Dune 2 – gratis i din browser

Medlem

Hade Dune på min Amiga1200 med HD, gick snabbt som attan att ladda
Kommer inte ihåg att det var så bökigt att bygga saker dock.
Men vart är rösterna ?

Hursomhelst, ett riktigt kick ass spel på sin tid.

Medlem

Woho!!


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av Burtas:

Hade Dune på min Amiga1200 med HD, gick snabbt som attan att ladda
Kommer inte ihåg att det var så bökigt att bygga saker dock.
Men vart är rösterna ?

Hursomhelst, ett riktigt kick ass spel på sin tid.

Jodå, det var hur bökigt som helst. Blev mycket lättare när man fick tillgång till upgraderat construction yard dock, där kunde man bygga 4 åt gången (om jag inte minns fel).

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Pyttsan, Dune 2 till PC hade bättre animationer, bättre grafik och bättre ljud ( om man hade ett redigt Sounblaster i sin burk) än Amiga versionen.

Se länkarna jag bifogade i min post högre upp.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Amiga \o/

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Pyttsan, Dune 2 till PC hade bättre animationer, bättre grafik och bättre ljud ( om man hade ett redigt Sounblaster i sin burk) än Amiga versionen.

Se länkarna jag bifogade i min post högre upp.

Pcn var ju patetisk innan 486orna kom

Svårt att tro att en Amiga ifrån 1990 kunde pumpa ut detta på en liten 3 1⁄2 diskett på 880kb ! (om jag minns rätt)...jag hade demot på min amiga 500 som jag visade alla "non believers " dom var tysta efteråt


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Spelade själv aldrig Dune, var mer intresserad av Lucas Arts pärlor i början av 90-talet.

Spelade dock sjukt mycket Civilization när det var relativt nytt, fattar inte hur jag orkade lära mig utan några större engelskakunskaper när man var runt 10 år.

Alltid kul med sådana här nostalgitrippar men är ytterst tveksam att alla som säger dom spelade det när det begav sig här i tråden ens var födda när det kom

Medlem
Skrivet av Zaptagious:

Jag är ett stooooort Dune fan men det här var lite före min tid (var 6 år då). För mig började min spel-"karriär" med Kommendera Och Besegra: Rädda Lört.

Tror det skulle vara lite svårt för mig att köra det här nu med de begränsade kontrollerna, jag är lite nutidsskadad like that. Tur att det finns en remake då (Dune 2000), kolla även in Emperor: Battle for Dune, riktigt fantastiskt spel (särskilt musiken).

Gief ett nytt Dune spel/film! Eller porta detta och/eller Dune RPG:et till Android.

Inte kört Dune 2000 men har däremot kört en del Emperor : Battle For Dune, vet inte vad det är men det känns inte riktigt som Dune 2. Får väl ta och spela klart det någon dag, kanske kan bli ett spel jag spelar på FZ´s årliga utmaning då kanske jag till och med har en "morot" för att klara av det=).

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Pyttsan, Dune 2 till PC hade bättre animationer, bättre grafik och bättre ljud ( om man hade ett redigt Sounblaster i sin burk) än Amiga versionen.

Se länkarna jag bifogade i min post högre upp.

Jag behöver inte kolla länkarna, spelade båda versionerna när de släpptes (Så gammal är jag) och det är enklare att jämföra på YouTube. Skillnaden i ljud är försumbar, särskilt med tanke på att det ursprungligen inte gick att ha musik och ljudeffekter aktiverade samtidigt på PC. Grafiskt är enda skillnaden att PC har något fler färger.

Som jag sade var ljudkort till PC en lyxartikel som kostade runt 2000:- (Det var mycket mer pengar då än nu) när spelet släpptes och det var ganska få som hade ett sådant. Det är lätt att visa upp gamla spel på modern hårdvara men 1992 var inte en PC vad den är nu, det var en ren kontorsdator som kostade 20000-30000 kr och enbart hade hårddisk och sina 256 färger till fördel i spel.

Medlem

Ni som aldrig har testat.. Gör det.. Jag lovar :).

Ei
Medlem

Nån som klarade Atreidis kampnjen, var ju supersvårt på sista banan.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Pyttsan, Dune 2 till PC hade bättre animationer, bättre grafik och bättre ljud ( om man hade ett redigt Sounblaster i sin burk) än Amiga versionen.

Se länkarna jag bifogade i min post högre upp.

Jag behöver inte kolla länkarna, spelade båda versionerna när de släpptes (Så gammal är jag) och det är enklare att jämföra på YouTube. Skillnaden i ljud är försumbar, särskilt med tanke på att det ursprungligen inte gick att ha musik och ljudeffekter aktiverade samtidigt på PC. Grafiskt är enda skillnaden att PC har något fler färger.

Som jag sade var ljudkort till PC en lyxartikel som kostade runt 2000:- (Det var mycket mer pengar då än nu) när spelet släpptes och det var ganska få som hade ett sådant. Det är lätt att visa upp gamla spel på modern hårdvara men 1992 var inte en PC vad den är nu, det var en ren kontorsdator som kostade 20000-30000 kr och enbart hade hårddisk och sina 256 färger till fördel i spel.

Minns hur sabla dyrt ett sådant ljudkort var och datorer på den tiden var verkligen lyxvaror. Suktade rätt så rejält efter en Atari Falcon med hade knappast råd att köpa en (för att inte tala om Atari TT eller den dyraste Amigan=)).

Brukar kolla på den Ancient DOS Games och den här killen har koll, förr var det väldigt olika beroende på vilket ljudkort man hade. Detta märks framför allt i spel som Sierras titlar där vissa ljud inte ens finns med om man inte har "rätt" kort.

Vill också minnas att Dune 2 lät bättre på Amiga än vad det gjorde på PC, har till och med för mig att detta framkom i en recension men kan inte svära på det.

Medlem

Jag kommer ihåg att jag alltid tyckte Dune av sådär mystiskt. Av någon anledning kom jag inte så långt i det spelet. Det var kul att bygga plattor


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Testade att köra det, kommer inte ihåg ett skvatt, tusan vad annorlunda det känns mot dagens RTS. Enda ljud jag har är musik, inga ljudeffekter alls men även musiken var bättre på Amiga liksom så många andra spel var på den tiden.

Medlem

Kollade just amigaversionens intro https://www.youtube.com/watch?v=xI_wD0tH_uw

Musiken är vassare än den som jag hade på min pc med SB16. Men det verkar dock inte finnas något tal i Amigaversionen. Min slutsats: Amigaversionen hade någon form av midi-stöd men sämre prestanda i övrigt. Någon som vet mer?

Någon som lyckats ändra hastigheten i spelet föresten? Första uppdragen går för segt imho.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Kollade just amigaversionens intro https://www.youtube.com/watch?v=xI_wD0tH_uw

Musiken är vassare än den som jag hade på min pc med SB16. Men det verkar dock inte finnas något tal i Amigaversionen. Min slutsats: Amigaversionen hade någon form av midi-stöd men sämre prestanda i övrigt. Någon som vet mer?

Någon som lyckats ändra hastigheten i spelet föresten? Första uppdragen går för segt imho.

Ja musiken var bättre i Amiga versionen, visst fanns det tal i även denna version, Dune 2 Amiga

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Pyttsan, Dune 2 till PC hade bättre animationer, bättre grafik och bättre ljud ( om man hade ett redigt Sounblaster i sin burk) än Amiga versionen.

Se länkarna jag bifogade i min post högre upp.

Jag behöver inte kolla länkarna, spelade båda versionerna när de släpptes (Så gammal är jag) och det är enklare att jämföra på YouTube. Skillnaden i ljud är försumbar, särskilt med tanke på att det ursprungligen inte gick att ha musik och ljudeffekter aktiverade samtidigt på PC. Grafiskt är enda skillnaden att PC har något fler färger.

Som jag sade var ljudkort till PC en lyxartikel som kostade runt 2000:- (Det var mycket mer pengar då än nu) när spelet släpptes och det var ganska få som hade ett sådant. Det är lätt att visa upp gamla spel på modern hårdvara men 1992 var inte en PC vad den är nu, det var en ren kontorsdator som kostade 20000-30000 kr och enbart hade hårddisk och sina 256 färger till fördel i spel.

Även jag spelade bägge versionerna när det begav sig och då hade pc versionen fler färger och samplat tal i introt vilket amiga versionen inte hade.

Redan -92 började man ana slutet för Amigan och efter att DOOM släpptes till PC var det ingen i min bekantskapskrets som spelade på sina amigor längre...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Dune 2 Intro med tal, ljudeffekterna är det inget fel på men musiken är inte i klass med Amiga versionen.

OT:
I Dune 2 så var ju varje ras rätt så annorlunda men när Westwood senare gjorde C&C så var ju varje sida mer eller mindre bara en spegling av den andra. Hade hellre sett att de gjorde varje sida unik som i Dune 2. Blizzard är nog det företag som bäst lyckas med detta iom Starcraft. Starcraft har till skillnad från detta och C&C spelen "åldrats" ganska bra, är inte alls van vid det gamla interfacet som Westwood använde sig av längre och det är betydligt bättre i Starcraft som inte kom speciellt långt efter C&C.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Dune 2 Intro med tal, ljudeffekterna är det inget fel på men musiken är inte i klass med Amiga versionen.

Amigan saknade som sagt tal i många spel, men hade grym MIDImusik i destå fler spel, Supercars, Hired Guns, Apidya, Turrican osv.

Edit: När det gäller unika raser så spöar Warlords Battlecry serien allt och alla. I trean så har man 16! raser och 28 olika hjältar att välja på.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av PcGamer:

Dune 2 Intro med tal, ljudeffekterna är det inget fel på men musiken är inte i klass med Amiga versionen.

Amigan saknade som sagt tal i många spel, men hade grym MIDImusik i destå fler spel, Supercars, Hired Guns, Apidya, Turrican osv.

Supercars II, får rysningar varje gång jag hör musiken till det spelet för att inte tala om de andra spelen du nämner som Hired Guns och framför allt Turrican 2=).

OT:
http://www.indieretronews.com/2012/12/dune-2-history-and-rema...

"All of these games were developed by Westwood with EA later having an Influence and its EA we must thank for the death of a great company and pretty much most other great companies and it's also why I have an utter detest of EA as a games nostalgic journalist."

Jag håller med till 100%.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Edit: När det gäller unika raser så spöar Warlords Battlecry serien allt och alla. I trean så har man 16! raser och 28 olika hjältar att välja på.

Inte kört Warlords Battlecry bara Warlords 2 men läst om det. Har redan så sjukt många spel men om det finns att köpa på GoG så kanske det vore värt att införskaffa även dessa spel=).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Dune 2 Intro med tal, ljudeffekterna är det inget fel på men musiken är inte i klass med Amiga versionen.

OT:
I Dune 2 så var ju varje ras rätt så annorlunda men när Westwood senare gjorde C&C så var ju varje sida mer eller mindre bara en spegling av den andra. Hade hellre sett att de gjorde varje sida unik som i Dune 2.

De tre husen var inte alls särskilt olika. Spela igen och så får vi se om du vågar säga det igen

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av PcGamer:

Dune 2 Intro med tal, ljudeffekterna är det inget fel på men musiken är inte i klass med Amiga versionen.

Amigan saknade som sagt tal i många spel, men hade grym MIDImusik i destå fler spel, Supercars, Hired Guns, Apidya, Turrican osv.

Edit: När det gäller unika raser så spöar Warlords Battlecry serien allt och alla. I trean så har man 16! raser och 28 olika hjältar att välja på.

Midi musik var relativt ovanligt på Amiga .MOD formatet med 4-kanalers ljud var mer eller mindre standard på Amigan.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av PcGamer:

Dune 2 Intro med tal, ljudeffekterna är det inget fel på men musiken är inte i klass med Amiga versionen.

Amigan saknade som sagt tal i många spel, men hade grym MIDImusik i destå fler spel, Supercars, Hired Guns, Apidya, Turrican osv.

Edit: När det gäller unika raser så spöar Warlords Battlecry serien allt och alla. I trean så har man 16! raser och 28 olika hjältar att välja på.

Midi musik var relativt ovanligt på Amiga .MOD formatet med 4-kanalers ljud var mer eller mindre standard på Amigan.

https://www.youtube.com/embed/g0qzMEh1dXU

Du har naturligtvis helt rätt, skrev fel.

Sitter själv med ett .MOD bibliotek som njuts av då och då.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av WarpGuN:

var det inte samplade ljud i originalet?

Jo på Amiga.
1992 var PC så gravt efterbliven vad gäller spel och media att ljud var en ren lyxartikel med undantag för pipen från chassihögtalaren.

Pyttsan, Dune 2 till PC hade bättre animationer, bättre grafik och bättre ljud ( om man hade ett redigt Sounblaster i sin burk) än Amiga versionen.

Se länkarna jag bifogade i min post högre upp.

Musiken var ännu bättre om man hade ett Roland MT-32 kompatibelt ljudkort eftersom musiken var MIDI och ljudet berodde på vilka instrument som fanns på ljudkortet.
MT32 var oslagbart då jag spelade detta.

En ren re-make i Command & Conquer motorn för Windows 95 hade varit guld värd!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

OT:
I Dune 2 så var ju varje ras rätt så annorlunda men när Westwood senare gjorde C&C så var ju varje sida mer eller mindre bara en spegling av den andra. Hade hellre sett att de gjorde varje sida unik som i Dune 2. Blizzard är nog det företag som bäst lyckas med detta iom Starcraft. Starcraft har till skillnad från detta och C&C spelen "åldrats" ganska bra, är inte alls van vid det gamla interfacet som Westwood använde sig av längre och det är betydligt bättre i Starcraft som inte kom speciellt långt efter C&C.

Känner mig som en tönt som diskuterar ett spel jag lirade för 18 år sedan. Men nåväl. Dune 2 hade ≈2 enheter för varje lag som var unika. Alla hade i grunden exakt samma prylar, om än att de vart tillgängliga i olika skeden. C&C var betydligt mer varierande. Båda spelen var å andra sidan tämligen obalanserade. Det får man ändå ge credd till Blizzard för att ha lyckats med i och med Starcraft.

Jag får sjuka nostalgiryckningar genom kroppen när jag hör PC versionens knarrande synt och rösten "...whoever controls dune controlls the spice...".

Medlem

Man undrar varför inte detta enkla koncept används i dag när nya spel ska göras. Det är enkelt och väldigt underhållande.
Det "nya C&C" är bedrövligt om man jämför.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Första spelet som jag köpte samtidigt som min första pc, vilken drog det blev, trots att man inte hade ljudkort så spelade man dag och natt. Härliga minnen.

Medlem

På tal om drog, RTS där man kan bygga snygga, välskötta baser med murar, vägar och försvarstorn som länkar samman med murarna på ett passande vis är helt klart min svaghet.

edit: jag minns när jag satt fast på sista uppdraget med atreides, när man mötte alla tre motståndarna samtidigt, att jag brukade rita på ett rutat papper och planera min bas in i minsta detalj innan jag satte igång med ännu ett försök (att möta både harkonnen och sardukar i sista uppdraget var en pärs då de bägge har samma "ultimate", kärnvapen) att besegra dem alla. jag kan inte ha varit den enda?

Inaktiv
123
Skriv svar