Då släpps Final Fantasy X/X-2 HD Remaster till PS4

Robot
Medlem
Då släpps Final Fantasy X/X-2 HD Remaster till PS4

Hoppas DMC-HD trilogin + 4:an portas också!

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Hoppas DMC-HD trilogin + 4:an portas också!

Hoppas på det kommer nå nytt ist som är nått att ha.

Sqare Enix kör vidare på gamla meriter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av BeeJac:

Hoppas DMC-HD trilogin + 4:an portas också!

Hoppas på det kommer nå nytt ist som är nått att ha.

Sqare Enix kör vidare på gamla meriter.

Ja, tyvärr är majoriteten av deras nya saker riktigt usla. Förutom när de väljer att göra ett spel i deras klassiska stil och det blir riktigt bra som Bravely Default.

Medlem

Frågan är hur mycket det kan förbättras, som PS2-spel finns det ju inte så mycket man kan göra som inte PS3 klarade, PS4 saknar ju exempelvis 4k-stöd för spel.

Medlem
Medlem

Då vet jag vad jag ska skaffa om jag köper mig en PS4:a

Medlem

Final Fantasy X är ett av de allra sista riktigt bra FF spel. FFXII var förvisso också bra, men inte FFX klass.

Men som någon påpekade innan. Square enix (dåvarande Square) lyckades med allt förr. Sällan nuförtiden. När de gör något gammalt så lyckas de. Varför envisas de med att göra skit istället för att ta det gamla konceptet som fungerade? Det är som om de vill misslyckas och fördummar sig själva.
JRPG är INTE dött, folk tröttnade aldrig på det! Det som hände var att kategorin casual gamers dök upp på marknaden. Men vi andra tröttande ju aldrig så den ursprungliga kundgruppen finns ju kvar! Ge oss spel av klassen Final Fantasy X lite oftare.
Har lagt över 80 timmar i Bravely Default och det är ändå inte i närheten av lika bra som de gamla FF spelen, Chrono Cross, Chrono Tripper, Secret of Mana etc.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:

Final Fantasy X är ett av de allra sista riktigt bra FF spel. FFXII var förvisso också bra, men inte FFX klass.

Men som någon påpekade innan. Square enix (dåvarande Square) lyckades med allt förr. Sällan nuförtiden. När de gör något gammalt så lyckas de. Varför envisas de med att göra skit istället för att ta det gamla konceptet som fungerade? Det är som om de vill misslyckas och fördummar sig själva.
JRPG är INTE dött, folk tröttnade aldrig på det! Det som hände var att kategorin casual gamers dök upp på marknaden. Men vi andra tröttande ju aldrig så den ursprungliga kundgruppen finns ju kvar! Ge oss spel av klassen Final Fantasy X lite oftare.
Har lagt över 80 timmar i Bravely Default och det är ändå inte i närheten av lika bra som de gamla FF spelen, Chrono Cross, Chrono Tripper, Secret of Mana etc.

Jag håller med till viss del, FFX är höjden av bra fighting sýstem, det är klockrent. Men Sphere gridden är det sämsta level systemet i hela spelserien och storyn är extremt lam! Hade man skiftat fokus, tagit bort Titus helt och hållet så hade storyn fungerat mycket, MYCKET bättre. Sen är spelet för linjärt tyvärr, jag saknar world mapen :(, man går i en korridor från början till slut vilket är såååå tråkigt. Sen att de totalt förstörde allt med 13, fy fan vad dåliga alla FF13 spelen är! Storyn är kass, fightingsystemet är uselt och mera linjärt spel hittar man inte.

MEN! Problemet är att alla förbannade recensenter ger det frisedel eftersom att det är ett FF spel, precis som Zelda så kommer det undan utan att folk kritiserar det.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Freddan:

Final Fantasy X är ett av de allra sista riktigt bra FF spel. FFXII var förvisso också bra, men inte FFX klass.

Men som någon påpekade innan. Square enix (dåvarande Square) lyckades med allt förr. Sällan nuförtiden. När de gör något gammalt så lyckas de. Varför envisas de med att göra skit istället för att ta det gamla konceptet som fungerade? Det är som om de vill misslyckas och fördummar sig själva.
JRPG är INTE dött, folk tröttnade aldrig på det! Det som hände var att kategorin casual gamers dök upp på marknaden. Men vi andra tröttande ju aldrig så den ursprungliga kundgruppen finns ju kvar! Ge oss spel av klassen Final Fantasy X lite oftare.
Har lagt över 80 timmar i Bravely Default och det är ändå inte i närheten av lika bra som de gamla FF spelen, Chrono Cross, Chrono Tripper, Secret of Mana etc.

Jag håller med till viss del, FFX är höjden av bra fighting sýstem, det är klockrent. Men Sphere gridden är det sämsta level systemet i hela spelserien och storyn är extremt lam! Hade man skiftat fokus, tagit bort Titus helt och hållet så hade storyn fungerat mycket, MYCKET bättre. Sen är spelet för linjärt tyvärr, jag saknar world mapen :(, man går i en korridor från början till slut vilket är såååå tråkigt. Sen att de totalt förstörde allt med 13, fy fan vad dåliga alla FF13 spelen är! Storyn är kass, fightingsystemet är uselt och mera linjärt spel hittar man inte.

MEN! Problemet är att alla förbannade recensenter ger det frisedel eftersom att det är ett FF spel, precis som Zelda så kommer det undan utan att folk kritiserar det.

Ja det håller jag förvisso med om. Det är inte FFIV- IX klass på spelet. Ganska linjärt, kanske inte riktigt samma känsla för karaktärerna osv. Men det har ändå inslag dolda saker såsom celestial weapons, gömda spelare till Blitzball osv. Det finns utrymme för den som verkligen vill hitta allt. Och storyn i grunden är ju bra. Det var oerhört snyggt för sin tid och musiken är riktigt bra den med. Så det har ändå sina ljusglimtar och slår faktiskt sina föregångare på vissa moment, kanske just på grund av den tekniska möjligheten som fanns i en PS2a.
Jag måste ändå säga att jag bara var skeptiskt till Sphere-gridden till en början. Sedan gillade jag ändå den - accepterade att varje FF spel måste ha lite nya inslag. Det var ju trots att något linjärt som skapade "möjligheter". Men det gick ju oerhört segt och man kunde ju inte direkt göra någon "super-combo" till en början...

FFXIII... där förstördes ju serien som du är inne på. Man kan lika gärna sätta på ej film där någon ständigt måste trycka på X på en fjärrkontroll. Bedrövligt. Århundradets flopp. Saken med spelet var ju att det ändå fick bra kritik. Över 80%. Där tappade man ju förtroende för spelpressen helt. Har aldrig återhämtat sig i mina ögon efter det. Vågade de inte se ett spel för vad det var? Var namnet på spelet mer viktigt än vad det innehöll? Ett sådant spel förtjänar inte mer än 20-30%. Det var snyggt. Det var allt. SKIT!!!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Freddan:

Final Fantasy X är ett av de allra sista riktigt bra FF spel. FFXII var förvisso också bra, men inte FFX klass.

Men som någon påpekade innan. Square enix (dåvarande Square) lyckades med allt förr. Sällan nuförtiden. När de gör något gammalt så lyckas de. Varför envisas de med att göra skit istället för att ta det gamla konceptet som fungerade? Det är som om de vill misslyckas och fördummar sig själva.
JRPG är INTE dött, folk tröttnade aldrig på det! Det som hände var att kategorin casual gamers dök upp på marknaden. Men vi andra tröttande ju aldrig så den ursprungliga kundgruppen finns ju kvar! Ge oss spel av klassen Final Fantasy X lite oftare.
Har lagt över 80 timmar i Bravely Default och det är ändå inte i närheten av lika bra som de gamla FF spelen, Chrono Cross, Chrono Tripper, Secret of Mana etc.

Jag håller med till viss del, FFX är höjden av bra fighting sýstem, det är klockrent. Men Sphere gridden är det sämsta level systemet i hela spelserien och storyn är extremt lam! Hade man skiftat fokus, tagit bort Titus helt och hållet så hade storyn fungerat mycket, MYCKET bättre. Sen är spelet för linjärt tyvärr, jag saknar world mapen :(, man går i en korridor från början till slut vilket är såååå tråkigt. Sen att de totalt förstörde allt med 13, fy fan vad dåliga alla FF13 spelen är! Storyn är kass, fightingsystemet är uselt och mera linjärt spel hittar man inte.

MEN! Problemet är att alla förbannade recensenter ger det frisedel eftersom att det är ett FF spel, precis som Zelda så kommer det undan utan att folk kritiserar det.

Ja det håller jag förvisso med om. Det är inte FFIV- IX klass på spelet. Ganska linjärt, kanske inte riktigt samma känsla för karaktärerna osv. Men det har ändå inslag dolda saker såsom celestial weapons, gömda spelare till Blitzball osv. Det finns utrymme för den som verkligen vill hitta allt. Och storyn i grunden är ju bra. Det var oerhört snyggt för sin tid och musiken är riktigt bra den med. Så det har ändå sina ljusglimtar och slår faktiskt sina föregångare på vissa moment, kanske just på grund av den tekniska möjligheten som fanns i en PS2a.
Jag måste ändå säga att jag bara var skeptiskt till Sphere-gridden till en början. Sedan gillade jag ändå den - accepterade att varje FF spel måste ha lite nya inslag. Det var ju trots att något linjärt som skapade "möjligheter". Men det gick ju oerhört segt och man kunde ju inte direkt göra någon "super-combo" till en början...

FFXIII... där förstördes ju serien som du är inne på. Man kan lika gärna sätta på ej film där någon ständigt måste trycka på X på en fjärrkontroll. Bedrövligt. Århundradets flopp. Saken med spelet var ju att det ändå fick bra kritik. Över 80%. Där tappade man ju förtroende för spelpressen helt. Har aldrig återhämtat sig i mina ögon efter det. Vågade de inte se ett spel för vad det var? Var namnet på spelet mer viktigt än vad det innehöll? Ett sådant spel förtjänar inte mer än 20-30%. Det var snyggt. Det var allt. SKIT!!!

Problemet med sphere griden för mig är att det är en illusion av val, du har egentligen inget val, din karaktär kommer i princip alltid gå samma väg oavsett, du gör inte Tidus till en healer eller låter Yuna gå Wakkas väg, FFXII system är bättre för då slipper du en del av det men det är fortfarande inte bra. Tycker faktiskt att 8:ans system är bland det bästa (bortsett ifrån Draw magic) Sen när man levlar (vilket är extremt enkelt om man vet hur ;P) så fyller man gridden väldigt snabbt och alla karaktärer har nästan samma skills. FFXII är likadant även fast jag gillade det spelet och tycker att det var en friskfläkt till serien, det var också tämligen linjärt men man hade fortfarande möjlighet att utforska mera öppet. Karaktärerna däremot var ett stort meh.

FFX är ett bra spel men något jag saknar på remaken är att skippa cutscenes :).

Såg någon recensent i USA som gav FFXIII 110 av 100... kan man vara mer köpt?

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Freddan:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Freddan:

Final Fantasy X är ett av de allra sista riktigt bra FF spel. FFXII var förvisso också bra, men inte FFX klass.

Men som någon påpekade innan. Square enix (dåvarande Square) lyckades med allt förr. Sällan nuförtiden. När de gör något gammalt så lyckas de. Varför envisas de med att göra skit istället för att ta det gamla konceptet som fungerade? Det är som om de vill misslyckas och fördummar sig själva.
JRPG är INTE dött, folk tröttnade aldrig på det! Det som hände var att kategorin casual gamers dök upp på marknaden. Men vi andra tröttande ju aldrig så den ursprungliga kundgruppen finns ju kvar! Ge oss spel av klassen Final Fantasy X lite oftare.
Har lagt över 80 timmar i Bravely Default och det är ändå inte i närheten av lika bra som de gamla FF spelen, Chrono Cross, Chrono Tripper, Secret of Mana etc.

Jag håller med till viss del, FFX är höjden av bra fighting sýstem, det är klockrent. Men Sphere gridden är det sämsta level systemet i hela spelserien och storyn är extremt lam! Hade man skiftat fokus, tagit bort Titus helt och hållet så hade storyn fungerat mycket, MYCKET bättre. Sen är spelet för linjärt tyvärr, jag saknar world mapen :(, man går i en korridor från början till slut vilket är såååå tråkigt. Sen att de totalt förstörde allt med 13, fy fan vad dåliga alla FF13 spelen är! Storyn är kass, fightingsystemet är uselt och mera linjärt spel hittar man inte.

MEN! Problemet är att alla förbannade recensenter ger det frisedel eftersom att det är ett FF spel, precis som Zelda så kommer det undan utan att folk kritiserar det.

Ja det håller jag förvisso med om. Det är inte FFIV- IX klass på spelet. Ganska linjärt, kanske inte riktigt samma känsla för karaktärerna osv. Men det har ändå inslag dolda saker såsom celestial weapons, gömda spelare till Blitzball osv. Det finns utrymme för den som verkligen vill hitta allt. Och storyn i grunden är ju bra. Det var oerhört snyggt för sin tid och musiken är riktigt bra den med. Så det har ändå sina ljusglimtar och slår faktiskt sina föregångare på vissa moment, kanske just på grund av den tekniska möjligheten som fanns i en PS2a.
Jag måste ändå säga att jag bara var skeptiskt till Sphere-gridden till en början. Sedan gillade jag ändå den - accepterade att varje FF spel måste ha lite nya inslag. Det var ju trots att något linjärt som skapade "möjligheter". Men det gick ju oerhört segt och man kunde ju inte direkt göra någon "super-combo" till en början...

FFXIII... där förstördes ju serien som du är inne på. Man kan lika gärna sätta på ej film där någon ständigt måste trycka på X på en fjärrkontroll. Bedrövligt. Århundradets flopp. Saken med spelet var ju att det ändå fick bra kritik. Över 80%. Där tappade man ju förtroende för spelpressen helt. Har aldrig återhämtat sig i mina ögon efter det. Vågade de inte se ett spel för vad det var? Var namnet på spelet mer viktigt än vad det innehöll? Ett sådant spel förtjänar inte mer än 20-30%. Det var snyggt. Det var allt. SKIT!!!

Problemet med sphere griden för mig är att det är en illusion av val, du har egentligen inget val, din karaktär kommer i princip alltid gå samma väg oavsett, du gör inte Tidus till en healer eller låter Yuna gå Wakkas väg, FFXII system är bättre för då slipper du en del av det men det är fortfarande inte bra. Tycker faktiskt att 8:ans system är bland det bästa (bortsett ifrån Draw magic) Sen när man levlar (vilket är extremt enkelt om man vet hur ;P) så fyller man gridden väldigt snabbt och alla karaktärer har nästan samma skills. FFXII är likadant även fast jag gillade det spelet och tycker att det var en friskfläkt till serien, det var också tämligen linjärt men man hade fortfarande möjlighet att utforska mera öppet. Karaktärerna däremot var ett stort meh.

FFX är ett bra spel men något jag saknar på remaken är att skippa cutscenes :).

Såg någon recensent i USA som gav FFXIII 110 av 100... kan man vara mer köpt?

Håller med till 100% allt. Och självklart vet man ju hur man fuskar på FFX och fyller Sphere gridden! ^^
Kan man fortfarande använda "exploiten" i remaken? Man vill ju ha HÖG damage!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Freddan:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Freddan:

Final Fantasy X är ett av de allra sista riktigt bra FF spel. FFXII var förvisso också bra, men inte FFX klass.

Men som någon påpekade innan. Square enix (dåvarande Square) lyckades med allt förr. Sällan nuförtiden. När de gör något gammalt så lyckas de. Varför envisas de med att göra skit istället för att ta det gamla konceptet som fungerade? Det är som om de vill misslyckas och fördummar sig själva.
JRPG är INTE dött, folk tröttnade aldrig på det! Det som hände var att kategorin casual gamers dök upp på marknaden. Men vi andra tröttande ju aldrig så den ursprungliga kundgruppen finns ju kvar! Ge oss spel av klassen Final Fantasy X lite oftare.
Har lagt över 80 timmar i Bravely Default och det är ändå inte i närheten av lika bra som de gamla FF spelen, Chrono Cross, Chrono Tripper, Secret of Mana etc.

Jag håller med till viss del, FFX är höjden av bra fighting sýstem, det är klockrent. Men Sphere gridden är det sämsta level systemet i hela spelserien och storyn är extremt lam! Hade man skiftat fokus, tagit bort Titus helt och hållet så hade storyn fungerat mycket, MYCKET bättre. Sen är spelet för linjärt tyvärr, jag saknar world mapen :(, man går i en korridor från början till slut vilket är såååå tråkigt. Sen att de totalt förstörde allt med 13, fy fan vad dåliga alla FF13 spelen är! Storyn är kass, fightingsystemet är uselt och mera linjärt spel hittar man inte.

MEN! Problemet är att alla förbannade recensenter ger det frisedel eftersom att det är ett FF spel, precis som Zelda så kommer det undan utan att folk kritiserar det.

Ja det håller jag förvisso med om. Det är inte FFIV- IX klass på spelet. Ganska linjärt, kanske inte riktigt samma känsla för karaktärerna osv. Men det har ändå inslag dolda saker såsom celestial weapons, gömda spelare till Blitzball osv. Det finns utrymme för den som verkligen vill hitta allt. Och storyn i grunden är ju bra. Det var oerhört snyggt för sin tid och musiken är riktigt bra den med. Så det har ändå sina ljusglimtar och slår faktiskt sina föregångare på vissa moment, kanske just på grund av den tekniska möjligheten som fanns i en PS2a.
Jag måste ändå säga att jag bara var skeptiskt till Sphere-gridden till en början. Sedan gillade jag ändå den - accepterade att varje FF spel måste ha lite nya inslag. Det var ju trots att något linjärt som skapade "möjligheter". Men det gick ju oerhört segt och man kunde ju inte direkt göra någon "super-combo" till en början...

FFXIII... där förstördes ju serien som du är inne på. Man kan lika gärna sätta på ej film där någon ständigt måste trycka på X på en fjärrkontroll. Bedrövligt. Århundradets flopp. Saken med spelet var ju att det ändå fick bra kritik. Över 80%. Där tappade man ju förtroende för spelpressen helt. Har aldrig återhämtat sig i mina ögon efter det. Vågade de inte se ett spel för vad det var? Var namnet på spelet mer viktigt än vad det innehöll? Ett sådant spel förtjänar inte mer än 20-30%. Det var snyggt. Det var allt. SKIT!!!

Problemet med sphere griden för mig är att det är en illusion av val, du har egentligen inget val, din karaktär kommer i princip alltid gå samma väg oavsett, du gör inte Tidus till en healer eller låter Yuna gå Wakkas väg, FFXII system är bättre för då slipper du en del av det men det är fortfarande inte bra. Tycker faktiskt att 8:ans system är bland det bästa (bortsett ifrån Draw magic) Sen när man levlar (vilket är extremt enkelt om man vet hur ;P) så fyller man gridden väldigt snabbt och alla karaktärer har nästan samma skills. FFXII är likadant även fast jag gillade det spelet och tycker att det var en friskfläkt till serien, det var också tämligen linjärt men man hade fortfarande möjlighet att utforska mera öppet. Karaktärerna däremot var ett stort meh.

FFX är ett bra spel men något jag saknar på remaken är att skippa cutscenes :).

Såg någon recensent i USA som gav FFXIII 110 av 100... kan man vara mer köpt?

Håller med till 100% allt. Och självklart vet man ju hur man fuskar på FFX och fyller Sphere gridden! ^^
Kan man fortfarande använda "exploiten" i remaken? Man vill ju ha HÖG damage!

Så vitt jag vet så fungerar det alldeles utmärkt, det går t.o.m. att göra alla level exploits i FFX-2, körde det på vitan och det fungerade utmärkt att levla utan att spela ;P.

1
Skriv svar