Bioware: "Obegripligt att inte kunna välja kön eller sexualitet"

Medlem

Möjligtvis att det är på sin plats att kunna välja kön, men absolut inte sexualitet.

Sex Games hade det varit bra i iofs, men det är det enda undantag jag kan komma på: renodlade sexspel.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av ZF:

det kännetecknar rimligen i allra högsta grad en stor del av din personlighet om du kallar dig gamer precis som det gör det om du kallar dig kristen. att tro skiljer sig åt gäller också både kristna och gamers, uppenbarligen. och eftersom varken gamers eller kristna tror exakt samma sak så lever de heller inte "på ett visst sätt", om nu betydelsen var kollektivt reglerat.

Håller inte med dig alls om att man kan kategorisera gruppen gamers på samma sätt som en religion eller liknande grupp av människor som lever sitt liv efter ett budskap eller tro. Att vara gamer innefattar bara att man gillar att spela spel. Verken mer eller mindre. Och du kan skita i att argumentera emot här för du kommer inte ändra min uppfattning och jag kommer inte ändra din. Så meningslöst.

Citat:

Vad har jag gnällt om som jag inte drabbas av? Vad har jag gnällt om överhuvudtaget?

det här:

Citat:

Dock är det personer som gnäller på att inte alla spel har en kvinnlig huvudkaraktär, vilket jag känner att dem inte behöver kännas sig drabbade av.

Kan inte se hur det där är att gnälla. Det du menar är att jag gnäller på att folk gnäller, men du gnäller ju på att jag gnäller på att folk gnäller isåfall. Så med din uppfattning på vad "gnälla" betyder, så gnäller vi båda.
vilket jag antar gäller:

Citat:

man måste anstränga sig rätt hårt för att tolka in att det betyder att vartenda spel som någonsin produceras hädanefter ska ha en kvinna i rollen.

Fast personen skrev ju "andra spel" och "måste". Hur kan jag tolka personens ord på något annat sätt? Skrev även att jag var osäker på att personen verkligen menade så eller om personen bara formulerat sig fel. Sen skrev jag resten ifall personen menade det så som den skrev.

Citat:

gokväll yxskaft.

Okej? Du kan väl med vara ett yxskaft då.

Citat:

du tycker alltså att det är löjligt att gnälla om att folk vill ha dessa valfriheter i spel?

Du kan gärna citera mig var jag har klagat på valfrihet i spel. Har inte någonstans sagt att valfrihet är något dåligt. Jag har inte sagt att man inte ska få vara kvinna eller homosexuell. Tvärtemot, jag skrev att det var bra att man kunde vara det i ett spel som dragon age.

Citat:

börjar bli osäker på vilket igen.

Att påstå att spel måste ha en kvinnlig karaktär och klaga på att ett spel inte har kvinnliga karaktärer, Osv.

Citat:

nä det låter rimligt, för man borde inte känna sig exkluderad när man får välja själv.

Nej, alltså gnäller vi inte. Ingen har gnällt på spelet eller liknande.

Citat:

nu tappade du klarheten i vändningarna igen. det är alltså när nån blir upprörd över valfriheten i spel du ("ni") tycker att den som blir upprörd (eller rent av kränkt) över nått de som ogillar valfrihet av nån orsak blir upprörda (eller kränkta) av denna påtvingade valfrihet som de som kränkts eller upprörts av de kränkta eller upprörda är de som är mest kränkta och upprörda?

Nej, är inte upprörd över valfrihet. Om du kunde lära dig läsa vad man skriver så hade du fattat det. Och om det är något nånstans som får dig att tro att jag blir det så kan du citera mig så kan jag förklara vad jag menar. Sen resten av meningen var lite jobbig att läsa. Dela gärna upp i flera meningar eller iallafall använd kommatecken. Det blir väldigt jobbigt att läsa och förstå annars.

Citat:

det enda jag har blivit klar över nu är att man tydligen anses kränkt, och att det är löjligt. jag blir ärligt talat ur båda aspekterna av uttalandet upprörd och lite kränkt av dylika insinuationer!

Ja, tycker någon är onödigt kränkt och löjlig om man klagar på att en spel inte har en kvinna som huvudkaraktär. Eller anser att alla spel måste ha en kvinna som huvudkaraktär.

Citat:

du likställde ett lite tillstökat "uppvaktning" med samlag, vilket jag tycket var lite komiskt. ett humorförsök på det gällande att du kunde hoppa över det (uppvaktningen alltså) orsakade vidare förvirring.

Förstår fortfarande inte vad du menar med "uppvaktning".

Citat:

en konstnär gör alltid en tolkning av nånting, huruvida det är beställt eller inte har inget med vare sig teknisk färdighet eller begreppet "konst" att göra, så ja. du tänker möjligen på termen "fantasi", vilket iof hjälper en konstnär. hen klarar sig inte speciellt långt utan den vid beställningsuppdrag heller dock.

Med din åsikt så bör ju båda konstnärerna vara lika konstnärliga. Men ändå så säger du "så ja" till min fråga "anser du konstnärer som får beställning vara mer konstnärliga än de som inte får det". Vilket jag inte fattar. Att du hade sagt att båda vara lika konstnärliga hade jag gått med på och inte tyckt varit så konstig, även om jag inte håller med. Men förstår verkligen inte hur du kan anse dem andra vara mer konstnärliga.

Citat:

för att utveckla så gäller det här att det sällan är så klart som vare sig du eller "Ender" på ere lite olika synvinklar vill ha det till. det är inte alls ovanligt att grafiker både högt och lågt i spelutvecklingen även på AAA-titlar mycket väl kan ha både påverkan eller rent av fullständigt ansvar för hur en figur blir till sist, inte bara rent grafiskt. det är snarare väldigt få av dessa "demonregissörer" i spelutveckling (eller film för den delen) som har en så fullständig kreativ vision och möjligheterna att förmdla dessa att modellskaparna bara är rena hantverkare som gör eller finslipar nått efter ritning.

En grafiker gör grafik. I ett mindre företag med mindre anställda kan vissa personer ha fler uppgifter i företaget. En grafiker skulle kunna vara en gamedesigner också, eller bara ha hand om "character design". Men om personen är anställd som grafiker så har personen inget med hur karaktärerna är och beter sig i spelet. De gör bara grafiken. Jag vet att det är få företag med "demonregissörer", vilket jag sa väldigt tydligt. Och även klagade på. Jag tycker det blir bättre med "demonregissörer" som jag spelet från vad de vill göra för spel och inte från vad ett tiotal olika gamedesigners tror att människor vill ha. Det blir ingen kärlek för spelet då, det blir bara pengar i huvudet. Det är där jag anser det konstnärliga försvinner, du kanske inte tycker det. Men konst är en personlig åsikt. Något som är konst för mig är inte det för dig. Konst är högst subjektivt.

Citat:

no shit. och tonen i det hela anger också ungefär hur väl underbyggd den statistikinsamlingen är.

Har inte nämnt någon statistik. Inte du heller.

Förstår inte hur detta har motbevisat mig.

Citat:

ingen satsar nog på det kommer hända..

Lika så för dig. Du kommer aldrig ändra uppfattning. Inte de närmsta åren iallafall.

Citat:

All konst innan nittonhundratalet? Ja jo visst, vi säger väl det

utmärkt, för det är liksom odiskutabla fakta att den absoluta majoritet av vad som kallas konst (särskilt i det snävare begrepp du föredrar) innan runt industrialismen var beställningsjobb.

Fast beställnings jobbet han fick var bra mycket öppnare än hur många spelstudios jobbar. Vilket fortfarande lämnar rum för kreativitet och konstnärlighet. Han gjorde en egen tolkning av motivet han skulle rita. Det är knappast så att en spelstudio gör en egen tolkning av det spelet som de har tagit emot beställning ifrån. Sen som sagt, han jobbade ensam. Vilket i min värld är mer konstnärligt än om flera personer har en vision om en sak.

Citat:

jolly fine shot, good sir.

okej

ZF
Medlem
Skrivet av Morknox:

Håller inte med dig alls om att man kan kategorisera gruppen gamers på samma sätt som en religion eller liknande grupp av människor som lever sitt liv efter ett budskap eller tro. Att vara gamer innefattar bara att man gillar att spela spel. Verken mer eller mindre. Och du kan skita i att argumentera emot här för du kommer inte ändra min uppfattning och jag kommer inte ändra din. Så meningslöst.

"att vara kristen innebär att man tror på Jesus." ungefär så. det är ungefär allt de behöver ha gemensamt för att kalla sig det, exakt som gruppen gamers alltså.

Citat:

Fast personen skrev ju "andra spel" och "måste". Hur kan jag tolka personens ord på något annat sätt? Skrev även att jag var osäker på att personen verkligen menade så eller om personen bara formulerat sig fel. Sen skrev jag resten ifall personen menade det så som den skrev.

och sen hetsade du upp dig och blev upprörd och kränkt?

uppenbarligen menas "andra spel" att sådana "måste få ha en plats". om man inte gör den uppenbara tolkningen istället för det du lyckades med "måste" vardagens informationsflöde vara ohyggligt frustrerande.

Citat:

Du kan gärna citera mig var jag har klagat på valfrihet i spel. Har inte någonstans sagt att valfrihet är något dåligt. Jag har inte sagt att man inte ska få vara kvinna eller homosexuell. Tvärtemot, jag skrev att det var bra att man kunde vara det i ett spel som dragon age.

:

Citat:

Att påstå att spel måste ha en kvinnlig karaktär och klaga på att ett spel inte har kvinnliga karaktärer, Osv.

:

Citat:

Nej, alltså gnäller vi inte. Ingen har gnällt på spelet eller liknande.

du gnäller på att vissa vill ha den valfriheten, det är ju det som är hela grejen liksom.

Citat:

Ja, tycker någon är onödigt kränkt och löjlig om man klagar på att en spel inte har en kvinna som huvudkaraktär. Eller anser att alla spel måste ha en kvinna som huvudkaraktär.

men ingen har påstått det. det är en minst sagt hysterisk övertolkning din hjärna gör, och som sätter dig i nån slags försvarsläge där du inte riktigt kan tänka klart. det är den enda förklaring vanligtvis på varför vissa kan tolka in "omg alla femnazi ska ta över och utrot..", oftast efter tex små önskemål om 40% eller rent av 50!

Citat:

Förstår fortfarande inte vad du menar med "uppvaktning".

intressant.. det gör förmodligen att slutet på förra stycket också är obegripligt för dig.

Citat:

Med din åsikt så bör ju båda konstnärerna vara lika konstnärliga. Men ändå så säger du "så ja" till min fråga "anser du konstnärer som får beställning vara mer konstnärliga än de som inte får det". Vilket jag inte fattar. Att du hade sagt att båda vara lika konstnärliga hade jag gått med på och inte tyckt varit så konstig, även om jag inte håller med. Men förstår verkligen inte hur du kan anse dem andra vara mer konstnärliga.

konst i den bokstavliga betydelsen innefattar även tekniska färdigheter, vilket är nödvändigt för ett använbart resultat i spelproduktion. medan betydelsen konst som i "rik fantasi" kräver i princip inga färdighter alls. sen skulle man kunna argumentera för att det är ytterligare mer mångsidigt att kunna rendera nån annans visioner på detta, men det görs ändå alltid genom konstnärens fantasifilter, det är oundvikligt.

Citat:

En grafiker gör grafik. I ett mindre företag med mindre anställda kan vissa personer ha fler uppgifter i företaget. En grafiker skulle kunna vara en gamedesigner också, eller bara ha hand om "character design". Men om personen är anställd som grafiker så har personen inget med hur karaktärerna är och beter sig i spelet. De gör bara grafiken.

trams. inte ens sista ledet i rendering (modellering, animationscykler osv) av figurer är fritt från att kunna påverka allt möjligt om en figur som inte är direkt relaterat till hur den ser ut. och går vi till första steget (konceptdesign) så är det ofta grafikerna som till sist står för det mesta av personligheten en figur har. och det gäller även stora hus. bakom kameran på TLOU är informativ för det här.

Citat:

Jag vet att det är få företag med "demonregissörer", vilket jag sa väldigt tydligt. Och även klagade på. Jag tycker det blir bättre med "demonregissörer" som jag spelet från vad de vill göra för spel och inte från vad ett tiotal olika gamedesigners tror att människor vill ha. Det blir ingen kärlek för spelet då, det blir bara pengar i huvudet. Det är där jag anser det konstnärliga försvinner, du kanske inte tycker det. Men konst är en personlig åsikt. Något som är konst för mig är inte det för dig. Konst är högst subjektivt.

ja, vissa fördrar Bergman, andra Carpenter. och vissa anser att rymdoperor görs bättre av de som inte skapade dem.

men ivf, menar du nu helt plötsligt att det på nått sätt är spelet mer konstärligt hederligt att en författare berättar för en illustratör exakt hur en figur ska se ut än att illustratören gör en "fri" tolkning? vem är då den riktige konstnären i denna kreativa oas?

Citat:

Förstår inte hur detta har motbevisat mig.

begreppet konst definierad. bäst du wikibombar så ingen mer blir desinformerad.

Citat:

Fast beställnings jobbet han fick var bra mycket öppnare än hur många spelstudios jobbar.

nej...

Citat:

Vilket fortfarande lämnar rum för kreativitet och konstnärlighet. Han gjorde en egen tolkning av motivet han skulle rita.

precis som en konceptdesigner gör en figur till ett spel. beroende på regissören, demon eller ej, så delas önskemål ut och nått resultat av det godkänns eller ej, och finputsas av samme konceptdesignar eller andra illustratörer som gör sina tolkningar av den tolkningen tills designen är spikad. precis som förr.

Citat:

Det är knappast så att en spelstudio gör en egen tolkning av det spelet som de har tagit emot beställning ifrån.

vad tusan skulle det göra för skillnad. är det ett outsourceprojekt så är blir ju enda skillnaden att stegen jag beskrev ovan gjorts på ett tidigare plan istället. även i de fallen lär knappast originaldesignerna förbli helt oförändrade. det tillkommer alltså istället mer tolkning och mindre kontakt med den ursprungliga visionären, om nu en sån alls finns.

Citat:

Sen som sagt, han jobbade ensam. Vilket i min värld är mer konstnärligt än om flera personer har en vision om en sak.

det gjorde han inte alls. det var snarare norm att ha en massa anställda som hjälpte till på den tiden. ofta var det tom de anställda som gjorde själva målningen, den erkände konstnären nöjde sig ibland rent av åt att rita konturerna eller i bästa fall göra en mindre förlaga för det beställda verket.

de flesta riktiga konstnärer idag har inte den lyxen. men upplägget är vanligare i film och spelproduktion faktiskt.

123
Skriv svar