När det blir tortyr att smyga

Robot
När det blir tortyr att smyga

Att leka krig är en sak. Att leka krig med tortyr och övergrepp är en annan. Då vill vi inte leka alls.

#metal-gear-solid-v-ground-zeroes, #the-last-of-us-remastered, #bioshock-infinite, #tetris, #minecraft, #gone-home, #beyond-two-souls


Medlem
När det blir tortyr att smyga

Ifall du inte klarar av innehållet, utsätt dig inte för det. Inget förhindrar dig att stänga av det.

Spelet har en Mature rating. Ser inte varför det skulle behöva andra varningar, som du önskar.

Väntar på en systerkrönika från dig som drar samma paralleller i alla former av fiktiv underhållning där du ställer frågan varför allt fiktiva medium inte bara kan vara underhållning, istället för att innehålla en massa tortyr, våldtäkt och andra "mindre mysiga element".

Medlem

Väl skrivet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag har alltid tyckt att Kojimas berättarteknik skär sig med gameplayet så att det gör det även i GZ är inte något som förvånar mig. Åh, ena sidan vill han måla upp en allvarlig världsbild där kärnvapenkrig skymtar runt hörnet och i nästa scen låter han oss på ett mycket skämtsamt sätt gömma oss i en låda. Det har alltid varit mitt största problem med MGS-spelen.

Väl skrivet, det känns som man går lite för djupt i tortyren. Fast nu är inte alla spel gjorda för att vara "lekfulla", det är som att säga att Spec ops the line är till för att spelaren ska ha kul(Jag hatade spelet, jag hatade valen man fick och ville egentligen bara stänga av men kände att jag var tvugnen att fortsätta ändå. Precis som jag hatade The walking dead S1 trots att jag tyckte att det var årets bästa spel. )

Japaner älskar spel med komplex paritet, dvs. det får gärna vara übersöt och sliskigt, och gärna kletigt och blodigt på samma gång, för på så sätt får de sitt lystmäte tillfredställt.

Av den anledningen tror jag inte man kan ge Kojima "skulden" för det upptrappade våldet, man måste se på hela företeelsen övervåld som existerar i genren, först då kan man närma sig frågan om vad som är rätt eller fel för berättelsen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Hur gammal är din dotter?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Min dotter spelade helt annorlunda, hoppade in i en pansarbil och körde runt. Det visade sig att ingen upptäckte att den var kapad – förrän hon råkade backa på ett staket. Hennes version av spelet blev så långt snarast actionkomedi.

Hahahaha :,D å du milde

För övrigt håller jag med. Jag tyckte det var väldigt opassande med flygplatsmassakern i CoD av samma anledning.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Otroligt mycket svammel Thomas. Om spelet inte tilltalar dig (vilket den bevisligen inte gör), varför utsätter du dig själv för det? Eller förväntar du istället att alla spel skall tilltala dig och dem som inte gör det måste analyseras in i det minsta? Det är denna tanke som väcks av din krönika.
I don't approve...

Medlem

Hela denna diskussion beror enbart på att spel är ett ungt medium. Dett fins ingen som längre förväntar sig att till exempel Filmer bara ska vara komedier för det ska bara vara rolig underhållning. Filmer och böcker får vara allvarliga. De får berätta något som är mer än Kalle Anka och buskis, och en vacker dag kommer spel också få det.

Medlem

Lustigt med kommentarer som påpekar att "varför spela om du inte gillar det?". Han spelar för att prova på det och ge sin åsikt. Det är hans jobb, han är recensent. Så han provade spelet och kom fram till att han inte gillade det. I artikel lyfter han vad han inte gillade med spelet. Simple as that.

Om ni nu inte gillar hans recension varför läser ni den?
(Inte en seriös fråga. Bara exemplifierade på hur dumt det låter)

Medlem

Euäh, wth? Men såklart, gränserna ska ju sprängas hela tiden. Vet inte om jag orkar raljera om "avtrubbning", men man får ju intrycket av att spelutvecklare känner ett behov av att sänka sig allt lägre för att kunna chockera.
Barn som torteras och våldtar? Jaaaaaa, underhållning!

Eller inte. Tack för artikeln Thomas.

Medlem

Intressant och välskriven krönika, även om jag inte riktigt håller med dig om problemet. Jag har själv ganska svårt för grovt våld/tortyr/våldtäkt oberoende av vilket medie det skildras i, men jag har inga synpunkter på att det faktiskt finns där. Våld har alltid funnits i samhället och även om jag inte hoppas att man börjar införa "realistiskt" våld i alla spel så måste det få finnas spel där man faktiskt skildrar det, annars tror jag att spel som medium kommer stagnera lite på sikt, och som Typhor påpekar så får vi betänka att det rör sig om ett väldigt ungt medium.

Under studietiden gjorde jag en avstickare och tog en examen i filmvetenskap och precis samma diskussioner har ju förts där tidigare (och görs än idag) och tänker spontant på t.ex. produktionskoden/Hays-koden där man under en lång tid i Hollywood var tvungen att vara skildra händelser "moraliskt korrekt".

Jag tror att diskussioner som just denna är ett lite av ett sundhetstecken; en konstform har utvecklats så pass långt att utövarna (och utvecklarna) måste resonera kring, och förhålla sig till, det som händer.

Hur som; tackar för artikeln!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Lyssnade igenom alla band utom ett och jag tycker mer de bidrar till en mer seriös feeling(på ett bra sätt) än bara massa nerbajsad Kalle Anka humor som de dyker upp ibland. Sen är de ju som sagt en valmöjlighet med, skit i att lyssna på banden om de försämrar upplevelsen, vet många som tex slopade flygplatsbanan i MW2.

Medlem

Jag har inte spelat spelet men om problemet ligger i ludonarrativ dissonans så förstår jag fullständigt. Om man ska hårdra det så skulle en extrem motsvarighet vara att man fick lyssna på när bowser våldtog peach under en halvtimme, för att sen fortsätta samla stjärnor och plocka guldmynt.

Men om det gäller övervåldet, tortyren och våldtäkterna så tycker jag att de i allra högsta grad borde existera i spel, förutsatt att spelet i sig bär på samma mörka aura. Jag har ingenting emot ett blytungt lir med ordentlig beskhet i sig, tortyr eller ej, bara man inte övergår i att samla stjärnor efter man blivit utsatt av en sån scen.


signatur

In a world gone mad only a lunatic is truly insane

Medlem

Varför måste spel vara roliga?

I don't get it.

Skrivet av sarg:

Ifall du inte klarar av innehållet, utsätt dig inte för det. Inget förhindrar dig att stänga av det.

Spelet har en Mature rating. Ser inte varför det skulle behöva andra varningar, som du önskar.

Väntar på en systerkrönika från dig som drar samma paralleller i alla former av fiktiv underhållning där du ställer frågan varför allt fiktiva medium inte bara kan vara underhållning, istället för att innehålla en massa tortyr, våldtäkt och andra "mindre mysiga element".

Fast jag säger väl inget om att jag inte klarar av innehållet? Den stora poängen är att jag tycker det sabbar gameplay. Sedan tycker jag personligen (du behöver inte hålla med) att det är märkligt att man ska anstränga sig hårt för att leta extramaterial, som sedan visar sig innehålla rätt grova scener. Det är INTE detsamma som att inte klara av innehåll.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Hur gammal är din dotter?

Old enough för att klara åldersgränsen, jag lovar

Skrivet av Typhor:

Hela denna diskussion beror enbart på att spel är ett ungt medium. Dett fins ingen som längre förväntar sig att till exempel Filmer bara ska vara komedier för det ska bara vara rolig underhållning. Filmer och böcker får vara allvarliga. De får berätta något som är mer än Kalle Anka och buskis, och en vacker dag kommer spel också få det.

Och under tiden kan vi väl prata om sakerna? Klart att det spelar in att spel är ungt media, men just Kojima har ju gjort dem väldigt länge och är knappast ung ju.

Skrivet av nostatement:

Jag har inte spelat spelet men om problemet ligger i ludonarrativ dissonans så förstår jag fullständigt. Om man ska hårdra det så skulle en extrem motsvarighet vara att man fick lyssna på när bowser våldtog peach under en halvtimme, för att sen fortsätta samla stjärnor och plocka guldmynt.

Men om det gäller övervåldet, tortyren och våldtäkterna så tycker jag att de i allra högsta grad borde existera i spel, förutsatt att spelet i sig bär på samma mörka aura. Jag har ingenting emot ett blytungt lir med ordentlig beskhet i sig, tortyr eller ej, bara man inte övergår i att samla stjärnor efter man blivit utsatt av en sån scen.

Vi är eniga, jag tycker spel ska kunna innehålla vad som helst. Jag tycker allt för få spel tar ut svängarna innehållsmässigt, men upplevelsen måste ju hänga ihop i nåt slags helhet.

Medlem

Bra artikel, välskrivet.
Kojimas verkar gränsa till pervers. Eller är det något japanskt kynne som lyser igenom?
Vill man ha överdrivet våld eller andra hemskheter kan man slå på nyheterna bara. Det räcker så bra så.
Ska jag spela vill jag inte ha överdrivet våld, snusk eller vad det nu är. Jag kommer aldrig kunna förstå varför folk vill frossa i sådant.


signatur

Jäh!

Medlem

Det råder viss begreppsförvirring hos Arnroth.

Om lekfullhet (hur Arnroth nu definierar det?) är ett rekvisit för att ett spel ska vara spel, så undrar jag på vilket sätt våldtäkten i "The Day Laughter Stopped." är lekfullt.

Han har även missuppfattat vad ludonarrativ dissonans är.

Inaktiv

Någon skrev tidigare om det här men det är inte ovanligt i japansk kultur att blanda rätt morbida saker tillsammans med t,ex gulliga saker som i många manga och animes. Jag älskar när nåt oväntat händer i spel eller animes även om det är värre saker som våldtäkt. Bara det är nåt som får en att tänka till och bli lite chockad så man inte är i samma whatever-tillstånd igenom upplevelsen.

Skrivet av Draug:

Varför måste spel vara roliga?

I don't get it.

Nu vet jag inte om det där var en kommentar till mej eller Kojima? För jag påstår inte att spel måste vara roliga. Jag säger att dissonansen i spelet uppstår just mellan det allvarliga ämnet - och gameplay som ju så uppenbart bara är lek. Dessutom kommer ju MGS med en lång historia, det här spelet bygger på historien i tidigare spel och pekar framåt mot nästa. Klart man tar med sig det in i spelet.

Medlem

Jag blev mest bara sugen på varm choklad.


signatur

Nä men, annars då?

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Draug:

Varför måste spel vara roliga?

I don't get it.

Nu vet jag inte om det där var en kommentar till mej eller Kojima? För jag påstår inte att spel måste vara roliga. Jag säger att dissonansen i spelet uppstår just mellan det allvarliga ämnet - och gameplay som ju så uppenbart bara är lek. Dessutom kommer ju MGS med en lång historia, det här spelet bygger på historien i tidigare spel och pekar framåt mot nästa. Klart man tar med sig det in i spelet.

På vilket sätt är gameplay i MGS:GZ bara en lek, medan gameplay i Gone Home eller The Day Laughter Stopped inte är det? All gameplay, sett isolerat utan beaktande av berättelsen, är väl per definition bara en lek?

Skrivet av cm0s:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Draug:

Varför måste spel vara roliga?

I don't get it.

Nu vet jag inte om det där var en kommentar till mej eller Kojima? För jag påstår inte att spel måste vara roliga. Jag säger att dissonansen i spelet uppstår just mellan det allvarliga ämnet - och gameplay som ju så uppenbart bara är lek. Dessutom kommer ju MGS med en lång historia, det här spelet bygger på historien i tidigare spel och pekar framåt mot nästa. Klart man tar med sig det in i spelet.

På vilket sätt är gameplay i MGS:GZ bara en lek, medan gameplay i Gone Home eller The Day Laughter Stopped inte är det? All gameplay, sett isolerat utan beaktande av berättelsen, är väl per definition bara en lek?

Om exakt vad som läggs i ordet lek kan vi säkert debattera i evighet, jag tror det är rätt uppenbart vad jag menar med det i min krönika.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Om exakt vad som läggs i ordet lek kan vi säkert debattera i evighet, jag tror det är rätt uppenbart vad jag menar med det i min krönika.

Om det hade varit uppenbart så hade jag inte ställt frågan. Är The Day Laughter Stopped "lekfullt"? Är Depression Quest "lekfullt"? Att påstå att alla spel måste vara lekfulla är en ekvivokation, då begreppet kan betyda allt möjligt (bl.a. skojfrisk, skämtsam och munter).

Medlem
Skrivet av Draug:

Varför måste spel vara roliga?

I don't get it.

Varför måste alla spel vara OK bara för att de är spel?

I don't get it.

Medlem

Har inte spelat spelet men tycket ändå att det du skriver om är intressant. Jag anser nog att tortyren kan ha sin plats och väcka tankar och engagemang. Tortyr förekommer i princip i alla moderna konflikter även om det kallas förstärkts förhörsmetoder eller liknande. Att ha med tortyren gör inget för spelet skriver du, men debatten vi nu ser här på fz:a belyser ändå den verklighet vi befinner oss i och kanske är det precis vad Kojima vill uppnå?
Din krönika får mig att tänka på Lilja 4-ever. Jag fattade att den filmen skulle vara jobbig att se. Men jag fattade inte hur djävla dåligt jag faktiskt skulle må av att ha sett den. Trots det var just den filmen viktig för min syn på världen och hur världen faktiskt ser ut. Vi har massor med Liljor varje dag året om och det pågår tortyr varje dag året om. Tråkigt att din spelupplevelse blev lidande men mitt engagemang för fred och rättvisa blev större av din krönika tack för det. (Skrivet från mobil om språket är lite halvdant).

123
Skriv svar