Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Jag kan hålla med om att det är ganska tjatigt med dessa stereotypiska hjältar med muskler som en normal människa bara kan drömma om. Det är på tiden att någon tar upp hur bilden av en manlig karatär faktiskt målas upp istället för att bara fokusera på kvinnorna i spel. Det är ju inte konstigt att steroider är så vanligt förekommande som det faktiskt är. Och detta tillsammans med alla andra medier som målar upp våra barndomshjältar som muskelberg har nog en del med det att göra.
Samtidigt tycker jag att det här typen av artiklar duggar lite för tätt. Men så länge någon (jag är faktiskt en av dem, fortfarande) uppskattar dem så hör de hemma här. Tycker man inte om dem så behöver man inte läsa. Enkelt.

Haha ja! För att inte tala om alla dessa artiklar i olika blaskor (Jag glor på dig Aftonbladet!) som beskriver hur olika personer skaffat sig en SUPER-KROPP

Inaktiv
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Segas:

Hela den globala spelindustrin hade gått i botten, fortare än kvickt. Spel är till för underhållning och man köper det man tror kan vara kul, inte för att stämma överens med Thomas snedvridna samhällsverklighet.

Om vi hade haft fler (enbart?) kvinnor som huvudkaraktärer hade spelindustrin gått under, och samtidigt finns det inget problem? Har jag förstått din ståndpunkt korrekt?

För övrigt är det inget Battlefield 5: pappaledig som krönikan syftar på, det är märkligt med en sådan överdriven misstolkning (troligen medveten sådan för teh lulz)

Överdriven misstolkning? Vi pratar om mannens roll i dagens spel och du börjar dra upp kvinnor i spel, där kan vi snacka misstolkning...

Kvinnor i spel är en helt annan debatt som vi lämnar till ett senare tillfälle, men du är välkommen att tillföra något till diskussionen efter att du begrundat din feltolkning.

Nej, vi pratar om överrepresentation av det ena könet, och till detta även väldigt stereotypiska "modeller". Det är svårt att diskutera om män i detta läget om man samtidigt inte kan ta upp kvinnor, eller hur?

Frågan var dessutom inte ställd till dig. Men om jag har misstolkat dig som du påstår, får du gärna komma med ett förtydligande. Än så länge har du mest skämtat om battlefield 5: pappaledig, skämt o sido..
Det är givetvis inte det som är syftet med krönikan. Kan du förtydliga din åsikt utan skämt?

Skrivet av Calez:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Legalinn:

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Men jag tycker du glömmer det viktigaste...
Varför spelar vi spel? Jo för att bli underhållna.

Visst är väl den typiska Macho-killen lite utnött och utjatad vid det här laget i spelvärlden.
Visst vore det coolt att förändra den typiska manliga karaktären, men det skulle vara en stor chansning och väldigt riskabelt för speltillverkarna att försöka förändra detta. Jag tror det kommer dröja många år innan vi ser en väl genomtänkt manlig karaktär i ett nytt spel.

Ett extrempt dåligt försök att förändra detta gjordes i Dragon Age 2, där man som spelare hade oerhört svårt att undvika gay-karaktärer som stötte på en. Enda sättet att undvika det hela var att bli otrevlig och be dem fara och flyga dit pepparn växer. Sen att karaktären i fråga var den enda vettiga healern i spelet gjorde ju inte saken lättare.

Vad sägs om följande "nya" spel? Battlefield 5: Pappaledig?

Ditt hem har förvandlats till en krigszon och din uppgift som MAN är nu att byta blöjor och baka bullar iklädd förkläde, tills frugan behagar sig att komma hem efter en blöt utekväll på Ladies Night?

Nehe? inte det?

Skämt åsido så vill i alla fall jag fortsätta vara underhållen och spela en karaktär som i regel är väldigt olik mitt "riktiga" jag. Annars skulle jag inte ens bemöda mig med att inhandla olika spel. För trots allt så är spelen en avkoppling och ett sätt att fly verkligheten en stund.

Fast jag poängterar ju det flera gånger, att även jag gillar en del av de de här stereotyperna också. Fast inte bara. Och att jag, och många med mej tror jag, skulle tycka om lite större variation. Jag eftersöker inga tråkspel, jag fattar också att hjälten måste vara aktiv - och i ett actionspel handlar det allt som oftast att slåss och kriga och vinna. Men jag tror att med ganska enkla medel skulle mansporträtten kunna varieras och göras snäppet mer intressanta. Det är allt.

"Det är all"t, skriver du. Det är minst sagt sjukt skrivet. Du ägnar en lång text åt att skita åt dumfeminismen och så har du mage att påstå att det enda du ville ha fram var att du vill ha lite fler olika mansbilder.

Vem fan tror du att du lurar?

"Skita åt dumfeministerna".
Sorry, Calez, du skriver lite för smart för mej, så hur skulle jag nånsin kunna drömma om att lura dej?

Min tidigare kommentar som varken var personangrepp eller speciellt uppretade dock inte kanske litet off topic blev tydligen raderad?

Skrivet av Ch4rles:
Skrivet av Segas:

Som vanligt; en jävla massa rappakalja från den här mannen. Varför publicerar man sån här skit? Det finns hur många kaliber superhjältar som spelas av kvinnor som det finns icke-macho män, så...vad vill Thomas ha sagt? Räknas inte Mario, Luigi, Samus, Lara Croft, Jade, etc etc..?

Mario - räddar en stackars prinsessa
Samus - blev sexualiserad så fort hennes identitet kom fram
Lara Croft - "synd om-kvinna" med sexualiserad design.

Jade vet jag inte vem det är. Dessutom är det meningslöst att gräva efter undantag när trenden är så uppenbar. Ni kan inte mena allvar med att män och kvinnor porträtteras på samma villkor i spel. Är det bara jag som blir uppriktigt ledsen och besviken av dessa kommentarer? Kränkningar och förolämpningar mot Arnroth på en sådan låg nivå, och dessutom från en grupp män som vägrar släppa en millimeter på sin ojämställda spelvärld.

Jag fryser in mig nu och hoppas jag vaknar upp i en bättre värld.

Min tidigare kommentar som varken var personangrepp eller speciellt uppretade dock inte kanske litet off topic blev tydligen raderad?

Dock måste jag denna gång påpeka då jag läste ovanstående kommentar: Vad då bättre värld? Du vill alltså vakna upp om 15-20 år då kvinnan "har makten" (om man nu kopplar din kommentar till denna krönika)? Jag vill ha ett rättvist samhälle, jag vill ha ett jämställt samhälle, jag vill leva i en ideal värld men jag tror inte framtiden blir bättre om man fryser in sig.

Sedan måste jag säga något som få verkan ha tänkt på och som fortfarande är "aktuellt".
1. Personligheter är ofta något man ska reflektera sig själv på, beroende på spel givetvis men tex där det är tysta manliga karaktärer är detta ofta fallet. Stereotyper kanske påverkar litet men jag tror att det är många svarta som vita som gula som spelar call of duty och WoW förutsatt att de har tillgång till att göra det i andra aspekter än hudfärg.
2. Det kostar pengar att göra personligheter, tänk bara på Elizabeth och hur dyr hon var att utveckla, tänk om alla karaktärer var lika dyra att göra. Jag skulle väldigt gärna se ett väldigt avancerat exempel på hur man som superhjälte lever med moralprinciper som att tex döda, förstöra och isolera sig men här har filmer alltid varit mycket längre fram än spel (och många filmer kostar enormt mycket mer än de flesta spel).

Sist till Thomas: Det är retande att läsa dina artiklar, det kan jag inte gömma undan med, samtidigt är det mest retande för att man redan vet om det och du skriver ju inte dåligt och håller dig aktuell så jag skulle inte klaga på ditt arbete och jobb. Sedan är det dock så att detta är inget jag vill läsa på FZ (det är inte därför jag är här), precis som många andra och jag tycker att FZ ska lyssna på folk, oberoende om de beskriver sig klumpigt eller inte. Istället för problem och debatt kanske det är dags att göra saker som folk tycker om?


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Segas:

Hela den globala spelindustrin hade gått i botten, fortare än kvickt. Spel är till för underhållning och man köper det man tror kan vara kul, inte för att stämma överens med Thomas snedvridna samhällsverklighet.

Om vi hade haft fler (enbart?) kvinnor som huvudkaraktärer hade spelindustrin gått under, och samtidigt finns det inget problem? Har jag förstått din ståndpunkt korrekt?

För övrigt är det inget Battlefield 5: pappaledig som krönikan syftar på, det är märkligt med en sådan överdriven misstolkning (troligen medveten sådan för teh lulz)

Överdriven misstolkning? Vi pratar om mannens roll i dagens spel och du börjar dra upp kvinnor i spel, där kan vi snacka misstolkning...

Kvinnor i spel är en helt annan debatt som vi lämnar till ett senare tillfälle, men du är välkommen att tillföra något till diskussionen efter att du begrundat din feltolkning.

Nej, vi pratar om överrepresentation av det ena könet, och till detta även väldigt stereotypiska "modeller". Det är svårt att diskutera om män i detta läget om man samtidigt inte kan ta upp kvinnor, eller hur?

Frågan var dessutom inte ställd till dig. Men om jag har misstolkat dig som du påstår, får du gärna komma med ett förtydligande. Än så länge har du mest skämtat om battlefield 5: pappaledig, skämt o sido..
Det är givetvis inte det som är syftet med krönikan. Kan du förtydliga din åsikt utan skämt?

Jag är väl införstådd att frågan inte var ställd till mig från början, men eftersom du slängde in en känga åt mitt håll där i samma inlägg och som dessutom var lite väl taget ur sitt sammanhang så fick du svar på tal.

Att det skulle vara svårt att diskutera mannens roll i spel utan att samtidigt ta upp kvinnor håller jag inte med om. Misstolka mig inte nu, jag har inget emot kvinnor, tvärtom. Men om man läser igenom artikeln som denna diskussionen handlar om så handlar det kort och gott om att författaren tycker att mannens roll i spel är lite väl stereotypisk och skulle kunna förändras med små enkla medel. Så vart kom diskussionen om kvinnorna ifrån?

Det borde vara en helt egen artikel då jag till fullo håller med om att könsfördelningen inom spelbranchen är helt åt fanders, men det är inte vad denna diskussion handlar om.

Medlem

Det var okej att Arnroth tog upp det här i början men nu blir det ju bara jobbigt. Varför tjata om samma sak igen? Snälla skriv om något roligare.

Skrivet av von_lidl:

Det var okej att Arnroth tog upp det här i början men nu blir det ju bara jobbigt. Varför tjata om samma sak igen? Snälla skriv om något roligare.

Hm, det här är första gången jag skriver en hel ksönika om mansroller i spel väl? Över huvud taget tror jag att snittet när det gäller att ta upp könsroller osv över ligger på ungefär var åttonde krönika (jag har räknat) så det blir ungefär en gång varannan månad. We can handle that, va?

Medlem

Riktig pk-predikan, från början till slut. Det är ångestframmkallande pinsamt att läsa artikeln. Jag läste artikelns rubrik. Sen kunde jag förutse hela artikeln. Inget nytt alls. Det sästa som publicerats på FZ alla kategorier.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Det var okej att Arnroth tog upp det här i början men nu blir det ju bara jobbigt. Varför tjata om samma sak igen? Snälla skriv om något roligare.

Oki, så någon skriver en artikel om ett hett samtalsämne, men enligt dig får ingen diskutera eller ifrågasätta krönikörens åsikt, utan alla måste hålla med och istället prata om blommor och bin, kanske älvor eller vad som nu gör dig glad?

Då skulle vi ju lika gärna kunna ta bort kommentators-fältet på FZ? Vad händer då med Yttrandefriheten? Den fria viljan? Det skulle lika gärna kunna stå: - Tryck gilla om du gillar artikeln eller tryck Ogilla och bli för evigt avstängd från FZ istället...

Inaktiv
Skrivet av Legalinn:

Det borde vara en helt egen artikel då jag till fullo håller med om att könsfördelningen inom spelbranchen är helt åt fanders, men det är inte vad denna diskussion handlar om.

Tack, nu är jag med på vad du menar.

Skrivet av ogglord:

Riktig pk-predikan, från början till slut. Det är ångestframmkallande pinsamt att läsa artikeln. Jag läste artikelns rubrik. Sen kunde jag förutse hela artikeln. Inget nytt alls. Det sästa som publicerats på FZ alla kategorier.

Vad menar du med PK, och på vilket sätt? Är det något mer du vill uttrycka? Varför ska man inte vara politisk korrekt? Vilka ord saknar du? Kan det vara så att en individ har rätt till sin helt egna åsikt?

Motargument efterlyses. Svara på frågan "varför". Vad har du själv för åsikter, kan du stå upp för dom?

Att PK ens är ett skällsord i dina ögon...suck.

Medlem

Håller med på en del punkter och det finns faktiskt otroligt med innovationsmöjligheter i story och spelskapande om man leker med normerna lite, något som verkligen behövs i dagens AAA-mall-läge. En artikel med den inriktningen hade kanske passat bättre, där man filosoferar, drar paralleller och ser hur spelutvecklingen kan förändras för att bli mer nyskapande?

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Håller med på en del punkter och det finns faktiskt otroligt med innovationsmöjligheter i story och spelskapande om man leker med normerna lite, något som verkligen behövs i dagens AAA-mall-läge. En artikel med den inriktningen hade kanske passat bättre, där man filosoferar, drar paralleller och ser hur spelutvecklingen kan förändras för att bli mer nyskapande?

Exaktemento!

Det hade varit en klart mer intressant artikel att läsa och dessutom få lite förklaringar på vad Arnroth menar med att man lätt skulle kunna förändra mansrollen i spelbranchen med ganska små enkla medel, istället för denna lika uttjatade åsikt om mannens roll i spelvärlden.

Medlem

Kan Fz fixa ett filter som man slipper se dessa krönikor.

Medlem

Tack för en bra krönika Thomas! Det behövs verkligen.


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

Ja, det kommer säkert bli helt fantastiskt i det här landet när alla är akademiker och ingen vill göra "skitjobben"...

Jag förstår inte riktigt vad du vill få ut av den här artikeln. Ska actionspel inte handla om just action längre? Skulle Battlefield eller Call of Duty ha blivit ett bättre spel om huvudkaraktären var en svart, lesbisk kvinna?

Det är mestadels vita män som gör och spelar dessa spel, så därför är det ju inte direkt förvånande att spelen oftast handlar om vita män.

Medlem

Vad är det för fel att vara vit man och hetero? Att lyfta fram ena könet mer än det andra som framgår av artikel blir inte mer rätt, när du vill att dagens män skall straffas för vad som skedde flera sekel förr.

Jag tror inte på feminism, jag tror på jämställdhet. Att skylla alla dagens orättvisor på vita hetero män, är oerhört sjukt ur en objektiv synvinkel. Man lever i sitt feminism träsk och spär på sitt manshat. Nej det var ju inte alla män det var tal om heller, bara de vita heterosexuella som skall nedvärderas och spottas på:)

Medlem

Hmm... har inte de senaste 4/6 krönikorna från arnroth varit om just könsroller? Hoppar faktiskt över denna...

Medlem

"De är heterosexuella. De är vita. De är starka, beskyddande och räddar andra".

Vad är problemet med detta?

Är det verkligen så jobbigt för folk att det inte springer runt en svart kuddbitare och räddar världen?

Inaktiv

Det här var en riktigt bedrövlig krönika. Det står Arnroth fritt att tycka vad han vill i politiska frågor men denna fanatiska queerfeministiska tolkningstradition som han ständigt halar upp när han vill diskutera genus gör också att analyserna av spel ständigt blir otroligt snäva och enkelriktade.

Gällande synen på feminismen som en kamp som "redan vunnits" så är det en åsikt som garanterat inte hade genererat Arnroth några ryggdunkningar från hans åsiktsfränder i F! - det är istället en väldigt vanlig åsikt bland antifeminister och används för att förklara feminismen som "onödig" och en rörelse som ägnar sig åt "lyxproblem".

Gällande synen på kvinnors överrepresentation bland många högre utbildningar som en garant för att de snart kommer "ta över" är även det en väldigt naiv föreställning - det har istället visat sig bland forskare och branschfolk att man vid rekryteringar till jobb bör fästa allt mindre fokus vid utbildning då detta visat sig ha mycket litet värde gällande att förutse framtida arbetsprestation (jag satt på ett heldagsseminarium anordnat av Stockholm Stad angående just detta så sent som i fredags. Omgiven av kvinnor för övrigt).

Gällande hjältar i spel som "tysta och starka" så har detta sin grund i att spelhjältar ofta ska fungera som avatarer för den som spelar och därför vill man sällan ha en hjälte som tycker och tänker en jävla massa själv eller som agerar irrationellt utan att spelaren själv valt det - det försvårar för spelaren att identifiera sig med sin protagonist. Även i en spelserie som GTA där man fått spela som alla möjliga etniciteter (afroamerikan, puertorican, serb, jude etc.) så har dessa protagonister sällan haft starkare åsikter än att vara "the voice of reason" av just samma anledning. Så är det inte bara i spel utan är ett vanligt sätt att bygga upp historier även i exempelvis serier där huvudkaraktären oftast är bra mycket mer sansad och förnuftig än sin omgivning just för att kunna förstärka de övriga karaktärerna som tokiga och drivande i narrationen.

Gällande det faktum att spelaren är vit och man är en sanning med viss modifikation då Arnroth underlåter att nämna att hjälten oftast är snävare än så: det är en vit, manlig amerikan du spelar som. Trippel A-spelen, precis som Hollywood, innehåller ständigt (manliga, vita) amerikanska hjältar för att inte alienera en amerikansk publik. Dödstråkigt, ja, men bör ändå nämnas.

Slutligen har vi snacket om att hjältarna är heterosexuella. Jag gissar att Arnroth utgår från att allt som inte är uttalat bögigt är hetero. Är exempelvis hjälten i Alien Rage hetero? Han är ensam med en talande dator som ända sällskap. Är hjältarna i Call of Duty och Battlefield hetero? Jag kan då banne mig inte minnas att deras sexuella läggning nämns överhuvudtaget.

Medlem

Väldigt trevligt om man kunde få läsa om SPEL utan att även här bli överröst med propaganda om jämställdhet, rasetnicitet eller genusfrågor. Ska det bli så här på denna sidan så är det nog dags att leta efter nått annat ställe och läsa om spel.

Räcker att svenska PC Gamer drog ner betyget på Splinter Cell: Blacklist bara för att recensenten tyckte det var opassande saker i berättelsen (Rasism och tortyr möjligheter).

Så fruktansvärt trött på Svensk Media och deras sätt att försöka tvinga på mig åsikter.
Men nu ska man inte ens kunna läsa om spel i Sverige, utan att behöva bli över röst med propaganda om hur man ska tycka och se på saker.

Jag vill veta om ett spel är bra eller dåligt utan att recensenters moraliska värderingar ska räknas in i betyget!!!

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Med tanke på mängden skit-artiklar som Arnroth nu har kommit med så kan man ju tro att platsen som han föddes på var något HBTQ-möte på Södermalm.

Rädd att han hotar din världsbild så mycket att du är tvungen att försöka nedvärdera såväl honom som hans åsikter? Testa att berätta vad DU tycker, VARFÖR du tycker så, istället. Då kanske någon får för sig att ta dig på allvar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ni får gärna argumentera för eller emot Arnorths tankar och idéer; men gör det då med en trevlig ton. Ingen tvingar er till någon åsikt och ni är alla välkomna att diskutera. Var sakliga och snälla! Jag fortsätter att hålla koll på tråden. Personangrepp kommer att raderas.


signatur

Have a good time!

Medlem

Alltid kul med dessa krönikor.

Minns att jag vart väldigt glad när Half-Life kom just för att Gordon Freeman var en hjälte utan direkta manlymen attribut. Han har en PhD men utöver det ser han väldigt anonym och vanlig ut. Det var fritt att projcera det jag ville på honom. Ganska mycket raka motsatsen till Duke Nukem, en annan solklar favorit.

Skrivet av bleak:

Om ni la ner hälften så mycket energi till att bekämpa verkligt kvinnoförtryck i Saudiarabien för där kan vi verkligen snacka om kulturellt förtryck mot kvinnor.

Fortsätt att sila mygg och svälja kameler och klappa er på axeln och tro att ni gör världen bättre men det är så skenheligt.

Alltså den där typen av argument är alltid lika tokig. "Varför jaga fortkörare när det finns seriemördare", "ingen mening med att källsortera när Kina släpper ut så mycket etc".

Skippar du bilbältet i Sverige bara för att Indiens trafik är farligare?

Medlem
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Avstängd
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Nej, det borde snarare visa att folk här inte vill ha denna skit. Ska det vara så svårt att dra korrekta slutsatser av det uppenbara? Vi vill helt enkelt inte diskutera denna skit alls.

Inaktiv
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Visst kan man diskutera mansrollen i spel men då får diskussionen gärna föras av en vettigare debattör.

Jag personligen är trött att spela, vit, heterosexuell man i spel, så i CoD: Ghosts röjer jag som Michelle Obama


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Dessutom visar det på vilken egentlig kunskap kommentatorn besitter. Det handlar inte om att jaga efter vita män, det handlar om att befria dem - lika mycket som det handlar om att befria kvinnor. Det är ett mynt med två sidor:
"For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tierd of appearing strong when he feels vulnerable." Nancy R. Smith


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Fast jag poängterar ju det flera gånger, att även jag gillar en del av de de här stereotyperna också. Fast inte bara. Och att jag, och många med mej tror jag, skulle tycka om lite större variation. Jag eftersöker inga tråkspel, jag fattar också att hjälten måste vara aktiv - och i ett actionspel handlar det allt som oftast att slåss och kriga och vinna. Men jag tror att med ganska enkla medel skulle mansporträtten kunna varieras och göras snäppet mer intressanta. Det är allt.

Man önskar att folk kunde ta sig tid att läsa, istället för att så fort de ser "feminism", "mansroll", eller liknande, vända alla taggar utåt och i helt ologiska termer som mest kan förklaras vid en inbillad rädsla för det okända skrika "PK-FJANT!".

Eftersom detta var Arnroths svar på mitt inlägg som du så "tjusigt" klippt bort. så kräver detta ett svar.

Var i mitt inlägg hittar du ord som "feminism" eller ologiska termer som mest kan förklaras vid en inbillad rädsla för det okända skrika "PK-FJANT!"?

Bara för att man är FZ-supporter med en bild som visar "fuck-fingret" åt alla läsare, så innebär väl inte det att man kan koka ihop historier som inte finns? Man skulle kunna tro att du jobbar åt "Svensk Dam Tidning" som är ökända för att häva ur sig lögner och halvsanningar.

Utav alla dina inlägg i denna debatt så har du bara klagat på alla andras åsikt, nu undrar vi, vad är DIN åsikt?

Medlem

Tack för en bra krönika och att du tog med statistiken. För oavsett om vi gillar hur samhället förändras runt omkring oss

Skriv svar