Kritiken mot Star Citizen hårdnar - hotas av stämning

Medlem

Jäkligt trist ifall det hela (oavsett ursprungliga ambitioner) utvecklats till en bluff. Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är hur de hela tiden tar sig tid att spotta fram skepp till försäljning, istället för att göra klart spelet. Helt fel ända i min åsikt.

Medlem

Oavsett om spelet är skit eller inte har det redan blivit en succé. Pre beta DLC för flera tusen i tidernas största DLC kossa och spelare sväljer propagandan och köper skiten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ender:

Jäkligt trist ifall det hela (oavsett ursprungliga ambitioner) utvecklats till en bluff. Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är hur de hela tiden tar sig tid att spotta fram skepp till försäljning, istället för att göra klart spelet. Helt fel ända i min åsikt.

Bluff är nog att ta i men med de ambitioner de har så finns ju en stor risk för bakslag om spelet landar för långt under de mål som satts.

Det är mycket som man kan oroa sig över men själv är jag mest stressad över att flygdelen i dagsläget liknar mest ett arkadspel för mus/tangentbord än ett riktigt flygspel.
(Jag menar nu spel, är helt införstådd att SC aldrig var tänkt som ett sim)


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Roligt när folk som spenderat tusentals kronor på detta blir defensiva och försöker rationalisera bort sina dåliga val.

Medlem
Skrivet av Cpt_JackHammer:
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Cpt_JackHammer:

hahahah dessa jävla Hypocritz som finns på detta forum.

Skrev förut om hur ja tyckte ELITE va ett spel som varelse levde upp till d $$ d dragit in överhuvudtaget och det kändes mera som ett SP spel än ett MMO där du kan göra vad du vill, när du vill, hur du vill samt landning o gå runt på planeter tog först upp TYDLIGT efter att SC gick ut med det.

Sluta snacka skit, INGENTING va sagt om FPS modulen i ELITE innan SC o Chris gick ut med det. Dom hade "tänkt" på det men absolut inte gått vidare med tanken. Tills Chris snacka om det o det blev en jävla fart från ingenstans.

Nu är det lite fördröjning på SC, Vissa moduler är inte ute.
Vissa saker fattas men pengar rullar fortf in i massor och stör det er på något vis? NEJ? Har något hackat era bank konton o snott era pengar o slängt dom på Star citizen? NEJ.

Bra, isf håll käften själva o sluta QQ som dom jävla barn ni är.

Skriver något om Elite, Tog hus i helvete på forumet och barn började gråta över hur jag kunde prata så illa om Elite o att saker har faktiskt funnits innan star citizen Q.Q

Men så fort det kommer något om Star Citizen, då får ni tummen ur era rövar o hoppar på "The flame train" dirr o börjar QQ som dom snorungar ni är återigen.

Har ni inte spenderat ett jävla öre på detta spel så ska ni inte öppna käften heller om hur elr vart pengarna går.

Förlåt kanske för mina hårda ord men är så trött på dessa jävla hypocritz som gömmer sig på detta forum. Fan att snacka illa om ELITE !!, Men säger någon nått om SC ja då jävlar är det okej.

Och sättet som du skriver på och argumenterar bidrar ju verkligen till en vuxen ton på forumet...

Så vänta nu, jag skrev något om hur ja tycker folk är hypocritz på detta forum ang ett spel.
Å det längsta du kan gå din sköjjare är att kopiera min text o klaga på hur ja skriver?

*Ger mig själv en facepalm så ja bryter näsbenet här fan*

Ja att capslock skriva varannat ord, använda ord som "QQ" o allt annat du skriver med bidrar ju inte direkt till en "mogen" ton?
Det ironiska är att det är just den tonen du använder som du själv sitter o gnäller på

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Oavsett om spelet är skit eller inte har det redan blivit en succé. Pre beta DLC för flera tusen i tidernas största DLC kossa och spelare sväljer propagandan och köper skiten.

http://cdn.meme.am/instances/500x/55863001.jpg

Kunde inte sagt det bättre själv. Vad håller folk på med. Det ska onekligen bli väldigt intressant hur detta slutar. Är det någon som kommer ihåg X:Rebirth? Känns som att detta kommer bli lika misslyckat som det spelet fast med mycket bättre grafik.

k3m
Medlem
Skrivet av almblad:
Skrivet av kebbe:

Hoppas hela Star Citizen-projektet kraschar och brinner samt Chris Roberts åker dit för bedrägeri.

Varför? Är det inte bättre att hoppas på att spelet släpps och att det kommer vara en helt `fantastisk spelupplevelse, när du ändå spekulerar?

Men visst

Medlem
Skrivet av arnagath:

Alla skall hela tiden klaga.

Ni som inte backat spelet: Sluta vara sura för att ni inte har lika kul som alla andra

...

Spelet är redan bättre än launch diablo 3, och det betalade jag 120 usd för.

Om spelet är så himla kul och bra. Varför är det bara ca 2000 spelare av de 900000+ som donerat som spelar det regelbundet???!!!

Medlem
Skrivet av Senjinone:

När ska folk lära sig att inte betala för saker som inte finns?
Så jävla korkat.

Lugn kompis, det är bara en hobby

Säg något som du gillar skarpt och som du utan att tveka skulle spendera massa pengar på. Något du tycker är självklart för att det är en hobby. Välj precis vad du vill.

Precis så känner jag för de spel jag väljer att kasta pengar på.

Jag hittar något spel, kastar en slant på det och följer det sedan under en längre tid, lär mig ofta en massa intressant på vägen och kommer i kontakt med skoj folk i forumen.

Varför skulle det vara korkat?

Resan är ofta minst lika skoj som slutmålet, inte minst med projekt som Star Citizen. Det har varit grymt att få hänga med så här långt och fortsättningen är minst lika spännande.

Det är som sagt bara en hobby och en hobby får kosta vad den vill, annars är det ingen hobby.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Roligt när folk som spenderat tusentals kronor på detta blir defensiva och försöker rationalisera bort sina dåliga val.

Haha, det är alldeles för tidigt för sånt

Star Citizen har utvecklats i knappt 3 år nu, om man räknar in uppstartsfasen.

Spel i samma storleksordning brukar ta ett antal år att utveckla, en vanlig siffra är 4-5 år och då är det ofta företag som redan har utvecklat spel tidigare vilket innebär att de har en rätt komplett organisation med färdiga utvecklingsprocesser redan från start.

Organisationen kring Star Citizen har byggts upp samtidigt som det utvecklats, framförallt under första året efter Kickstarter-kampanjen. Med tiden har den blivit mer komplett och utvecklingen har progressivt fungerat bättre, numera med bland annat automatiserade processer och pipelines.

Det är därför jag utan omsvep kan skriva att spelet ser riktigt lovande ut just nu och det ska bli riktigt skoj att följa utvecklingen de kommande månaderna.

Men återkom gärna om något år och fråga om det varit ett dåligt val - vid det laget har CIG fått ungefär lika lång tid på sig som de andra företagen som gör lika storskaliga spel.

Edit: fixade stavfel.

Medlem
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Trenix:

Litar fullt ut på att de kommer leverera och få tyst på de som inte förstår att spelutvecklare inte alltid lyckas med deadlines.

"Inte alltid"?
Och med det menar du att de typ aldrig håller deadlines antar jag?

Så är det med all mjukvaruutveckling.
Saker och ting ändrar scope... Ursprungliga idéer fungerar kanske bättre på pappret än som spel och måste skrotas eller göras om.
Du kan omöjligt ge en exakt utvecklingstid på ett mjukvaruprojekt av denna storlek.
Det handlar inte om ett löpande band-jobb.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Roligt när folk som spenderat tusentals kronor på detta blir defensiva och försöker rationalisera bort sina dåliga val.

Även om projektet skulle kollapsa fullständigt och SC aldrig går längre än det stadie det är i nu har det visat sådan efterfrågan på Wing Commander-liknande spel att någon annan förr eller senare släpper ett, så valet är inte nödvändigtvis "dåligt" oavsett utfallet.

Medlem

Bjuder på intressant läsning om sekten som är Star Citizen:

http://www.tentonhammer.com/columns/respawn/cult-star-citizen...

Seriöst det liknar scientologkyrkan. Fansen dyrkar Chris Roberts och allt han säger är sanning. Det betalar stora belopp till ett projekt som till stor del är visioner och konceptbilder. Och när någon kommer med kritik så går de i taket och aggressivt försvarar Cloud Imperium Games till sista droppen blod.

Medlem
Citat:

... Det betalar stora belopp till ett projekt som till stor del är visioner och konceptbilder. Och när någon kommer med kritik så går de i taket och aggressivt försvarar Cloud Imperium Games till sista droppen blod.

Det finns rätt mycket konceptbilder och ännu mer visioner men det finns också en klient att ladda ner.
Du kanske såg senaste videon från Gamescom 2015?

Vi som har växt upp med Wing Commander vill gärna uppleva något liknande igen. Konstigare än så är det inte.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Så jävla rätt.
Sen 4000kr för ett skepp e fan skandal, snacka om att blåsa folk.
Ångrar att jag någonsin backa dessa, samt köpte ett skepp för 2000kr.
Ska se om jag kan få pengarna tebax..

Nice, skepp å hejdå till pengarna


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av arnagath:

Alla skall hela tiden klaga.

Ni som inte backat spelet: Sluta vara sura för att ni inte har lika kul som alla andra

...

Spelet är redan bättre än launch diablo 3, och det betalade jag 120 usd för.

Om spelet är så himla kul och bra. Varför är det bara ca 2000 spelare av de 900000+ som donerat som spelar det regelbundet???!!!

De flesta backar ett spel för att spela det när det är färdigt och det är långt ifrån alla som är intresserade av att frustreras av buggiga alfaversioner under utvecklingen.
Crowdfunding/Kickstarter är inte samma sak som att betala för 'early access' även om ingen hindrar dig från att alfa/betatesta under utvecklingen.

Medlem
Skrivet av VolvoJocke:

Bjuder på intressant läsning om sekten som är Star Citizen:

http://www.tentonhammer.com/columns/respawn/cult-star-citizen...

Seriöst det liknar scientologkyrkan. Fansen dyrkar Chris Roberts och allt han säger är sanning. Det betalar stora belopp till ett projekt som till stor del är visioner och konceptbilder. Och när någon kommer med kritik så går de i taket och aggressivt försvarar Cloud Imperium Games till sista droppen blod.

Kyrkor och kult...usch. Som tur är så är det långt ifrån sånt.

De fans jag kommit i kontakt med är alla rätt sköna typer. Vissa är rätt nördiga kan jag erkänna, de bygger egna pilotstolar med kontrollbord och flera ihopkopplade skärmar, med mera. Men vem är inte nördig? Och framförallt är de alla sköna typer, och de älskar flyg- och rymdsimulatorer.

När någon kommer och säger att "jag bygger gärna en riktigt bra rymdsim åt er, är det okej?" så kan de definitivt vänta tills det är klart. Alla uppskattar riktigt bra simulatorer och ingen vill ha något förhastat skräpspel.

Apropå länken, texten är skriven i september 2014. Alltså mindre än 2 år efter Star Citizens Kickstarter-kampanj.

Så ett par års utveckling av ett spel med sådant scope som SC och han kallar redan projektet för "vaporware", och deklarerar sedan i nästa mening "I'm no troll". Really? Jag behöver nog inte kommentera det mer än så.

Jag har inga problem att ge CIG åtminstone några år på sig att ro projektet i hamn. Det är ungefär den tiden som andra företag brukar få som ger sig på en fet AAA-titel, i det här fallet ett kombinerat AAA/MMO-spel med en del idéer som ingen annan försökt sig på tidigare. Det brukar som bekant ta en viss tid att utveckla spel av den här storleken.

Hoppas att jag inte hade för aggressiv åsikt nu

Medlem

Derek Smart är en idiot, och att de säljer konceptskepp är inget konstigt...

... att det däremot finns folk som köper en bild på ett skepp i ett kommande spel för 4000kr är dock en helt annan femma.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Senjinone:

När ska folk lära sig att inte betala för saker som inte finns?
Så jävla korkat.

Lugn kompis, det är bara en hobby

Säg något som du gillar skarpt och som du utan att tveka skulle spendera massa pengar på. Något du tycker är självklart för att det är en hobby. Välj precis vad du vill.

Precis så känner jag för de spel jag väljer att kasta pengar på.

Jag hittar något spel, kastar en slant på det och följer det sedan under en längre tid, lär mig ofta en massa intressant på vägen och kommer i kontakt med skoj folk i forumen.

Varför skulle det vara korkat?

Resan är ofta minst lika skoj som slutmålet, inte minst med projekt som Star Citizen. Det har varit grymt att få hänga med så här långt och fortsättningen är minst lika spännande.

Det är som sagt bara en hobby och en hobby får kosta vad den vill, annars är det ingen hobby.

Så din hobby är att ge bort pengar och se till att spel branchen blir sämre och sämre?
Ooooooooooooooooooooooooooooooookej........

Medlem

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: när Chris Roberts inte har någon publisher som håller hårt i kopplet så blir det feature creep och aldrig något färdigt spel.

Då har Elite: Dangerous en mycket bättre modell. De släppte spelet när de sade att det skulle släppas, och har släppt gratis expansionspatchar under ett års tid. Nya skepp har släppts, mining-systemet fick en total overhaul, de införde wings och capital ships, och så slutligen den övergripande storyn med olika grupper som krigar om makten.

I december släpps så den första riktiga expansionen, Horizons, som lägger till möjligheten att landa på planeter utan atmosfär, och utforska dem med en buggy. Till att börja med bara "rocky" planeter, men fler typer kommer i senare gratispatchar. Horizons kommer att expanderas under ett eller två års tid, helt enligt vad E:D-teamet med David Braben i spetsen sade redan under Kickstarterkampanjen. Deras plan har alltid varit att släppa expansioner med ett till två års mellanrum under en tioårsperiod.

Medlem

Kritiken "hårdnar inte" det är fortfarande EN persons vendetta mot Star Citizen.
Jag tycker FZ borde visa lite mer kvalitet och granska vem Derek Smart är istället för att köra clickbait ala Aftonbladet, skärp er FZ!

Medlem

Kolla in Kotakus artikel om samma sak, där är kommentarsfältet fyllt med folk som fattar vad detta handlar om, Derek Smarts krav på uppmärksamhet.

Jag är något av en fanboy när det kommer till SC eftersom jag så gärna vill se det hända, men objektivt sett så har spelet kommit ganska långt med tanke på att det "bara" är 3 år gammalt.

Spelet försöker vara nyskapande, och tittar man på andra ambitiösa titlar, t.ex MGS5 eller Witcher 3 så tror jag dom spelen såg rätt skit ut vid 3 års utveckling också.

En AAA titel av något ambitiösare modell tar lång tid att utveckla.

F.ö, går han verkligen till rättegång med detta så skulle det potentiellt innebära att pengar jag och andra backers lagt går till att försvara SC i rätten. DET hade gjort mig förbannad.

k3m
Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Senjinone:

När ska folk lära sig att inte betala för saker som inte finns?
Så jävla korkat.

Lugn kompis, det är bara en hobby

Säg något som du gillar skarpt och som du utan att tveka skulle spendera massa pengar på. Något du tycker är självklart för att det är en hobby. Välj precis vad du vill.

Precis så känner jag för de spel jag väljer att kasta pengar på.

Jag hittar något spel, kastar en slant på det och följer det sedan under en längre tid, lär mig ofta en massa intressant på vägen och kommer i kontakt med skoj folk i forumen.

Varför skulle det vara korkat?

Resan är ofta minst lika skoj som slutmålet, inte minst med projekt som Star Citizen. Det har varit grymt att få hänga med så här långt och fortsättningen är minst lika spännande.

Det är som sagt bara en hobby och en hobby får kosta vad den vill, annars är det ingen hobby.

Visa ord!

Medlem

Still going strong!

Medlem

Vad många defensiva/aggressiva fanboys det var här


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Folk som var blåsta nog att lägga så stora pengar på ett ofärdigt spel förtjänar inget spel alls. Och kommer om något få dynga tillbaka.

Medlem

Man har börjat att rulla ut 1.2 till PTU. Vilket innefattar "Social module"

Quake-konnässsör
Skrivet av Seraium:

Vad många defensiva/aggressiva fanboys det var här

Väldigt några som håller sig neutrala i denna diskussion Extrema åt nåt håll, antagligen är det Crash n' Burn eller så är det som du säger väldigt defensiva fanboys.

Visst vill man se spelet ska komma ut, idén till spelet är underbart och man får vänta och se hur det går Själv hoppas jag på de inventeringarna man har lagt på spelet kommer ge resultat i ett färdigt spel. När vet ingen och hur det kommer bli får man vänta och se. Förstår inte varför så många tycker att spelet ska gå raka vägen ner i toaletten.

Finns säkert utgivare som är villiga och hjälpa till om det skulle gå dåligt ekonomiskt, men då får Chris inte bestämma lika mycket, om ens alls.

Quake-konnässsör
Skrivet av LVX156:

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: när Chris Roberts inte har någon publisher som håller hårt i kopplet så blir det feature creep och aldrig något färdigt spel.

Då har Elite: Dangerous en mycket bättre modell. De släppte spelet när de sade att det skulle släppas, och har släppt gratis expansionspatchar under ett års tid. Nya skepp har släppts, mining-systemet fick en total overhaul, de införde wings och capital ships, och så slutligen den övergripande storyn med olika grupper som krigar om makten.

I december släpps så den första riktiga expansionen, Horizons, som lägger till möjligheten att landa på planeter utan atmosfär, och utforska dem med en buggy. Till att börja med bara "rocky" planeter, men fler typer kommer i senare gratispatchar. Horizons kommer att expanderas under ett eller två års tid, helt enligt vad E:D-teamet med David Braben i spetsen sade redan under Kickstarterkampanjen. Deras plan har alltid varit att släppa expansioner med ett till två års mellanrum under en tioårsperiod.

Ett problem minst sagt, visionerna kan gå en över huvudet och man vill mer än vad man kan spendera. De har planerat att sätta ut 100 solsystem vid releasen och hur det ska vet jag inte. Kommer dessa system vara fyllda med intressanta platser på ett eller annat sätt eller kommer det vara som i Elite Dangerous där solsystemen är bara där som utsmyckning, än så länge.

De behöver strama ramar som de ska utveckla spelet inom för att inte allt ska löpa amok. Men även utan en utgivare eller ett överhuvud så kan de skapa nya idéer som kanske utgivarna tyckte lät lite väl vågat?

Elite Dangerous är stort som ett hav med djupt som ett dike, och det som Star Citizen försöker göra att skapa ett hav som är väldigt djup, bara de inte dyker allt för långt ned i vattnet.

Quake-konnässsör
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Senjinone:

När ska folk lära sig att inte betala för saker som inte finns?
Så jävla korkat.

Lugn kompis, det är bara en hobby

Säg något som du gillar skarpt och som du utan att tveka skulle spendera massa pengar på. Något du tycker är självklart för att det är en hobby. Välj precis vad du vill.

Precis så känner jag för de spel jag väljer att kasta pengar på.

Jag hittar något spel, kastar en slant på det och följer det sedan under en längre tid, lär mig ofta en massa intressant på vägen och kommer i kontakt med skoj folk i forumen.

Varför skulle det vara korkat?

Resan är ofta minst lika skoj som slutmålet, inte minst med projekt som Star Citizen. Det har varit grymt att få hänga med så här långt och fortsättningen är minst lika spännande.

Det är som sagt bara en hobby och en hobby får kosta vad den vill, annars är det ingen hobby.

Så din hobby är att ge bort pengar och se till att spel branchen blir sämre och sämre?
Ooooooooooooooooooooooooooooooookej........

På vilket sätt blir spelbranchen sämre? Menar det inte på något negativt eller aggressivt sätt, mest nyfiken på hur du tänker.

Är det så att flera speltillverkarna heller går till Kickstarter för att be om pengar för att finansiera sin spelutveckling och att som bidragare till utvecklingen har ingen säkerhet på att spelet kommer släppas?

Skriv svar