Bekräftat: Xbox One kräver dygnsverifiering

Medlem

"Eftersom spelen installeras i molnet kommer du också att kunna nå hela ditt spelbibliotek på vilken Xbox One du än loggar in på"

Kommer jag alltså att kunna streama mina spel från en polares Xbox One bara jag loggar in på mitt konto? Då kan man ju dela sina konton ett gäng kompisar och även dela på många spelinköp

Medlem

Någon har säkert redan skrivit detta, men hurfan blir det om typ man får driftstörningar och inte kan koppla upp sig på ett dygn? Är det kört då eller ?

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Någon har säkert redan skrivit detta, men hurfan blir det om typ man får driftstörningar och inte kan koppla upp sig på ett dygn? Är det kört då eller ?

Om man inte kan ansluta sig till deras server så kommer man helt enkelt inte kunna spela de spel man har till så har skett efter de 24 timmarna tagit slut. Verkar även som att denna tid är endast en timme om man är hos en kompis, alltså om man spelar spel som inte "tillhör" boxen man kör på.

Medlem

Bara inte Sony gör något liknande nu... risken finns ju fortfarande att även Sony går samma väg vilket skulle innebära att ingen av de nya konsollerna är något som man vill lägga pengar på.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Bara inte Sony gör något liknande nu... risken finns ju fortfarande att även Sony går samma väg vilket skulle innebära att ingen av de nya konsollerna är något som man vill lägga pengar på.

Sony har redan sagt att de inte kommer kräva uppkoppling för att spela sina spel så de kommer alltså inte att gå samma väg som Microsoft (tvivlar starkt på att de kommer ändra det här beslutet för det är detta som kan komma att vara skillnaden mellan vinst och förlust).

Edit: Glömde hela Kinect biten som heller inte är något som Sony kommer köra med, de verkar sälja kameran med konsolen men kommer tydligen inte kräva att den används som Microsoft gör med Kinect.

Medlem

Sköter dom verifieringen snyggt ser jag inga problem med det...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av robbis:

Aldrig hört klaga om konstant uppkoppling i WoW bah måste vi vara uppkopplade för att spela, nej nu jävlar. Tänk om mitt internet går sönder, eller om jag är i stugan en regning dag där internet inte uppfunnits än. Jag hatar er Blizzard. Ni förstör mitt mitt.

Sämsta liknelsen du kunde hitta.

Det handlar om hur de som har Xbox 360 eller möjligen PS3 idag kan hantera/äga/sälja spel jämfört med hur det blir för samma personer med Xbox One. Det handlar om att inte ha haft DRM till att få ett fett DRM.

Tror du verkligen PC-gamers som spelar WoW och kör på Steam bryr sig om detta? Spelar man på Steam så har man accepterat DRM och finner sig i det. Om man däremot är en anhängare av spel utan DRM och köper klassiker och en del andra spel på t.ex. GOG.com skulle man nog bli rejält förbannad om de plötsligt la på DRM och krävde uppkoppling för att spela.

Jag var ju förfadiken ironisk. Men jag förstår fortfarande inte problemet. Du köper ju deras pryl, acceptera det eller håll tyst. Deras produkt, dom bestämmer över den. När ska alla förstå. Precis som du skrev om steam och deras drm så accepterar du ju det när du köper den. Om du inte gör det så ge fan i att köpa isf.

Medlem

Ser man inte problemen med det här kan jag bara anta att man inte förstår hur nätet fungerar och hur lätt de är idag att få servrar att sluta fungera. SimCity kommer nog visa sig vara löjlig i jämförelse med vad som kommer ske när Microsoft släpper den här konsolen.

Detta är dagen då Microsoft grävde lite för djupt i den grav de bearbetat de senaste dagarna, jag har svårt att se hur ens ett E3 med några av de bästa spelen de gjort skulle lyckas rädda företaget nu.

Medlem

Jag tror Xbox gräver sin egen grav just nu. Finns inte en chans i världen att jag köper mig en Xbox one. Helt klart PS4 som gäller.

Medlem
Skrivet av robbis:
Skrivet av Buio:
Skrivet av robbis:

Aldrig hört klaga om konstant uppkoppling i WoW bah måste vi vara uppkopplade för att spela, nej nu jävlar. Tänk om mitt internet går sönder, eller om jag är i stugan en regning dag där internet inte uppfunnits än. Jag hatar er Blizzard. Ni förstör mitt mitt.

Sämsta liknelsen du kunde hitta.

Det handlar om hur de som har Xbox 360 eller möjligen PS3 idag kan hantera/äga/sälja spel jämfört med hur det blir för samma personer med Xbox One. Det handlar om att inte ha haft DRM till att få ett fett DRM.

Tror du verkligen PC-gamers som spelar WoW och kör på Steam bryr sig om detta? Spelar man på Steam så har man accepterat DRM och finner sig i det. Om man däremot är en anhängare av spel utan DRM och köper klassiker och en del andra spel på t.ex. GOG.com skulle man nog bli rejält förbannad om de plötsligt la på DRM och krävde uppkoppling för att spela.

Jag var ju förfadiken ironisk. Men jag förstår fortfarande inte problemet. Du köper ju deras pryl, acceptera det eller håll tyst. Deras produkt, dom bestämmer över den. När ska alla förstå. Precis som du skrev om steam och deras drm så accepterar du ju det när du köper den. Om du inte gör det så ge fan i att köpa isf.

Precis och det är nog vad många kommer göra, skita i att köpa deras konsol överhuvudtaget. Spel är inget krav för att överleva, det är en lyxvara som folk nog kan vara utan om det skulle gå så långt.

Inaktiv
Skrivet av DraxXus:

Någon har säkert redan skrivit detta, men hurfan blir det om typ man får driftstörningar och inte kan koppla upp sig på ett dygn? Är det kört då eller ?

De menar att du kan använda en mobil och koppla upp dig för att verifiera en gång om dan ifall du inte har bredband.

Medlem

Skulle vart jobbigt om kylskåpen och diskmaskine skulle kräva Internet uppkoppling

Medlem
Skrivet av Mirage:

Med tanke på deras tystnad har de likadana galenskaper på gång. Annars hade de nog ganska tidigt gått ut med "Sånt skit sysslar inte vi med!"
Du ska inte vara så säker på att Sony inte gör samma sak.
Se ovan.

Sony tydliggjorde redan i februari att konsolen inte skulle behöva konstant uppkoppling och man har nu förtydligat att den inte behöver internetanslutning överhuvudtaget för att fungera. "PlayStation 4 can still be enjoyed old school without an Internet connection at all".

Det har gått rykten om att Sony hade DRM i tankarna för begagnade spel men att de efter de senaste veckornas uppenbara missnöje från konsumenterna har skrotat idén men fortfarande kommer tillåta tredjepartsutvecklare att använda former av DRM på sina spel, som EA:s online pass.

Sony är inte på något sätt änglar men om vi blickar bakåt så har deras plattformar varit öppnare än Microsofts tidigare och det skulle inte förvåna mig om det är så även denna gång. Företag jävlas bara med sina kunder om det finns tillräckligt att vinna på det och frågan är om det gör det nu. Om Sony skippar ovan nämnda verifikations- och kontrollmetoder så har man redan från början tagit stora marknadsandelar både i utvecklade länder med stabila internetanslutningar men framförallt på platser där man av olika anledningar behöver kunna spela offline.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Jag var ju förfadiken ironisk. Men jag förstår fortfarande inte problemet. Du köper ju deras pryl, acceptera det eller håll tyst. Deras produkt, dom bestämmer över den. När ska alla förstå. Precis som du skrev om steam och deras drm så accepterar du ju det när du köper den. Om du inte gör det så ge fan i att köpa isf.

När jag skriver något dumt så är jag alltid ironisk.

Varför ska man hålla tyst? Aldrig begripit mig på det där med att snällt stå i led, svälja allt storbolagen prackar på en och inte protestera.

Medlem

Det lär väl funka att bara koppla upp sig genom telefonen och låta den komma åt xbox-live sen kan man säkert spela 24h igen. Då blir det endast ställen utan 3g och utan internet som man inte kan spela på.... vilket inte är speciellt många ställen!!!

Inaktiv

Eurogamer har skrivit en artikel om hur Microsoft ändrar på ägandeförhållandet av spel. Blir som på Steam, man äger inte spelen längre, man hyr dem (licensierar).
http://www.eurogamer.net/articles/2013-06-07-microsoft-kills-...

Inaktiv

Blir banne mig mörkrädd när jag ser folk försvara detta.
Med så idiotiska ursäkter som "hur jobbigt kan det vara?" "vad är problemet, bara att använda sin smartphone!"

Haha det får mig bara att garva. Tror ni, först och främst, att alla i denna värld har smartphones?
Antigen är ni Xbox fans så de skriker om de eller Apples fans.
Kom igen, tänk lite för f..

Att ni ens försöker försvara en sån här verifiering är helt skandalöst i sig.

Man SKA inte behöva ha internet. Visst vi lever på 2000-talet men det är låångt ifrån överallt man snabbt och enkelt kan ha internet. Och det ska man inte ens behöva ha!
Det kan vara ett jädra arbete att fixa internet om man tar med den till sommarstugan.

Folk som säger sluta klaga etc. Gå och knäböj framför de kapitalistiska företagen som vill veta allt om er, gör de. Men kom inte till oss när ni får nåt kört där bak pga detta bara.

Medlem
Skrivet av pubisboy:

"Eftersom spelen installeras i molnet kommer du också att kunna nå hela ditt spelbibliotek på vilken Xbox One du än loggar in på"

Kommer jag alltså att kunna streama mina spel från en polares Xbox One bara jag loggar in på mitt konto? Då kan man ju dela sina konton ett gäng kompisar och även dela på många spelinköp

Det blir problem när ni vill spela samma spel samtidigt. Delar man på spelbiblioteket kan man bara spela 1-2 per tillfälle och multiplayer med flera är bara att glömma. Annars är det en ganska fin tanke. Fast med skivor till 360 och PS3 kan man ju ge spelen till vem som helst när som helst utan inloggning eller någonting.

Medlem

Inte bra alls för mig som säljer och köper många spel på Tradera.. Speciellt säljer. Fan också.

Jag har på senaste tiden ändå lirat mycket mer på PS3:an än 360:n, och äger även en Vita som jag verkligen gillar!

Men det är ändå nån del av mig som vill ha Xbone.. Sedan är jag en sucker för Gears.. Ja, lite bromance har ingen dött av! Hehe.
Även Forza gillar jag.

Självklart har Sony, även i mina ögon, ett solklart övertag med sina 12 studios och alla exlusiva superpärlor.
Men en del av mig skulle tycka att det skulle vara så skönt att kunna fokusera på typ en konsol (plus möjligtvis en bärbar, och PC..suck..). Med två barn från 5 år och neråt, plus jobb, så hinner jag inte med mig själv. Sovandet som får lida

Jag är dock säker på att Xbone inte kommer att bli så katastrofal som många tror, det är klassiskt internet att "hata" på minst ett företag åt gången. Dom kommer att visa fina spel, och den kommer att sälja bra.

Däremot har ju Sony gjort så jävla mycket rätt hitills. Blir definitivt en PS4 först (om jag ändå kunde stanna där då!).

/Slutsurrat

Medlem

Inga ord kan beskriva hur upprörd jag är! Angry rant pt.2 förklarar en hel del..

Vem i helvete betalar 5-6000 kronor för en jävla låda som kanske inte ens kommer funka när du och inte har tillgång till konstant uppkoppling?

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av DraxXus:

Någon har säkert redan skrivit detta, men hurfan blir det om typ man får driftstörningar och inte kan koppla upp sig på ett dygn? Är det kört då eller ?

De menar att du kan använda en mobil och koppla upp dig för att verifiera en gång om dan ifall du inte har bredband.

Och alla har en mobil med tillhörande internet.

De borde ju skriva en lista på allt som man ska ha innan man köper sitt XboxOne.
Namnet fallerar ju bara där.

Medlem
Skrivet av Uttern_:

Blir banne mig mörkrädd när jag ser folk försvara detta.
Med så idiotiska ursäkter som "hur jobbigt kan det vara?" "vad är problemet, bara att använda sin smartphone!"

Haha det får mig bara att garva. Tror ni, först och främst, att alla i denna värld har smartphones?
Antigen är ni Xbox fans så de skriker om de eller Apples fans.
Kom igen, tänk lite för f..

Att ni ens försöker försvara en sån här verifiering är helt skandalöst i sig.

Man SKA inte behöva ha internet. Visst vi lever på 2000-talet men det är låångt ifrån överallt man snabbt och enkelt kan ha internet. Och det ska man inte ens behöva ha!
Det kan vara ett jädra arbete att fixa internet om man tar med den till sommarstugan.

Folk som säger sluta klaga etc. Gå och knäböj framför de kapitalistiska företagen som vill veta allt om er, gör de. Men kom inte till oss när ni får nåt kört där bak pga detta bara.

passar det inte så köp en annan konsol eller pc


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av robbis:
Skrivet av Buio:
Skrivet av robbis:

Aldrig hört klaga om konstant uppkoppling i WoW bah måste vi vara uppkopplade för att spela, nej nu jävlar. Tänk om mitt internet går sönder, eller om jag är i stugan en regning dag där internet inte uppfunnits än. Jag hatar er Blizzard. Ni förstör mitt mitt.

Sämsta liknelsen du kunde hitta.

Det handlar om hur de som har Xbox 360 eller möjligen PS3 idag kan hantera/äga/sälja spel jämfört med hur det blir för samma personer med Xbox One. Det handlar om att inte ha haft DRM till att få ett fett DRM.

Tror du verkligen PC-gamers som spelar WoW och kör på Steam bryr sig om detta? Spelar man på Steam så har man accepterat DRM och finner sig i det. Om man däremot är en anhängare av spel utan DRM och köper klassiker och en del andra spel på t.ex. GOG.com skulle man nog bli rejält förbannad om de plötsligt la på DRM och krävde uppkoppling för att spela.

Jag var ju förfadiken ironisk. Men jag förstår fortfarande inte problemet. Du köper ju deras pryl, acceptera det eller håll tyst. Deras produkt, dom bestämmer över den. När ska alla förstå. Precis som du skrev om steam och deras drm så accepterar du ju det när du köper den. Om du inte gör det så ge fan i att köpa isf.

Du skojar, right? Riiiight?
Sluta upp med allt knäböjande. Om alla hade hållt käften, då hade vi inte levt som vi gör idag.
Det spelar ingen roll om det "bara" är en konsol det handlar om.
Om du tillåter någon att sätta sig på dig så här, då vet dom att de kan gå längre.
Andra företag följer med, och på den visan är de.

Jag vet inte om du vet att Microsoft är ett gigantiskt företag?
Och du vet väl att de är kapital och pengar är det som styr denna värld?
Politiker är endast rollfigurer i de stora företagens maktspel.

“The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it.”
― Albert Einstein

Medlem

Det är lite roligt när man läser intervjun med Microsoft.

Kommer det krävas att den är online hela tiden som ryktet?

Nej den kommer inte att kräva det.

Kommer den att kräva någon form av online kontroll?

Ja en gång var 24 timme.

Kommer kinect att spela in allt och spara detta?

Ja den kommer att spela in och skicka allt till oss så att vi kan vidare utveckla kinect.

Kommer ni att dela med er av denna information?

Nej absolut inte.
-----------------------------------------------------------

Bara jag som undrar vad de kan utveckla genom att se ett gäng gamers som spelar, tittar på tv etc etc?
Och vad fan ska jag göra när mitt internet är nere ibland i någon dag?
Och att de kommer inte att dela med er av denna information? Fan det är värt miljarder att kunna se vad folk gillar har i hemmet osv.

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Uttern_:

Blir banne mig mörkrädd när jag ser folk försvara detta.
Med så idiotiska ursäkter som "hur jobbigt kan det vara?" "vad är problemet, bara att använda sin smartphone!"

Haha det får mig bara att garva. Tror ni, först och främst, att alla i denna värld har smartphones?
Antigen är ni Xbox fans så de skriker om de eller Apples fans.
Kom igen, tänk lite för f..

Att ni ens försöker försvara en sån här verifiering är helt skandalöst i sig.

Man SKA inte behöva ha internet. Visst vi lever på 2000-talet men det är låångt ifrån överallt man snabbt och enkelt kan ha internet. Och det ska man inte ens behöva ha!
Det kan vara ett jädra arbete att fixa internet om man tar med den till sommarstugan.

Folk som säger sluta klaga etc. Gå och knäböj framför de kapitalistiska företagen som vill veta allt om er, gör de. Men kom inte till oss när ni får nåt kört där bak pga detta bara.

passar det inte så köp en annan konsol eller pc

Är det så du sa till Ipred och FRA också?
Borde skaffa mig ett nytt internet.
Synd att man lever i ett samhälle som är så naiva och blåögda.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av DraxXus:

Någon har säkert redan skrivit detta, men hurfan blir det om typ man får driftstörningar och inte kan koppla upp sig på ett dygn? Är det kört då eller ?

De menar att du kan använda en mobil och koppla upp dig för att verifiera en gång om dan ifall du inte har bredband.

Aah men då måste det ju säkert vara en Windows Phone!

Medlem

Så har man mobiltbredband på usb till datorn så... suck

Medlem

Detta är så jävla uselt. Jag har bredband och allt så egentligen är det inget problem men IBLAND slutar internet att fungera, det kan vara i flera dagar. Då kan jag helt enkelt inte spela spelen offline pga. Microsofts korkade regel. Nej, blir definitivt ingen Xbox One för min del.

Medlem

Bara jag som inte ser detta som ett problem?

Medlem
Skrivet av Lofvenhaft:

öhm.. min fiberkabel gick av in i lägenheten och hade inget internet på en månad vid ett tillfälle. detta hade alltså inneburit att om jag hade haft en xbox one hade alla spel jag köpt till den slutat fungera och jag hade lagt ner ~2000kr i onödan.. är det vad detta innebär?

Dessutom, har en 360 idag. Spelar ju långt ifrån varje dag. Innebär det att jag måste starta One minst en gång om dagen, eller startar den sig själv?

Så länge den har ström kommer konsollen alltid att vara påslagen. Microfonen är ju alltid på och kommer "spela in" ljud.

Skriv svar