

Det här handlar dock inte om något mobilt GTX980m. Det nVidia pratar om är att släppa ett fullvärdigt GTX980 för bärbara datorer. Exakt hur det kommer att prestera är lite osäkert att säga eftersom olika tillverkare lär använda olika klockfrekvenser och kylning, men jag vågar lova att det blir snabbare än ett GTX980m.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av kebbe:

Nu ser man ju dock sällan dessa maskiner utanför hemmen, känns ganska onödigt att plöja ned 20k i en medioker speldator som är "bärbar" trots att den aldrig lämnar skrivbordet.

Och bärbara GTX980 ska prestera som GTX970 vilket gör det än mer poänglöst.

Det här handlar dock inte om något mobilt GTX980m. Det nVidia pratar om är att släppa ett fullvärdigt GTX980 för bärbara datorer. Exakt hur det kommer att prestera är lite osäkert att säga eftersom olika tillverkare lär använda olika klockfrekvenser och kylning, men jag vågar lova att det blir snabbare än ett GTX980m.

Det handlar om 990m. http://www.sweclockers.com/nyhet/21070-nvidia-geforce-gtx-990...

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av kebbe:

Nu ser man ju dock sällan dessa maskiner utanför hemmen, känns ganska onödigt att plöja ned 20k i en medioker speldator som är "bärbar" trots att den aldrig lämnar skrivbordet.

Och bärbara GTX980 ska prestera som GTX970 vilket gör det än mer poänglöst.

Det här handlar dock inte om något mobilt GTX980m. Det nVidia pratar om är att släppa ett fullvärdigt GTX980 för bärbara datorer. Exakt hur det kommer att prestera är lite osäkert att säga eftersom olika tillverkare lär använda olika klockfrekvenser och kylning, men jag vågar lova att det blir snabbare än ett GTX980m.

Det handlar om 990m. http://www.sweclockers.com/nyhet/21070-nvidia-geforce-gtx-990...

Här har du en nyare post om kortet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/21109-nvidia-tillkannager-ge...

Citat:

Idag tillkännager Nvidia Geforce GTX 980 (ni läste rätt) för bärbara datorer. Precis som namnet antyder handlar det om inget mindre än GTX 980 för stationära, vilket innebär 2 048 CUDA-kärnor i 1 126 och 1 216 MHz vid base respektive boost och 4 alternativt 8 GB GDDR5 i 7 000 MHz.

Citat:

Nvidia ger också tillverkarna en hel del frihet med implementeringen av grafikkortet. Det betyder att klockfrekvenserna, och därmed prestanda och strömförbrukning, kommer variera mellan olika system. Vissa datormodeller kommer således ligga på omkring samma nivå som ett stationärt GTX 980 medan andra lägger sig under. En klockfrekvens som består oavsett implementation är GDDR5-minnets.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Kanske blir sugen på en gaminglaptop den dagen de blir modulära. Jag tycker det känns väldigt slit-och-släng att köpa en biffig entusiastmaskin med ett bäst före-datum som inte går att undvika.

Precis som konsoler.

Medlem

Den ultimata Steam-machine inom räckhåll!

Medlem
Skrivet av yooz1e:

Har en i7-4720HQ (Quad) 2.6Ghz med 3.6Ghz turbo med 8gb ram, 256gb SSD och GTX 960M.
17.3" 1080p touch. Gav 9999:- för den.

Tycker det är bra pris för en laptop. Skulle dessutom inte kalla den för släpbar eller otymplig då den packas ned då man ska någonstans.

Vet inte om jag får en så mycket bättre stationär gaming dator. Komplett (utan mus, tangentbord).

Svarar inte från någon expertkunskap, men utav erfarenhet. Mitt Geforce 8800GT har presterat bättre än mitt Geforce 425M, betydligt mycket bättre än så faktiskt. Här är en simpel jämförelse av GTX 960 vs GTX 960M.
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960M-vs-GeForce-GTX-960


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

gta V o withcer 3 ok, men mad max kan väl inte vara särskilt krävande? Kör det redan på max på min släpdator.

Medlem

Om det kunde komma lätta laptops med en 'docka' för tyngre grafikapplikationer som fungerar pålitigt. Visst man kan köra stationär + laptop men gillar att ha allt på samma dator.

Medlem

Klart du kan få en bättre stationär för 10k. Skrev ju att du får inte MYCKET bättre

1
Skriv svar