Arnroths krönika – Dags att säga ifrån

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Snacka om att sparka in öppna dörrar. Den bekväma vägen är väl att på en sida som denna skriva en krönika huruvida våldsspel påverkar folk att begå våldsbrott. Här är ju redan alla övertygade om hur det ligger till. Sen så vet ju faktiskt inte skribenten ett skit om hur våldsamma filmer eller spel påverkar störda personer. Gäsp...

Hela krönikan handlar om att etablerad media gång på gång tror att skulden på våldsdåd kan läggas på TV-spel. Sen uppmanar han gamers (FZ's läsare) att stå på sig och säga ifrån när diskussioner uppstår. Vad är det du inte förstår?

Det finns inga bevisade studier som slagit fast att våldsdåd beror på data- eller TV-spel. Skribenten kan visst "veta".

Du är den enda gäspningen här.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Många gamers är rasistiska, homofobiska, aggresiva och har väldigt låg kvinnosyn. Besök valfritt onlinespel

Visst är det så, men sen skramlar ju alltid tomma burkar mest. Kanske lider dessa människor av dålig självkänsla och vill hävda sig; och den stora majoriteten som kan bete sig slår dövörat till eftersom man faktiskt bara vill ha kul i sitt spel. Mina /ignore - listor brukar bli rätt långa.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Precis som att män inte blir sexistiska våldtäktsmän av att spela ett spel med sexism i, så blir inte heller män vapen tokiga mördare för att man spelar spel men vapen och våld i.

Biologer är ganska överens om att det handlar om en blandning av gener (i detta fallet Breiviks historia av psykisk sjukdom) och miljö (hans frånvarande pappa bl.a)

Den dagen det kommer bevis på att friska personer kan bli påverkade av popkultur om det gäller sexism eller våld så kommer jag filma mig själv, ätandes min Ps3a.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Många gamers är rasistiska, homofobiska, aggresiva och har väldigt låg kvinnosyn. Besök valfritt onlinespel

Är det spelens fel? Förstår inte riktigt kopplingen. Tror inte spelen har så mycket att göra med att folk är otrevliga, de var de säkerligen redan innan. De får bara möjligheten att uttrycka sin idioti online.

Medlem

Det är både rätt och fel om spelvåld. Hade spel varit fortfarande på "pac-man" nivå, hade det varit mindre mord,våldtäkt etc. för att, inte själva spelvåld men beroende av alla dessa spel (som är fantastiskt gjorda) gör också människor aggressiva. Normala människor också, det finns nyheter när en unge som spelat 48tim blir avbrutet med spel och hämtar ett yxa och mördar sina föräldrar. Och ungen var ingen sinnesjuk, men just den stunden fattade han inte vad han gjorde och nu får han ångra det resten av livet.

Så hade inte spelet funnits, hade inte det hänt, det går inte neka. Men faktum är att för de flesta människor, spel är underhållning, de tar inte seriöst spelandet, våldet i den utan de vet att det är...just det, bara spel, samma som man tittar på batman eller stålmannen film. Inte försöker man blir en superhjälte efter filmen, man förstår att det är bara fantasi..och underhållning.

Men det finns ändå människor som inte fattar det, för de film och spel är något helt annat. Titta bara på självmord stormen som många gjorde efter de sa "Avatar" för "dessa människor" var den världen så realisiskt att de ville sluta leva i den här världen och gjorde självmord. Dagens spel och film gör även (på viss sätt) dagens brottslingar och våldsman..det är tragiskt men sant

Medlem
Skrivet av haifaiffu:

facebook är nog farligare för den mentala hälsan.. ;p

Tror jag med... Tänk vilken press kids får idag på facebook eller det nu kids använder.

Medlem
Skrivet av Vansinnet:

Hade vi inte haft spel så hade medier bara skyllt på något annat.
Har för mig att det var en tysk grabb som hade ihjäl folk och då fick spel, slipknot, Marilyn manson och actionfilmer skulden för hans gärningar.
Hade inte detta funnits så skulle något annat fått det, tex ljudböcker, Kalle-Anka osv.

Känns som att medier blundar för problemet och vill ha något annat att skylla på bara..

Har för mig att han sköt sig själv faktiskt, men vi kanske talar om lika fall?

Medlem
Skrivet av Augustus:
Skrivet av JohnnyGreed:

Snacka om att sparka in öppna dörrar. Den bekväma vägen är väl att på en sida som denna skriva en krönika huruvida våldsspel påverkar folk att begå våldsbrott. Här är ju redan alla övertygade om hur det ligger till. Sen så vet ju faktiskt inte skribenten ett skit om hur våldsamma filmer eller spel påverkar störda personer. Gäsp...

Hela krönikan handlar om att etablerad media gång på gång tror att skulden på våldsdåd kan läggas på TV-spel. Sen uppmanar han gamers (FZ's läsare) att stå på sig och säga ifrån när diskussioner uppstår. Vad är det du inte förstår?

Det finns inga bevisade studier som slagit fast att våldsdåd beror på data- eller TV-spel. Skribenten kan visst "veta".

Du är den enda gäspningen här.

Imponerande retoriska egenskaper, fantastiskt.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Hade ärligt talat inte förvånat mig om vi allihopa här. Kommer om ungefärliga 20-30 år, vara övertygade om att det som är nytt och fräscht då kommer vara grunden till allt ont som händer. De flesta människor är ganska konservativa av sig och vägrar ta in det som är nytt och istället stör sig på det. Hur ofta läser man inte om hur exempelvis "bättre spel var förr" här inne egentligen?

Jag känner så själv ibland. Jag kan absolut inte förstå hur mina småbröder kan sitta och spela COD och Minecraft när det finns så många härliga Ps1 titlar som bara väntar Men det är förståeligt. För om sisådär 10 år kommer de själva inte förstå varför yngre kids spelar de spel som kommer vara aktuella då heller.

Det är en paradox.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

varför fortsätter folk skriva om detta, när forskare har bevisat om och om igen hur hjärnan fungerar. Och att det handlar inte om spelen, utan om uppväxten/uppfostran.

Och hur ämnena i hjärnan skickas m.m ni borde söka om det finns artiklar.

Finns enorm forskning, galna mäniskor är även ofta mäniskor med föräldrar som inte borde ha barn.

som inte lärt dom rätt saker, du blir inte galen per automatik, du har inte blivit inlärd i din kropp vad som är rätt och fel osv osv. svårt att skriva här kommer ta en timme att skriva.

Sök angående det vart tom en hel bok om det i illustrerad vetenskap.

Det är just vad de inte gjort. Alla har sina teorier och för jämnan dyker det upp någon "forskare" från ingenstans och påstår att datorspel visst förstör liv etc. etc. för att få lite gratis publicitet och då är hela karusellen igång igen. Det har blivit så pass att folk bara letar efter en "undersökning" som kan ge en hint och samband mellan våldsamma spel och våldet i samhället för att man de ska börja skandera hur våldet i spel förstör. Spelar ingen roll hur många undersökningar som visar att man inte kan påvisa ett sådant samband eftersom 1 överröstar 10 tydligen..

Man borde ta och visa en tråd på Fragbite för dessa "journalister" och påstå att det är beviset för att forum och liknande media tvingar fram rasism och barnsligheter.. Eller är det inte nog mainstream?

Medlem

ifrån.
Bra skrivet och skönt att någon tar upp frågan på ett seriöst sätt.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Allting handlar om att den psykiska sjukvården har nedrustats. Om man tittar tillbaka på de senaste 20 årens massmord så har så gott som samtliga varit i kontakt med psykvården vid ett eller flera tillfällen. Breivik var det, skolskjutarna i USA var det. Jag vill inte påstå att jag kan ställa en diagnos, men det är ett faktum att de har pratat med någon doktor som sedan av någon anledning skrivit ut dem. Anledningen lämnar jag upp till någon tillsyningsmyndighet att ta reda på, men det står klart att det klickar någonstans.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Vi får kanske vänta på att det dyker upp något nytt för moralpaniken att fokusera på...
http://www.eurogamer.se/articles/2013-03-19-hundra-ar-av-sven...

Medlem

Även jag, ofta kritisk till Arnroths krönikor, gillade detta skarpt. Eftersom jag såklart håller med!

Bra jobbat! Fortsätt på detta spåret lite oftare (mindre genus, iaf på ett tag! Ok?)

Medlem

Sist på bollen den här gången.
Bra skrivet Thomas! Tack för en fin artikel!

Inaktiv

Detta var en av dom bättre av alla krönikor som Thomas Arnroth har skrivit här på FZ. Det glädjer mig. Detta är något jag känner igen så väl. Många av mina vänner spelar spel men jag har också vänner som ibland får för sig att just lägga skuld på spel bara för att hitta en syndabock. Det är aldrig svårt att komma med argument varför jag inte håller med eller varför jag tycker att många åsikter är helt fel och otroligt tröttsamma. Det måste få ett slut nu, det börjar bli löjligt. Bra jobbat Thomas. Mer sådant tack.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Inte fan hade vi lekt commandos om vi inte spelat commandos innan...

LEKT ja. Det är stor skillnad på att leka något och på att genomföra en aktion.

Är inte hela tanken med det här förlegat? De flesta män runkar när de växter upp och ÄNDÅ blir inte de flesta män sexualförbrytare.

Alla som flippar har en trigger, något som drar igång dem. Film, våld, musik, spel, blod, Christer Sjögren, sex, rusningstrafik,... Det är personen som har triggern som är problemet, inte triggern i sig som är felet.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

123
Skriv svar