Spelidé 38BF829A - Last Delivery

Sida 1 av 1
Dvorak
2014-08-14 23:21
Spelidé 38BF829A - Last Delivery

Då och då så får jag spelidéer som jag tycker är intressanta, oftast är de inte särskilt utformade utan endast ett frö av en speldesign. Jag skriver ner dessa idéer för att kanske vid senare tillfälle arbeta vidare eller bara inspireras av det. Här är en av dem som jag kom fram till på tåget medans jag lyssnade på Daniel Lanois album Belladonna.

Intro
Ensam på en bänk vid en sandstrand sitter du och tittar ut över havet framför dig. Vågorna sveper sakta in i sitt lugna tempo och stannar endast några meter bort. Du hör måsarna skria i horisonten men deras gälla skrik gör dig bara lugnare, då även om de kan vara störande så är det de små fläckarna på solen som gör den desto mer verklig. Det är dags att röra på sig däremot. Du tar av dig dina Moerna K15-glasögon och omedelbart försvinner stranden och alla dess ljud, de byts ut mot skyskraporna framför dig och det konstanta sorlet av en alltid aktiv planet.

Din verklighet har alltid bestått av den metalliska och massproducerade världen du nu ser framför dig, en kall och mekanisk värld där människor runt omkring dig är lika döda som maskinerna de flyger runt i. Men du drömmer dig alltid bort till en simplare plats där du kan uppleva natur och förhoppningsvis något som du hört kallas skog. Med glasögonen kommer du en liten bit på vägen men det är inte långt kvar tills du kan ta hela steget till din vision. Och paketet du har i din rock, det är din biljett dit... så fort du lyckas leverera.

Grundidé
Last Delivery är ett sci-fi äventyrsspel som utspelar sig i en Blade Runner'esque värld som är mörk, skitig och dyster. Du är en packetbärare som manuellt levererar de saker som är för känsliga för att hamna i fel händer och du har ett paket kvar att leverera innan du kan ta dig ifrån planeten och din inte helt fläckfria bakgrund för att ta dig till den naturliga miljö du anser dig skapad för. Till din hjälp för att navigera denna dystra värld har du dina AR-glasögon (Augmented Reality) som påverkar allt du ser omkring dig vilket kan vara alltifrån att dystra människor ser mer positiva och glada, buller och störande lju filtreras bort, väggar, golv och tak som blir finare eller rent utsagt utbytta eller väsentligen negativa saker som helt byts ut, t ex en tiggare som visuellt byts ut mot en staty.

Tanken är att dessa används för att ge en ny syn på områden för att kunna lösa pussel samtidigt som de inte kommer vara låsta till en variation av en miljö utan det senare ska vara möjlighet att se områden från flera olika synvinklar. Spelet ska också ha ett lugnare tempo utan några större vändningar och utan action-scener utan det handlar bara om en persons strävan att komma ifrån den "döda" världen han lever i.

Vad som kan skapa problem
Som det är nu känns det som ett kort spel, det går inte dra ut på en leverans för mycket utan att dra in en massa vändningar eller göra det allmänt långdraget. Samtidigt så vill jag helst inte bli av med att det är ditt sista jobb, det ger det mycket mer av en spänning än om spelaren har en längre sträcka kvar.

Vad jag gillar
Som så många andra så älskar jag den värld som målas upp i Blade Runner så att skapa ett spel på ett liknande ställe skulle vara fantastiskt kul. Det dystra bryts också upp med hjälp av glasögonen som kan visa mer positiva scener också vilket ger en del omväxling. Just att kunna se samma område på flera olika sätt med hjälp av Augmented Reality (eller nästan Virtual Reality med tanke på hur mycket som kan förvrängas) är en väldigt intressant spelmekanik i mina ögon, jag tror det finns många olika udda sätt som det går att använda det på.

#blogg

2014-08-15 09:59
Spelidé 38BF829A - Last Delivery
ZF
2014-08-15 19:23
2014-08-15 21:53

Jag kan se spelet framför mig, intressant idé; och vem älskar inte Blade Runner ...

Dvorak
2014-08-15 22:15

Wow walter... fantastiskt! Minns att du hade en förkärlek till Blade Runner så tänkte att du kanske skulle gilla idén men den boxart'en... helt perfekt.

Det där är en sjukt bra gif, skrattade ordentligt när jag såg den. Det huset skulle se ganska annorlunda ut med AR-glasögonen i spelet om man säger så.

Och helt rätt ZF, väldigt mycket i det stuket men ännu mer förvrängt. Förövrigt en riktigt kassbra film måste jag säga

2014-08-15 23:28
Skrivet av Dvorak:

Wow walter... fantastiskt! Minns att du hade en förkärlek till Blade Runner så tänkte att du kanske skulle gilla idén men den boxart'en... helt perfekt.

Det där är en sjukt bra gif, skrattade ordentligt när jag såg den. Det huset skulle se ganska annorlunda ut med AR-glasögonen i spelet om man säger så.

Och helt rätt ZF, väldigt mycket i det stuket men ännu mer förvrängt. Förövrigt en riktigt kassbra film måste jag säga

Jag hade inte så mycket tid på mig, men jag ville ändå sätta ihop en bild med hopp om att du fortsätter spåna på fler idéer.

Dvorak
2014-08-16 00:17
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Dvorak:

Wow walter... fantastiskt! Minns att du hade en förkärlek till Blade Runner så tänkte att du kanske skulle gilla idén men den boxart'en... helt perfekt.

Det där är en sjukt bra gif, skrattade ordentligt när jag såg den. Det huset skulle se ganska annorlunda ut med AR-glasögonen i spelet om man säger så.

Och helt rätt ZF, väldigt mycket i det stuket men ännu mer förvrängt. Förövrigt en riktigt kassbra film måste jag säga

Jag hade inte så mycket tid på mig, men jag ville ändå sätta ihop en bild med hopp om att du fortsätter spåna på fler idéer.

Mer än så behövs inte, jag gillar den starkt! Och jag har redan börjat plita ner på en till idé jag har. Den är lite mer... udda.

Sida 1 av 1