Tuff verklighet för unga hbtq-spelare

Medlem
Skrivet av kaealy:

Så mycket butthurt(ursäkta ordvalet), det kan väl inte komma som en nyhet att online spelande communities är en cesspool av människor som saknar allt folkvett och tolerans.

Känns som folk som inte ser det problematiskt att folk använder bög som skällsord, är samma människor som inte ser problem att kalla chokladboll för negerboll. Orden betyder ingen för dig, medan det för andra är associerat med väldigt VÄLDIGT mycket negativa känslor.

Är det inte lite ironiskt att du (trots ursäkten) använder en term som rotar sig i våldtäckt och samtidigt fördömer användadet av ord som förknippas med negativa känslor?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Mängder skriver: "inget illa mot bögar"

Ändå är det just illa folk beter sig.

"Åh det finns inte festivaler för straighta". - jo, det finns det. hela året. Men det är inte ni som blivit förtryckta, nerslagna och tvingas fly från hus och hem pga vem ni älskar.

Är det så hemskt, så fruktansvärt hemskt, att även homosexuella ska kunna få ifrågasätta den heteronormativa normen i spel? Vad händer då, kommer jorden gå under?

By the way, det är inte bögarna här som lipar. Det är de kränkta intoleranta människorna som inte kan låta en förtryckt grupp människor få uppleva en tillhörighet i deras favoritintresse.

Jag tror väldigt få tycker det är hemskt att det ifrågasätts, däremot verkar inte alla hålla med. Att någon ifrågasätter en sak betyder inte automatiskt att alla behöver hålla med.

Tex, ett av problemen som rapporten tar upp är att:

Citat:

Identifikation
Att inte känna någon möjlighet att identifiera sig med varken huvud- eller bikaraktärer, vilket tyvärr också i viss utsträckning gäller även i de sällsynta fall hbtq-personer förekommer i spel.

Den punkten tycker jag är märklig. Jag trodde att HBTQ-rörelsen var ute efter att öka förståelsen och acceptansen för andra sexuella läggningar. Att då säga att det är fel på många spel för att vissa personer inte kan relatera till heterosexuella karaktärer känns lite bakvänt.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kaealy:

Så mycket butthurt(ursäkta ordvalet), det kan väl inte komma som en nyhet att online spelande communities är en cesspool av människor som saknar allt folkvett och tolerans.

Känns som folk som inte ser det problematiskt att folk använder bög som skällsord, är samma människor som inte ser problem att kalla chokladboll för negerboll. Orden betyder ingen för dig, medan det för andra är associerat med väldigt VÄLDIGT mycket negativa känslor.

Är det inte lite ironiskt att du (trots ursäkten) använder en term som rotar sig i våldtäckt och samtidigt fördömer användadet av ord som förknippas med negativa känslor?

... ja jo, det var exakt min poäng. Att visa på hur ord som är negativt laddade blivit socialt accepterade i dessa sociala grupper.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kaealy:

Så mycket butthurt(ursäkta ordvalet), det kan väl inte komma som en nyhet att online spelande communities är en cesspool av människor som saknar allt folkvett och tolerans.

Känns som folk som inte ser det problematiskt att folk använder bög som skällsord, är samma människor som inte ser problem att kalla chokladboll för negerboll. Orden betyder ingen för dig, medan det för andra är associerat med väldigt VÄLDIGT mycket negativa känslor.

Är det inte lite ironiskt att du (trots ursäkten) använder en term som rotar sig i våldtäckt och samtidigt fördömer användadet av ord som förknippas med negativa känslor?

... ja jo, det var exakt min poäng. Att visa på hur ord som är negativt laddade blivit socialt accepterade i dessa sociala grupper.

Det visar bara på ords dynamiska natur. Att ett ord kan betyder helt olika saker i olika sammanhang. Att ta ord och meningar ur deras sammanhang förändrar och förvränger deras betydelse. Därför kan ord som "bög", "butthurt" och "neger" användas utan att innehålla en förolämpning samtidigt som de kan vara oerhört provocerande i andra sammanhang.

Därför är det både fel och effektlöst att sitta och förbjuda ord.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av KatOne:

Författaren av budskapet har tolkningsföreträde. Sen får du ta det hur du vill, men jag vet vad jag menade och sover följaktligen gott om natten, bokstavligt talat oskyldig inför misstolkningar av mina budskap.

Till viss del. Men testa verbalt trackasera någon på stan och försvara dig genom att du "inte menar det så!", så ska du se hur bra det går.

Nu tror jag du missförstått det jag skrev. Jag är inte en hatisk person och skulle aldrig trakassera någon verbalt på stan. Du missförstod väl inte det jag skrev som: att man får vara hur sårande man vill och sedan få diplomatisk immunitet genom att i praktiken säga "det var inte så jag menade" (dvs "luften är fri")?

Och om någon skulle känna sig trakasserad av helt normala och icke-fientliga saker jag skulle säga så kan jag bara facepalma åt dem. Och blir de offended, varför komma till mig och gråta? Sluta sätt mig på en sådan piedesdal och ge mig en sån framstående roll i ditt liv. Du kan inte på fullaste allvar basera ditt välmående på hur jag beter mig?

Jag vet precis vad jag menar när jag säger saker. Kom inte och säg till mig vad jag menar. Visst, ibland kan någon föreslå att man inte märkt att något (positivt eller negativt eller bara intressant) nästlat sig in i vad man säger eller gör - vi är inte transparenta inför oss själva, som psykologin lär oss. Men i slutändan har alltid jag själv tolkningsföreträdet. Till hundra procent.

Allt annat skulle innebära en värld där någon kan säga till dig att "så känner du inte alls" när du sagt att du känner på ett visst vis - och de skulle ha rätt. Så fungerar inte världen. Du får ta mitt ord om jag säger att jag känner på ett visst sätt.

Ord och språk är bara (grova) verktyg för kommunikation. Det är t.ex. därför olika språk kan finnas. The words isn't the message, THE MESSAGE is the message.

Du kan säga något snällt på ett otrevligt sätt. Du kan säga något otrevligt på ett snällt sätt. Poängen är, orden är rena bakrundsbruset. Avsikten är vad som spelar roll. Avsikten är skillnaden på mord, dråp, eller friande dom.

Skrivet av Stephan:

Tyvärr - vilket man ser på kommentarerna hittills - är många som frekventerar FZ en del av problemet.

Inte minst gnällrövar som du "oh nej han sa bög, QQ mitt liv ligger i splillror varför gör samhället inget åt detta?!".

Kan ju bara fantisera om hur jobbigt det måste vara att vara så mjäkig att krokodiltårarna forsar så fort något inte är som man vill och man känner sig kränkt.

Sen att vara kränkt get dig ingen makt heller, ingen är skyldig att rätta sig efter vad som du upplever kränker dig på de många sätt du säkert kan tänka fram. Men oj, du är "kränkt", ok, så synd om dig, där finns dörren, alternativt har du fönstret där borta.

Skrivet av Lepr:

Finner det ganska ironiskt att väldigt många här verkar bli provocerade av att läsa att andra blir provocerade...

Snarare trötta.

ZF
Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Mängder skriver: "inget illa mot bögar"

Ändå är det just illa folk beter sig.

"Åh det finns inte festivaler för straighta". - jo, det finns det. hela året. Men det är inte ni som blivit förtryckta, nerslagna och tvingas fly från hus och hem pga vem ni älskar.

Är det så hemskt, så fruktansvärt hemskt, att även homosexuella ska kunna få ifrågasätta den heteronormativa normen i spel? Vad händer då, kommer jorden gå under?

By the way, det är inte bögarna här som lipar. Det är de kränkta intoleranta människorna som inte kan låta en förtryckt grupp människor få uppleva en tillhörighet i deras favoritintresse.

tänkte låta bli att inleda med "jag är inte den som är den men.." men det är jag ju.

den intressantaste frågan här är hur och vad som egentligen önskas, (av diverse grupper, bögar som lättkränkta straigtha rednecks som bara använder farmen som ett tillfälligt substitut)

alltså först, vad är det folk vill ha egentligen? gayfigurer i FF kanske inte är så konstigt men gayfigurer i spel som emulerar de mest homofobiska miljöer man kan tänka sig? Call of black duty ops etc.

och följdfråga då blir, vad skulle poängen vara när det mest promineta skällsorden i både dessa och andra helt heteronorma spel redan är "bögjävel" eller "fitta", ofta från samma personer? (för inget av det verkar bra ironiskt nog)

varför inte bara hylla representationen i de spel som ändå försöker spegla lite progressiva sidor istället för att med påtryckningar försöka skohorna in detta i miljöer där vem som helst begriper att det kommer bli gnäll och sen gnälla om att det gnälls?

det blir väldigt mycket av den där ungen ingen ville leka med som hans storebröder kommer och hotar spöa upp de andra ungarna om han inte får vara med. ett tag kanske det känns bra även för denna, men i längden kommer förakt baar övergå i bitterhet och hat, och antagligen då på båda sidor skolgården.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Därför kan ord som "bög", "butthurt" och "neger" användas utan att innehålla en förolämpning samtidigt som de kan vara oerhört provocerande i andra sammanhang.

Därför är det både fel och effektlöst att sitta och förbjuda ord.

Kan du snälla sätta orden bög, butthurt och neger i en mening där de inte får en negativ betydelse?

Ditt resonemang är ungefär lika simpelt och löjligt som south park avsnittet om ordet "fag".

Medlem
Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av Stephan:

Tyvärr - vilket man ser på kommentarerna hittills - är många som frekventerar FZ en del av problemet.

Inte minst gnällrövar som du "oh nej han sa bög, QQ mitt liv ligger i splillror varför gör samhället inget åt detta?!".

Kan ju bara fantisera om hur jobbigt det måste vara att vara så mjäkig att krokodiltårarna forsar så fort något inte är som man vill och man känner sig kränkt.

Sen att vara kränkt get dig ingen makt heller, ingen är skyldig att rätta sig efter vad som du upplever kränker dig på de många sätt du säkert kan tänka fram. Men oj, du är "kränkt", ok, så synd om dig, där finns dörren, alternativt har du fönstret där borta.

Skrivet av Lepr:

Finner det ganska ironiskt att väldigt många här verkar bli provocerade av att läsa att andra blir provocerade...

Snarare trötta.

Jag hoppas verkligen det fönstret befinner sig på markplan, annars uppfattar jag det som att du precis uppmuntrade till självmord. Ska vi dock följa hela kalaset som utspelar sig här på forumet så kanske vi ska ta det med en nypa salt, öppna en redbull och frossa i kitkat som om det vore en komplimang? Likt den patetiska gamingkultur vi tycks tillhöra.

Medlem

Buhuhu Jag är kränkt... för allt!

Herrejefflar, ska det få ett stopp någon gång?


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Naraccas:

Därför kan ord som "bög", "butthurt" och "neger" användas utan att innehålla en förolämpning samtidigt som de kan vara oerhört provocerande i andra sammanhang.

Därför är det både fel och effektlöst att sitta och förbjuda ord.

Kan du snälla sätta orden bög, butthurt och neger i en mening där de inte får en negativ betydelse?

Ditt resonemang är ungefär lika simpelt och löjligt som south park avsnittet om ordet "fag".

Jag älskar att vara X.

Var så god, en faktura kommer på posten.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Naraccas:

Därför kan ord som "bög", "butthurt" och "neger" användas utan att innehålla en förolämpning samtidigt som de kan vara oerhört provocerande i andra sammanhang.

Därför är det både fel och effektlöst att sitta och förbjuda ord.

Kan du snälla sätta orden bög, butthurt och neger i en mening där de inte får en negativ betydelse?

Ditt resonemang är ungefär lika simpelt och löjligt som south park avsnittet om ordet "fag".

"Hej jag heter... och jag är bög"?

"Now I feel butthurt, rawr!"?

"Jag är sugen på en negerboll"?


signatur

Wake me up for entertainment

FM-guru
F.d. Sisyr

Denna artikel, denna kommentarstråd...

Medlem

Asså, HBTQ-personer ska fan bara acceptera vad som än sägs om dem och hur de behandlas och porträtteras.

De som verkligen har rätt att bli sura är heteropersoner som måste LÄSA OM DET!!!!! X(

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Simon Karlsson:

Mängder skriver: "inget illa mot bögar"

Ändå är det just illa folk beter sig.

"Åh det finns inte festivaler för straighta". - jo, det finns det. hela året. Men det är inte ni som blivit förtryckta, nerslagna och tvingas fly från hus och hem pga vem ni älskar.

Är det så hemskt, så fruktansvärt hemskt, att även homosexuella ska kunna få ifrågasätta den heteronormativa normen i spel? Vad händer då, kommer jorden gå under?

By the way, det är inte bögarna här som lipar. Det är de kränkta intoleranta människorna som inte kan låta en förtryckt grupp människor få uppleva en tillhörighet i deras favoritintresse.

alltså först, vad är det folk vill ha egentligen? gayfigurer i FF kanske inte är så konstigt men gayfigurer i spel som emulerar de mest homofobiska miljöer man kan tänka sig? Call of black duty ops etc.

Vilka spel som kan ha nytta av just implementationen av andra livsstilar etc är givetvis en svår fråga. :). Där det är relevant är väl det korta svaret. Preferenser är ju inte relevant i väldigt många spel, men möjligheten att välja vilka preferenser ens karaktär har är ju ett plus.

Jag skulle iofs tycka att det vore otroligt fascinerande med ett militärshooter som tar upp "don't ask don't tell" och skildrar soldaters inre konflikter med detta. Kanske inte som genre/gameplay-moment i sig utan sånt här kan man ju belysa i mellansekvenser o allt möjligt.

Anledningen varför jag själv bryr mig så otroligt mycket i dessa frågor är för att jag själv är uppväxt i en kristen by på hundra pers där homofobin är lika naturlig som vatten i kranen. Att man är rädd för att gå på ens egen väg på kvällen, ifall någon med en epatraktor skulle köra förbi och sticka en kniv i en.

Hur vi implementerar preferenser i spel är med andra ord en otroligt svår uppgift, men 1. i karaktärskreationer. 2. belysa saker i mellansekvenser. Folk vill känna en tillhörighet. När brännpunkten inte ligger på detta i många spel idag, så blir det nästan en automatisk "men jag då!"-reaktion. Och då hamnar man lätt tillbaka på skolgårdsbråket.

Men absolut bör vi även hylla spel som tar det på allvar. Spel som helhjärtat endast handlar om icke-normativa preferenser är iofs trevligt som experiment. Men det berör mig mer om ett AAA-spel nämner en homosexuell karaktär en gång i ett spel, för att man ska bli glad att utvecklare visar förståelse.

Inaktiv
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Ja ingen tvingar dig till att läsa fz. Och kan man låta mer kränkt?

Releasehästryttare

http://iambrony.steeph.tp-radio.de/mlp/gif/225015__safe_rainb...

People will allways find a way to express them self - Deal whit it!

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Asså, HBTQ-personer ska fan bara acceptera vad som än sägs om dem och hur de behandlas och porträtteras.

De som verkligen har rätt att bli sura är heteropersoner som måste LÄSA OM DET!!!!! X(

Bra exempel på retoriken. Håller man inte med så HATAR man alla olika personer.

Lite av ett svartvitt "är du inte med oss är du emot oss"-tänk. Det finns ganska mycket personer inte ska behöva acceptera. Men det finns även en hel del som bara är en olycklig del av livet.

Än värre är det att rapporten mer eller mindre skuldbelägger hela gamingcommunityn för något de flesta varken har en del av eller kan identifiera sig med. En community som i min erfarenhet är väldigt HBTQ-vänlig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Rocky Dennis:

Asså, HBTQ-personer ska fan bara acceptera vad som än sägs om dem och hur de behandlas och porträtteras.

De som verkligen har rätt att bli sura är heteropersoner som måste LÄSA OM DET!!!!! X(

Rikard är kung.


signatur

En Bamseponny av folket

ZF
Medlem
Skrivet av firefly:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Naraccas:

Därför kan ord som "bög", "butthurt" och "neger" användas utan att innehålla en förolämpning samtidigt som de kan vara oerhört provocerande i andra sammanhang.

Därför är det både fel och effektlöst att sitta och förbjuda ord.

Kan du snälla sätta orden bög, butthurt och neger i en mening där de inte får en negativ betydelse?

Ditt resonemang är ungefär lika simpelt och löjligt som south park avsnittet om ordet "fag".

"Hej jag heter... och jag är bög"?

"Now I feel butthurt, rawr!"?

"Jag är sugen på en negerboll"?

det där var ju tre meningar.

nån sorts meningar iaf..

Skrivet av firefly:

Buhuhu Jag är kränkt... för allt!

Herrejefflar, ska det få ett stopp någon gång?

:

Skrivet av Bronko den arga hästen:

Men oj, du är "kränkt", ok, så synd om dig, där finns dörren, alternativt har du fönstret där borta.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Ja ingen tvingar dig till att läsa fz. Och kan man låta mer kränkt?

Jadå, kolla bara på alla grabbar häromkring som gråter sig fördärvade över att man lägger tid på såna här artiklar, de verkar kränkta upp över öronen över tanken att *flämt* vissa inte är lika "chill" och "okränkbara" som dom!

Ingen som tvingat dom att läsa fz, eller ens sen här artikeln men likt förbannat gör de det och spyr sen ut sig pinsamt tunna argument om att "såhär ääär det på internet" eller "vi heterokillar gestaltas ju alltid som muskelberg i spel, STEREOTYP!!"

Ärligt talat, kan ju vara min uppväxt som gjort mig till den jag är, men resonemangen som många har här är så främmande att de kunde ha skrivits på svahili. Jag förstår verkligen inte hur folk tänker.

Inaktiv
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av KatOne:

Författaren av budskapet har tolkningsföreträde. Sen får du ta det hur du vill, men jag vet vad jag menade och sover följaktligen gott om natten, bokstavligt talat oskyldig inför misstolkningar av mina budskap.

Till viss del. Men testa verbalt trackasera någon på stan och försvara dig genom att du "inte menar det så!", så ska du se hur bra det går.

Nu tror jag du missförstått det jag skrev. Jag är inte en hatisk person och skulle aldrig trakassera någon verbalt på stan. Du missförstod väl inte det jag skrev som: att man får vara hur sårande man vill och sedan få diplomatisk immunitet genom att i praktiken säga "det var inte så jag menade" (dvs "luften är fri")?

Och om någon skulle känna sig trakasserad av helt normala och icke-fientliga saker jag skulle säga så kan jag bara facepalma åt dem. Och blir de offended, varför komma till mig och gråta? Sluta sätt mig på en sådan piedesdal och ge mig en sån framstående roll i ditt liv. Du kan inte på fullaste allvar basera ditt välmående på hur jag beter mig?

Jag vet precis vad jag menar när jag säger saker. Kom inte och säg till mig vad jag menar. Visst, ibland kan någon föreslå att man inte märkt att något (positivt eller negativt eller bara intressant) nästlat sig in i vad man säger eller gör - vi är inte transparenta inför oss själva, som psykologin lär oss. Men i slutändan har alltid jag själv tolkningsföreträdet. Till hundra procent.

Allt annat skulle innebära en värld där någon kan säga till dig att "så känner du inte alls" när du sagt att du känner på ett visst vis - och de skulle ha rätt. Så fungerar inte världen. Du får ta mitt ord om jag säger att jag känner på ett visst sätt.

Ord och språk är bara (grova) verktyg för kommunikation. Det är t.ex. därför olika språk kan finnas. The words isn't the message, THE MESSAGE is the message.

Du kan säga något snällt på ett otrevligt sätt. Du kan säga något otrevligt på ett snällt sätt. Poängen är, orden är rena bakrundsbruset. Avsikten är vad som spelar roll. Avsikten är skillnaden på mord, dråp, eller friande dom.

Det låter så bra allt ja. Men man får ändå fatta att det är människor som har sina egna tolkningar av vad ord betyder som man pratar med. Men man kan tydligt se att vissa saker är 99% av folken överens om att det är otrevligt att säga till främlingar, oavsett ton. Innan personen vet hur just du kommunicerar, får du anta att de inte alltid förstår vad just du menar om det är något som är öppet för tolkning. Du måste vara smartare än så. Kommunicera på ett säkrare sätt. Tycker du drar ditt argument lite för långt.

Visst är ord bara ett verktyg för att kommunicera och inte alls hela grejen. Men om inte ord har en någorlunda fast betydelse skulle det ju bli omöjligt att förmedla saker på ett koncist sätt. Man skulle få förklara sig i evigheter varje gång.

ZF
Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Vilka spel som kan ha nytta av just implementationen av andra livsstilar etc är givetvis en svår fråga. :). Där det är relevant är väl det korta svaret. Preferenser är ju inte relevant i väldigt många spel, men möjligheten att välja vilka preferenser ens karaktär har är ju ett plus.

Jag skulle iofs tycka att det vore otroligt fascinerande med ett militärshooter som tar upp "don't ask don't tell" och skildrar soldaters inre konflikter med detta. Kanske inte som genre/gameplay-moment i sig utan sånt här kan man ju belysa i mellansekvenser o allt möjligt.

Anledningen varför jag själv bryr mig så otroligt mycket i dessa frågor är för att jag själv är uppväxt i en kristen by på hundra pers där homofobin är lika naturlig som vatten i kranen. Att man är rädd för att gå på ens egen väg på kvällen, ifall någon med en epatraktor skulle köra förbi och sticka en kniv i en.

Hur vi implementerar preferenser i spel är med andra ord en otroligt svår uppgift, men 1. i karaktärskreationer. 2. belysa saker i mellansekvenser. Folk vill känna en tillhörighet. När brännpunkten inte ligger på detta i många spel idag, så blir det nästan en automatisk "men jag då!"-reaktion. Och då hamnar man lätt tillbaka på skolgårdsbråket.

Men absolut bör vi även hylla spel som tar det på allvar. Spel som helhjärtat endast handlar om icke-normativa preferenser är iofs trevligt som experiment. Men det berör mig mer om ett AAA-spel nämner en homosexuell karaktär en gång i ett spel, för att man ska bli glad att utvecklare visar förståelse.

det behöver inte ens vara relevant, vad jag menade var att det kan bli rent absurt att göra plakat av saker, särskilt där det inte speglar verkligheten i miljöer som annars är menade att göra det. (förutom att man har continue)

jag har för mig det gjordes nyligen, eller iaf talades om, osäker hur exakt det skildrades. men det är allt fortfarande lite plakatartat om en figur i ett sånt spel skulle öppet tala om sin läggning. (trots att "dont ask dont tell" inte gäller längre tvivlar jag på att det är nått som ofta tas upp under kaffet) men visst, som en del utanför det hela, som med familj eller partner tex skulle det åas funka.

ja att förväntas leva främst för andra är ett förtryck, men det är inte kopplat enbart till kristna stolligheter. jag är ändå tveksam till det konstruktiva i att påtvinga slutna stolliga grupper saker för att man tror det skulle kunna förändra dem, det blir ofta tvärtom radikaliserande.

det kostar framförallt antar jag, det är nog därför det är begränsat oftast. men maximal identifikation i spel har jag inga synpunkter på, i ett spel där alla ska få representeras av vem eller vad de nu tycker de är har folk inte mer rätt att kränkas av andras val än i verkligheten. (vilket iof är en hel del ändå, och till en absurd grad ibland)

ja som nått som bara är ett faktum är det antagligen också verkningsfullast, om det nu skulle finnas en sån aspekt.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Jag har nog bara lyckats undvika de mer uttalat homofobiska hörnen av Internet. Ett medvetet val, kan jag tillägga.

Jag är väl medveten om människans natur, men det betyder inte att jag helt sonika tänker acceptera vilket beteende som helst. Jag blir inte det minsta berörd om nån kallar mig bög på internet men om andra blir det så är det ett problem för dom; och bara för att ett problem inte drabbar mig personligen betyder det inte att det har ringa betydelse eller att det inte ska uppmärksammas.

Och det är bättre, visst, men det betyder inte att det inte kan bli sämre för minoriteter om vi inte ser upp. Om man verkligen inte bryr sig om avikande sexuella läggningar i spel borde den här typen av nyheter inte beröra alls. Om man däremot av en eller annan anledning (hm!) motsäger sig den typen av utveckling så är den här typen av nyheter tydligen viktiga att dementera som struntprat och slöseri med tid.

Jag accepterar inte heller att folk är taskiga mot varandra på ett stadie där de kallar varandra för bög, neger, judejävel osv.
men däremot kan jag acceptera om folk är pissed off och kallar varandra för idiot, fitta, kuk osv.
man får hoppas att människor slutar vara så jävla korkade på internet, men åter igen, folk har varit korkade och rent utsagt as mot varandra i flera hundratals år, ingenting vi kommer att tvätta bort under vår livstid, inte heller våra barn eller barnbarn, det vi kan göra är att visa den rätta vägen, man kan aldrig tvinga en människa till 'rätt' beteende, de måste inse felet själv, att trycka upp i ansiktet på dem att de är korkade och trångsynta går inte, man måste argumentera sig till en punkt där de inte kan säga emot en.

"GUD HATAR HOMOSEXUELLA!"
"Varför finns G-punkten i stjärten då?"
"BÖGAR ÄR ONATURLIGA!"
"Varför finns det homosexuella bland andra djur då? djur om något är väl så naturligt det kan bli?"

Dock vill jag kritisera media att de hjälper människor till dumma beteenden..
i grund och botten handlar allting om pengar, Ryssarna's bög-hat är ingenting om man jämför med Uganda eller Saudi-Arabien, i Uganda hänger man ut homosexuella öppet i TV, några timmar senare hittas denne person död med spräckt ansikte på gatan, varför uppmärksammas aldrig detta i media? "det säljer inte, folk bryr sig inte om turkländer"

Hade man visat upp dessa filmer hur folk blir dragna ut på gatan och misshandlad av 5 pers tills personens liv inte längre existerar i Svensk TV och sedan lagt till en text, tex "Tänk om detta var din son?"

Då hade folk kanske fattat att vafan, varför ska folk behöva dö för att de gillar stjärt mer än fitta? det är absurt, till och med en trångsynt bög-hatare skulle fatta att beteendet var fel.

Felet ligger att människan är 'rövknullad av media' allt som sägs av media = sant i folks ögon, med det vill jag kritisera F! media, hur de hela tiden utan att bry sig, smutskastar ett parti.

SD blir hela tiden stämplat som ett rasistiskt parti när en bråkdel av partiet är öppet rasister. varför blir inte F! kritiserad att vara manshatare och indirekt är emot jämställdhet?

Jag vet inte en enda person som röstade på SD som faktiskt hatar invandrare, de tycker bara att sveriges invandring är för intensiv och att slänga in fler och fler löser inga problem, det skappas småghettos höger och vänster där de aldrig kommer in i samhället.

Men till F!
Mansskatt? Män ska betala mer skatt.. what?
Mäns beteende är inte miljövänligt, enligt F!, de säger ingenting om kvinnor, de vill därför skicka män till omskolningskurser i hur man konsumerar miljövänligt.

Jag har även för mig att 80% av de som sitter högst upp i F! är kvinnor, var de inte F! som ville ha 50-50? kanske skulle se över sitt parti först istället.

Det ska även finnas speciella kurser i skolan just för tjejer, där de får lära sig rent utsagt att män är svin, varför röstar folk på detta skitparti?

Blev lite carried away där, det är ett väldigt intressant ämne ! hat, rasism, HBTQ, all that shit.

Medlem
Skrivet av gryzor:

"...jag finns inte i spel" är namnet på en ny rapport... Eh, jaha? Ska alla som inte är representerade i spel, såsom de som gillar (eller födda till) sodmi, nekrofili och pedofili också klaga att de antingen porträtteras på "fel" sätt eller inte alls? Hela resonemanget är absurt, sluta normalisera det onormala.

Det är ju allvarligt skrämmande att du jämför homosexuella med nekrofiler och pedofiler. Ditt och många andras synsätt här på FZ är vad som är absurt.

Varje gång det skrivs om bögar, kvinnor, you name it, så ska det gapas om vilket trams det är, för att ni, den överlägset största och mest representerade gruppen inom spelvärlden (hetero pojkar/män), inte känner av problemet. Även jag tillhör den gruppen, men jag kan se längre än min egen näsa.

Varför är det så svårt för er att se saker från en minoritets perspektiv?

Varför måste ni hata så mycket, blir det aldrig jobbigt att leva med allt hat inom er?

Medlem

Men är nästan ingen som bryr om du gillar killar lr tjejer, drf alla e så anti inkl jag, ta inte åt er så mkt. Träffar du nån av samma kön och gillar människan så grattis är svårt nu för tiden, men ingen va ja vet här som skulle bry sig om läggning/kön. Drf folk folk blir irriterad på artikeln för den känns så onödig för oss då vi inte bryr oss lr ens tänker på läggningar m.m

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Rocky Dennis:

Asså, HBTQ-personer ska fan bara acceptera vad som än sägs om dem och hur de behandlas och porträtteras.

De som verkligen har rätt att bli sura är heteropersoner som måste LÄSA OM DET!!!!! X(

Bra exempel på retoriken. Håller man inte med så HATAR man alla olika personer.

Lite av ett svartvitt "är du inte med oss är du emot oss"-tänk. Det finns ganska mycket personer inte ska behöva acceptera. Men det finns även en hel del som bara är en olycklig del av livet.

Än värre är det att rapporten mer eller mindre skuldbelägger hela gamingcommunityn för något de flesta varken har en del av eller kan identifiera sig med. En community som i min erfarenhet är väldigt HBTQ-vänlig.

Haha va? Bolda gärna var jag anklagade någon för att hata någon annan. Jag påpekade ironin i att folk blivit skitsura för att de "tvingas" läsa om en utsatt minoritet och anklagar de för att vara de lättstötta.

Medlem
Skrivet av Hydraah:
Skrivet av MrPeters:

Har inget emot hbtq personer men kan medge att ordet "bög" används av mig när jag blir irriterad på slumpmässiga personer på nätet.
Har dock aldrig använt det i syftet av att förolämpa specifikt hbtq personer utan mer utav frustration.

Ofta menar man inget illa. Men det är lite som att skrika neger åt random folk på nätet. Ibland visar det sig faktiskt sitta en bakom avataren. Då blir det lite jobbigt.
Finns så många andra bättre sätt att uttrycka frustration på.

Grejen är ju att jag aldrig säger det rakt till dem, jag brukar skrika ut i mitt eget lilla skrymsle istället för att sitta och flamea folk

Medlem

Med tanke på hur många svar den här artikeln har fått så orkar jag inte läsa vad jag redan vet att folk har skrivit. Vill bara säga ett par saker:

1. Att internet och onlineläget i spel låter folk anonymt spy ur sig sin okunskap, ignorans och sitt hat är inget nytt, utan ett tragiskt faktum som alltid kommer behöva folk med ryggrad som vågar stå upp och säga ifrån.

2. Alla får inte plats i spel. Jag misstänker att Mattias Wennlund inte efterlyser fler transvestiter i spelen, men oavsett så går det bara inte att gestalta varje tänkbar läggning, utseende, nationalitet och personligheter i varken spel, film eller böcker, vilket naturligtvis inte omöjliggör att sådana karaktärer finns med här och där. Som det är idag så finns ju knappt kvinnor med i spelen, och så länge det är så, samt att spel förbjuds i vissa länder ifall de innehåller homosexuella element så är jag rädd att det kommer dröja ett tag innan spelen träder in i 2000-talet.
Det är dessutom bara ett fåtal spel fram till idag som kan skryta med realistiska karaktärsdrag. De flesta spel ser mest ut som filmens motsvarighet: The Expendables.

3. Så länge man kan välja att spela som en man eller kvinna i spel så är jag nöjd. Många verkar glömma (eller bara inte förstå) att en homosexuell man/kvinna ser precis likadant ut som en heterosexuell man/kvinna. Det som avviker är klädsel och personlighet, och sånt kommer man aldrig få in tillräckligt av i ett spel för att passa alla.
Ta t ex Battlefield. Där kan du spela som homosexuell man (av en mängd olika etniciteter), men du kan inte spela som en kvinna, oavsett läggning, vilket blir ganska fånigt.

Medlem
Skrivet av Oneone:

när tar det slut? alltså hur fan ska man veta om någon är gay eller inte om man spelar? vem fan bryr sig? fan va alla är känsliga nu för tiden, alla tar illa upp av exakt ALLT.

Precis, det är egentligen dig det är mest synd om... STACKARS missförstådda normis.

Skriv svar