Medlem

Mycket hat när folk nämner sexism. Personen som gjort recensionen har väl rätt att nämna att spelet är si eller så? Shit asså. Hade aldrig vela jobba som recensent eftersom alla tycker olika och när ens åsikt inte stämmer med den stora massan (här verkar det vara yngre killar?) så får man så jäkla mycket hat.

Har själv ingen större åsikt kring frågan. Spelar spel oavsett om de är mycket cleavage och tighta kläder eller om de bär full body armor (enbart BH & trosa hjälper inte mot svärd osv ), så länge spelen är roliga i allmänhet.

Medlem

Jag tycker synd om er på FZ som har ett sådant pessimistiskt community. Att ni vågar skriva om överdrivet sexualiserade karaktärer är underbart, dock verkar det som att ni behöver upplysa ert community om vad en recension innebär.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av sirme91:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av dmn:

Tycker FZ borde införa läsarbetygsättning av recensionerna, vore intressant.

Jag tycker vi borde börja recensera medlemmar

Recensera era medlemmar? Skämtar du? Är ni alltid lika passivt aggressiva här på fz mot era läsare? Eller föraktar ni erat levebröd eller gamers som vi heter? för att ni står över dem? Sen förstår jag inte allas höga hästar här inne, ingen av er yttrade er om sexism innan det blev det nya "inne" ordet.

Nej, det finns inga planer på att recensera medlemmar. Föraktar gamers, som "ni heter", låter märkligt. Dels är vi själva gamers och jag kan inte läsa in något förakt någonstans. Vi har kritiserat spel sedan 90-talet och många av oss har också vuxit upp på den här sajten. Jag kan med säkerhet säga att ingen av våra skribenter skriver utifrån vinklar som är på modet utan från sina egna personliga vinklar. Däremot är ordet "strössla" väldigt populärt i speltexter just nu, vilket börjar störa mig.

Första gången vi skrev om naket i en negativ bemärkelse var nog The Witcher-recensionen från 2007, cirka sju år innan Gamersgate-debaklet som jag gissar att du syftar på. Nu är det kanske inte vår vassaste text i arkivet men vad jag minns var de porriga samlarkorten på tapeten då.

Tack för att du svarade, jag har bara blivit så trött på att media utmålar oss gamers som de äckligaste personerna på jorden och Tyvärr råkade det bli dig som min frustration togs ut på vilket inte är ditt fel, jag ber om ursäkt för det, det var barnsligt av mig.
jag växte upp med tv spel sen jag var liten och blev glad när man inte behövde dölja sitt spelande längre, jag har alltid försvarat kvinnors rätt då jag ser det som självklart att vi ska vara jämlikar, witchers kvinnosamlande var dock bara pinsamt och motbjudande.

Angående till att det blir så starka reaktioner på att sexism tas upp i nyheten är väll för att i media, iaf som det ser ut i idag så pest märks alla män som svin idag, speciellt "vita kränkta män", så när folk känner att det även dyker upp i deras favorit hobby så slår de väll tillbaks för att när de spelar vill de slippa dras med det dåliga samvetet som media vill ge alla,

Avstängd

Tänkte bara kasta in en pytte liten kommentar här före jag tar natt...
Skribenten Mr Frost påpekar saker om sexism i texten. Visst sexism är aldrig något som ska ses som en positiv sak (spelar ingen roll vilket av könen som det diskuteras om), men sen är det ju även frågan om att kasta sten i glashus.
Mr Frost själv har ju trots allt en animerad bild av en juckande muskulös herreman iklädd tight spandex samt öl-bälte på sin profil sida. Är inte detta en sexistisk bild av det manliga könet? Eller gäller inte samma regler för män som för kvinnor?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Theo B:

Jag tycker synd om er på FZ som har ett sådant pessimistiskt community. Att ni vågar skriva om överdrivet sexualiserade karaktärer är underbart, dock verkar det som att ni behöver upplysa ert community om vad en recension innebär.

Det är överlag ett glatt och trevligt gäng, i mitt tycke. Alla älskar spel på sitt sätt och ibland blir diskussionerna heta.

Skrivet av sirme91:

Tack för att du svarade, jag har bara blivit så trött på att media utmålar oss gamers som de äckligaste personerna på jorden och Tyvärr råkade det bli dig som min frustration togs ut på vilket inte är ditt fel, jag ber om ursäkt för det, det var barnsligt av mig.
jag växte upp med tv spel sen jag var liten och blev glad när man inte behövde dölja sitt spelande längre, jag har alltid försvarat kvinnors rätt då jag ser det som självklart att vi ska vara jämlikar, witchers kvinnosamlande var dock bara pinsamt och motbjudande.

Angående till att det blir så starka reaktioner på att sexism tas upp i nyheten är väll för att i media, iaf som det ser ut i idag så pest märks alla män som svin idag, speciellt "vita kränkta män", så när folk känner att det även dyker upp i deras favorit hobby så slår de väll tillbaks för att när de spelar vill de slippa dras med det dåliga samvetet som media vill ge alla,

Absolut ingen fara, missförstånd sker. Och gällande ditt sista stycke har vi den senaste tiden hamnat i en märklig situation vad det gäller just spelkritik, communitys och allt runt omkring. Folk känner sig utpekade på helt felaktiga grunder, andra hotas till den grad att de måste lämna hem och någonstans i mitten har "gamers" hamnat i något form av skruvstäd, som i den värsta sortens skilsmässofamiljer.

En ytterst trasslig situation.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Nu tänkte jag gå och lägga mig - skulle uppskatta om kvarvarande höll en dräglig nivå på diskussionerna och undvek personliga påhopp. Diskutera spelet och/eller recensionen, inte varandras åsikter.


signatur
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Tänkte bara kasta in en pytte liten kommentar här före jag tar natt...
Skribenten Mr Frost påpekar saker om sexism i texten. Visst sexism är aldrig något som ska ses som en positiv sak (spelar ingen roll vilket av könen som det diskuteras om), men sen är det ju även frågan om att kasta sten i glashus.
Mr Frost själv har ju trots allt en animerad bild av en juckande muskulös herreman iklädd tight spandex samt öl-bälte på sin profil sida. Är inte detta en sexistisk bild av det manliga könet? Eller gäller inte samma regler för män som för kvinnor?

Vad jag tycker är underhållande med FZ feminist-skriverier är att man av någon anledning har ett annat förhållningssätt till sex än våld.

Varför anser man att våld i spel är OK, men "översexualisering" är något farligt? Studier har visat att våldsamma spel inte har någon inverkan på oss, så varför skulle det vara applicerbart på sex, översexualisering, sexism, osv?

Att sedan en stor del av deras argument för sexism utgår från en felaktig bild av vad som faktiskt är sexism är en annan historia, men det är lite komiskt vilka tankevurpor man gör för att gå på någon form av feministiskt korståg i spelsverige.


signatur

???????????????

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av aegd:
Skrivet av DrAg00nEn:

Tänkte bara kasta in en pytte liten kommentar här före jag tar natt...
Skribenten Mr Frost påpekar saker om sexism i texten. Visst sexism är aldrig något som ska ses som en positiv sak (spelar ingen roll vilket av könen som det diskuteras om), men sen är det ju även frågan om att kasta sten i glashus.
Mr Frost själv har ju trots allt en animerad bild av en juckande muskulös herreman iklädd tight spandex samt öl-bälte på sin profil sida. Är inte detta en sexistisk bild av det manliga könet? Eller gäller inte samma regler för män som för kvinnor?

Vad jag tycker är underhållande med FZ feminist-skriverier är att man av någon anledning har ett annat förhållningssätt till sex än våld.

Varför anser man att våld i spel är OK, men "översexualisering" är något farligt? Studier har visat att våldsamma spel inte har någon inverkan på oss, så varför skulle det vara applicerbart på sex, översexualisering, sexism, osv?

Att sedan en stor del av deras argument för sexism utgår från en felaktig bild av vad som faktiskt är sexism är en annan historia, men det är lite komiskt vilka tankevurpor man gör för att gå på någon form av feministiskt korståg i spelsverige.

För att kunna svara ordentligt på ditt inlägg måste vi först fastställa vilka värden du lägger in i ordet feminist. Jag får nästan intrycket att du använder det i negativ bemärkelse men eftersom du så gärna klistrat in diverse ordboksbeskrivningar tänkte jag köra samma grej.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning bland annat är kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen".

Det låter ju ändå ganska trevligt, att båda könen existerar på samma vilkor. Om din tolkning av ordet feminism inte stämmer överens med det får vi bena ut det.

Du drar en parallell mellan våldsamma spel och sexism i spel, med hänvisning till de studier som gjorts på det förstnämnda. Finns det några studier som visar på att man kan göra den jämförelsen rakt av? Det är ju två ganska olika företeelser i samhället. Eftersom jag inte är helt säker på att vi har samma grundtankar kring sexism vill jag inte gå in på hur (eller om) den existerar i samhället och om huruvida den påverkar människor eller inte. Då lär vi hamna i en diskussion med helt olika referensramar och lär få svårt att föra någon form av dialog.

Jag har i alla fall svårt att förlika mig med din kommentar om att vi går på någon form av korståg i spelsverige.


signatur
Medlem

Men snälla nån! Alla ni som påpekar att det visst finns sexism åt andra hållet också, innebär det då att vi ska blunda för alla former av sexism? Borde ni inte argumentera för att det inte är bra överhuvudtaget i så fall? Oavsett kön! Ni använder ju bara argumentet om att män också objektifieras för att försvara förekomsten av sexism i spel! Blir inte det en aning skevt?

Visst f*n finns sexism åt båda hållen och sannerligen i spelvärlden, men borde vi då inte prata om sexism i sin helhet som något dåligt överlag? Istället för att säga "Jamen de gör ju också så, så då får vi göra det! Annars blir det orättvist".


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem

Hur ofta spelar jag en blekfet lönnfet man som jag själv är i ett spel? Nästintill aldrig. Jag möts oftast av vältränade, muskulösa män med V-kropp. Var i h#%lte är den kritiken? Ge f#n i att kritisera detta om ni inte kritiserar samma sorts sexism när det gäller manliga hjältar. Och fö så kan man ju undra vad som är rätt och vad som är fel. Bedöm spelet utefter om hjälten varit vem som helst. Är det kul att spela, har det bra kontroller, är det bra grafik, ljud, schyssta effekter, bra story, utmanande, etc? Om ja, då är det värt mer än 3/5. På IGN blev det hyllat med hela 9,5 av 10. Har fz tappat greppet om vad som är ett bra spel? Är detta alltså jämförbart med andra spel ni gett 3/5?

Medlem

Here we go again.
All aboard the fishing for comments train.
Choo choo!

Medlem
Skrivet av Und3rtak3r:

Here we go again.
All aboard the fishing for comments train.
Choo choo!

Since you're talking english I would like to summarize the discussion. It's about whether or not to interpret this as a sexistic game or not. The reviewer thinks that it is but many of us that commented thinks that it then should be equalised between male and female heroes. Many male heroes are presented in a "sexistic" way but that isn't commented in the same way as in this article. However it would be exactly the same. I myself would like to know why it got such a low score of 3/5 when it for example got 9,5/10 at IGN. Does fz even consider gameplay or is it the political aspect the only thing that matters nowdays? If that's the case then every game with males with V-formed bodies would het low scores because of that.

Medlem
Skrivet av Und3rtak3r:

Here we go again.
All aboard the fishing for comments train.
Choo choo!

Hope you understand the discussion better now

Medlem
Skrivet av BKMN:

Men snälla nån! Alla ni som påpekar att det visst finns sexism åt andra hållet också, innebär det då att vi ska blunda för alla former av sexism? Borde ni inte argumentera för att det inte är bra överhuvudtaget i så fall? Oavsett kön! Ni använder ju bara argumentet om att män också objektifieras för att försvara förekomsten av sexism i spel! Blir inte det en aning skevt?

Visst f*n finns sexism åt båda hållen och sannerligen i spelvärlden, men borde vi då inte prata om sexism i sin helhet som något dåligt överlag? Istället för att säga "Jamen de gör ju också så, så då får vi göra det! Annars blir det orättvist".

Jag kan tycka att det är hyckleri att moralisera över att en person har på sig en tight dräkt när man lite nonchalant spränger folk i bitar så att blodet stänker över skärmen. Hur många miljarder människor tror du vi har dödat i Battlefield? Är det några andra än kristna fundamentalister som moraliserar över det? Varför moraliserar vi då över att Bayonetta har en tight dräkt och en välsvarvad kropp?

Att ett spel är fiktion och verklighetsflykt är något uppenbarligen glöms bort så fort sexism är på tapeten.


signatur

???????????????

Medlem

Av vad jag sett hittills verkar det grymt. Givet köp till min centimeterlagersdammiga WiiU.

Medlem

Vart tog spelvåldsdebstten vägen? Misshandel och massmord i spelet ju!

Medlem

Varför är ni förvånade? FZ är en radikalfeministisk, sexnegativ site, där vita män sitter och talar om hur kvinnor ska klä sig och bete sig. Ni vet, lite grann som i Iran och Saudiarabien. FZ är ett journalistiskt skämt.

Av alla som recenserat Bayonetta 2 så är det bara FZ och Polygon som dragit ner betyget på grund av "sexism". SJW in action. Övriga siter gav spelet mellan 90 och 100 och pratar om det som:

- ett spel man MÅSTE köpa om man har en Wii U
- ett spel som gör att man MÅSTE köpa en Wii U om man inte har en
- Wii U:s "första riktiga klassiker"
- ett "beat-em-up som ingen har rätt att ignorera"
- "det perfekta actionspelet"
- " one of the most satisfying action games I've played."

FZ: "Bayonetta är inte klädd i burka, och vapnen är pistoler, inte feministiska läroböcker, 3/5"

Förstår ni inte att det här är varför folk tycker att ni är ett skämt? Det här är anledningen till att jag och många med mig undviker FZ, och använder AdBlock de gånger vi kollar siten.

Gen
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Lurade mig att planera köpet av en Wii U. Tråkiga är att gamepadsen till Wii U är så förbannat dyra. 500kr styck för en original padda och man behöver ju 3st om man ska spela 4st i Mario kart!!!!

Lirade 4 polare med en padda, en Pro Controller och två Wii remote controllers Funkade prima!

Medlem
Skrivet av Theo B:

Jag tycker synd om er på FZ som har ett sådant pessimistiskt community. Att ni vågar skriva om överdrivet sexualiserade karaktärer är underbart, dock verkar det som att ni behöver upplysa ert community om vad en recension innebär.

Du menar en text som är skriven för att kritiseras? För det är det en recension innebär.

Medlem

"Wäääh, någon skriver nåt 'feministisk', jag vet inte egentligen vad det betyder men jag tror någon i 5B sa att det var nåt dåligt. Och dom är ju äldre än mig så det måste vara sant!"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

I Mattis Frost idealvärld klär kvinnor så här.

http://www.atatak.com/burkabandfotos/bandfront.jpg

för det är ju så fruktansvärt hemskt med sexiga tuffa kvinnliga actionhjältar i VUXEN spel/film

Ja för sexism handlar ju inte om att behandla kvinnor som objekt till samma grad som bilden du klistrar in...

Medlem
Skrivet av LVX156:

Varför är ni förvånade? FZ är en radikalfeministisk, sexnegativ site, där vita män sitter och talar om hur kvinnor ska klä sig och bete sig. Ni vet, lite grann som i Iran och Saudiarabien. FZ är ett journalistiskt skämt.

Av alla som recenserat Bayonetta 2 så är det bara FZ och Polygon som dragit ner betyget på grund av "sexism". SJW in action. Övriga siter gav spelet mellan 90 och 100 och pratar om det som:

- ett spel man MÅSTE köpa om man har en Wii U
- ett spel som gör att man MÅSTE köpa en Wii U om man inte har en
- Wii U:s "första riktiga klassiker"
- ett "beat-em-up som ingen har rätt att ignorera"
- "det perfekta actionspelet"
- " one of the most satisfying action games I've played."

FZ: "Bayonetta är inte klädd i burka, och vapnen är pistoler, inte feministiska läroböcker, 3/5"

Förstår ni inte att det här är varför folk tycker att ni är ett skämt? Det här är anledningen till att jag och många med mig undviker FZ, och använder AdBlock de gånger vi kollar siten.

Det handlar inte om män som säger till kvinnor hur dom ska klä sig utan hur manliga speldesigners så uppenbart fokuserar extremt mycket på de bitar av kvinnor de själva klär av till gränsen för nakenhet. För män i spel fokuseras sällan det på absen eller röven eller skrevet så varför fokuseras det så extremt mycket på motsvarande bitar för kvinnorna?

Inaktiv

Bra video på ämnet sexism i spel ,, En KLOK kvinna uttalar sig.

Inaktiv
Medlem

Haha, fick ett ryck och skrev en jäkla uppsats till svar i den här tråden, sen lyckades jag stänga ner fönstret i chrome.

Nu känns det ännu hopplösare att argumentera på internet


signatur

???????????????

ZF
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Första gången vi skrev om naket i en negativ bemärkelse var nog The Witcher-recensionen från 2007, cirka sju år innan Gamersgate-debaklet som jag gissar att du syftar på. Nu är det kanske inte vår vassaste text i arkivet men vad jag minns var de porriga samlarkorten på tapeten då.

inget problem, precis som det inte är det att tycka att det här spelet är spekulativt på ett eller annat sätt.

men. ledde då även denna kritik vidare till direkta eller indirekta generaliseringar om att det är för att USA/amerikaner, (eller Polen/polacker, lite flytande ansvar där antar jag) är en särdeles sexistisk regionell anhopning av individer?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vem ska vara konsekvent om vad? Jag förstår ingenting.

kanske om att det finns en väldig massa fördomar som kommer upp i ljuset när nått annat är menat att belysas som problematiskt. det är ju själva definitionen på inkonsekvent, eller det vi uppskattar på internet annars, ironiskt. visst kan det förklaras av drev och okunskap, men att flyta med dessa är inte så lyckat, i journalistisk mening, vanligtvis.

jag är väl medveten om att en recension av fiktion varken behöver vara objektiv eller insatt, och att recensenter inte är journalister. men rapport och debatt om verkligheten eller vad som angränsar den bör ju ha nån sorts verklighetsinsikt och proportionalitet tycker jag.

att dra upp ett litet konstigt unikum, förstora upp det och peka till ett annat, är ett exempel.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du drar en parallell mellan våldsamma spel och sexism i spel, med hänvisning till de studier som gjorts på det förstnämnda. Finns det några studier som visar på att man kan göra den jämförelsen rakt av? Det är ju två ganska olika företeelser i samhället. Eftersom jag inte är helt säker på att vi har samma grundtankar kring sexism vill jag inte gå in på hur (eller om) den existerar i samhället och om huruvida den påverkar människor eller inte. Då lär vi hamna i en diskussion med helt olika referensramar och lär få svårt att föra någon form av dialog.

det finns naturligtvis en väldigt massa rapporter som med enorm tydlighet visar att mans och våldskulturer leder till både sexism, våld och övergrepp.

däremot finns (som bekant för de flesta spelskribenter och debattörer vid det här laget gissar jag) inga seriösa studier som visar med nån form av statistiskt säker tydlighet att våldsamma spel leder till våld.

detta borde rimligen betyda det åtminstone innan motsvarande data finns för andra områden i fråga då är ganska rimligt att anta att samma korrelation skulle påvisas av sexualiserade spel.

vad det här betyder är att hela den här sedlighetsagendan har tveksam, kanske motsatt, verkan. och den nästan alltid vilar på eller faller över i osakliga grunder, eller rent av hyckleri ofta.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av aegd:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Cane:
Skrivet av Adex:
Skrivet av Cane:

Återigen spelet är gjort i Japan av japaner. Detta är inget konstigt i Japan och anses inte på något sätt eller vis vara sexistiskt.

Säger ni på Fz att ni bara gillar västerländsk kultur? Är ni emot andra kulturer? Ogillar ni japaner för att de har en annan kultur? Är ni rent ut sagt rasister på Fz?

Fast recensionen är här och inte i Japan. Att japanerna tycker inzoomade arslen och skrev är en viktig del av spelupplevelsen är inte relevant för oss som köper spel i väst.

Och? Ger det oss rätt att attackera en annan kultur bara för vi inte gillar den?

Nu letar du ju efter bråk bara, ingen har attackerat japansk kultur. Vad som påpekas i recensionen och i kommentarsfältet är att en del av oss här inte finner något intresse eller får ut något nöje av spelets försök att visa upp den kvinnliga kroppen. Det tillför inte min(!) spelupplevelse något.

Om det inte tillför din spelupplevelse något, varför spenderar man då tid för att argumentera emot det? Blir du lika provocerad av halv-nakna män? Anser du att en kvinna i spandex är mer sexuellt laddad än en man? Varför kritiserar inte Fragzone hjältar som Batman, Spiderman eller Superman?

Om jag skulle tycka om resten av spelet men hindras från att lira det för att det är en massa tråkiga filmsekvenser utan ordentlig handling hela tiden är det väl klart att jag kommer säga ifrån.
Ja om batmanspelen konstant zoomade in på hans rumpa / klädde av honom istället för att fokusera på striderna och handlingen skulle jag också bli frustrerad. För mig handlar det inte om det sexuella, det handlar om billiga och tråkiga trick för att dra ut på tiden i spelet utan att ge mig något nöje.

Sant, men saken är den att halvnakna män i spel framhävs som superhjältar och legender, men kvinnor porträtteras oftast som vackra saker i bakgrunden. Jag har inget problem med ett spel där du har en halvnaken man eller kvinna som huvudkaraktär så länge de inte just zoomar inte på diverse kroppsdelar och bara slösar med min tid (det är vad jag använder internet för).

Vackra saker i bakgrunden? Hon är ju huvudpersonen. Du menar att hon inte är lik en superhjälte?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av LVX156:

Varför är ni förvånade? FZ är en radikalfeministisk, sexnegativ site, där vita män sitter och talar om hur kvinnor ska klä sig och bete sig. Ni vet, lite grann som i Iran och Saudiarabien. FZ är ett journalistiskt skämt.

Av alla som recenserat Bayonetta 2 så är det bara FZ och Polygon som dragit ner betyget på grund av "sexism". SJW in action. Övriga siter gav spelet mellan 90 och 100 och pratar om det som:

- ett spel man MÅSTE köpa om man har en Wii U
- ett spel som gör att man MÅSTE köpa en Wii U om man inte har en
- Wii U:s "första riktiga klassiker"
- ett "beat-em-up som ingen har rätt att ignorera"
- "det perfekta actionspelet"
- " one of the most satisfying action games I've played."

FZ: "Bayonetta är inte klädd i burka, och vapnen är pistoler, inte feministiska läroböcker, 3/5"

Förstår ni inte att det här är varför folk tycker att ni är ett skämt? Det här är anledningen till att jag och många med mig undviker FZ, och använder AdBlock de gånger vi kollar siten.

Oj! Det känn lite drygt att fråga men läste du något annat än betyget? Många med sig? Vår statistik säger något annat men tro gärna att det är någon allmän konsensus.


signatur
Medlem

Om jag förstod det rätt så var det handlingen i sig förstörde den största biten, jag menar vem vill spela ett linjärt spel med dålig handling? Hursomhelst tyckte jag recensionen var lite väl kort, kan man sammanfatta det som ett spretigt spel? det verkar ha svagheter såsom styrkor.

Skriv svar