Batman: Arkham Origins

Robot
Batman: Arkham Origins

Rocksteady har lämnat Gotham City. Kvar är en Batman som inte vet hur han ska förnya sig. Så han gör allt han redan gjort en gång till – fast sämre.

#batman-arkham-asylum, #rocksteady-studios, #batman-arkham-city, #batman-arkham-origins, #wb-games-montreal


Medlem
Batman: Arkham Origins

Hade förväntat mig mer.

Intressant sågning när många andra recensioner ger den toppbetyg.

Man får helt enkelt testa själv


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Blev riktigt förvånad över betyget, trodde dom skulle ta hand om spelet bättre efter Rocksteady :/

För övrigt så är det riktigt skönt med en recensent som faktiskt bryr sig om att rapportera buggarna, tusen tack!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Intressant sågning när många andra recensioner ger den toppbetyg.

Man får helt enkelt testa själv

Jag har inte sett/läst någon recension som gett det toppbetyg. De flesta verkar vara ense om att det här spelet är bra mycket sämre än Rocksteadys två spel.

Medlem

Jag har haft roligt när jag spelat det här spelet, men det allra största problemet är att Origins är exakt samma spel som City, med annat innehåll. Spelmekaniken är samma, nästan alla gadgets är samma men lite olika (t ex att man nu har glue grenade istället för freeze grenade) och sidouppdragen är samma men ser annorlunda ut. Det finns extremt få NYA spelfunktioner, WB Montreal har i stort sett bara tagit Arkham City och ändrat innehållet. Bara det att de under eftertexterna lägger in en a cappella-sång av Jokern, precis som i City, känns så oerhört krystat och fantasilöst.

Storyn bjuder dock inte på så stora "WOW"-känslor som City gjorde, man kände sig inte upprymd i slutet som man gjort i tidigare spel. Några plot twists finns men de är lite väl banala. Däremot fanns det vissa moment som var relativt välskrivna, men de var få.

Med det sagt är det ändå underhållande, men mest för att Arkham City (och Asylum såklart) var ett av de bästa spelen som jag upplevt de senaste åren. Det här känns bara som ett extraspel för att få Batman-fansen att inte tappa sugen (och ge utvecklarna lite mer tid på sig) i väntan på nästa RIKTIGA uppföljare som görs av Rocksteady.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Skrivet av Jozo:
Skrivet av walter_iego:

Intressant sågning när många andra recensioner ger den toppbetyg.

Man får helt enkelt testa själv

Jag har inte sett/läst någon recension som gett det toppbetyg. De flesta verkar vara ense om att det här spelet är bra mycket sämre än Rocksteadys två spel.

www.metacritic.com/game/pc/batman-arkham-origins

- det verkar som spelarna gillar det överlag i varje fall


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är mest glad över att en recensent på FZ äntligen tar buggar på allvar. Spelet i sig skiter jag i, fick det gratis med mitt GTX780.

Dags att börja dra en gräns för hur illa ett spel får vara vid release bara för att möta en deadline och sedan fixas i efterhand.

Medlem

Vilken besvikelse. Arkham Asylum är fortfarande ett av mina absoluta favoritspel och Arkham City var åtminstone en kompetent uppföljare. Hade stora förhoppningar om att detta skulle vilja gå tillbaka till den lite tajtare upplevelsen i Asylum och ge mig en kandidat till årets spel. Får plocka upp detta i en lämplig realåda senare istället.

/ LordDaimos

Medlem

Själv tyckte jag att Origins var ett värdigt spel i serien, det var inte lika bra som Arkham City men fortfarande rätt OK, men alla tycker inte likadant!

Testpilot

Precis som nämnts så är detta skakigare spel och buggigare.

Det som inte nämnts är att det är betydligt sämre upplagt spel då det gäller storyn.
Jag knatade iväg och började glatt göra sidomissions (tills en bugg gjorde att man inte kom vidare med Enigmas missions)

Sen då jag skulle köra vidare på huvudstoryn finns inte den minsta ledtråd att följa på kartan.

Det visar sig då att man skall hamna i närheten av ett hustak där sen Batman fångar upp en radiosändning för att man skall komma vidare.
Där var man ju tvungen att googla runt för att ens ha en chans att komma vidare utan att bli grymt frustrerad.

Bra jobbat att upptäcka saker som att Batman slåss sämre , jag började undra om jag var helt kass i striderna.
Sen är det gryyyymt irriterande att änterhaken inte kopplar mot många tak och byggnader, det gör att flytet då man swishar runt i staden helt kommer i osynk.

Riktigt välskriven recension, en fröjd att läsa!

Medlem

Har ni provat multiplayer delen? Många säger att den förstör sparfiler och är allmänt dåligt. Vad tyckte ni?

Medlem

Jag gillar't!

Kan det inte vara så att det, för vissa, inte känns lika häftigt längre just för att det är det tredje spelet i serien? Visst, man kan ändra om och förnya, men i grund och botten så är det ju fortfarande, och SKA fortfarande vara, Batman. Det går ju inte att göra hur mycket som helst för att förnya. Striderna känns aningen slöare, ja, men flödet finns kvar om man bara lägger ner lite tid på att bemästra stilen. Bara för att det inte är lika lätt som i föregångarna tycker i alla fall inte jag att det är sämre. Tvärtom.
Jag säger inte att spelet är perfekt, men jag tycker verkligen att det behåller charmen från föregångarna, jag gillar storyn och konceptet. Jag tycker att det gör sitt jobb som prequel.
Jag får fortfarande den underbara känslan, som jag fick i Asylum, när jag (Batman) tar ner ett helt rum med mobsters utan att bli sedd.. wonderful!

Av mig får Arkham Origins 5 Batarangs!


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem

Detta är ju betyget Rome 2 skulle ha fått...

Medlem

Definitivt lite lat uppföljare, men jag tycker spelet är väldigt intressant ändå.

Drar igenom det i vanlig ordning!


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Inaktiv

Arkham Asylum och City hör till de bättre spelen jag har spelat. Spelade om AA förra veckan och det är fortfarande ett klockrent spel.

Tyvärr kan man inte säga det samma om Origins även om jag tycker det är okej. Men jag hade väntat mig mycket mycket mer Spelet lever ju på att man "är" Batman. Hade man varit någon generisk spelhjälte bara hade jag inte orkat spela klart det tror jag.

Medlem

Spelet är ju absolut inte så dåligt som det verkar här, spelat igenom ungefär 50% av hela spelet och naturligtvis kommer det inte upp i samma klass som Arkham City och Arkham Asylum med det är en värdig prequel, 7/10 skulle jag säga!

Medlem

Tycker att det är väldigt bra i alla fall.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Började lira igår och tycker betyget är väldigt orättvist. Det förtjänar lätt en 4

Inaktiv

Bra skriven recension, intressant att läsa då jag själv skulle ge spelet en fyra i betyg.

Det jag gillar mest med detta spel är att det känns mörkare än föregångarna, med en lite hårdare Batman/Bruce Wayne. Röstskådespelarna gör ett fantastiskt jobb i sina roller och jag tycker faktiskt att storyn i Arkham Origins är bättre än i de två första spelen.

Däremot stötte jag på vissa buggar, varav en är totalt oacceptabel då det hindrar en att komma vidare i ett side mission. Kan omöjligt förstå hur WB inte kan ha släppt en fix som åtgärdar detta. Värt att notera är dock att buggen bara sker på PC-versionen av okänd anledning. Däremot kan man använda en annan bugg för att komma förbi grundbuggen

Vill inte spoila, men ni som spelar vet säkert vad jag menar. Länkar även till videon som beskriver hur man tar sig förbi.

http://www.youtube.com/watch?v=HkDLaojdCCw

Medlem

Synd, synd men inte helt oväntat.
När jag själv första gången fick höra det skulle vara en prequel titel fick jag lite olustkänslor. Prequels är ofta, iaf för mig, något som inte brukar bli så bra som det kunde blivit.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Första artikeln som på ett bra tag faktiskt tar upp gameplay i sin text (!!!). Lite lustigt dock att den enda gemensamma nämnaren denna recension har med andra är att ni vill ha mer av CSI-elementen. Detta är ingenting negativt, mer en observation av att en del har den motsatta uppfattningen till gameplayet än recenscenten, och man blir ju då lite frågandes till hur det kan bli så!

Medlem

Wtf? Har precis klarat ut spelet, var hur kul som helst ärligt talat. Det var rätt länge sen man spelade Arkham City så inget som man stör sig på, jag kommer inte ens ihåg hur Arkham City såg ut...
Känns åtminstone bra att recensentens betyg på 2/5 dvs. (40/100) inte delas av varken spelarna eller andra recensenter uppradade på Metacritic.
Hoppas att folk prövar detta spel då det definitivt är värt det och inte låter sig luras av FZ och Johan Hallstans löjliga recension.

Det blir ett GOTY-köp för mig. Har ni kollat in DLC:erna / "Season Pass"-innehållet? Hur mycket som helst som inte är inkluderat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot

Allting beror på vad man förväntar sig. Gillar man Arkham City så lär man gilla det här spelet också mest för att det är inte så större skillnad spelmässigt. Förväntade man sig mycket nytt etc lär man väl bli besviken.

Glöm dock inte bort att Kevin Conroy "för sa sig" att han jobbar på att arkham spel. Ganska säker på att Rocksteady håller på att arbeta med ett next-gen Batman


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

LOL! Jag visste det! Detta spel rider på vågen av Batman Arkham märket! EN SNABB CASH-IN!

Jag avskyr prequels av hela mitt hjärta (Resident Evil 0 enda udantaget) och plus denna recension = inget köp för min del.

Kanske om det kommer ner runt 100 kronors nivån.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Inaktiv
Skrivet av Sanazin:

Wtf? Har precis klarat ut spelet, var hur kul som helst ärligt talat. Det var rätt länge sen man spelade Arkham City så inget som man stör sig på, jag kommer inte ens ihåg hur Arkham City såg ut...
Känns åtminstone bra att recensentens betyg på 2/5 dvs. (40/100) inte delas av varken spelarna eller andra recensenter uppradade på Metacritic.
Hoppas att folk prövar detta spel då det definitivt är värt det och inte låter sig luras av FZ och Johan Hallstans löjliga recension.

Hur kan man luras av någons personliga åsikt?

Medlem

jag tycker det bara är roligt att dom sågar det här för att vara densamma som City men ingen sågar COD eller BF för att vara densamma som föregångarna.
Själv tycker jag att storyn är bättre än Citys story och att bossfighterna är roliga. Mycket bättre gjorda än föregångarna.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag har haft roligt när jag spelat det här spelet, men det allra största problemet är att Origins är exakt samma spel som City, med annat innehåll. Spelmekaniken är samma, nästan alla gadgets är samma men lite olika (t ex att man nu har glue grenade istället för freeze grenade) och sidouppdragen är samma men ser annorlunda ut. Det finns extremt få NYA spelfunktioner, WB Montreal har i stort sett bara tagit Arkham City och ändrat innehållet. Bara det att de under eftertexterna lägger in en a cappella-sång av Jokern, precis som i City, känns så oerhört krystat och fantasilöst.

Storyn bjuder dock inte på så stora "WOW"-känslor som City gjorde, man kände sig inte upprymd i slutet som man gjort i tidigare spel. Några plot twists finns men de är lite väl banala. Däremot fanns det vissa moment som var relativt välskrivna, men de var få.

Med det sagt är det ändå underhållande, men mest för att Arkham City (och Asylum såklart) var ett av de bästa spelen som jag upplevt de senaste åren. Det här känns bara som ett extraspel för att få Batman-fansen att inte tappa sugen (och ge utvecklarna lite mer tid på sig) i väntan på nästa RIKTIGA uppföljare som görs av Rocksteady.

Helt rätt, Origins var en riktig besvikelse för mig.

123
Skriv svar