Microsoft slopade Heavy Rain – ville inte ha en skandal

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Som Soulless skriver ovan så börjar SC sakta men säkert krypa upp mot en mindre AAA-titel när det kommer till budget. Man får dock inte glömma att utgivare har mycket extra kostnader som en utvecklare på Kickstarter helt kan slopa (som reklam och meningslösa kostnader för röstskådespelandet), Chris Roberst sade i deras 24-timmars sändning att denna uppgår till ungefär 1/3 av kostnaden för själva spelet. Så en utvecklare som får 20 miljoner dollar är således jämförbar med en utgivare som lagt 60 miljoner dollar på det.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Star Citizen

Det har "bara" dragit in 17 miljoner dollar. Och det är ju inte ens hälften av vad AAA titlar till konsol kostar att göra. Plus att med utgivare så är det ju inte en fast summa från början, utan dom kan ju söka efter mera pengar för att få färdigt spelet. Med kickstarter skulle dom behöva ha igång kampanjen under hela produktionen och då är det inte säkert att det blir färdigt.

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Star Citizen

Det har "bara" dragit in 17 miljoner dollar. Och det är ju inte ens hälften av vad AAA titlar till konsol kostar att göra. Plus att med utgivare så är det ju inte en fast summa från början, utan dom kan ju söka efter mera pengar för att få färdigt spelet. Med kickstarter skulle dom behöva ha igång kampanjen under hela produktionen och då är det inte säkert att det blir färdigt.

Du kollar enbart på vad en utgivare har för budget på sina spel, kolla istället på vad som produceras. SC skulle med lätthet kunna vara ett AAA-spel sett till vad de visat upp, detaljrikedomen i det spelet får många andra utvecklares spel att framstå som budget spel.

Wow, M$ gick miste om en herrans massa pengar där

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Star Citizen

Det har "bara" dragit in 17 miljoner dollar. Och det är ju inte ens hälften av vad AAA titlar till konsol kostar att göra. Plus att med utgivare så är det ju inte en fast summa från början, utan dom kan ju söka efter mera pengar för att få färdigt spelet. Med kickstarter skulle dom behöva ha igång kampanjen under hela produktionen och då är det inte säkert att det blir färdigt.

Du kollar enbart på vad en utgivare har för budget på sina spel, kolla istället på vad som produceras. SC skulle med lätthet kunna vara ett AAA-spel sett till vad de visat upp, detaljrikedomen i det spelet får många andra utvecklares spel att framstå som budget spel.

Men i fallet med Heavy Rain så är det ju budgeten som avgör, precis som nästan alltid. Och visst deras detaljrikedom är extrem och rent grafiskt skulle det absolut kunna klassas som ett AAA, men iom att det 'r så långt kvar på den produktionen så kanske det kommer behövs betydligt mera pengar för att få färdigt det efter den visionen som finns.

Medlem
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Star Citizen

Det har "bara" dragit in 17 miljoner dollar. Och det är ju inte ens hälften av vad AAA titlar till konsol kostar att göra. Plus att med utgivare så är det ju inte en fast summa från början, utan dom kan ju söka efter mera pengar för att få färdigt spelet. Med kickstarter skulle dom behöva ha igång kampanjen under hela produktionen och då är det inte säkert att det blir färdigt.

Sant, sett till ren budget så är det inte upp i de nivåerna. BF3 är ju fortfarande okänt, men de mer seriösare spekulanterna verkar lägga det omkring 35-40 miljoner dollar.

Men nu skrev du "de summorna som krävs för ett AAA spel" och då vill jag påstå att med motiverade utvecklare, som inte överskuggas av överdrivna krav och riktlinjer från utgivare, så är 17 miljoner dollar mer än tillräckligt för att skapa ett AAA spel.

SC är nu långt ifrån release, men av allt att döma så kommer det definitivt att bli ett AAA spel och inte nog med det så verkar det införa saker i spelbranchen som är helt innovativa och revolutionerande. Inte illa för ett spel med halva budgeten av t.ex. bf3. (notis, spelet är inte klart än och man bör inte ta ut allt i förskott, SC kan fortfarande bli en riktig besvikelse).

Å andra sidan har du rätt då "AAA game" enligt wikipedia definieras endast av sin utvecklings och marknadsföringsbudget. Men vart går gränsen isf 17miljoner eller 35miljoner?

Min poäng var bara att bra spel i klass med "eliten" KAN skapas på mycket lägre budget. Det är ovanligt men händer då och då.
Mod-kulturen är tyvärr utdöende iom spelmarknadens utveckling de senaste åren, men annars vore det ett bra exempel då "moddare" förr i tiden i princip kunde utveckla hela spel själva, i vissa fall mycket populärare, mer polerade och innovativa än de etablerade utvecklarna, och dessa "moddare" arbetade på sin fritid, helt utan betalning.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av gundemannen:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Star Citizen

Det har "bara" dragit in 17 miljoner dollar. Och det är ju inte ens hälften av vad AAA titlar till konsol kostar att göra. Plus att med utgivare så är det ju inte en fast summa från början, utan dom kan ju söka efter mera pengar för att få färdigt spelet. Med kickstarter skulle dom behöva ha igång kampanjen under hela produktionen och då är det inte säkert att det blir färdigt.

Sant, sett till ren budget så är det inte upp i de nivåerna. BF3 är ju fortfarande okänt, men de mer seriösare spekulanterna verkar lägga det omkring 35-40 miljoner dollar.

Men nu skrev du "de summorna som krävs för ett AAA spel" och då vill jag påstå att med motiverade utvecklare, som inte överskuggas av överdrivna krav och riktlinjer från utgivare, så är 17 miljoner dollar mer än tillräckligt för att skapa ett AAA spel.

SC är nu långt ifrån release, men av allt att döma så kommer det definitivt att bli ett AAA spel och inte nog med det så verkar det införa saker i spelbranchen som är helt innovativa och revolutionerande. Inte illa för ett spel med halva budgeten av t.ex. bf3. (notis, spelet är inte klart än och man bör inte ta ut allt i förskott, SC kan fortfarande bli en riktig besvikelse).

Å andra sidan har du rätt då "AAA game" enligt wikipedia definieras endast av sin utvecklings och marknadsföringsbudget. Men vart går gränsen isf 17miljoner eller 35miljoner?

Min poäng var bara att bra spel i klass med "eliten" KAN skapas på mycket lägre budget. Det är ovanligt men händer då och då.
Mod-kulturen är tyvärr utdöende iom spelmarknadens utveckling de senaste åren, men annars vore det ett bra exempel då "moddare" förr i tiden i princip kunde utveckla hela spel själva, i vissa fall mycket populärare, mer polerade och innovativa än de etablerade utvecklarna, och dessa "moddare" arbetade på sin fritid, helt utan betalning.

Fast den största summan av ett s.k. AAA spel, läggs på marknadsföring, vilket enligt mig är trams, skit och skrattretande korkat.

Detta kommer troligtvis från folk man "skaffat" från filmens värld. Inte fan behöver ett spel en marknadsföringskampanj i stil med en hollywoodiansk blockbuster! Nej, folket köper spelet ändå och skiter i reklamerna i stor utsträckning. Spelarna tar reda på infon innan spelet släpps och därmed är en gigantisk reklamkampanj totalt meningslös, då man knappt vinner några nya presumtiva köpare på det hela i förhållande mot vad det kostar.

Att det fungerar så i spelbranschen, fattar inte folket som själva inte är en del av det, vilket gör att två olika synsätt och världar möts, där man i slutänden hanterar spel som vilken annan produkt som helst, och kastar gigantiska summor på tramsig reklam, som inte behövs enligt mig.

Medlem

Hade det inte haft så knasiga kontroller hade jag antagligen spelat igenom hela spelet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Fast den största summan av ett s.k. AAA spel, läggs på marknadsföring, vilket enligt mig är trams, skit och skrattretande korkat.

Detta kommer troligtvis från folk man "skaffat" från filmens värld. Inte fan behöver ett spel en marknadsföringskampanj i stil med en hollywoodiansk blockbuster! Nej, folket köper spelet ändå och skiter i reklamerna i stor utsträckning. Spelarna tar reda på infon innan spelet släpps och därmed är en gigantisk reklamkampanj totalt meningslös, då man knappt vinner några nya presumtiva köpare på det hela i förhållande mot vad det kostar.

Att det fungerar så i spelbranschen, fattar inte folket som själva inte är en del av det, vilket gör att två olika synsätt och världar möts, där man i slutänden hanterar spel som vilken annan produkt som helst, och kastar gigantiska summor på tramsig reklam, som inte behövs enligt mig.

Fast där måste du ha fått något om bakfoten, marknadsföring och reklamkampanjer är otroligt avgörande för hur bra spelen säljer, främst om det är ett nytt ip. Jag tror det är väldigt få spelare som kollar upp information om spelet innan jämfört med dom som inte gör det. Visst, vissa grupper är säkert bättre på det än andra, men i det stora hela nej.

Att dock se namnet på en affisch för ett spel i affären, se en trailer, eller en banner på någon internet sida, spelar en avgörande roll. Som i sin tur kanske leder till att man frågar runt\ läser om spelet.

12
Skriv svar