Valve bekräftar SteamOS!

Medlem
Skrivet av Zarree:

Tycker dock det är ett problem om Valve har kontroll över OS:t då de också vill sälja deras mjukvara (spel och program), inte helt omöjligt att SteamOS kan leda till mer inlåsning än vad det ger sken av.

absolut!
det finns goda anledningar till att vara tveksam. det negativaste som jag ser det är nog just detta med vad som händer om man vill köra spel från leverantörer som inte finns på steam (tänk appstore på ios). Om inte ALLA mina spelbehov täcks av steamos kommer jag få väldigt svårt att motivera ens att installera det på min dator eftersom den redan är kopplad till min TV.

Medlem

Vet du något som inte vi vet, Johan?

Det hoppas jag.

Då vet du om Half-Life 3 kommer tillkännages denna veckan?!" "Tell us now and you will be punished less!

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux. Jag kommer installera det direkt och börja köra som huvudoperativ, sen boota till Windows när man blir tvungen.

Tänkte samma sak. Är det gratis har man inget att förlora. Hoppas bara att de jagar AMD/Nvidia att göra bra drivrutiner för OpenGL och operativet.

Medlem

Gissar på att de kommer visa sin "biometriska kontroll" i veckan. SteamOS kan ju vara något, men jag tror det blir svårt i början. Streamingen känns inte som någon funktion som många kommer använda, de som har en PC för gaming hemma, kommer nog inte gå och sätta på den för att sedan starta steamboxen och streama spelet.

Vi får väl se, men är inte helt övertygad att detta är rätt väg, bättre att satsat hårt på Steam klienten till Linux så folk får välja distro själva. (Kommer ju gynna denna klient också tack vare SteamOS men ah.)


signatur

Nämen!

Medlem

LAN-streaming av spel från sin dator till en lättare enhet är djävligt smart. Om några år, när uppkopplingarna blivit pålitligare, kommer man kunna göra samma sak med tunga, grafikkrävande spel från en serverhall till sin mobiltelefon eller iWatch eller sitt kylskåp eller vad tusan som helst.

Medlem
Skrivet av Namm:

LAN-streaming av spel från sin dator till en lättare enhet är djävligt smart. Om några år, när uppkopplingarna blivit pålitligare, kommer man kunna göra samma sak med tunga, grafikkrävande spel från en serverhall till sin mobiltelefon eller iWatch eller sitt kylskåp eller vad tusan som helst.

Problemet jag ser med streaming från serverhallar är vi kommer behöva dem nära oss om vi vill ha det spelbart.

Medlem

Det ända viktiga hade vart om det var Half-Life 3..


signatur

The King is Back

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

vad kostar päron i Afrika?

I mitt tycke så borde modsen på FZ ta sitt ansvar och radera alla kommentarer som inte berör detta angelägna spörsmål. No moar off topic!

Medlem
Skrivet av Segas:

Hur ska Valve tackla alla drivrutiner? De som används idag är ju lite...sådär.

Vet inte hur det är på AMD sidan, men Nvidia är lika bra på Linux som på Windows, de saknar bara allt onödigt lull-lull. Intels är visserligen lite funktionsfattiga, men de är bra integrerade och gör det de ska.
Fattar inte varför folk alltid ska klaga på dem...

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux. Jag kommer installera det direkt och börja köra som huvudoperativ, sen boota till Windows när man blir tvungen.

Tänkte samma sak. Är det gratis har man inget att förlora. Hoppas bara att de jagar AMD/Nvidia att göra bra drivrutiner för OpenGL och operativet.

Det du förlorar är behovet av bra grafikkort då risken för att PC spelarna får en steambox optimerad version av spelen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux. Jag kommer installera det direkt och börja köra som huvudoperativ, sen boota till Windows när man blir tvungen.

Tänkte samma sak. Är det gratis har man inget att förlora. Hoppas bara att de jagar AMD/Nvidia att göra bra drivrutiner för OpenGL och operativet.

Det du förlorar är behovet av bra grafikkort då risken för att PC spelarna får en steambox optimerad version av spelen.

Risken finns! Risken finns också att alla bara tröttnar på datorspel och alla börjar spela schack istället.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux. Jag kommer installera det direkt och börja köra som huvudoperativ, sen boota till Windows när man blir tvungen.

Tänkte samma sak. Är det gratis har man inget att förlora. Hoppas bara att de jagar AMD/Nvidia att göra bra drivrutiner för OpenGL och operativet.

Det du förlorar är behovet av bra grafikkort då risken för att PC spelarna får en steambox optimerad version av spelen.

Risken finns! Risken finns också att alla bara tröttnar på datorspel och alla börjar spela schack istället.

Den risken är inte lika stor.
I dagsläget så utvecklas spel till flera plattformar samtidigt som tex. BF3 som får en PC version med högre upplösta texturer osv än konsolversionerna.
Med en steambox version som kommer fungera som en PC kommer behovet att utveckla en till PC version inte finnas och då kommer den bästa PC versionen kunna köras på en steambox.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent
Skrivet av Spearmint:

Vet du något som inte vi vet, Johan?

Det hoppas jag.

Då vet du om Half-Life 3 kommer tillkännages denna veckan?!" "Tell us now and you will be punished less!

Nej, jag vet inget av värde

Skrivet av anon_98854:
Skrivet av walter_iego:

vad kostar päron i Afrika?

I mitt tycke så borde modsen på FZ ta sitt ansvar och radera alla kommentarer som inte berör detta angelägna spörsmål. No moar off topic!

Kan vi ens vara säkra på att det finns päron i Afrika?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Har redan min dator kopplad till min projektor. Vad ska jag med en box till?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux. Jag kommer installera det direkt och börja köra som huvudoperativ, sen boota till Windows när man blir tvungen.

Tänkte samma sak. Är det gratis har man inget att förlora. Hoppas bara att de jagar AMD/Nvidia att göra bra drivrutiner för OpenGL och operativet.

Det du förlorar är behovet av bra grafikkort då risken för att PC spelarna får en steambox optimerad version av spelen.

Risken finns! Risken finns också att alla bara tröttnar på datorspel och alla börjar spela schack istället.

Den risken är inte lika stor.
I dagsläget så utvecklas spel till flera plattformar samtidigt som tex. BF3 som får en PC version med högre upplösta texturer osv än konsolversionerna.
Med en steambox version som kommer fungera som en PC kommer behovet att utveckla en till PC version inte finnas och då kommer den bästa PC versionen kunna köras på en steambox.

Nä, det vet jag.

Det du säger förutsätter att utvecklarna lägger sitt största fokus på SteamOS och Steambox, om du nu inte menade bara mellan Steambox och OS. "Konsolsyndromet" finns ju som en risk där, att de hellre optimerar spel till sin hårdvara, men det ska ganska mycket till om alla ska haka på det tåget. Valves egna spel kommer säkerligen att "optimeras" till SteamOS och dess hårdvara, men om jag förstått det rätt kommer det att vara vanlig hårdvara som vi har i datorerna idag, och då kommer skillnaden inte att bli så stor. Det finns fortfarande utrymme för bättre komponenter, tror inte att Valve är ute att förhindra utvecklingen på den fronten, utan snarare öppna upp för mer utveckling inom hårdvara (om den är kompatibel med SteamOS). De skjuter sig själva lite i foten annars.

Medlem

Valve är och förblir nummer ett,, ett företag som antagligen tänker mer på sina kunder i denna kategorin än vad något annat företag gör,, möjligtvis att Nintendo kan hota dem om den titeln men mycket tveksamt.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Zarree:

Linux har ju också sina problem. X11 tex är för komplicerat för vad det gör.

Kanske steamOS kan fixa det, tvivlar på det dock.

X11 har några år på nacken men wayland/mir kommer att fixa det.

Medlem

Hoppas hoppas hoppas! Om AMD och nVidia hoppar på, samt fler utvecklare och framtida titlar får ordentligt stöd för detta, ja då är det ajöss med Windows!

Medlem

Windows arbetare förenas, släng ers bojor och förenas under Steams revolution! Ni har bara konsolportar att förlora och spelfrihet att vinna! Länge leve Valve, vår dators befriare!

Eller handlar det om hårdnande konkurrens på Pc där både EA, ubisoft och allra mest Gog erbjuder ett alternativ, och plockar kunder. Är SteamOS befriaren, eller är det ett system som blir lika öppet som Stalins kommunism?
Det återstår att se, intressant ska det iaf bli och Steambox kunde sätta lite press på konsolerna och deras funktioner såväl som spelpriser oxh annat. Hur som helst så är konkurrens alltid bra

Medlem

Bara det inte leder till att pc-spel blir soffanpassade och försämrar spelupplevelsen för oss som vill sitta vid vår kära 'battlestation'.

Medlem
Skrivet av Zarree:
Skrivet av Namm:

LAN-streaming av spel från sin dator till en lättare enhet är djävligt smart. Om några år, när uppkopplingarna blivit pålitligare, kommer man kunna göra samma sak med tunga, grafikkrävande spel från en serverhall till sin mobiltelefon eller iWatch eller sitt kylskåp eller vad tusan som helst.

Problemet jag ser med streaming från serverhallar är vi kommer behöva dem nära oss om vi vill ha det spelbart.

Visst, hallarna får inte ligga på en annan kontinent och trafiken kan inte passera genom nån halvt avgnagd telefonlina från 50-talet som hålls på plats av en grankvist...

Medlem
Medlem

jag är dock mest rädd för att steam ska bli allt för konsoligt, att de frångår mus o tangentbord till förmån för handkontroll.

Medlem

Totalt ointressant

Medlem

Inte speciellt innovativt, fullständigt meningslöst försök till att skapa en "billig" egen konsoll. Jag trodde faktiskt de kunde bättre, tydligen inte. Usch och fy Valve!

ZF
Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av Zarree:

Tycker dock det är ett problem om Valve har kontroll över OS:t då de också vill sälja deras mjukvara (spel och program), inte helt omöjligt att SteamOS kan leda till mer inlåsning än vad det ger sken av.

absolut!
det finns goda anledningar till att vara tveksam. det negativaste som jag ser det är nog just detta med vad som händer om man vill köra spel från leverantörer som inte finns på steam (tänk appstore på ios). Om inte ALLA mina spelbehov täcks av steamos kommer jag få väldigt svårt att motivera ens att installera det på min dator eftersom den redan är kopplad till min TV.

då kan ju EA eller vilken Steamliknande leverantör det nu än må vara göra samma sak som Steam gör här. på klientburken i vardagsrummet så multibootar du mellan leverantörerna helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Håller med till ett hundra procent!

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av walter_iego:

vad kostar päron i Afrika?

I mitt tycke så borde modsen på FZ ta sitt ansvar och radera alla kommentarer som inte berör detta angelägna spörsmål. No moar off topic!

Päron dessa fantastiska goda frukter och absolut en viktig del av mitt spelande! Att ha mage att påstå att de inte berör steam os när jag spelar är som att säga du behöver inte andas.

Päron en viktig del av livet en förädlad form av mänsklig rättighet.
Ropen skalla päron åt alla...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Håller med till ett hundra procent!

Min lilla dator under o kopplad tillTV'n går att spela det mesta på o jo den är sexig. Fast jag är gammal o trött


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Krycka:

jag är dock mest rädd för att steam ska bli allt för konsoligt, att de frångår mus o tangentbord till förmån för handkontroll.

Valve kör ju på CS och Dota bland annat. Så tror nog de håller sig till mus och tangentbord.

Skriv svar