Robot
Archeage

Det koreanska free-to-play-spelet Archeage kommer med löften om en öppen sandlåda, men också med trötta genrekonventioner. FZ:s första intryck är ett unikt mmo-spel med stentrist mekanik.

#world-of-warcraft, #warhammer-online-age-of-reckoning, #lord-of-the-rings-online, #archeage, #wildstar


Medlem
Archeage

Bra skrivit, känslan av att man gjort det här för många gånger redan är påtaglig, för mig iaf. Sen kommer mekaniken in i bilden. Tar 24h att ta bort en gubbe, och du kan inte spela med den under tiden. Vad är problemet med det då? jo,man kan bara ha två chars över fyra sevrar. I mitt fal så tröttna jag på bägge och deleta dem, tillfölja av att jag fick vänta 24h på att spela igen, om jag inte gått in på amerekanska servrar. Kan iof få upp till 6 st chars över fyra servrar, för en peng antar jag, men nope, inga mer pengar till detta. En del nyheter har det, för mig räcker det inte hela vägen fram dock

Inaktiv

En trist detalj i spelet som kunnat bli bra, men som är förödande...

Du kan bli flaggad av andra spelare för att vara en bot. Högerklick, rapportera som bot, klar.

Fem sådana och ditt konto fryses utan förvarning i väntan på en dom från "GM".

Detta har missbrukats något sinnessjukt mycket i spelet. Gör du bra ifrån dig, sticker det i ögonen på andra spelare och de gaddar ihop sig och rapporterar dig.

Sjukt.

Att sedan bara erbjuda två karaktärer...? Va fan? Visst, det är gratis, men mikrotransaktionerna i spelet lyser alldeles för skarpt för att spelet ska vara hållbart som ett F2P.

Medlem

Jag må vara bakåtsträvare men jag tycker spelet är väl värt en chans om man fortfarande gillar traditionella MMOs. Man känner sig som hemma fast ändå inte. Men är man sjukt trött på konceptet så kan man lika gärna låt bli. Hur som haver, det är gratis, så att ge spelet en chans kostar inget.


signatur

A punch like that is worth two in the bush

Medlem

Snygg recension Mattias. Mindre skönlitterär och mer fokus på spelet. Kan nog ta steget ännu längre och forsöka sätta pränt på exakt vad det är du tycker är olustigt med mekaniken.

Jag kan tyvärr inte med sådana här spel längre, kopior på kopior på kopior. Jag hoppas dock någon annan har kul med det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Du ger alltså Wildstar 4/5 när skiten inte var framåtsträvande alls utan det motsatta? Men här klagar du på att det känns som WoW i 2000 talet?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Du ger alltså Wildstar 4/5 när skiten inte var framåtsträvande alls utan det motsatta? Men här klagar du på att det känns som WoW i 2000 talet?

Jag klagade även på att Wildstar kändes som gammel-WoW ur vissa perspektiv, främst sina trötta "samla råttsvansar"-uppdrag. Men Wildstar har även riktigt bra gruppmaterial som man får ta del av redan under leveling-upplevelsen, samt roliga och rörliga strider. Det (och mer förstås) bidrog till det relativt höga betyget.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Potentialen i detta spel, precis om i så många andra som försöker sig på något nytt (typ Darkfall/SWG osv) går ofta förlorad p.g.a. andra tillkortakommanden. Otroligt synd. Gillade ArcheAge och blev otroligt taggad på idén att ha en farm, bygga ett hus, resa över haven med mitt skepp och handla, men samtidigt kombinera detta med MMO-gameplay (det är ju trots allt det som inte gör detta till Sims). Synd att det antagligen inte räcker hela vägen för mig p.g.a. just combat och questing-upplägget.

Medlem

Låter litet som UO där, vilket var riktigt kul på själva interaktionsfronten men var bra mycket svagare i strider eller spelkänsla utanför det sociala.

Tror jag skulle bli för less på det. Jag älskar att man kan hålla på med stora mängder aktiviteter men spelkänslan sätter jag nog ändå högst av allt. Det är en av anledningarna till att jag har befunnit mig i Azeroth en hel del, kameran och spelandet bara känns responsivt och smidigt trots cast bars och dylikt (men jag kan hålla med om att just cast bars borde brinna upp någonstans).

Medlem

Att kalla lagsystemet unikt är väl ändå att ta i, då det gjorts förr. Vad som stoppade mig från att gilla spelet är LP-Systemet som i min mening går helt emot vad en sandbox skall vara. Jag vill inte ägna mig åt combat alls, men det kan jag inte i archeage, därmed är hela grejen förstörd

Medlem

FZ borde väl bättre döpa detta till en "Förhandstitt" eller "Första intryck" snarare än "Recension"? Hela recensionen får vi ju senare!

Lagsystemet verkar intressant. Samt konceptet av öppna strider mellan spelarkontrollerade guilds. Känns lite EvE över det hela. Men spelmekaniken verkar som ett typiskt asiatiskt MMO.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av toern:

Låter litet som UO där, vilket var riktigt kul på själva interaktionsfronten men var bra mycket svagare i strider eller spelkänsla utanför det sociala.

Tror jag skulle bli för less på det. Jag älskar att man kan hålla på med stora mängder aktiviteter men spelkänslan sätter jag nog ändå högst av allt. Det är en av anledningarna till att jag har befunnit mig i Azeroth en hel del, kameran och spelandet bara känns responsivt och smidigt trots cast bars och dylikt (men jag kan hålla med om att just cast bars borde brinna upp någonstans).

UO var ju hur bra som helst i stridsmekaniken. Fast du kanske inte spelade UO innan AOS?

Medlem

FOTY-Frilla Of The Year för din karaktär i alla fall Mattias. Rosa afro på en katt, tidlöst!
Annars så håller jag med till fullo, utifrån det jag spelade i open beta upp till runt lvl 15.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av toern:

Låter litet som UO där, vilket var riktigt kul på själva interaktionsfronten men var bra mycket svagare i strider eller spelkänsla utanför det sociala.

Tror jag skulle bli för less på det. Jag älskar att man kan hålla på med stora mängder aktiviteter men spelkänslan sätter jag nog ändå högst av allt. Det är en av anledningarna till att jag har befunnit mig i Azeroth en hel del, kameran och spelandet bara känns responsivt och smidigt trots cast bars och dylikt (men jag kan hålla med om att just cast bars borde brinna upp någonstans).

UO var ju hur bra som helst i stridsmekaniken. Fast du kanske inte spelade UO innan AOS?

Instämmer till fullo! Det enda spelet saknade under guldåldern var PvE-innehåll. Fortfarande det bästa MMO som gjorts i min bok dock.

Medlem

Skribenten skriver :

Nej, det är inte en tillbakablick till mitten av 00-talet, då spel som World of Warcraft, Warhammer Online och Lord of the Rings Online satte mmo-genren på kartan.

..........

Ursäkta.. Men för oss lite äldre än skribenten vet att mmo-genren satt nog väldigt tydligt på plats av EverQuest, Dark age of Camelot, Anarchy Online..

Lite fakta saknas här.. Och dessutom tror jag vi får lägga ner att tro att World of warcraft var det första mmoRPG spelet som släpptes. Däremot var det nog dock så att det var det första mmoRPG spelet som släppes som var spelvänligt för även barn..12+ (bortsett från vanilla) ? =P..

Annars bör du kanske döpa om titeln från Recension till förhandstitt. Och betan samt Headstarten har fått väldigt bra "Recensioner" från samtliga.. Trotts en del DDoS Attacker och problem med servers. Skärpning Fz.. Kött på benen..

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag kan tyvärr inte med sådana här spel längre, kopior på kopior på kopior. Jag hoppas dock någon annan har kul med det.

Smått komisk kommentar.. Kopia av vadå?

Är alla fps spel kopior av wolfenstein 3d? Eller alla rts spel kopior av c&c och warcraft?

Var länge sedan jag såg ett upplägg som detta, närmast man kommer idag är ju EVE, och dessförinnan så har vi SWG-precu..

Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Kleptoman:

Du ger alltså Wildstar 4/5 när skiten inte var framåtsträvande alls utan det motsatta? Men här klagar du på att det känns som WoW i 2000 talet?

Jag klagade även på att Wildstar kändes som gammel-WoW ur vissa perspektiv, främst sina trötta "samla råttsvansar"-uppdrag. Men Wildstar har även riktigt bra gruppmaterial som man får ta del av redan under leveling-upplevelsen, samt roliga och rörliga strider. Det (och mer förstås) bidrog till det relativt höga betyget.

Ja alla spel passar ju inte alla människor. Vissa vill bli mer styrda än andra och föredrar themeparkspel som Wildstar.. Medans andra tycker mer om spel som är lite mer fria. Därav är det också svårt för recensenter att hålla en neutral nivå. I det här fallet är det rätt solklart att Mattias föredrar themepark mmo's annars skulle han inte gett Wildstar så högt.

Ett exempel av när två recensenter recenserar samma spel och ger helt skilda betyg..

Mikael Löfgren här på FZ recenserade The Witcher för många år sedan och gav betyget 1.5. (http://www.fz.se/artiklar/recension/20071103/the-witcher/?pag...)

När sedan Enhanced edition kom ut så recenserade Per Larsson spelet och gav det en 4 i betyg. Enda nackdelen var att det inte var något extramaterial. Så han hade förmodligen gett ännu högre om han hade recenserat första versionen. (http://www.fz.se/artiklar/recension/20081007/the-witcher-enha...).

Medlem
Skrivet av j0chee:

Skribenten skriver :

Nej, det är inte en tillbakablick till mitten av 00-talet, då spel som World of Warcraft, Warhammer Online och Lord of the Rings Online satte mmo-genren på kartan.

..........

Ursäkta.. Men för oss lite äldre än skribenten vet att mmo-genren satt nog väldigt tydligt på plats av EverQuest, Dark age of Camelot, Anarchy Online..

Lite fakta saknas här.. Och dessutom tror jag vi får lägga ner att tro att World of warcraft var det första mmoRPG spelet som släpptes. Däremot var det nog dock så att det var det första mmoRPG spelet som släppes som var spelvänligt för även barn..12+ (bortsett från vanilla) ? =P..

Annars bör du kanske döpa om titeln från Recension till förhandstitt. Och betan samt Headstarten har fått väldigt bra "Recensioner" från samtliga.. Trotts en del DDoS Attacker och problem med servers. Skärpning Fz.. Kött på benen..

Ja precis, "samtliga" har gett bra recensioner - då måste Mattias också göra det!
Vad är det för fakta som saknas för övrigt? EverQuest peakade med ca 225 000 subbar, medans WoW var uppe runt 12 000 000. Därav satte WoW genren på kartan.
Herrn kanske ska gå och vila sina hipster-muskler lite?

Medlem
Skrivet av j0chee:

Skribenten skriver :

Nej, det är inte en tillbakablick till mitten av 00-talet, då spel som World of Warcraft, Warhammer Online och Lord of the Rings Online satte mmo-genren på kartan.

..........

Ursäkta.. Men för oss lite äldre än skribenten vet att mmo-genren satt nog väldigt tydligt på plats av EverQuest, Dark age of Camelot, Anarchy Online..

Lite fakta saknas här.. Och dessutom tror jag vi får lägga ner att tro att World of warcraft var det första mmoRPG spelet som släpptes. Däremot var det nog dock så att det var det första mmoRPG spelet som släppes som var spelvänligt för även barn..12+ (bortsett från vanilla) ? =P..

Annars bör du kanske döpa om titeln från Recension till förhandstitt. Och betan samt Headstarten har fått väldigt bra "Recensioner" från samtliga.. Trotts en del DDoS Attacker och problem med servers. Skärpning Fz.. Kött på benen..

Gå och tvinna mustaschen... Hipstervarning.
Ja, det fanns MMO innan WoW. Men WoW satte MMO på kartan för gemene spelare. Förstår inte varför det svider så mycket.

Och bara för att "alla" andra ger ett spel bra betyg, betyder det inte att Mattias Frost behöver gilla spelet. Snacka om fårmentalitet.

Medlem

Förstår inte varför man skulle föredra combatsystemet i Wildstar jämfört med det här i längden. I Archeage finns i varje fall djup vilket tyvärr saknas fullständigt i Wildstars combat. Mer skills och mer kombinationer är definitivt att föredra IMO.

Man kan kalla det medeltida eller var man nu föredrar men ett hjul är lika runt nu som för många år sedan. Många uppskattar fortfarande WoW's combat i såväl PvP som PvE. Att såga alla nya titlar som släpps med samma system är direkt ologiskt.

Att det sedan finns så många sandboxdelar i spelet gör det inte heller sämre direkt.

Skrivet av Svanberg:

Gå och tvinna mustaschen... Hipstervarning.
Ja, det fanns MMO innan WoW. Men WoW satte MMO på kartan för gemene spelare. Förstår inte varför det svider så mycket.

Det handlar sannolikt om att WoW inte var nyskapande snarare än någons hårväxt i ansiktet.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Skrivet av Horniak:
Skrivet av walter_iego:

Jag kan tyvärr inte med sådana här spel längre, kopior på kopior på kopior. Jag hoppas dock någon annan har kul med det.

Smått komisk kommentar.. Kopia av vadå?

Är alla fps spel kopior av wolfenstein 3d? Eller alla rts spel kopior av c&c och warcraft?

Var länge sedan jag såg ett upplägg som detta, närmast man kommer idag är ju EVE, och dessförinnan så har vi SWG-precu..

Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Kleptoman:

Du ger alltså Wildstar 4/5 när skiten inte var framåtsträvande alls utan det motsatta? Men här klagar du på att det känns som WoW i 2000 talet?

Jag klagade även på att Wildstar kändes som gammel-WoW ur vissa perspektiv, främst sina trötta "samla råttsvansar"-uppdrag. Men Wildstar har även riktigt bra gruppmaterial som man får ta del av redan under leveling-upplevelsen, samt roliga och rörliga strider. Det (och mer förstås) bidrog till det relativt höga betyget.

Ja alla spel passar ju inte alla människor. Vissa vill bli mer styrda än andra och föredrar themeparkspel som Wildstar.. Medans andra tycker mer om spel som är lite mer fria. Därav är det också svårt för recensenter att hålla en neutral nivå. I det här fallet är det rätt solklart att Mattias föredrar themepark mmo's annars skulle han inte gett Wildstar så högt.

Ett exempel av när två recensenter recenserar samma spel och ger helt skilda betyg..

Mikael Löfgren här på FZ recenserade The Witcher för många år sedan och gav betyget 1.5. (http://www.fz.se/artiklar/recension/20071103/the-witcher/?pag...)

När sedan Enhanced edition kom ut så recenserade Per Larsson spelet och gav det en 4 i betyg. Enda nackdelen var att det inte var något extramaterial. Så han hade förmodligen gett ännu högre om han hade recenserat första versionen. (http://www.fz.se/artiklar/recension/20081007/the-witcher-enha...).

Ja, alla FPS-spel apar efter Wolfenstein; sikta och tryck av. Testa FPS-spelen mellan år 2000 - 2014. Nu tramsar du dig, vet du inte vad ordet kopia betyder?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Speljohan:
Skrivet av Komured:
Skrivet av toern:

Låter litet som UO där, vilket var riktigt kul på själva interaktionsfronten men var bra mycket svagare i strider eller spelkänsla utanför det sociala.

Tror jag skulle bli för less på det. Jag älskar att man kan hålla på med stora mängder aktiviteter men spelkänslan sätter jag nog ändå högst av allt. Det är en av anledningarna till att jag har befunnit mig i Azeroth en hel del, kameran och spelandet bara känns responsivt och smidigt trots cast bars och dylikt (men jag kan hålla med om att just cast bars borde brinna upp någonstans).

UO var ju hur bra som helst i stridsmekaniken. Fast du kanske inte spelade UO innan AOS?

Instämmer till fullo! Det enda spelet saknade under guldåldern var PvE-innehåll. Fortfarande det bästa MMO som gjorts i min bok dock.

Fanns ju gott om PVE även om det inte var "raider" mm på samma vis som i dagens spel. Iofs så en grupp på 10 pers som gav sig på en AV nere i destard kanske kunde räknas dit, men nej quests och sådant fanns ju inte. Men jag tycker att det var en del av hela grejen. Spelet inbjöd ju verkligen till att låta spelarna skapa innehållet genom RP och "player towns" med mera. Överlägeset bästa MMO som gjorts och vars like vi aldrig kommer se igen

Ville man ha ett rornerspel? Skapa en arena med boxes som inhängdad och ställ bänkar runt den för publiken. Ställ upp lite bord och ha lite merchants stående bakom borden och som säljer produkter. Ställ upp lite andra bord med lite dricka på och ha en bartender som säljer dricka.. ahh those were they days. Knapt några spel alls idag som ens tillåter att man droppar saker på marken

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Ja, alla FPS-spel apar efter Wolfenstein; sikta och tryck av. Testa FPS-spelen mellan år 2000 - 2014. Nu tramsar du dig, vet du inte vad ordet kopia betyder?

Just i det här fallet kan man inte riktigt kalla det en kopia. Man får går tillbaka rätt många år för att hitta förra AAA-sandboxen som släpptes.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Kan inte ens ladda ner spel client utan for error 2025. Väntat en vecka utan svar, från deras uppenbart obefintliga support.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Ja, alla FPS-spel apar efter Wolfenstein; sikta och tryck av. Testa FPS-spelen mellan år 2000 - 2014. Nu tramsar du dig, vet du inte vad ordet kopia betyder?

Kan du inte svara på frågan jag ställde? Rätt omöjligt att dra slutsatsen om det är en kopia av något om du inte säger vad som är orginalet.

Tycker själv att Archeage har tillräckligt mycket som avviker från andra mmo's på marknaden för att inte klassas som en kopia. Därav jag ville veta vad du tycker det är en kopia av...

Medlem

Sålänge ett spel har ett levling system så ska det vara roligt att spela från lvl1 eod

Värsta jag vet är folk som säger det är trist nu men när du är maxad blir det kul, jomen tack palla grinda tråkighet tills man når maxlevel


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sålänge ett spel har ett levling system så ska det vara roligt att spela från lvl1 eod

Värsta jag vet är folk som säger det är trist nu men när du är maxad blir det kul, jomen tack palla grinda tråkighet tills man når maxlevel

Eftersom det mesta du gör ger dig XP tror jag inte någon hinner bli uttråkad. Första levlarna och samtidigt första timmen är mest en introduktion, sedan är det fritt fram att börja crafta eller fortsätta questa. Introduktionen kan väl möjligvis uppfattas som tråkig men det handlar som sagt om en timmes aktivt spelade.

Det som saknas i lvlandet i min mening är: Exp för att utforska och PvP i form av BG's. I övrigt har det varit en helt ok kombination av questande, samlande/byggande/craftande och open world PvP.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Det som saknas i lvlandet i min mening är: Exp för att utforska och PvP i form av BG's. I övrigt har det varit en helt ok kombination av questande, samlande/byggande/craftande och open world PvP.

Battlegrounds skulle bara förstöra världspvp'n. Tycker inte sådant hör hemma i denna typen av spel.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av v1ctory:

Det som saknas i lvlandet i min mening är: Exp för att utforska och PvP i form av BG's. I övrigt har det varit en helt ok kombination av questande, samlande/byggande/craftande och open world PvP.

Battlegrounds skulle bara förstöra världspvp'n. Tycker inte sådant hör hemma i denna typen av spel.

Å andra sidan finns det ingen sådan PvP innan man lvlat en bit. Och samtidigt är det i det närmaste omöjligt att levla genom PvP alá Warhammer eller liknande.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av v1ctory:

Det som saknas i lvlandet i min mening är: Exp för att utforska och PvP i form av BG's. I övrigt har det varit en helt ok kombination av questande, samlande/byggande/craftande och open world PvP.

Battlegrounds skulle bara förstöra världspvp'n. Tycker inte sådant hör hemma i denna typen av spel.

Å andra sidan finns det ingen sådan PvP innan man lvlat en bit. Och samtidigt är det i det närmaste omöjligt att levla genom PvP alá Warhammer eller liknande.

Finns det inte tillräckligt med spel som förpassat pvp'n till instanserade battlegrounds? På tiden det kom något som tar tillbaka den till världen.

12
Skriv svar