Windows 10 hyllas – här är betygen till Microsofts operativsystem

Medlem

Jag har testat Windows 10 men återställde, flera timmar senare, till Windows 7. Gillade inte att man inte kan välja vad eller när man vill installera från update. Gillar heller inte alla dessa "sharing" med microsoft . Många av dessa går att stänga av men inte allt. Jag har windows 7 Home Premium och kom inte åt "Telemetry" (gpedit.msc) efter uppgraderingen, som stelefan visar i sitt inlägg.


signatur

The Utombys

Medlem

Efter jag läst kommentarerna så kommer jag nog vänta ett bra tag. Eller tills någon skapar program som blockar allt trams.

Medlem

Wow.. De har uppdaterat sekretess avtalet så man kan stoppa allt skickande av personlig data. Totalt tvärt om mot vad Google, Facebook och Apple. Man kan byta hårdvara och då gör man precis som i åttan. Vad folk är paranoida här!

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Wow.. De har uppdaterat sekretess avtalet så man kan stoppa allt skickande av personlig data. Totalt tvärt om mot vad Google, Facebook och Apple. Man kan byta hårdvara och då gör man precis som i åttan. Vad folk är paranoida här!

Det är för att det är Microsoft. Hade en linux distribution gjort detta så hade det varit fantastiskt.

Dök dock aldrig upp för mig igår, så bu för reservationen! Laddar den manuellt nu på jobbdatorn...får se hur det blir.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Phyrino:

Wow.. De har uppdaterat sekretess avtalet så man kan stoppa allt skickande av personlig data. Totalt tvärt om mot vad Google, Facebook och Apple. Man kan byta hårdvara och då gör man precis som i åttan. Vad folk är paranoida här!

Det är för att det är Microsoft. Hade en linux distribution gjort detta så hade det varit fantastiskt.

Dök dock aldrig upp för mig igår, så bu för reservationen! Laddar den manuellt nu på jobbdatorn...får se hur det blir.

Tänkte skriva precis samma sak. MS är ju väldigt öppna och tillmötesgående med detta till skillnad från, google, facebook, youtube(google), osv osv osv osv. Vill man dock vara säker på att ingen spionerar på en osv så får man stänga av internet helt.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Phyrino:

Wow.. De har uppdaterat sekretess avtalet så man kan stoppa allt skickande av personlig data. Totalt tvärt om mot vad Google, Facebook och Apple. Man kan byta hårdvara och då gör man precis som i åttan. Vad folk är paranoida här!

Det är för att det är Microsoft. Hade en linux distribution gjort detta så hade det varit fantastiskt.

Dök dock aldrig upp för mig igår, så bu för reservationen! Laddar den manuellt nu på jobbdatorn...får se hur det blir.

Tänkte skriva precis samma sak. MS är ju väldigt öppna och tillmötesgående med detta till skillnad från, google, facebook, youtube(google), osv osv osv osv. Vill man dock vara säker på att ingen spionerar på en osv så får man stänga av internet helt.

Sitter och läser runt lite, och kommer iallafall att vänta till slutet av året skulle jag tro, om överhuvudtaget. Tycker det är en stor skillnad på när Facebook, Google och YouTube samlar info mot när ditt operativsystem gör det. Eftersom jag inte gillar att offentliggöra mitt liv så är jag ganska restriktiv med vad jag lägger upp på Facebook, och även ifall jag inte gillar det så bryr jag mig inte överdrivet mycket om vad Google samlar in för sökinformation från mig.
Operativsystemet är ju annorlunda, här ligger ju allt det digitala material som jag väljer att INTE dela med mig. Familjebilder, mailkonversationer och vad det än kan vara. Att man ens ska behöva leta upp alternativ för att stänga av åtkomst till sådant är ju skrämmande då det är så uppenbart att det inte ska inhämtas av företag med vinstdrivande syften till att börja med.
Och efter att jag stängt av dessa datainsamlingar, hur kan jag någonsin lita på att de inte återupptas med någon ny KB[massa siffror]-uppdatering?
Måste jag sitta och läsa igenom ett LUA på 200 sidor med byråkratiengelska för att se ifall det i just denna uppdatering finns med en rad där de förklarar att: "Oh, and we decided to continue with our collection of your personal data to further enchance your user experience and make us more money. This can be turned off by changes in your Registry, good luck finding it!"

Jag gillar inte att behöva vara paranoid, jag är bara obekväm med att ha en Microsoft-anställd stående i mitt vardagsrum som för anteckningar över mitt liv...även om jag "kan" sätta ögonbindel på hen eller inte.

k3m
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Stelefan:

https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal...

“We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders),"

Det är upp till en själv. Från din egen länk:

"Users can however deactivate this transfer to the Microsoft servers by changing their settings."

Och det gör saken bättre, att man via diverse inställningar kan stoppa oönskad kartläggning av ens digitala liv? Det här är ju som "Facebook Extreme, on drugs...and with extra sugar". Fan är det här? Skulle inte installera skiten ens om jag FICK ett par tusen av MS!

Nä, nog är det uselt. Så jävla mycket mygel att det inte är sant. Som en individ med hög integritet är sånt här riktigt tråkigt Fast alternativen kommer att förstärka sin position, det är jag säker på

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Stelefan:

https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal...

“We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders),"

Det är upp till en själv. Från din egen länk:

"Users can however deactivate this transfer to the Microsoft servers by changing their settings."

Och det gör saken bättre, att man via diverse inställningar kan stoppa oönskad kartläggning av ens digitala liv? Det här är ju som "Facebook Extreme, on drugs...and with extra sugar". Fan är det här? Skulle inte installera skiten ens om jag FICK ett par tusen av MS!

Exakt samma sak händer när du laddar ner diverse apps till mobilen, den rutan ingen läser...
Jag tror nog inte MS bryr sig om ditt trista liv så du har nog inget de ens är intresserade av

Medlem
Skrivet av Exxo:

OS:et lanserades IDAG... är det inte lite väl tidigt att sätta betyg på det?

Jag har kört det i flera månader.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag vågar mig på en gissning att de som skriker högst om att MS är djävulen som samlar in all info om dig, också har androidtelefoner där Google har tillgång till allt. Google skyltar bara inte med det...
Samma gäller för övrigt iPhone.


signatur

Information wants to be free!

Medlem
Skrivet av Zechnubis:

Jag vågar mig på en gissning att de som skriker högst om att MS är djävulen som samlar in all info om dig, också har androidtelefoner där Google har tillgång till allt. Google skyltar bara inte med det...
Samma gäller för övrigt iPhone.

Glöm inte heller att mannen som står i ena hörnet i ditt vardagsrumm och antecknar vad du gör. Oftast förklädd till en lampa eller en smakfull art déco-bokhylla. Det är inte många som kollar efter honom när man flyttar in...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

"These services share your browsing history and KEYSTROKES with Microsoft."

Pass.

Då jag med hänsyn till min mentala hälsa endast använder Windows till spel är det bara DIrectX 12 som är riktigt intressant. Och jag har i dagsläget varken några spel som använder det eller något kompatibelt grafikkort. Så det blir att fortsätta spela i Windows 7 med nätverkssladden bortkopplad.

Medlem

Nästa gång blir det Linux. Gillar inte att det ska skickas info om vad jag gör på min dator. Läste att de skickar vilka filer jag öppnar och browser history.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Phyrino:

Wow.. De har uppdaterat sekretess avtalet så man kan stoppa allt skickande av personlig data. Totalt tvärt om mot vad Google, Facebook och Apple. Man kan byta hårdvara och då gör man precis som i åttan. Vad folk är paranoida här!

Det är för att det är Microsoft. Hade en linux distribution gjort detta så hade det varit fantastiskt.

Dök dock aldrig upp för mig igår, så bu för reservationen! Laddar den manuellt nu på jobbdatorn...får se hur det blir.

Tänkte skriva precis samma sak. MS är ju väldigt öppna och tillmötesgående med detta till skillnad från, google, facebook, youtube(google), osv osv osv osv. Vill man dock vara säker på att ingen spionerar på en osv så får man stänga av internet helt.

Sitter och läser runt lite, och kommer iallafall att vänta till slutet av året skulle jag tro, om överhuvudtaget. Tycker det är en stor skillnad på när Facebook, Google och YouTube samlar info mot när ditt operativsystem gör det. Eftersom jag inte gillar att offentliggöra mitt liv så är jag ganska restriktiv med vad jag lägger upp på Facebook, och även ifall jag inte gillar det så bryr jag mig inte överdrivet mycket om vad Google samlar in för sökinformation från mig.
Operativsystemet är ju annorlunda, här ligger ju allt det digitala material som jag väljer att INTE dela med mig. Familjebilder, mailkonversationer och vad det än kan vara. Att man ens ska behöva leta upp alternativ för att stänga av åtkomst till sådant är ju skrämmande då det är så uppenbart att det inte ska inhämtas av företag med vinstdrivande syften till att börja med.
Och efter att jag stängt av dessa datainsamlingar, hur kan jag någonsin lita på att de inte återupptas med någon ny KB[massa siffror]-uppdatering?
Måste jag sitta och läsa igenom ett LUA på 200 sidor med byråkratiengelska för att se ifall det i just denna uppdatering finns med en rad där de förklarar att: "Oh, and we decided to continue with our collection of your personal data to further enchance your user experience and make us more money. This can be turned off by changes in your Registry, good luck finding it!"

Jag gillar inte att behöva vara paranoid, jag är bara obekväm med att ha en Microsoft-anställd stående i mitt vardagsrum som för anteckningar över mitt liv...även om jag "kan" sätta ögonbindel på hen eller inte.

Förstår dig absolut och vill man vänta så gör man det, svårare en så är det inte. Men det var inte direkt svårt hitta inställningarna för detta då windows frågar rakt ut om allt detta under installationen bara man klickar på avancerat

Medlem
Medlem
Skrivet av Komured:

Förstår dig absolut och vill man vänta så gör man det, svårare en så är det inte. Men det var inte direkt svårt hitta inställningarna för detta då windows frågar rakt ut om allt detta under installationen bara man klickar på avancerat

Bara det att vissa saker går fortfarande inte att stänga av.
Så oavsett om du stänger av det du kan så kommer Win10 fortsätta att skicka en viss data till Microsoft.

Win10 är inget annat än ett spionprogram åt Microsoft, och tyvärr är folk dumma nog att kasta sig över det och acceptera att de spionerar på precis allting du kör, inte nog med att de kollar vad du skriver, de går igenom dina bilder, dina mail, dina filer och allt annat som du har på datorn.
Men visst, har man inga problem med att sälja sina personliga integritet som en billig h*ra så är väl Win10 helt okej.

Medlem

Alla nya versioner av program/operativsystem blir oftast ett helvete. Det blir:

- pjottrigare
- långsammare p.g.a. alla coola funktioner
- mer och mer anpassat för en smartphoneare
- barnsligare
- så att man får mindre kontroll över saker och ting
- mer och mer storebror ser dig-aktigt

Tacka vet jag gamla fyrkantiga gråa rutor och courier-typsnitt, då var det inget jävla fiffel och båg med saker och ting, då var det ren funktion som gällde, man kände sig som en datoranvändare och inte nån hjärndöd konsument som sitter fastväxt som en hjälplös marulkhane på den stora marulkhonan i form av marknadskrafter i en alltmer desperat och modern värld.

Det är som att företag i dag tror att en datoranvändare är en 8-årig smartphoneanvändare vars enda intresse är att glatt klicka på blinkande bollar och "gå med i grejer".

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Tacka vet jag gamla fyrkantiga gråa rutor och courier-typsnitt, då var det inget jävla fiffel och båg med saker och ting, då var det ren funktion som gällde, man kände sig som en datoranvändare och inte nån hjärndöd konsument som sitter fastväxt som en hjälplös marulkhane på den stora marulkhonan i form av marknadskrafter i en alltmer desperat och modern värld.

Det är som att företag i dag tror att en datoranvändare är en 8-årig smartphoneanvändare vars enda intresse är att glatt klicka på blinkande bollar och "gå med i grejer".

Nu är jag inte fullt lika bitter då jag kört Linux i snart 20 år, men jag håller med dig i sakfrågan. Konsumentenheterna där man näst intill omöjligt kan skapa något vettigt innehåll utan bara streama och köpa underhållning är inte bra för någon utöver big media.

Hoppas Windows 10 har någon ny innovativ mjukvara för att motverka "paddnacke" och "sms-tumme".

Medlem

Måste säga att detta är det OS som har varit mest plug and play eller publikvänligt. Det känns robust och kommer säkerligen hota android.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

Måste säga att detta är det OS som har varit mest plug and play eller publikvänligt. Det känns robust och kommer säkerligen hota android.

Hota Android? Jag tror inte det, men vi får väl se.

Medlem
Skrivet av Komured:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-privacy-st... Här kan iaf alla som vill läsa MS privacy statement.

Nog för att det där är "Privacy Statement for Windows 10 Technical Preview", men jag gillar inte riktigt det som skrivs där heller:

Skrivet av Privacy Statement for Windows 10 Technical Preview:

"when you open a file, we may collect information about the file, the application used to open the file, and how long it takes to use it for purposes such as improving performance (e.g., to help retrieve documents more quickly)"

Medlem
Skrivet av dalle:
Skrivet av Komured:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-privacy-st... Här kan iaf alla som vill läsa MS privacy statement.

Nog för att det där är "Privacy Statement for Windows 10 Technical Preview", men jag gillar inte riktigt det som skrivs där heller:

Skrivet av Privacy Statement for Windows 10 Technical Preview:

"when you open a file, we may collect information about the file, the application used to open the file, and how long it takes to use it for purposes such as improving performance (e.g., to help retrieve documents more quickly)"

Letade runt lite och i "live" versionen kan ja inte hitta det där. Cortana verkar dock vara något som man absolut inte ska aktivera dock...

12
Skriv svar