Robot
Banished

Don't Starve får ett kärleksbarn med Simcity, och resultatet är större än summan av de två delarna.

#banished, #dayz, #sim-city, #simcity, #i


Inaktiv
Banished

Hmm. Extremt sugen på detta. Blir nog ett köp då

Medlem

Köpte det igår och spelade i sisådär sex-sju timmar. Det är inte nådigt svårt att jonglera alla olika behoven som folket har, han har balanserat det bra att man aldrig når något "Nu tillfredställs alla behov och resurserna tickar långsamt in över tid" utan man får hela tiden justera det ena och det andra.

Köp det från utvecklarens hemsida så får man i $ istället för € som via steam och han får säkerligen behålla en större del av kakan med (Plus man får steam key!)

Edit: ~$19 istället för ~€19 eller vad det nu var...

Medlem

blir så sugen på detta hmm kanske man skulle ta o spendera lite stålar igen

Medlem

Recensionens Minus är ett plus för mig, jag avskyr upplåsningssystem.

Medlem
Medlem

Skit enkelt spel, fattar inte vad som är så svårt/utmanande. Gick igenom tutorials, provade på hard direkt, en tromb plöjde igenom min byhåla och sabbade min forester, hunter och gatherer samt dödade 3 pers relativt tidigt... spelade ingen roll.

Lite framförhållning så var det inte mycket till utmaning, och då tröttnade jag helt, då jag inte riktigt fattar vad det mer går ut på än att överleva, öka befolkningen lite och se till att alla har god hälsa och är glada.

Som sagt, fattar inte vad som ska vara så utmanande med spelet, och det är inte direkt innehållsrikt för övrigt.

Medlem

Tycker inte heller det var särskilt utmanande, hade aldrig någon brist på något i stort sätt. Lite få byggnader att välja mellan och ganska lite innehåll i övrigt. Trots det så var det rätt underhållande en stund.

Inaktiv

Jag såg bara lite av The Cynical Brits videoklipp och spolade och lyssnade på vad han sa, när han lanserade videoklippet den 17 februari, och jag blev helt fast. Köpte spelet efter bara någon minut efter lansering dagen efter och det är det bästa spelköpet jag har gjort på flera år!

Sjukt underhållande och bra spel, som är sådär sjukligt sjukt svårt. Det gäller att tänka till vad för grejer man lägger till i förväg, annars kan allt vara en mycket svår bana :/ Love it! <3 "Extremt bara-en-stund-till-sug" - stämmer mycket bra in på spelet.

Medlem

nä det e väl bara en bygga stad simulator utan krig typ.
verkar bra, ska köpa. gillar inte krig i mina städ byggar spel så detta passar som handsken.

Medlem

Tack för recensionen! Blev riktigt sugen på detta.

Inaktiv

spelet är helt ok, absolut bättre än vad sim city är och blivit. Mer utmaning i det, dock råkade jag välja att bygga för mycket på en gång så vintern han komma och alla frös ihjäl. Aja var ju bara en test runda så ska väl gå bättre nästa gång

Medlem

Ni som säger att det inte är svårt. Unlocka achievement på 600 invånare och posta en bild på högsta svårighetsgraden + mountain map.

FM-guru
F.d. Sisyr

Förstod inte riktigt recensentens klagomål på SimCitys gränssnitt (det är ju en av få bra saker med spelet, och jävligt bra där till), men rörande Banished håller jag i mångt och mycket med. Lite för kort och begränsat för att vara värdigt en fyra, dock.

Medlem

Grymt sugen. Har kollat let's plays hela dagen. Och det är rent av fantastiskt att bara EN enda person har stått för utvecklingen i ALLT i det här spelet.

Inaktiv

En del problem med buggar och att befolkningen åldras för snabbt. De tycks leva en hel livstid på 10 år.

Förstår heller inte varför alla kan bo i det där boarding house. Det blev inga barn så min stad dog ut.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Speljohan:

Recensionens Minus är ett plus för mig, jag avskyr upplåsningssystem.

Jag gillar att låsa upp grejor, men i det här spelet gör det inte så mycket. Jag hoppas bara att de expanderar med fler byggnader och lite andra landskapstyper, för att ge det lite mer livslängd.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Förstod inte riktigt recensentens klagomål på SimCitys gränssnitt (det är ju en av få bra saker med spelet, och jävligt bra där till), men rörande Banished håller jag i mångt och mycket med. Lite för kort och begränsat för att vara värdigt en fyra, dock.

Gränssnittet var helt okej, skrev jag det? Måste vara Tompa som redigerat in :). Nej, det jag störde mig på i SimCity var att AI:n inte funkade, alternativt gjorde väldigt, väldigt konstiga val. I Banished fattar jag hela tiden varför mina invånare gör det de gör, det är mycket bättre!

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

En del problem med buggar och att befolkningen åldras för snabbt. De tycks leva en hel livstid på 10 år.

Förstår heller inte varför alla kan bo i det där boarding house. Det blev inga barn så min stad dog ut.

Ett år per årstid, om jag minns rätt. D v s de blir 40 på 10 år. Exakt när de dör vet jag inte.

Alla vuxna par måste ha ett eget hus för att skaffa barn. Så har du tre vuxna i ett hus (d v s ett av parets barn är vuxet) blir det inga fler. Lösningen är förstås att bygga fler hus så att folk kan para ihop sig och börja yngla av sig :).

Boarding house är en nödlösning i början, eller ett ställe där folk kan bo medan man uppgraderar deras hus från trä till sten. Det blir inga barn i sovsalarna :).

Medlem

Hmmm…
Kanske nått i väntan på ett nytt Settlers?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

hmmm sugen när jag har sett flera filmer gick o köpte spelet

Inaktiv

En person, en enda person har arbetat med det här underbara spelet vid namn Banished sedan 2011 och han slår ensam EA på fingrarna. Det här är ett spel som säger "titta här EA såhär skulle ni ha gjort, detta skulle ni ha stoppat in så skulle det blivit en trevligare upplevelse för alla"

Luke Hodorowicz har gjort ett fantastiskt jobb under dessa tre år. Man tror att man har något på gång och att man har gjort rätt men så händer något som beror på något man gjorde i början. Första gången jag byggde min by så brann den ner för att jag hade byggt husen för nära varandra. Andra gången slog sjukdom ut hela staden. Man återkommer dock hela tiden för att se hur man kan göra nästa gång. Man kommer att se sin stad gå under igen, igen och igen

Skaparen arbetar på ett mod verktyg just nu och när det är färdigt så kommer man nog få se en hel del kreativa saker skapas och läggas till.

Medlem
Skrivet av Speljohan:

Recensionens Minus är ett plus för mig, jag avskyr upplåsningssystem.

JA! Precis det jag tänkte, så jävla less på att låsa upp skit i spel.

Medlem

Jag minns att Sim City till Amiga hade ett läge där man kunde köra Vilda västern tema som jag kom att tänka på när jag såg detta

Medlem

Alltså det här spelet är så extremt mycket mer älskvärt än vad Sim City 5 var.

Dock kan man ju efter en stund tycka att det är lite för lite innehåll trots allt... men man kan ju hoppas på att spelet utvecklas, eller att någon större uppföljare kommer.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Köpte det igår och spelade i sisådär sex-sju timmar. Det är inte nådigt svårt att jonglera alla olika behoven som folket har, han har balanserat det bra att man aldrig når något "Nu tillfredställs alla behov och resurserna tickar långsamt in över tid" utan man får hela tiden justera det ena och det andra.

Köp det från utvecklarens hemsida så får man i $ istället för € som via steam och han får säkerligen behålla en större del av kakan med (Plus man får steam key!)

Edit: ~$19 istället för ~€19 eller vad det nu var...

Jag brukar alltid köpa spelen direkt från skaparnas hemsida om det rör sig om indie-spel. Vad jag har sett så får man det alltid billigare, och steamnyckel. Mycket bra tips!

Medlem

Köpte spelet direkt när det kom. Hade kunnat betala mer för det. Tänk på att detta är gjort av en person och inte en hel studio med folk. Sjukt underhållande och lagom utmaning. Ni som tycker det inte är utmanande.. hur länge spela ni på medium hard? Fick ni ens över 100 invånare? inte speciellt svårt i början. För er som tvekar om köp men gillar citybuilding... KÖP!! you will enjoy it.

Medlem

Gillar verkligen det här spelet! Harmoniskt, mysigt och samtidigt utmanande i det lilla. Började på hard dirket (det roliga är ju att känna att man verkligen börjat från scratch!) och spelade sen drygt 10h igår. Höjdpunkten var när jag tillslut tillverkat tillräckligt mycket verktyg för att byta till mig 2 hönor. När de sedan började föröka sig... Ojoj! Stort ögonblick!

Hela grejen med ett sånt här spel är att man måste vara så försiktig hela tiden för att inte rubba balansen mellan saker och ting - investera så mycket tid och tålamod i så lite, vilket gör att när det lilla i slutändan gör ett framsteg, om än mikroskåpiskt, så känns det SKITSTORT!

Medlem

Älskar spelet! Har följt utvecklingen nästan från start och har länge sett fram emot det.
Härligt lugnt och fint tempo som man bara kan sitta och chilla med och njuta av.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Skit enkelt spel, fattar inte vad som är så svårt/utmanande. Gick igenom tutorials, provade på hard direkt, en tromb plöjde igenom min byhåla och sabbade min forester, hunter och gatherer samt dödade 3 pers relativt tidigt... spelade ingen roll.

Lite framförhållning så var det inte mycket till utmaning, och då tröttnade jag helt, då jag inte riktigt fattar vad det mer går ut på än att överleva, öka befolkningen lite och se till att alla har god hälsa och är glada.

Som sagt, fattar inte vad som ska vara så utmanande med spelet, och det är inte direkt innehållsrikt för övrigt.

"skitenkelt" inte "skit enkelt"

Det blir svårare när man har en stor population 100-600 då hela samhället lätt kollapsar. Det är enkelt i början.

12
Skriv svar