Forza Motorsport 6

Redaktör
Skrivet av Edd1e:
Skrivet av Tompa:

Suveränt svar.

Fair enough. Tack för svaret! Jag är kanske mer insnöad på själva känslan och bajsar rätt rejält i allt som karriär och AI kan sakna. Menyer är ju.. Ptjaa, man har lirat GT en hel del så.. Knappast något man klagar över här!

Känslan är själva definitionen av Forza, tycker jag. Den är fortfarande suverän, även om jag börjar önska lite råare feedback vid släpp: det känns som att man kör på is eller ett plastgolv. Inte dåligt, men det kan förbättras.


signatur
Redaktör
Skrivet av Spit:

Det klagas en hel del på AI'n i recensionen, undrar om recensenten förstått att det är, med få undantag, Drivatars baserade på Forza 5 han mött när han har fått chansen att spela spelet innan release?

Speciellt AI'n i regn lär förbättras drastiskt när spelet släpps och folks Drivatars "lär" sig köra i vått underlag.

The AI drivers in Forza 6 think rain is weird

Citat:

According to the game’s developers, players may witness some unskilled behavior from the artificial racers - still called “Drivatars,” yes - who have been raised only in a world of dry circuits, with none of that dreadful descending moisture.

Citat:

Even if a Drivatar is trained on a certain circuit, such as Long Beach’s tooth-grinding turnfest, it won’t know how to react to increased slippery conditions or high-speed aquaplaning through a watery dip.

Vet inte, men det kanske är förklaringen till att AI'n betedde sig konstigt i vissa situationer.

Jo, jag känner till det. Men beteendet var udda på samtliga underlag, inte bara regn, och konsekvent under kanske tio lopp (inte bara i vissa situationer alltså). Drivatars är rätt ok när det är tajt fight om placeringarna, men körmönstret är riktigt vekt (de tre första sticker, resten ger upp direkt vid omkörning). Det upprepas i sexan, plus att den buggar ur och plötsligt kör som en gud.


signatur
Medlem

har gluttat på lite olika recensioner, och Tompa tycker nog som de flesta andra faktiskt.

förbättring av forza 5, aningen mer grepp än 5an, mer innehåll osv.

Det enda jag inte märkt hos andra recensioner är att AI'n skulle vara konstigare än tidigare titlar.

att det alltid är 1 eller två som sticker iväg håller jag dock med om, den erfarenheten har jag fått ifrån demot, måste lira lite forza 5 och undersöka om det är samma där.

Att de skulle sakta in när de kommer för långt fram har jag dock inte märkt ( lirar på pro/unbeatable för det mesta )

Inaktiv
Skrivet av Devildoll:

har gluttat på lite olika recensioner, och Tompa tycker nog som de flesta andra faktiskt.

förbättring av forza 5, aningen mer grepp än 5an, mer innehåll osv.

Det enda jag inte märkt hos andra recensioner är att AI'n skulle vara konstigare än tidigare titlar.

att det alltid är 1 eller två som sticker iväg håller jag dock med om, den erfarenheten har jag fått ifrån demot, måste lira lite forza 5 och undersöka om det är samma där.

Att de skulle sakta in när de kommer för långt fram har jag dock inte märkt ( lirar på pro/unbeatable för det mesta )

Kanske har att göra med vilka han har på sin friendslist. Kanske är vän med 3 som är duktiga på bilsim/forza och sedan ett gäng COD 14isar?

3/5 är så långt ifrån sanningen man kan komma, och om man översätter det till BRA och ett spel som rekommenderas så tror jag att man behöver se över sitt betygsystem. Forza 6 är av vad jag har spelat sedan midnatt inte bara bra, det är fantastiskt bra (4-5) och med all content (minus idiotin med boostsen) så är det snudd på omöjligt att ge det under 90%.

Att skylla på sitt betygsystem är vekt, gör då om och gör rätt istället för att vara den udda kycklingen som alla skrattar åt.

Redaktör
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Devildoll:

har gluttat på lite olika recensioner, och Tompa tycker nog som de flesta andra faktiskt.

förbättring av forza 5, aningen mer grepp än 5an, mer innehåll osv.

Det enda jag inte märkt hos andra recensioner är att AI'n skulle vara konstigare än tidigare titlar.

att det alltid är 1 eller två som sticker iväg håller jag dock med om, den erfarenheten har jag fått ifrån demot, måste lira lite forza 5 och undersöka om det är samma där.

Att de skulle sakta in när de kommer för långt fram har jag dock inte märkt ( lirar på pro/unbeatable för det mesta )

Kanske har att göra med vilka han har på sin friendslist. Kanske är vän med 3 som är duktiga på bilsim/forza och sedan ett gäng COD 14isar?

3/5 är så långt ifrån sanningen man kan komma, och om man översätter det till BRA och ett spel som rekommenderas så tror jag att man behöver se över sitt betygsystem. Forza 6 är av vad jag har spelat sedan midnatt inte bara bra, det är fantastiskt bra (4-5) och med all content (minus idiotin med boostsen) så är det snudd på omöjligt att ge det under 90%.

Att skylla på sitt betygsystem är vekt, gör då om och gör rätt istället för att vara den udda kycklingen som alla skrattar åt.

Jag satte 3 i betyg och står för det. Jag förklarar bara hur vårt betygssystem fungerar, det är inte att skylla ifrån sig.

När man köper (fullpris)spel vill man givetvis att det ska vara så bra som möjligt, och går man på betyg är det därför mest spel som fått fyra eller fem som lockar. Treor blir mer tveksamma. Jag tror det kan påverka hur folk ser på spel med betyg tre, att skalan blir mer polariserad - antingen är spelet köpvärt (som i bra) eller inte köpvärt (som i dåligt). Men så funkar inte nån betygsskala, poängen med betygsskalor är ju att få nån form av bredd i bedömningen.

100-skalan, och framförallt Metacritics användning av den, bidrar till att uppfattningen om vad ett betyg står för blir skev. 3 av 5 är ett betyg precis mitt i skalan, men när 3 översätts till 100-skalan blir det 60, och det är ett underbetyg. Jag har recenserat samma spel för både FZ och PC Gamer (som har 100-skalan), och då är en trea hos FZ nånstans i trakterna av 70-80.

FZ:s betyg


signatur
Inaktiv

Bara lite märkvärdigt att du ger FM6 samma betyg som ni gett FM5 och Driveclub.

Men som sagt, det står för dig , men det kan nog kännas märkvärdigt för många.

Driveclub med alla sina problem och tillkortakommanden, samt Forza Motorsport 5 med sitt (jämfört med 4 och 6an) begränsade utbud av bilar och banor....

Att ens påstå att driveclub är lika bra som Forza motorsport 6 ter mig fullkomligt orimligt. MEN, jag har bara spelat några h änsålänge så jag skall inte vara för hård mot dig

Redaktör
Skrivet av anon_81726:

Bara lite märkvärdigt att du ger FM6 samma betyg som ni gett FM5 och Driveclub.

Men som sagt, det står för dig , men det kan nog kännas märkvärdigt för många.

Driveclub med alla sina problem och tillkortakommanden, samt Forza Motorsport 5 med sitt (jämfört med 4 och 6an) begränsade utbud av bilar och banor....

Att ens påstå att driveclub är lika bra som Forza motorsport 6 ter mig fullkomligt orimligt. MEN, jag har bara spelat några h änsålänge så jag skall inte vara för hård mot dig

Forza 6 är bättre än båda de spelen. Men 1-5-skalan är rätt bred, därför får de lika.

Jag pendlade länge mellan 3 och 4 i betyg. Resonerade att det inte är bättre än Forza 4, ett fyra år gammalt spel till förra konsolgenerationen, som jag gav 4. Dessutom saknas finslipning och större nyheter, och det känns i stora drag som ett bättre Forza 5. Jag tycker till slut inte det är skäl nog att ge det betyget 4. Då har jag å andra sidan spelat samtliga Forza, är man nykomling eller stått över de senaste spelen kan man lugnt höja betyget ett snäpp.


signatur
Inaktiv

Det är uppfattat

Medlem

"+ Fullt innehåll utan mikroköp"

Det är fanimej inget annat än skrämmande när det anses vara ett plus att man får hela spelet när man betalar fullpris.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av viktorelius:

Det skulle vara så spännande att se var FZ ligger när det gäller snittbetyg Microsoft och Sony jämfört med övriga världen exkl japan. De få recensioner jag läser här förlöper alltid enl formeln: PS3/4 be om ursäkt för de uppenbara bristerna, långa, utdragna förklaringar till varför ALLA borde prova spelet i fråga, högt betyg med en brasklapp som alltid slätas över i nästa mening. Och om ett Sony spel får oväntat lågt betyg (MSG5 4/5) så lyfter recensenten alltid spelet i efterföljande kommentarer (MSG5: enormt, fantastiskt, känns inte som något annat) att jämföra med MS (Forza6: fullt innehåll, seriöst och tillgängligt).

Ni ger bara ett oseriöst intryck grabbar.

Just nu snittar Forza 6 89% på metacritic jfr med 60% på FZ

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att angripa de låga betygen. Det är väl om det ges höga betyg till höger och vänster som man ska reagera? Om jag nu ska basera spelköp på åsikter, så skulle jag läsa de som ger lägst betyg för att sedan fråga mig själv: "Kan jag leva med det som klagas på?"

Förstår att du gillar Forza, men det hjälper ingen om vi skulle skriva upp betyg för att göra folk glada.

Klart som fan att ni skall ge objektiv kritik och klart (vilket görs) ange när det är en personlig åsikt som delges. Jag ser inga problem med era recensioner.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Spit:

Det klagas en hel del på AI'n i recensionen, undrar om recensenten förstått att det är, med få undantag, Drivatars baserade på Forza 5 han mött när han har fått chansen att spela spelet innan release?

Speciellt AI'n i regn lär förbättras drastiskt när spelet släpps och folks Drivatars "lär" sig köra i vått underlag.

The AI drivers in Forza 6 think rain is weird

Citat:

According to the game’s developers, players may witness some unskilled behavior from the artificial racers - still called “Drivatars,” yes - who have been raised only in a world of dry circuits, with none of that dreadful descending moisture.

Citat:

Even if a Drivatar is trained on a certain circuit, such as Long Beach’s tooth-grinding turnfest, it won’t know how to react to increased slippery conditions or high-speed aquaplaning through a watery dip.

Vet inte, men det kanske är förklaringen till att AI'n betedde sig konstigt i vissa situationer.

Jo, jag känner till det. Men beteendet var udda på samtliga underlag, inte bara regn, och konsekvent under kanske tio lopp (inte bara i vissa situationer alltså). Drivatars är rätt ok när det är tajt fight om placeringarna, men körmönstret är riktigt vekt (de tre första sticker, resten ger upp direkt vid omkörning). Det upprepas i sexan, plus att den buggar ur och plötsligt kör som en gud.

Det är ett problem för i princip alla racingspel när du kör mot datorn. GT är bland de värsta där de första 10 datorförarna bara är med för att hindra dig och låta de första 2-3 få ett enormt försprång. Det finns bara ett motmedel och det är att möta riktiga spelare. Jag tror inte vi kommer runt det här problemet.

Sedan är fysiken också ett problem och där står spel som Forza och väger mellan att vara ett Need 4 speed och ett i samma liga som iRacing, Race07, Raceroom och PCARS. Det som du beskriver med att underlaget känns som plast är ett utmärkt exempel på att de inte använder riktig fysik som i racingsimulatorerna utan det mesta är skriptat. Som vattenplaningen t ex. Forza är inte och kommer med största sannolikhet aldrig att vara en simulator. Det riktar sig till folk som vill måla bilarna och låtsas vara Niki Lauda.

Tyvärr kommer ni nog alltid att få en massa krokodiltårar i kommentarerna om ni inte ger spel som Forza toppbetyg.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar