Grand Theft Auto V

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Vioche:

vad är plump satir ?

En synonym till plump är ohövlig vilket jag skulle tro är vad som är gällande i det här fallet.
Det är långt ifrån alla som kan med satir och vissa som ger sig på att försöka där det går helt ot skogen är bla Adam Sandler's filmer där det är ren mobbing och kränkande attityder och inte humor man ska skratta åt. Nu tror jag inte rockstar är så kassa som Adam Sandler men det låter iaf som att de bitvis har gått lite väl långt och då särskilt i kvinnofrågan här.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Citat:

Det är otroligt vad Rockstar har lyckats krama ur slasktrasorna till konsoler, men när vägbanan framför en flimrar av den låga upplösningen och bilduppdateringen sviktar (emellanåt betydligt under 30 fps) av all belastning måste man ha en hel del överseende för att inte reagera.

Jag ser fram emot att modda spelet på PC.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi ställer oss tveksamma till varför en 10-gradis skala skulle vara bättre där allt under en sjua idag är skräp. Så i princip är det en skala med sju grader av skräp, och tre grader av bra.

Tre är 2+1.
3 är 150% av 2.

Förlåt. bara repeterade lite matte från grundskolan.

EDIT: Lite mer matte! 7 8 9 10 = 4 siffror!
Fyra är 2*2 eller 2+2 eller 2^2
4 är 200% av 2

Och jag vet om att du skrev "sju grader av skräp", men du skrev dessutom "allt under en sjua idag är skräp" vilket betyder att 7-10 kan därmed vara bra.

Medlem

FZ borde verkligen införa en 1-100 eller 1.0 till 10.0-skala (typ), jag har inga problem alls med era recensioner, dom är nästan alltid spot on tycker jag, gillade även denna starkt. men 1-5 känns så oprecist och tråkigt, men det är ju givetvis bara min åsikt. kan ni inte lägga upp en omröstning för vad läsarna vill se?

Medlem

Jösses! Efter att läst nästan alla kommentarer så är det relativt roande att ert betyg, som är vad Victor personligen tycker om GTA V, upprör så många fanboys känslor. Att klaga på att spelet "bara" fick 4/5 innan ni själva har testat det är ju bara patetiskt.

Bra recension Victor! Ska bli kul att testa spelet i morgon!


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av pinky:

Fyra, Fem, vem bryr sig. Jag är mer intresserad av vad Aftonbladet säger om spelet!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

En skala mellan 1 till 5 funkar så länge som man inte delar ut 4or till skitspel som IGN delar ut 9or till medelmåttiga spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nån som har problem med att starta det? Köpte det via Playstation store och ska ju vara släppt nu men funkar inte ^^

Medlem

Ser faktiskt fram emot GTA Online mer. Typiskt att pc får vänta eller inte ens få detta alls


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Finns det någon som kan berätta lite om hur bilfysiken är?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Moderator | Testpilot
Skrivet av snurrfint:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av snurrfint:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av deadlotus:

10/10 hos IGN http://www.ign.com/articles/2013/09/16/grand-theft-auto-v-rev..., IGN har bättre poäng sättning tycker jag än FZ. De borde även här ha en högra skala när de sätter poäng. Menar 4/5 är det 7-8? på en 1-10 skala.

Minus var
Stundtals tröttsam och plump satir
GTA-konventioner serien måste lämna bakom sig

Ganska löjligt att gnälla på det, alltså är han trött på att skjutande konstant som varit i alla andra GTA med, men det är ju lite det som är spelet, de folken köper spelet för haha, stora rån med massa skjuta.

Vi har en fiffig länk vid sidan av betyget som förklarar de olika stegen. Vi ställer oss tveksamma till varför en 10-gradis skala skulle vara bättre där allt under en sjua idag är skräp. Så i princip är det en skala med ju grader av skräp, och tre grader av bra.

Och är det verkligen så märkligt att förvänta sig något mer av ett spel som varit så dyrt att utveckla?

Ska verkligen utvecklingskostnaden vara till grund för betyget?

Vad spelar det egentligen för roll för spelets kvalitet eller konsumentens val att köpa eller inte köpa vad spelet konstade att tillverka?

Om två bakelser kostar lika mycket, är det inte ganska orelevant hur mycket var och en av bakelserna kostade konditorn att tillverka, förutsatt att de är lika goda? En exlusiv bakelse har ofta ett mer avancerat utförande eller mer sällsynta ingredienser, och det gäller även ett spel. Är det då inte otroligt fördelaktigt för konsumenten att kunna avnjuta ett massivt open world spel till samma pris som t.ex. FIFA (som kommer ut årligen med mycket få förändringar från föregångaren)?

Kan tillägga att jag inte alls är ett fan av GTA så jag har inga invändningar mot ert betyg som sådant, men om utvecklingspriset ingår i er bedömning, så kommer jag defenitivt inte lita på ert betyg när det gäller ett spel som jag verkligen är intresserad av.

Ganska säker på att du tog det sista Calle skrev lite för seriöst.

Menar du att jag inte ska ta det 'Calle' säger på allvar, eller att det hans åsikt inte har någon betydelse?

Förstår inte heller varför du ö.h.t kommenterar när det jag skrev inte var riktat till dig och du själv inte tillför ett skvatt till diskutionen.

Om Calle nu inte menade det han sa tror jag att han klarar att berätta det själv.

Du sitter och skriver på ett forum, vem som helst kan och får skriva och tycka till vad än de vill och jag tillförde bara att du nog inte behövde ta det han skrev så otroligt seriöst.

På dig låter det verkligen som (i mitt tycke) att det han skrev var på fullaste allvar och för mig kändes det inte som så. Jag kan inte sätta fingret på varför (helst när jag är nyvaken när det här skrivs).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av marcus8958:

En skala mellan 1 till 5 funkar så länge som man inte delar ut 4or till skitspel som IGN delar ut 9or till medelmåttiga spel.

Fortfarande ett dumt tankesätt. Recensenten skriver vad han/hon tycker och det gör du också just nu. Bara för en människa tycker något spel är dåligt är det inte ren sanning utan bara dens tycke precis på samma sätt som att någon annan älskar det.

Filmer gjorda på spel vet vi "erfarna gamers" att dessa oftast blir skit men det finns ändå folk som uppskattar dem, barn, folk som gillade filmen och vill kunna "spela filmen" också. ALLA HAR HAR SINA EGNA ÅSIKTER, förvånad människan fortfarande har svårt att förstå det.

EDIT: Nu är det också så att det du skrev är din egna åsikt, men tyckte det var en ganska knasig sådan med tanke på ovanstående gällande åsikter, kort och gott så spela spelet och tyck vad du vill och gnäll inte på vad andra tycker om spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Skit i betyget! Kan man sno en bil och bara KÖRA som i GTA IV?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Finns det någon som kan berätta lite om hur bilfysiken är?

En av de saker jag tycker saknas i recensionen. Rätt viktig del i ett GTA-spel : b

Inaktiv

Lyckades läsa nästan 3 fulla sidor utan feministiskt dravel om könsnormer och sådant trams, men så kom jag till sida tre:

" Dessutom är det bara att konstatera att attityden gentemot kvinnor - även i kontexten karikatyrer - rakt igenom är tröttsamt tafflig, och att Grand Theft Auto V är ett väldigt grabbigt spel. Men det är man som GTA-konsument förmodligen vid det här laget hyfsat kalibrerad på."

Där kom den som väntat. Den inkvoterade fi-analysen i varje recension.

Jag ger 0/5 på recensionen.

Redaktör
Skrivet av Andyaction:

FZ borde verkligen införa en 1-100 eller 1.0 till 10.0-skala (typ), jag har inga problem alls med era recensioner, dom är nästan alltid spot on tycker jag, gillade även denna starkt. men 1-5 känns så oprecist och tråkigt, men det är ju givetvis bara min åsikt. kan ni inte lägga upp en omröstning för vad läsarna vill se?

1-5 är inte en felfri skala, men flergradiga skalor innebär andra problem, t.ex. betygsinflation. Menar, om vi sätter en trea (ett bra spel med både förtjänster och brister) direktöversätts det till 60 på 100-skalan. Någon här som skulle köpa ett 60-spel? Inte? 70 då? 75...?

Ett problem med betyg är att de kan tolkas som något exakt. Det är de inte, ett betyg är en summering av vad som står i brödtexten. Med fler betygssteg antyder man mer precisa bedömningar av spelets kvalitet. Det är inte det som behövs, utan mer genomarbetade texter.

Skrivet av Zebulone:

Ser faktiskt fram emot GTA Online mer. Typiskt att pc får vänta eller inte ens få detta alls

Det har varit typiskt sedan 2001, så inget att bli upprörd över. Följer de traditionen tillkännages pc-versionen om ett par månader och släpps framåt mars-maj. Som vanligt.


signatur
Medlem

Grym recension. Håller med Victor på alla punkter. Trovärdighet och inlevelse är något som många av dagens storspel borde jobba mer med. Far Cry 3 är ett praktexempel på ett kanonspel som blir förstört pga inlevelseproblem a lá GUI, massmord eller liknande. GTA-serien brukar inte ta sig själv på för stort allvar och då brukar det fungera. Problemet uppstår när det blir någon halvmesyr mellan både seriositet och humor. Ibland fungerar det och ibland blir det pannkaka. I GTA V verkar det ha blivit både och.


signatur

Have a good time!

Medlem

Galet bra spel. Det blir bara bättre ju längre in i spelet man kommer. Kommer garanterat få 10/10 av mig i betyg när onlinedelen släpps. Just nu får det 9/10

Medlem

vet någon än hur många uppdrag som kommer att finnas i storyn?

Medlem

Även med ett konstant flöde av information, teasers, trailers, reviews och sneak peaks så är jag helt ointresserad av GTA. Spelade genom alla fram till GTA 4, tycker dom har varit som COD och BF på väg utför under en väldigt lång tid :/

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Nån som har problem med att starta det? Köpte det via Playstation store och ska ju vara släppt nu men funkar inte ^^

Kl 01:00 kunde du starta det om du inte såg det

Skrivet av User:

Lyckades läsa nästan 3 fulla sidor utan feministiskt dravel om könsnormer och sådant trams, men så kom jag till sida tre:

" Dessutom är det bara att konstatera att attityden gentemot kvinnor - även i kontexten karikatyrer - rakt igenom är tröttsamt tafflig, och att Grand Theft Auto V är ett väldigt grabbigt spel. Men det är man som GTA-konsument förmodligen vid det här laget hyfsat kalibrerad på."

Där kom den som väntat. Den inkvoterade fi-analysen i varje recension.

Jag ger 0/5 på recensionen.

Befogad kritik så det är ju synd att du ska haka upp dig så himla mycket angående detta. Passar inte fz's recensioner så har du ju faktiskt en hel hög till med sajter som du kan ägna tid åt istället ?!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av marcus8958:

En skala mellan 1 till 5 funkar så länge som man inte delar ut 4or till skitspel som IGN delar ut 9or till medelmåttiga spel.

Fortfarande ett dumt tankesätt. Recensenten skriver vad han/hon tycker och det gör du också just nu. Bara för en människa tycker något spel är dåligt är det inte ren sanning utan bara dens tycke precis på samma sätt som att någon annan älskar det.

Filmer gjorda på spel vet vi "erfarna gamers" att dessa oftast blir skit men det finns ändå folk som uppskattar dem, barn, folk som gillade filmen och vill kunna "spela filmen" också. ALLA HAR HAR SINA EGNA ÅSIKTER, förvånad människan fortfarande har svårt att förstå det.

EDIT: Nu är det också så att det du skrev är din egna åsikt, men tyckte det var en ganska knasig sådan med tanke på ovanstående gällande åsikter, kort och gott så spela spelet och tyck vad du vill och gnäll inte på vad andra tycker om spelet.

Jag tycker ditt tankesätt är riktigt dumt. Om en recensent tycker ett spel är dåligt så ska han inte ge betyget 7 av 10. Då borde ett 2 av 10 vara vettigare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nu när alla pratar om betyget och systemet.
Kör med Bokstäver, ser roligare ut!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Besviken på att syrningen är så oskön och att bilar har fullt med fäste överallt hela tiden. Gillar hur man kör i GTA 4 bättre.

Upplösningen går iaf att lösa senare i pc-versionen, men styrningen kommer tyvärr finnas kvar.

Så egentligen bara två minus från min sida:

- Fordons väghållning och styrning.

- Upplösningen.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem

Hm.. jag blev rätt irriterad på fyrans byte mellan seriös story och galen sandlåda. Spelet hängde inte riktigt ihop mellan cutscenes och gameplay (inget ovanligt ioförsig). Det här verkar ju lite bättre på den fronten då karaktärerna är lite mer galna från början. Kanske plockar upp det på någon rea senare. Eller när det kommer till PC.

Bra recension Victor!

Medlem

Verkar vara ett säkert köp (4!) som vanligt när det kommer till GTA. Att det inte får 5:a tycker jag kan vara ok om det nu inte tillför så mycket till serien eller är så innovativt som det kanske borde vara med tanke på budgeten. Med det sagt kan det fortfarande vara ett grymt spel och jag har det liggande orört nedladdat och klart från PS Store på burken hemma...

Medlem

Givetvis ska en recensent få kommentera kvinnosyn/grabbighet och så vidare. Yttrande-/tryck-/pressfrihet råder. Med det sagt så verkar det som att recensenten missat storheten med GTAV. Efter att ha spelat det riktigt länge själv så finns det så mycket att kommentera som är riktigt, riktigt bra i spelet som inte kommenteras över huvud taget. Variationen i uppdragen t.ex. - att klaga på "grind" tycker jag är rent felaktigt med tanke på hurpass olika uppdragen är. Vidare tycker jag att det är lite märkligt att våldet får gå förbi okommenterat, ska man diskutera moralperspektiv i spel så bör man väl ändå reflektera över hela spektrat, eller? Men tyvärr så är det just våld mot kvinnor som kritiseras, inte våld mot män (som är det huvudsakliga våldet i spelet) - det känns som en ganska ytlig och ensidig granskning av spelet, och ska man diskutera exempelvis könsroller så kanske det också är bra att konkretisera vad det är som är exempelvis "grabbigt" så att inte recensenten själv faller in i plumpa generaliseringar.

Vore spännande att få en sakdiskussion om ämnet, och vad man nu som recensent menar att spel som GTA5 framhäver, och vad konsekvenserna är. Om man exempelvis menar att spel som GTA leder till ökad sexism i verkligheten (exempelvis) så borde det väl i så fall vara lika rimligt att våld i spel leder till ökad våldsamhet i verkligheten.

Eller så accepterar vi att det är fiktion, att majoriteten av spelarna inser att det är fiktion och att alla typer av "fantasier"/"låtsasvärldar" får vara OK, att göra spel som är målgruppsanpassade efter killar (om nu GTAV är det) är OK, lika mycket som att målgruppsanpassa efter tjejer är detsamma. Så tillvida recensenten inte längtar efter ett förbudssamhälle och således själv argumenterar mot yttrandefriheten.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

GTA Multiplayer Real Online game

Medlem

Jag tycker att det är bra att "feministiskt dravel" tas upp. Det behövs och jag känner att det här communityt är ett tydligt bevis för det. Många medlemmar som har kass kvinnosyn. Förhoppningsvis så växer de upp så småningom.

Stå på er FZ!


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Inaktiv

Och som vanligt så börjar betygssnacket... tror man behöver göra en mall och posta DIREKT när en recension släpps.

Recensionen är författarens åsikt, plus och minus sidan på FZ behöver nödvändigtvis inte påverka betyget utan är just plus och minus utöver betyget. Tycker du inte om recensionen så skriv en egen! Alla spel kommer ha blandade betyg om de inte har blivit köpta av tillverkarna vilket händer. Det finns många spel som folk tycker är 5:or / 10:or som jag tycker inte förtjänar betyg över hälften och jag sitter inte och grinar över deras recensioner, jag läser dem, tänker "ja det är ju deras åsikt" och sen går jag vidare.

Skriv svar