Kronan på verket - Massiv bildblogg

Medlem
Kronan på verket - Massiv bildblogg

Tänkte ta tag i saken och en gång för alla posta en uppföljning på uppgraderingen av riggen. Den påbörjades och slutfördes trots allt under drygt en veckas tid i början av September, så det är väl hög tid nu. Slängde ändå in lite grädde på moset med ett nytt grafikkort nu i dagarna så jag tänkte helt sonika smyga in hela inlägget trots den passerade tiden. Om inte annat har jag nu kunnat köra riggen tillräckligt länge för att kalla den stabil, trots att jag helt hoppat över stabilitetstest har jag nämligen inte haft ett enda problem sedan den slutfördes.

Nog om det. Nu följer en ganska omfattande bildserie som går genom mer eller mindre hela processen från början till slut, förhoppningsvis blir det någorlunda läsbart!

Alla delar inhandlade och redo att installeras. Nu skulle det visserligen visa sig att jag saknade både en och två komponenter i slutändan, det var jag dock lyckligt ovetandes om vid det här laget.

Ny mot gammal. Cooler Master Stacker 831 medföljde min gamla Komplett-dator. Ett chassi som på sin tid var värt närmare 3000 kr och omslöt en dator som i årsskiftet 2007/2008 gick för 32 000 kr. Poängen var ett gott luftflöde och effektiv passiv kylning som en följd. I praktiken var det opraktisk planlösning, obefintlig ljudisolering och gott om genvägar för damm att smyga in. Designen framstår idag dessutom som aningen för vulgär för min smak.

Fractal Design Define XL R2 var å andra sidan raka motsatsen. Stilistiskt ren design med fantastisk planlösning, imponerande ljudisolering och likt förbannat ett väldigt bra luftflöde. En klar förbättring på förhand.

Dags för demontering! Kabelhärvan är ett genuint försök till kabeldragning från Komplett och har i största möjliga mån försökts räddas i och med PSU-byte av mig. Det lustiga här är att utrymmet dedikerat för kabeldragning (läs: bakom moderkortsplåten) är maximalt utnyttjat. Detta medan det finns drygt 3-5 cm död yta åt fel håll, d.v.s. utåt. Cooler Master ansåg att denna yta skulle användas till att täcka hela innerväggen med fläktar genom deras egna fästanordning. Denna ingick dock inte och hade bekvämt nog utgått ur sortimentet (hos Cooler Master). Minst sagt en märklig design.

Hur som helst så var det dags att leka Borderlands och loota den tidigare riggen. Båda grafikkort skulle ut likaså fyra hårddiskar och en SSD. Även två optiska läsare och givetvis nätaggregatet skulle föras över till det nya systemet. Tanken var även att slänga in ljudkortet om plats blev över. Nästan en halv dator med andra ord, även om en av hårddiskarna skulle arkiveras (kraschad).

Asus Z87 Pro uppackat och redo för montering. Färgtemat kan redan här identifieras ganska tydligt. Det blev som bekant inte det planerade X79 Ivy Bridge-E-bygget, erbjuds man drygt 500 kr rabatt för den senaste tekniken inför ett budgetbygge är det dock ganska svårt att motstå!

Första byggstenen på plats. Arbetsutrymmet i XL R2 är verkligen fantastiskt, det blir en fröjd att arbeta med. Notera även de väl utplacerade hålen för kabeldragning, som sagt raka motsatsen till Cooler Masters katastrof.

Hjärnan tar sin plats. Intel Core i7 4770k fick ta över efter det forna monstret Intel Core 2 Extreme QX6850. En bråkdel av priset för otroligt mycket högre prestanda. Det är såklart tidens gång för teknik men det är ändå ganska otroligt när man tänker på det.

Dags för CPU-kylare! Här har vi Intels medskickade standardlösning bredvid den för ändamålet införskaffade Thermalright Silver Arrow Extreme. Väldigt effektiv och tyst kylare som även har egenskapen att vid belastning bjuda på ett ganska behagligt sus snarare än hårfönsfrekvensen från Intels motsvarighet. En skillnad i karaktär som innebär att ljudet aldrig lyckas skära genom ljudet från högtalarna eller lurarna.

Problemet är dock färgen. Kylaren marknadsfördes i en mer beige färg som skulle passat perfekt med moderkortet. Besvikelsen i att mötas av en närmast signalröd/orange färg var enorm. Nog för att hårdvaran sällan syns men irritationen ligger kvar i bakhuvudet. Det får jag dock leva med, ville bygga färdigt datorn hellre än att ha matchande fläktar, de kan alltid bytas efterhand.

Lite kylpasta från Arctic Cooling inför monteringen. I efterhand ser det ut att vara aningen för mycket, faktum är dock att det motsvarar ungefär ett riskorn i volym. Med tanke på kylresultaten om drygt 33 grader och en konstant stabilitet så antar jag att det var precis lagom.

Kylflänsarna och därmed halva kylaren på sin plats. Nästan lite trist att det inte handlade om passiv kylning, gillar nämligen starkt hur den nakna Silver Arrow ser ut. Lite som en klassisk, amerikansk V8.. Fast V16. Nåväl, snart skulle fläktarna monteras och helt bryta av färgtemat mot det sämre.

Efter en precis lagom (läs: fruktansvärd) pillig monteringsprocess av fläktarna så låg de grundläggande byggstenarna nu på plats. Här i ytterligare en jämförelse med standardkylaren. Notera även att jag här redan hade smugit in arbetsminnet under ena fläkten. Från denna punkten är det bara lego och kabeldragning.

Skelettet av den gamla riggen när allt av värde var länsat. Vid det här laget upptäckte jag vad som passerat mig obemärkt sedan 775-tiden. De klumpiga IDE-kablarna för bland annat optiska enheter hade helt fasats ut och ersatts av SATA, detta gjorde båda mina läsare värdelösa. Till råga på allt hade jag glömt spel i båda enheter och fick således skruva upp dem helt och hållet för att komma åt dem.

Som att inte detta var nog så hade även AGP-porten kompatibel med mitt urbota värdelösa Creative-ljudkort försvunnit sedan LGA775. Ingen större förlust dock, jag ser det som lite mer plats över i burken och hade länge misstänkt att den porten var föråldrad.

Nu började det faktiskt se någorlunda färdigt ut. Alla hårddiskar låg nu på plats, en hel del kabeldragning var avklarad och allt var redo att få kraft av den stadigt monterade PSUn i chassits golv. Trist nog gick inte allt ytdamm att få bort från denna, nätagget fick därför smutsa ned insidan en aning.

Riggen är så gott som färdig med såväl grafikkort som optisk läsare på plats (efter en panikartad vansinneskörning mot Inet för att köpa en ny innan stängning). MSI GTX 580 Twin Frozr II står här för grafiken medan min trotjänare GTX 260 fortsatt fick arbeta med PhysX. Kabeldragningen är även den så gott som färdig även om det blev lite rörigt i och runt PhysX-kortet.

Det var först nu jag startade upp datorn för att upptäcka att Windows inte själv kan identifiera ogiltiga drivrutiner och ersätta dessa med nya från skiva eller USB. Lösning? Antingen att formatera startdisken helt och hållet och utföra en ren installation av Windows eller slänga mig in i bilen och göra ytterligare en vansinneskörning mot Inet. Jag valde det sistnämnda och fick tag på en dubbelt så stor SSD 5 minuter innan stängning, på så vis fick jag ut en uppgradering av problemet.

Efter detta körde jag helt enkelt på med datorn. Jag ville se till att allt skötte sig felfritt innan jag uppdaterade med ett inlägg om bygget här i bloggen, på köpet lyckades jag dock bli allt för bekväm. Jag sköt upp inlägget tillräckligt länge för att det skulle kännas inaktuellt och tyckte sedan att det inte var någon idé att ta upp det igen. Detta var fram tills nyligen då jag bestämde mig för att komplettera bygget.

Efter drygt två veckor av velande och beslutsångest mellan att uppgradera med ett GTX 780 eller ett 780Ti så talade 73mpl4r här på FZ in lite vett i mig och valet föll på det förstnämnda. Jag hade fått ett fantastiskt pris på ett Gigabyte GTX 780 Windforce OC Rev 2.0 och kunde således uppgradera GPU utan att gå allt för långt från budgettänket som genomsyrat resten av bygget.

Ett dammigt GTX 260 fick således tacka för sig och pensioneras efter många års trogen tjänst. I sitt ställe tog MSI-kortet över som PhysX-kort.

Här är alltså resultatet. Den uppgraderade spelriggen med färdig kabeldragning och uppgraderad hårdvara. En ganska märkbar förbättring från Cooler Master-bygget och ett underbart system att använda i vardagen. Notera att denna bilden togs över två månader efter det att merparten av riggen var färdig, ändå finns där inte så mycket som ett dammkorn på hårdvaran (utöver PSUn som var dammig från början). Det ser jag som ett mycket gott tecken.

Detta var alltså min väg från att ha köpt ett chassi till att sitta med en helt ny burk. Som sagt, det här med planering fungerar inte riktigt för mig när det kommer till hårdvara. Nu sitter jag därför med fler nya delar än lånade, men så kan det gå.

Specifikationer och nota:

* Fractal Design Define XL R2 - 1199 kr
* Asus Z87 Pro - 1199 kr
* Intel Core i7 4770k - 2699 kr
* Thermalright Silver Arrow Extreme - 799 kr
* A-data 16GB CL9 1600mhz DDR3 - 1199 kr
* Samsung EVO 840 120GB SSD - 899 kr
* Asus DVD-RW - 299 kr
* Gigabyte GTX 780 Windforce OC Rev 2.0 - 3646 kr
[Cooler Master Silent Pro M1000 ]
[MSI GTX 580 Twin Frozr II]
[3,75TB lagring + 60GB SSD]

Totalt: 11 939 kr

Motsvarande Taurus hos Inet?

* MSI Z87 S02
* Intel Core i5 4670k
* Nvidia GTX 760
* 120GB SSD
* 2TB Lagring
* 8GB DDR3 1600mhz
* DVD-RW

Totalt: 11 999 kr

Avslutar med en halvtrasig panorama över skrivbordet. Uppgraderingen är jag hur som helst fantastiskt nöjd över, även om jag redan nu börjar sakna byggandet en aning. Att bygga datorer är för mig väldigt likt att stränga om gitarrer eller fiska i valfritt MMO. Det är meditativt på något märkligt vänster. Särskilt nu på senare tid när hårdvaran dessutom börjat göras estetiskt tilltalande, ha-begäret väcks lättare än någonsin. Får se hur länge det dröjer till nästa projekt!

Lyckades du ta dig hit utan att fuska så får jag för övrigt gratulera, det blev nämligen lite längre än väntat. Hoppas dock att läsningen var intressant på något plan!

#blogg

Kronan på verket - Massiv bildblogg

Jag såg att ditt grafikkort också tippade nedåt av tyngden när du ställde upp burken. Det är något grafikkortstillverkarna borde tänka på lite eftersom de skymmer viktiga kretsar på moderkortet.

Nåväl, man får anpassa sig till situationen.

Z87 är ett bra moderkort

Happy gaming!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Absolut, i detta fallet är det lite värre med MSI-kortet än Gigabytes modell eftersom Twin Frozr-kylaren väger apmycket. Kan tänka mig hur det blir med exempelvis Lightning-kylaren eller någon av Colorfuls kreationer. Så länge det inte påverkar funktionaliteten till det negativa så antar jag att det går att leva med, det sticker dock lite i ögat estetiskt.

Medlem

Ser fint ut Vi har för övrigt likadant chassi och hörlurar ^^


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Tackar!

Är otroligt imponerad över hur mycket chassi man får för pengarna med XL R2. Det är ju ett budgetchassi men det ger verkligen en premiumkänsla när man arbetar med det.

Ah, Siberia V2. Brukar inte ge mycket för headsets och lurar med "gaming" som gimmick. De är dock de mest bekväma lurarna jag testat, ger tung (ofta beskrivet som överdriven) bas i spelen och har sin smidiga mikrofonlösning. Perfekt headset i min mening!

1
Skriv svar