Nintendo Advertising 2003 vs. 2011

Medlem
Nintendo Advertising 2003 vs. 2011

Det verkar gå lite halvbra för Nintendo just nu, bokstavligt talat. Den bärbara marknaden domineras som bekant totalt av den forna giganten (ej räknat smartphones eftersom, ja, mobilspel är värdelösa) medan kunderna ger kalla handen till deras stationära flaggskepp. Om detta beror på en felsatsning som varken lockar casuial eller core-marknaden eller en total brist på spel låter jag vara osagt, WiiU säljer dock under förväntan.

Situationen får mig dock att tänka tillbaks till en annan tid då Nintendo led av samma problem, dock på flera nivåer. Nämligen några år in i PS2-eran, strax innan PSP-lanseringen.

Nintendo hade sin svårsålda Gamecube på marknaden samtidigt som de krängde Gameboy Advance i drivor. Approach till hur de marknadsförde dessa såg dock lite annorlunda ut mot dagens situation. Gamecube marknadsfördes nämligen med betoning på spelutbud, spelglädje och teknik, ofta med en ganska generell målgrupp (män upp till 20-års åldern) medan Gameboy såldes till mer specifika målgrupper. Advance skulle göras häftig, beundra bara det fräcka typsnittet som användes:

Att detta var någonting Nintendo hade svårt med är inte direkt en långsökt tanke i och med hur stor Gameboy Color blev bland barn (särskilt associerat med Pokémon). Bara det att konsolen enahanda lyckades få en hel generation att felstava ordet "colour" är en bedrift i sig. Någonting Sony var mycket väl medvetna om, vilket indikerades inför PS:Vita-lanseringen då Jack Tretton lade följande kommentar:

"Our view of the 'Game Boy experience' is that it's a great babysitting tool, something young kids do on airplanes, but no self-respecting twenty-something is going to be sitting on an airplane with one of those. He's too old for that."

Den åldrade referensen talar för en åsikt etablerad sedan flera år tillbaka, antagligen innan PlayStation Portable-lanseringen år 2004. Det fanns ett hål i marknaden att täppa igen helt enkelt.

Det skall dock sägas att Nintendo vid den tiden inte hade samma barnvänliga casual-attityd de har idag, inte heller var spelvärlden så infekterad av genusdebatter och PK-minfält som den är idag. Resultatet var minnesvärda reklamkampanjer som inte på långa vägar försökte dölja målgruppen. Vilket leder mig till syftet med detta inlägg.

Visuella jämförelser av typen då/nu är i min mening alltid intressanta då de bjuder på ett perspektiv som inte kan fås genom ren text. I de flesta andra områden får man dock leta sig tillbaka en handfull år för att få en ordentlig kontrast, tänk 50-tal mot 2000-tal. Spelvärlden är dock inte ett av dessa områden. Här räcker det med ett stenkast bort för att se stora skillnader på nästan alla plan. Se bara följande annonser från Nintendo:

Game Boy Advance SP á la 2003, "The second best thing to do in the dark":

Nintendo 3DS á la 2011, "A girls best friend":

Skillnaden är enorm.. eller? Genushjältarna därute kommer givetvis att gotta sig med argument om sexism och stereotypa könsroller i båda fallen, antagligen anklagas båda för att vara lika illa "men på olika sätt". Sådan kritik är jag dock inte det minsta intresserad av i och med att marknadsföring är som mest effektiv när den är svartvit (vilket dessa definitivt är). Det intressanta för mig är istället hur Nintendo gått från att försöka tvätta bort "barnstämpeln" som kom med namnet "Game Boy" till att acceptera barnassociationen med 3DS. Kan detta ha att göra med dominansen på marknaden?

Skall jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte nämnvärt oavsett. Jag ville egentligen bara dela med mig av Nintendos minnesvärda 2003-reklam som skär sig ordentligt mot dagens pressklimat där tillverkare åker på PR-storm för något så oskyldigt som booth babes. Jag kan dock lägga in fotnoten att jag hade problem att faktiskt hitta ett exempel på Nintendoreklam från senare tid, antagligen eftersom jag inte har en enda kampanj i minnet. Samtidigt sitter de mer vågade annonserna (inte bara från Nintendo) kvar år efter år. Bara det är en tankeställare..

#blogg

Medlem
Nintendo Advertising 2003 vs. 2011

Hahaha.
"Gameboy Advance SP. For men."

Medlem

Råkar du veta var de där bilderna publicerades? Jag gissar att den första är i något mer mansorienterat magasin och den senare i något mer barninriktat, men det hade varit intressant att veta kontexten.

Jag kan sakna den sortens spelreklam som dök upp kring Playstation-tiden och som nu verkar ha dött ut, där det var högkoncept som gällde, och nästan alltid skapade av reklamare som inte ha en jävla aning vad det var de skulle sälja. Den första är absolut ett exempel på det, och bara att bläddra i lite tidningar från den perioden är en fröjd av den anledningen.

Rekommenderas för den nostalgisugne: http://vgprintads.tumblr.com/

Medlem

Den senare annonsen (2011, ändrat från 2010) kan jag dessvärre inte spåra då den mer var ett exempel på vad Nintendos marknadsföring har blivit. Tycker mig känna igen stilen från många senare annonser även om jag inte minns en specifik. Advance SP-annonsen användes dock flitigt i svensk media under en omfattande kampanj från Bergsala. Den fanns under en längre tid i såväl SuperPlay som Gamereactor, det skulle inte förvåna mig om den även fanns i andra speltidningar vid den tiden.

Håller absolut med om att reklam från tidigt i PS2-eran och bakåt generellt var lite mer vågad. Ofta innehöll den även mindre information om spelet, någonting jag personligen tycker är ett mer effektivt sätt att väcka intresse av nyfikenhet. Dagens annonser går till större delen förbi obemärkt som en följd av hur neutrala de "måste" vara.

Medlem

Ja,. det var något speciellt med den tidens annonser. Jag kan tänka mig att det i de flesta fall handlade om att någon på en reklambyrå får ett namn, några bilder och en väldigt generell överblick på spelet och så fick de jobba fram något från det lilla. Ibland blev det genialt, ibland blev det katastrof, men det var nästan alltid intressant åtminstone.

PS. Påmindes just om den här guldklimpen helt apropå: http://www.youtube.com/watch?v=GmFCSc-iXBo

Medlem

Den första bilden gjorde mig lite förvånad och fick mig att le lite.

Jag visste inte att Nintendo kunde vara så....grova


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

DET ÄR JU INGEN SOM TVINGAR EN SJÄLV ATT SPELA;)

Medlem

Det här med boothbabes på mässor tycker jag känns väldigt malplacerat på t.ex. en spel/datormässa. Om de inte kan någonting om eller är intresserade av datorer/spel (eller vad det nu är för slags mässa), utan bara står där för sitt yttre för att man ska titta på dem, så tycker jag inte att de tillför någonting. Jag ser hellre någon som faktiskt är där mer än att man ska stå och beundra deras yttre, som vet vad de pratar om och som är intresserade av datorer/spel. Sen är det upp till var och en att tycka som de vill, det är bara vad jag tycker.

Nintendo har alltid haft som du säger en "barnstämpel" och det är någonting som jag tror är svårt att tvätta bort. Sen tror jag att det är svårt för Nintendo att konkurrera med Xbox och Playstation då deras målgrupper är äldre spelare som kanske vill spela annat än Super Mario, Zelda osv och som känner att Nintendo mer är för barn än för dem själva.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Boothbabes är en form av uppmärksamhetssökande marknadsföring så god som någon, modellerna som ställer upp gör så frivilligt. Jag ställer mig inte bakom kritik av vare sig företagen som erbjuder detta arbetstillfälle i en hård marknad eller modellerna som tackat ja. Tanken "Du får inte vara här, du passar inte in" är för mig väldigt avlägsen.

Skulle Nintendo vilja fånga actionpubliken tror jag att de hade kunnat göra så. Det handlar nog mer om att lämna de säkra korten och våga investera i en titel som kanske inte går hem, i och med framgångarna med Wii så borde de gjort så för länge sedan. Skulle en sådan satsning göras så tror jag absolut att vi hade sett betydligt mörkare Nintendo-spel, kanske liknande Metal Gear Solid-serien. När det nu går knackigt för WiiU hoppas jag att de vågar sig på en sådan satsning, hade kunnat bli fantastiskt!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Boothbabes är en form av uppmärksamhetssökande marknadsföring så god som någon, modellerna som ställer upp gör så frivilligt. Jag ställer mig inte bakom kritik av vare sig företagen som erbjuder detta arbetstillfälle i en hård marknad eller modellerna som tackat ja. Tanken "Du får inte vara här, du passar inte in" är för mig väldigt avlägsen.

Skulle Nintendo vilja fånga actionpubliken tror jag att de hade kunnat göra så. Det handlar nog mer om att lämna de säkra korten och våga investera i en titel som kanske inte går hem, i och med framgångarna med Wii så borde de gjort så för länge sedan. Skulle en sådan satsning göras så tror jag absolut att vi hade sett betydligt mörkare Nintendo-spel, kanske liknande Metal Gear Solid-serien. När det nu går knackigt för WiiU hoppas jag att de vågar sig på en sådan satsning, hade kunnat bli fantastiskt!

Jag har aldrig ifrågasatt att de inte är där frivilligt, givetvis är dem det och det är rätt självklart att de som alla andra också vill tjäna pengar. Jag personligen tycker inte det är givande eller att de tillför något, annat än att de är där för att man ska titta på dem. Jag får inte ut någonting av det, men de finns ju de som gör det och lättklädda damer är ju väldigt effektiv marknadsföring, det är de ingen tvekan om. Sen spelar det ingen roll om de finns folk som hatar det och som tycker det är provocerande, för det får ju fortfarande uppmärksamhet oavsett och det är ju en ganska effektiv marknadsföring ändå


signatur

If you can't convince them, confuse them!

1
Skriv svar