Crytek: "Singleplayer måste utvecklas"

Robot
Crytek: "Singleplayer måste utvecklas"

Cryteks grundare Cevat Yerli tror inte att singleplayer utan uppkoppling har någon framtid.

#sim-city, #diablo-iii, #crytek, #crysis-3, #crysis-2


Medlem
Crytek: "Singleplayer måste utvecklas"

Vill gärna se hur poppis det blir när deras internet anslutning är borta tex pga avgrävd kabel eller liknande.

Offline Singleplayer tycker jag ska finnas pga av denna och andra anledningar.

Medlem

Tror tyvärr mer på det som Cevat Yerli säger, men planerar däremot att alltid vara uppkopplad så själv har jag inget emot det över huvud taget ;P Det är bara att hoppa på bandvagnen istället för att sitta här i kommentarerna o gnälla. Tror också att det hade släppts mycket färre spel till PC om inte DMR hade funnits pga Pirater etc.

Antagligen inte många som kommer hålla med mig men detta är iaf min åsikt

Medlem

Förutom Starcraft 2 spelar jag endast "frånkopplade" singleplayerspel. Hur tänker han egentligen? Vad är argumenten? Det är klart att det finns en marknad för både singleplayerspel, "onlinesingleplayerspel" och multiplayerspel. Jag tror att Cevat gör ett misstag.


signatur

Have a good time!

Medlem

Okej Cevat, jag har respekt för dig då Crysis var ett bra spel, men detta är en aning löjligt. Jag vill kunna spela ett spel utan att behöva prata, skriva eller ens höra andra människor, vill jag göra det kör jag multiplayer. Ja, jag vet att spel måste utvecklas, men fan heller att man måste göra allt till ett jäkla MMO.

Medlem

Crysis 2 var ett misstag.

Medlem

AHAHAHAHA... Vänta, han är seriös va? Jaha, ja du jag märker att offline-SP är någonting som är på utdöende, förutom då The elder scrolls, Metro, Bioshock, Fallout, Just Cause, The Witcher även kickstarters (Wasteland 2, Project Eternity). Alla dessa är ändå bara är små skitspel som ingen är intresserad av eller egentligen vill spela, varför skulle man vilja det när man kan sitta med ett spel med >100 ping bara för att potentiellt ha möjligheten att spela drop-in drop-out CoOp (ja Diablo 3 jag kollar på dig).

Verklighetsfrånvänt och ... woohoo, mitt raljerande får stå kvar för det är så jag tycker om en sådan kommentar, men andra halvan av citatet gör detta uttalande betydligt mindre ignorant även om jag har svårt att se fördelarna i förhållande till nackdelarna men men, Med detta citat som komplettering förstår jag (nästan) hans resonemang:

“Online and social can reignite single-player in a new type of context and provide benefits that will make you want to be a part of a connected story-mode rather than a disconnected story-mode. Sure, if the technology forces you to play a traditional single-player game online, that doesn’t make sense but if it’s offering actual benefits to be online then you want to be part of it.”

Medlem

säg det här till CDProject i Polen som kör helt utan DRM och klarar sig utan problem.

Medlem

Singelplayerspel spelar jag gärna och ofta då jag inte har tillgång till uppkoppling. Så det är dåligt att ta bort det helt.

Däremot något jag vill se mer av är ju singelplayerkampanjer som coop, dvs där man kan spela storyn med en eller flera kompisar.

Left 4 dead var ju ett sånt episkt spel där man kunde spela ihop, Gears of war var också ett sånt spel. Men dom är fortfarande för få.

Tänk tex half-lifeserien, att kunna spela den coop hade varit något.

Medlem

Jag tycker inte det ena utesluter det andra. Dessutom, online singleplayer där man kan spela med andra är det jag brukar kalla COOP - Det har jag inget emot alls, även om jag oftast spelar på LAN kvittar det om det kräver uppkopling för min del.

Dock tråkigt när dom kräver alltid online i endast SP-spel som ren DRM utan att tillföra något för konsumenten - förutom krångel för dom med dålig internet-uppkoppling.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Problemet ligger ju i när uppkopplingskravet endast är där som kopieringsskydd eller liknande. Om det faktiskt tillför något till spelupplevelsen ser jag bara fördelar med att koppla upp sig för att spela singleplayer. Då får det dock vara väldigt motiverat, inte bara smågrejer som man lika gärna klarar sig utan. Ge det lite tid så tror jag att det kommer. Tror dock aldrig vi kommer komma ifrån offlinebaserade singleplayerspel helt och hållet, men vi kommer nog se fler och fler onlinesingleplayerspel som gör det på ett bra sätt.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Av det lilla man hört så tycker jag framförallt Watch Dogs och delvis Destiny verkar vara på rätt spår då det kommer till att blanda SP med online-interaktion med andra spelare! Däremot att tvingas vara uppkopplad är retarderat och passar sig inte förräns om typ 20-30 år som minst, då snabba uppkopplingar är långt från nog utbrett för att kunna vara ett krav.

Medlem
Skrivet av Brain:

Förutom Starcraft 2 spelar jag endast "frånkopplade" singleplayerspel. Hur tänker han egentligen? Vad är argumenten? Det är klart att det finns en marknad för både singleplayerspel, "onlinesingleplayerspel" och multiplayerspel. Jag tror att Cevat gör ett misstag.

Ja eller hur?
Snarare så att spelutvecklarna behöver skärpa till sig och utvecklas själva.

De säger en sak, men menar i själva verket en helt annan sak.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Mmm, för hur ska han annars få in mikrotransaktioner i sina spel. Framtiden my ass. Utveckling my ass.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Kanske dags för 3 alternativ Offline Single Player, Online Single Player, Multiplayer


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

AW8
Medlem

Cevat Yerli är full av skit och nästa Crysis lär väl bli ett Facebookspel med en sån här fåntratt vid rodret.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Draug:

säg det här till CDProject i Polen som kör helt utan DRM och klarar sig utan problem.

Hade FZ tillåtet mer än en tumme upp från samma person.....


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag vill spela offline, hellre än online. Iallafall oftast, för att koppla bort. Sen så uppskattar jag Steam som plattform för singeplayer-spel också, men detta för att jag får möjlighet att gå offline så att ens kontaker inte kan se vad man gör.

Medlem
Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av Draug:

säg det här till CDProject i Polen som kör helt utan DRM och klarar sig utan problem.

Hade FZ tillåtet mer än en tumme upp från samma person.....

Här, låna min

Medlem
Skrivet av Johan3043:

Tror tyvärr mer på det som Cevat Yerli säger, men planerar däremot att alltid vara uppkopplad så själv har jag inget emot det över huvud taget ;P Det är bara att hoppa på bandvagnen istället för att sitta här i kommentarerna o gnälla. Tror också att det hade släppts mycket färre spel till PC om inte DMR hade funnits pga Pirater etc.

Antagligen inte många som kommer hålla med mig men detta är iaf min åsikt

"Ok", för de spel som har DRM blir ju aaaldrig crackade.. Håller ingen borta precis, förstör bara för de lagliga.

Medlem

Håller med om att SP måste utvecklas. Kan inte spela ett singleplayer spel numer då jag hela tiden påminns om att allt är scriptat och förutbestämt. Tror det hela har blivit så för min del med enbart olinespel på menyn de senaste 10 åren. Visst finns det en del spel jag spelat men jag tappar fort fokus, det är inte speciellt roligt helt enkelt.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Hej då moddar och trainers då
Men så dåliga som nya spel är så spelar det ingen roll. Bara indie spel som är något att ha.

Medlem

Nog bland det vettigaste man har hört från Crytek på länge, väldigt länge.

Att sp-delen ska bli längre känns som en självklarhet. Tog mig 10 timmar att klara sp-delen i crysis III och mer än dubbla tiden i första crysis och lite kortare i crysis II. Om Crytek kunde lägga lika mycket passion med deras grafikmotor som med sp-delarna, skulle vi få se något helt annat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Tråkigt som fan, om han nu har rätt. Finns ju fortfarande många som tillverkar spel utan onlinekrav, däremot är det ju trevligt med MÖJLIGHETEN att vara online i singelplayer, men att bygga in det som krav är ett misstag. Sen ska väl inte Crytek snacka om framtid? Vad har dom gjort för bra förutom Crysis 1 och Warhead? Crysis 3? ok...bra. Eller jo dom har sin motor också såklart, men dom känns ju inte som några visionärer inom gaming direkt.

Men med EA och Ubisoft vid rodret lär alla stora titlar framöver ha onlinekrav, och mikrotransaktionskrav, och dlc krav, vad kommer härnäst?

Drygt som fan om alla spel ska bli mer eller mindre molnbaserade, allt kommer att bli obekvämt som fan och mods o liknande communitygrejer är bara att glömma. Valve o Steam tar iaf och lyfter fram communityn och mods, synd att dom bara är ensamma om det.

Crysis 2 var ju ett misstag för att det var dåligt, superlinjärt och konsolskadat, inte för avsaknaden av twitter o facebook o "vänner".

Ska onlinespel, samt mp och sp blandas ska ett bra företag göra det, exempelvis Valve eller gamla Blizzard. Lägger sig resten i får vi dlc som vi sen köper spel till.

Synd att när man hör ordet "utveckling" så är deet istället inlåsning av konsumenten och andra motiv som ligger bakom än att verkligen skapa en förbättring.

Och jag vill inte se en enda jävla kommentar om "företag måste tjäna pengar" eller "ta av dig de rosa nostalgiglasögonen", det handlar om rent gameplay, inget annat.

Men absolut, vi behöver en förbättring och förändring av spel, men att lägga in en onlinefunktion är väl knappast lösningen? Varför lägga resurser på den hanteringen när man bör satsa på gameplay istället. Eller rena alternativ för sina kunder ingame och satsa på upplevelsen istället för att lägga till "features".

Medlem
Skrivet av Johan3043:

Tror tyvärr mer på det som Cevat Yerli säger, men planerar däremot att alltid vara uppkopplad så själv har jag inget emot det över huvud taget ;P Det är bara att hoppa på bandvagnen istället för att sitta här i kommentarerna o gnälla. Tror också att det hade släppts mycket färre spel till PC om inte DMR hade funnits pga Pirater etc.

Antagligen inte många som kommer hålla med mig men detta är iaf min åsikt

Här har du en som inte håller med dig i alla fall, slutar hellre att spela spel än att gå med på att man alltid måste vara online.

Medlem

detta kommer ju bara främja priatkopiering. om man måste cracka sitt köpta spel för att lira offline


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Jag håller med att SP måste utvecklas, speciellt för Crytek. Orkade inte ens spela igenom Crysis eftersom det blev tråkigt efter ett par timmar. Skiter totalt i deras tråkiga interaktiva benchmarks.

Vill man se hur populärt ett spel är till PC är det bara kolla på twitch.tv. LoL, Dota2 och SC2 ligger alltid i topp där. Crysis 3 hade ett par tusen viewers första dagarna men nu har det under 100. Både SP och MP är totalt ointressant.

Har dock inte några problem med always online modellen. Senaste 10 åren har jag vart utan uppkoppling ~10 timmar totalt.

Medlem
Skrivet av AW8:

Cevat Yerli är full av skit och nästa Crysis lär väl bli ett Facebookspel med en sån här fåntratt vid rodret.

Lite åt det hållet.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Håller med om att SP måste utvecklas. Kan inte spela ett singleplayer spel numer då jag hela tiden påminns om att allt är scriptat och förutbestämt. Tror det hela har blivit så för min del med enbart olinespel på menyn de senaste 10 åren. Visst finns det en del spel jag spelat men jag tappar fort fokus, det är inte speciellt roligt helt enkelt.

Mycket av detta beror på att inget inovativt har hänt inom Singleplayer FPS sedan Half-Life 1/2.
I princip allt efter detta är bara kopior av hur Half-Life gjorde det.
Det vi behöver är att använda kraften i PC:n och faktiskt ha riktigt AI som gör coola saker istället för att scripta allting.
Jag blir så less på COD-liknande scriptning där jag kan kasta en granat runt ett hörn och sedan springa fram till triggerpunkten så att alla som spawnar just där dör direkt.

Använd AI för sjutton!

Skyrim som är ett skapligt single-player har helt urusel AI, var är de dynamiska konversationerna?

Titta på Dwarf Fortress istället, där styrs AIn av korrekta pyskologiska modeller, fysiska begär och det händer väldigt roliga saker när enheterna blir deprimerad/glad/sur/arg/rädd.

12
Skriv svar