The Witness körs bättre på PS4 än PC

Inaktiv

Spel till en konsol är alltid långt mycket mer optimerade, eftersom de körs på en specifik hårdvara. PS4:an är kraftfull. Det borde inte förvåna någon att spel till den kommer flyta på bättre än mid- & high-mid range datorer i ett par år. Lugna ner er.
Jämför ex. 360-spel med PC-spel på en dator med likvärdiga specs. Skillnaden är stor.

Medlem

Trams...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Trodde jag läste The WItcher 3, puh..

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

man kommer ungefär dubbelt så långt med skräddarsydda spel och operativsystem som konsollerna nyttjar, jämfört med en pc med samma specs.

ser man till vad en ps4 huserar så räcker det dock fortfarande inte för att den ska knycka någon prestandakrona.

Medlem

Folk får PC med sitt operativsystem i bakgrunden låta som en bebis som drar på en 10 ton sten :P. Jag tycker Jonathan Blow gör bort sig, det hela är ett väldigt dåligt försök att försöka få det att låta som PS4 är bättre än PC. PC marknaden behöver inga metoder för att bevisa, verkligheten finns där om man väljer att se den.

Medlem

Nej man får aldrig bättre på konsol än pc inte ens med liknande hårdvara.
Provat själv jämföra pc med 360 med liknande hårdvara.
På konsol blir man lite lurad pga man kör med kontrollen osv men det flyter bättre ändå på pc om man låter pc versionerna vara lika "fula" som 360


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej man får aldrig bättre på konsol än pc inte ens med liknande hårdvara.
Provat själv jämföra pc med 360 med liknande hårdvara.
På konsol blir man lite lurad pga man kör med kontrollen osv men det flyter bättre ändå på pc om man låter pc versionerna vara lika "fula" som 360

Får man fråga vad du hade för komponenter i denna dator? Du körde alltså dessa spel på en PC med totalt (grafik- + systemminne) 512 MB i minne?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Molotov:

Nej man får aldrig bättre på konsol än pc inte ens med liknande hårdvara.
Provat själv jämföra pc med 360 med liknande hårdvara.
På konsol blir man lite lurad pga man kör med kontrollen osv men det flyter bättre ändå på pc om man låter pc versionerna vara lika "fula" som 360

Får man fråga vad du hade för komponenter i denna dator? Du körde alltså dessa spel på en PC med totalt (grafik- + systemminne) 512 MB i minne?

För 1300kr


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Konsolerna kommer ALLTID vara den bättre plattformen för SPEL. Oavsett hur man än vrider o vänder på det.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Konsolerna kommer ALLTID vara den bättre plattformen för SPEL. Oavsett hur man än vrider o vänder på det.

Om du menar pang för pengarna - ja.
Om du menar att en plattform designad för en specifik uppgift kan utnyttja hårdvaran mer effektivt än en plattform som inte är designad för just det ändamålet - ja.
Om du menar att spel rent tekniskt fungerar bättre på en konsol än en många gånger mer kraftfull speldator? Nej.

Medlem

Speldator eller spelkonsol, spelar det egentligen någon roll vad det heter så länge spelen är bra? Måttligt trött på "min snabel är längre än din snabel"-diskussionerna. Alla plattformar har sina fördelar men ordet personal computer stinker 80-tal då allt med sladd eller batterier nuförtiden har en dator i sig...

Medlem

vilket skitsnack.. vafan menar dom på allvar minnen till pc är långsamma eller? snarare deras skit spel gillar ps4 hårdvara bättre av en anledning.

Medlem
Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Nu så fungerar en PC och en konsol inte på samma sätt.

Ditt sätt att argumentera är ganska precis som alla religiösa, vet inte hur något fungerar men säger att det är fakta och har inget att backa upp påståenden med.

Hur som helst så står det inget om vad personen i fråga har testat men tror han pratar om en PS4 mot en PC med samma komponenter. Då är det självklart att PS4 kommer prestera mycket bättre av just självklara orsaker som bättre optimerat spel för hårdvaran och mycket bättre operativsystem optimerat för spel. Precis som personen i artikeln skrev.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Det är mycket lekmansspekulationer i den här tråden.

edit: stavning.

Medlem

Så länge man mer eller mindre tvingas spela med handkontroll spelar det ingen som helst roll, imo ...

Medlem

Äntligen får vi svart på vitt att PS4 kommer vara överlägset PC.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Nu så fungerar en PC och en konsol inte på samma sätt.

Ditt sätt att argumentera är ganska precis som alla religiösa, vet inte hur något fungerar men säger att det är fakta och har inget att backa upp påståenden med.

Hur som helst så står det inget om vad personen i fråga har testat men tror han pratar om en PS4 mot en PC med samma komponenter. Då är det självklart att PS4 kommer prestera mycket bättre av just självklara orsaker som bättre optimerat spel för hårdvaran och mycket bättre operativsystem optimerat för spel. Precis som personen i artikeln skrev.

PS4:an kommer att likna en pc för att de har vanliga pc komponenter. PS3:an däremot ser annorlunda ut för den är specialanpassat komponenterna för konsolen. Komponenterna i ps4 är inte anpassade för konsol. Att de sedan körs playstations egna OS kommer inte göra så stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Devildoll:

Grafik huserar har man på grafikminnet, inte ramminet

Ett modernt grafikkort av rang har betydligt mer bandbredd än vad PS4'an har ( kommer att ha, rättare sagt ).
Mitt över ett år gamla graffe har 288 GB/s gentemot PS4ans 176 GB/s

Så länge man har tillräckligt med grafikminne kan man husera allt där, och då behöver man inte skjutsa några större datamängder över pci-e bussen eller hårddisk.

så det där är bara skitsnack.

Fast du är ju utlämnad till vad utvecklarna nyttjar med spelet så bara för att du har x antal gig antingen på
ram eller i kortet betyder knappast att det nyttjas väl eller till fullo.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej man får aldrig bättre på konsol än pc inte ens med liknande hårdvara.
Provat själv jämföra pc med 360 med liknande hårdvara.
På konsol blir man lite lurad pga man kör med kontrollen osv men det flyter bättre ändå på pc om man låter pc versionerna vara lika "fula" som 360

Jag hade gärna vilja se den som sitter på en Intel Core2Quad Q6600, kraftigt bantad Geforce7600 (sämre än dagens Intel GMA), 256mb ram och köra Skyrim med stabil framrate, och det motsvarar en PS3.

Här finns en video på youtube från Batman Arkham Asylum som flyter sämre på en PC med bättre specs än PS3.
http://www.youtube.com/watch?v=JcIZ_QBqWEk


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Minns alla den gången Dice sa att BF var bättre än Cod... detta är precis samma sak.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tar fram popcorn och läsk och lutar mig tillbaka i stolen.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Nu är det faktiskt så att det ligger lite sanning i det han säger. DDR3 ligger ganska mycket under GDDR5s överförings hastigheter men presterar lite bättre i annat. OSen ligger klart i vägen men det blir bara mindre och mindre för varje generation av spel som kommer.

Sen är det så att Standarden för DDR4 har blivit satta så det är 1-2 år tills nästa generations hårdvara kommer och då är alla konsoler förlegade som vanligt.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Medlem

En kraftfull dator kan givetvis vara bättre men DDR5 minnet i ps4:an gör nog rätt stor skillnad jämfört med en dators DDR3 minne.

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Har du då? Hur kan ni säga att PS4an presterar bättre mot en dator med samma hårdvara? Du vet heller inte mycket bättre. Jag jämför bara hårdvara vs hårdvara. Ni hittar på massa trams om att det är en konsol och då presterar den tusen gånger bättre än på pc..

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Sabelsköld:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Har du då? Hur kan ni säga att PS4an presterar bättre mot en dator med samma hårdvara? Du vet heller inte mycket bättre. Jag jämför bara hårdvara vs hårdvara. Ni hittar på massa trams om att det är en konsol och då presterar den tusen gånger bättre än på pc..

Man kan inte jämföra hårdvara mot hårdvara bara så där - du måste även titta på mjukvaran.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Sabelsköld:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Har du då? Hur kan ni säga att PS4an presterar bättre mot en dator med samma hårdvara? Du vet heller inte mycket bättre. Jag jämför bara hårdvara vs hårdvara. Ni hittar på massa trams om att det är en konsol och då presterar den tusen gånger bättre än på pc..

Man kan inte jämföra hårdvara mot hårdvara bara så där - du måste även titta på mjukvaran.

En mjukvara som du inte vet någonting om. Hur ska vi jämföra? Det enda vi kan utgå ifrån är hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Sabelsköld:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

PS4:an klarar inte av spel som Crysis 3, Far cry 3 och Arma 3 på ultra med sin hårdvara. Det är fakta.

Hur vet du det?

Hur som helst så jämför väl de som diskuterar dylik prestanda en PS4 med en "normal" PC. Det är klart att en PC som kanske kostar fem gånger mer också presterar bättre - troligen ej fem gånger bättre dock.

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Åh fan, har du fått en exklusiv titt på PS4:ans kompletta tekniska specifikation?

Snacka inte så mycket skit.

Har du då? Hur kan ni säga att PS4an presterar bättre mot en dator med samma hårdvara? Du vet heller inte mycket bättre. Jag jämför bara hårdvara vs hårdvara. Ni hittar på massa trams om att det är en konsol och då presterar den tusen gånger bättre än på pc..

Man kan inte jämföra hårdvara mot hårdvara bara så där - du måste även titta på mjukvaran.

En mjukvara som du inte vet någonting om. Hur ska vi jämföra? Det enda vi kan utgå ifrån är hårdvaran.

Jag säger inte att jag vet något om mjukvaran, har väl lite koll, men det spelar ingen roll. Konsolerna funkar inte på samma sätt som en pc, deras operativsystem är inte som Windows eller vad du nu anser att man har, deras bios och allt sådant är gjort på ett annat sätt.

Det är en sådan sak som Carmack alltid snackat om, att om han kunde kontrollera mjukvaran ända ner på minsta nivå på en PC skulle han kunna få ut mycket mer prestanda - det är vad Sony och MS faktiskt kan göra mycket mera med sina konsoler, sedan är det upp till utvecklarna att utnyttja denna möjlighet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Lolflakes:

Därför att jag har kollat på PS4:ans komponenter och bedömer att det inte skulle klara av det.

Nu fungerar ju inte komponenter riktigt likadant i konsoler och PC. Jag tror att det var John Carmack som på någon fråga svarade att man får ut ungefär dubbelt så mycket "kraft" ur en konsol om den är baserad på samma komponenter som en motsvarande PC.

Kallas optimering. Prestandan i sig är inte i närheten av en speldator med separat CPU och GPU. Ett HD7970 med en 3570k skulle springa cirklar runt en PS4. När ett GTX Titan har problem att dra Crysis 3 på ultra så vet man att även PS4 (som har en GPU som inte ens är på samma planet som Titan) inte klarar av att dra spelet. Simpel logik som verkar gälla på alla förutom de som är sponsrade av Sony uppenbarligen.

Skriv svar