Mortal Online expanderar någon gång i augusti

Robot
Mortal Online expanderar någon gång i augusti

Svenska sandbox-onlinerollspelet utökas inom kort med Awakening som erbjuder rejält tillputsade AI-system, gränssnitt och mängder av innehåll.

#nyhetstips, #mortal-online, #star-vault


Medlem
Mortal Online expanderar någon gång i augusti

Oj! Lever detta spel fortfarande? Det var ju hiskligt dåligt vid release men verkar trots det lockat till sig en lite skara spelare..

Medlem

Ja några få spelare är de allt, men kan ju säga att de lär inte uppgå till flera tusen vid release av ny expansion, men de brukar va gott om folk inloggade under en period. Dock bara en stund tills allt de nya är utforskat då försvinner folk igen och man får vänta typ ett år till nästa expansion.

Förstår inte att fz inte uppmärksammar svenska Sacred Citadel men skriver om detta?!

Visste inte ens att detta spel fanns kvar. Det pratas verkligen ingenting om det.

Medlem

Jag hade helt och hållet glömt bort det här spelet, någon som vet om det är bra?

Undrar hur många som spelar det, man hör ju absolut ingenting om spelet nuförtiden


signatur

Game long and prosper

Medlem

visst finns spelet kvar, jag gav det en chans förra året, å fy fan va kul det var!! det är verkligen ett hardcore MMORPG, full open PVP man kan inte lita på en enda kotte för alla vill åt din loot, hyffsad stor och öppen värld.

fantastisk ide dock var det för tok lite kontent å massa buggar/glitchar och uppdateringarna var allt för sällan, till slut gav jag upp spelet, men kan lätt erkänna att jag haft otroligt skoj i det! dock är det ett spel som man ska njuta med tillsammans med kompisar, man kommer inte långt själv då communityt är rena vilda västern, mycket ingame politik där folk försöker hävda sig å klaima områden, man bli mördad på en gång om man inte har någon form av backup


signatur

Suup homie

Medlem
Medlem

I darkfall går alla runt nakna..ingen risk i det spelet och inga hemliga recept som man måste komma på själv eller hemliga tunnlar etc.
I MO kan man crafta allt, man kan ta ben från en gris och göra en pilbåge, kanske inte blir en bra pilbåge men det fungerar, finns en del alchemists som har hittat bra recept genom att blanda några av de tusentals olika ingredienser i rätt kvantitet osv så de kan ju tjäna ganska bra guld med det, allt finns inte på forums etc man måste hitta sakerna själv.

här är också en player made map av spelet där man kan skriva vad som händer, och se guilds territorium som man kan skaffa när man bygger torn ( som kan skjuta på fiender om man förklarar krig)
http://www.mortalonlinemap.info/

Medlem
Skrivet av Kwagher:

Ja några få spelare är de allt, men kan ju säga att de lär inte uppgå till flera tusen vid release av ny expansion, men de brukar va gott om folk inloggade under en period. Dock bara en stund tills allt de nya är utforskat då försvinner folk igen och man får vänta typ ett år till nästa expansion.

Pörskans pjuklarv he blir inget mä de. Di ska spels hele tiden uti denna eckspansion.

Medlem

Hade aldrig hört talas om det här spelet. Men jag testar det nu!

Medlem
Skrivet av KatOne:

Hade aldrig hört talas om det här spelet. Men jag testar det nu!

Har testat spelet nu.

Drog ned free trial. Deras nedladdningstjänst gav mig bra hastighet men tog ändå en överjävligt lång tid på sig att arbeta. Den fick tugga i säkert en timme för att få spelet klart allt som allt, och då drog jag ned spelfilerna i genomsnitt 8 megabyte per sekund.

Väl inne i spelet så loopade ljudet lite dåligt, all musik saknades och UI'n var lite svårnavigerad. Man fick tillsätta en massa ability points till sin karaktär utan någon förklaring av vad de gjorde.

Spelet laddade in relativt fort. Väl inne i spelet (I vanligt mmo-stuk) tog det nån sekund innan allt hade laddats på plats - bland annat tiden på dygnet. Av en slump var det tydligen mitt i natten nu när jag gjort min karaktär, och det här var ett spel som verkligen hade mörka nätter. Kolsvarta nätter. Man såg inte ett skit, bokstavligen. Dessutom har spelet ingen gamma- eller brightness-slider. Jag möttes av en bunt NPC'er av alla slag som fullkomligt livlösa stod uppradade som skyltdockor framför mig. De var av alla de olika slag NPC'er kan vara, verkar det som, och stod där för att ge en övertydlig förklaring av sina roller. Det kändes som en debug-nivå jag råkat glitcha in i.

Jag bestämde mig för att gå mot den enda ljuskällan jag kunde se - förutom den mycket lågupplösta stjärnhimlen - ett fort. Väl inne i fortet så saknades texturerna på alla draperier som klädde innanmätet, och de var istället fullkomligt kolsvarta - texturlösa, faktiskt. Ett par facklor fanns att hitta där inne, vars animerade flammor blev osynliga för att sedan bli synliga igen om man bara stod med kameran i rätt vinkel. Jag fortsatte ner i nån slags fängelsehåla, där det konstigt nog flödade in dagsljus från markytan genom stora galler i taket. Konstigt, eftersom det ju bevisligen var fullständigt beckmörker utomhus. Efter att inte ha funnit något att interagera med i den generiska fängelsehålan lyckades jag till sist, i mörkret, ta mig till en närliggande stad. Den såg särdeles obebodd ut, inga NPC'er fanns ens vid portarna och det var knappt facklor tända för att lysa upp dörren. Dessutom slogs jag av de morrowind-suddiga texturerna, som i många fall hade dålig UV-mapping (så de skarvar med varann). Jag gick in på torget inne i staden, och insåg hur fullkomligt tomt på spelare det var. I avståndet syntes ett par NPC'er stå stilla i totalt mörker, belysta bakifrån. Jag började gå ditåt, varpå spelet krashade ur.

Jag förstår varför ingen skrivit om det här spelet. Det är för att det inte förtjänar någon uppmärksamhet, och eftersom ingen spelar det.

Medlem

De flesta som spelar är amerikaner, så det är mot kvällen det börjar hände flest saker.

Det finns inga quest i spelet för att det är ett sandbox MMO. NPCs i detta spel är för att sälja böcker och andra olika skills, visst finns det också Utility vendor där man kan köpa Minor pots och bandage men gear och sådant är endast genom player made.

Det är ett svårt spel att börja med om man bara är van med themepark MMOs och de finns några guilder som hjälper nybörjare.. Natten i spelet är faktist extremt mörk men det ska de fixa. man måste dra upp gamman för att se på natten.

Om ni ska testa spelet så rekommenderar jag att gå in på deras IRC där de är hjälpsama och joina en guild.

Sen tycker jag faktist att grafiken ser rätt bra ut:
http://www.youtube.com/watch?v=X4sGeLz5WMY

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av KatOne:

Hade aldrig hört talas om det här spelet. Men jag testar det nu!

Har testat spelet nu.

Drog ned free trial. Deras nedladdningstjänst gav mig bra hastighet men tog ändå en överjävligt lång tid på sig att arbeta. Den fick tugga i säkert en timme för att få spelet klart allt som allt, och då drog jag ned spelfilerna i genomsnitt 8 megabyte per sekund.

Väl inne i spelet så loopade ljudet lite dåligt, all musik saknades och UI'n var lite svårnavigerad. Man fick tillsätta en massa ability points till sin karaktär utan någon förklaring av vad de gjorde.

Spelet laddade in relativt fort. Väl inne i spelet (I vanligt mmo-stuk) tog det nån sekund innan allt hade laddats på plats - bland annat tiden på dygnet. Av en slump var det tydligen mitt i natten nu när jag gjort min karaktär, och det här var ett spel som verkligen hade mörka nätter. Kolsvarta nätter. Man såg inte ett skit, bokstavligen. Dessutom har spelet ingen gamma- eller brightness-slider. Jag möttes av en bunt NPC'er av alla slag som fullkomligt livlösa stod uppradade som skyltdockor framför mig. De var av alla de olika slag NPC'er kan vara, verkar det som, och stod där för att ge en övertydlig förklaring av sina roller. Det kändes som en debug-nivå jag råkat glitcha in i.

Jag bestämde mig för att gå mot den enda ljuskällan jag kunde se - förutom den mycket lågupplösta stjärnhimlen - ett fort. Väl inne i fortet så saknades texturerna på alla draperier som klädde innanmätet, och de var istället fullkomligt kolsvarta - texturlösa, faktiskt. Ett par facklor fanns att hitta där inne, vars animerade flammor blev osynliga för att sedan bli synliga igen om man bara stod med kameran i rätt vinkel. Jag fortsatte ner i nån slags fängelsehåla, där det konstigt nog flödade in dagsljus från markytan genom stora galler i taket. Konstigt, eftersom det ju bevisligen var fullständigt beckmörker utomhus. Efter att inte ha funnit något att interagera med i den generiska fängelsehålan lyckades jag till sist, i mörkret, ta mig till en närliggande stad. Den såg särdeles obebodd ut, inga NPC'er fanns ens vid portarna och det var knappt facklor tända för att lysa upp dörren. Dessutom slogs jag av de morrowind-suddiga texturerna, som i många fall hade dålig UV-mapping (så de skarvar med varann). Jag gick in på torget inne i staden, och insåg hur fullkomligt tomt på spelare det var. I avståndet syntes ett par NPC'er stå stilla i totalt mörker, belysta bakifrån. Jag började gå ditåt, varpå spelet krashade ur.

Jag förstår varför ingen skrivit om det här spelet. Det är för att det inte förtjänar någon uppmärksamhet, och eftersom ingen spelar det.

Shit vad sugen jag blev att testa det, efter att ha läst det där.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av KatOne:

Hade aldrig hört talas om det här spelet. Men jag testar det nu!

Har testat spelet nu.

Drog ned free trial. Deras nedladdningstjänst gav mig bra hastighet men tog ändå en överjävligt lång tid på sig att arbeta. Den fick tugga i säkert en timme för att få spelet klart allt som allt, och då drog jag ned spelfilerna i genomsnitt 8 megabyte per sekund.

Väl inne i spelet så loopade ljudet lite dåligt, all musik saknades och UI'n var lite svårnavigerad. Man fick tillsätta en massa ability points till sin karaktär utan någon förklaring av vad de gjorde.

Spelet laddade in relativt fort. Väl inne i spelet (I vanligt mmo-stuk) tog det nån sekund innan allt hade laddats på plats - bland annat tiden på dygnet. Av en slump var det tydligen mitt i natten nu när jag gjort min karaktär, och det här var ett spel som verkligen hade mörka nätter. Kolsvarta nätter. Man såg inte ett skit, bokstavligen. Dessutom har spelet ingen gamma- eller brightness-slider. Jag möttes av en bunt NPC'er av alla slag som fullkomligt livlösa stod uppradade som skyltdockor framför mig. De var av alla de olika slag NPC'er kan vara, verkar det som, och stod där för att ge en övertydlig förklaring av sina roller. Det kändes som en debug-nivå jag råkat glitcha in i.

Jag bestämde mig för att gå mot den enda ljuskällan jag kunde se - förutom den mycket lågupplösta stjärnhimlen - ett fort. Väl inne i fortet så saknades texturerna på alla draperier som klädde innanmätet, och de var istället fullkomligt kolsvarta - texturlösa, faktiskt. Ett par facklor fanns att hitta där inne, vars animerade flammor blev osynliga för att sedan bli synliga igen om man bara stod med kameran i rätt vinkel. Jag fortsatte ner i nån slags fängelsehåla, där det konstigt nog flödade in dagsljus från markytan genom stora galler i taket. Konstigt, eftersom det ju bevisligen var fullständigt beckmörker utomhus. Efter att inte ha funnit något att interagera med i den generiska fängelsehålan lyckades jag till sist, i mörkret, ta mig till en närliggande stad. Den såg särdeles obebodd ut, inga NPC'er fanns ens vid portarna och det var knappt facklor tända för att lysa upp dörren. Dessutom slogs jag av de morrowind-suddiga texturerna, som i många fall hade dålig UV-mapping (så de skarvar med varann). Jag gick in på torget inne i staden, och insåg hur fullkomligt tomt på spelare det var. I avståndet syntes ett par NPC'er stå stilla i totalt mörker, belysta bakifrån. Jag började gå ditåt, varpå spelet krashade ur.

Jag förstår varför ingen skrivit om det här spelet. Det är för att det inte förtjänar någon uppmärksamhet, och eftersom ingen spelar det.

Bättre att vänta tills efter expansionen för att testa det.

Medlem

Mortal Online är nog det enda MMO-spelet som har gett mig en adrenalinkick. Att som komplett nybörjare starta spelet och inte fatta någoting, är något av dess charm. När man sedan lärt sig grunderna av spelet och levlat upp sina skills tillräckligt ger man sig ut för att utforska världen. Kanske börjar man samla material utanför städerna/byarna eller tämja de vilddjur som finns.

När man sedan har hela säcken full av diverse material som tagit timmar att samla så beger man sig hemåt igen för att försöka göra ett bättre vapen eller kanske sälja det vidare till någon som behöver det. Då händer det - ett par hundra meter ifrån byn ser man att ett gäng ridande spelare med full rustning och vapen som sedan rider förbi en, stannar och vänder sig om. Hoppas, hoppas de inte är ute efter mig! Man börjar sprinta i en omväg till byn för att gömma sig från banditerna bland träden men märker att det inte går så fort då man inte tränat den färdigheten.

Banditerna närmar sig - och plötsligt får man ett svärd i ryggen och man börjar få panik! För man vill inte förlora det man samlat på sig. "Kanske hinner jag till byn där jag är säker innan de dödar mig!" är det enda hopp jag har kvar nu. En av banditerna rider rakt på mig och jag ramlar på marken men lyckas resa mig snabbt nog. Oturligt nog, får jag ett till slag i ryggen och faller på mina bara knän (mercy mode kallas det tror jag) och en av banditerna kliver av sin häst och hugger huvudet av mig.

Ungerfär så var min upplevelse första gånge jag spelade Mortal Online vilket är något jag aldrig kommer att glömma! Efter detta så lärde jag mig att aldrig ta genvägar utan alltid omvägar om man ska till en by med full inventory.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av KatOne:

Hade aldrig hört talas om det här spelet. Men jag testar det nu!

Har testat spelet nu.

Drog ned free trial. Deras nedladdningstjänst gav mig bra hastighet men tog ändå en överjävligt lång tid på sig att arbeta. Den fick tugga i säkert en timme för att få spelet klart allt som allt, och då drog jag ned spelfilerna i genomsnitt 8 megabyte per sekund.

Väl inne i spelet så loopade ljudet lite dåligt, all musik saknades och UI'n var lite svårnavigerad. Man fick tillsätta en massa ability points till sin karaktär utan någon förklaring av vad de gjorde.

Spelet laddade in relativt fort. Väl inne i spelet (I vanligt mmo-stuk) tog det nån sekund innan allt hade laddats på plats - bland annat tiden på dygnet. Av en slump var det tydligen mitt i natten nu när jag gjort min karaktär, och det här var ett spel som verkligen hade mörka nätter. Kolsvarta nätter. Man såg inte ett skit, bokstavligen. Dessutom har spelet ingen gamma- eller brightness-slider. Jag möttes av en bunt NPC'er av alla slag som fullkomligt livlösa stod uppradade som skyltdockor framför mig. De var av alla de olika slag NPC'er kan vara, verkar det som, och stod där för att ge en övertydlig förklaring av sina roller. Det kändes som en debug-nivå jag råkat glitcha in i.

Jag bestämde mig för att gå mot den enda ljuskällan jag kunde se - förutom den mycket lågupplösta stjärnhimlen - ett fort. Väl inne i fortet så saknades texturerna på alla draperier som klädde innanmätet, och de var istället fullkomligt kolsvarta - texturlösa, faktiskt. Ett par facklor fanns att hitta där inne, vars animerade flammor blev osynliga för att sedan bli synliga igen om man bara stod med kameran i rätt vinkel. Jag fortsatte ner i nån slags fängelsehåla, där det konstigt nog flödade in dagsljus från markytan genom stora galler i taket. Konstigt, eftersom det ju bevisligen var fullständigt beckmörker utomhus. Efter att inte ha funnit något att interagera med i den generiska fängelsehålan lyckades jag till sist, i mörkret, ta mig till en närliggande stad. Den såg särdeles obebodd ut, inga NPC'er fanns ens vid portarna och det var knappt facklor tända för att lysa upp dörren. Dessutom slogs jag av de morrowind-suddiga texturerna, som i många fall hade dålig UV-mapping (så de skarvar med varann). Jag gick in på torget inne i staden, och insåg hur fullkomligt tomt på spelare det var. I avståndet syntes ett par NPC'er stå stilla i totalt mörker, belysta bakifrån. Jag började gå ditåt, varpå spelet krashade ur.

Jag förstår varför ingen skrivit om det här spelet. Det är för att det inte förtjänar någon uppmärksamhet, och eftersom ingen spelar det.

Måste säga att spelet ser väldigt oslipat ut. jag skulle säga att spelet är i beta stadie fortfarande. Bara att dom släppte spelet pågrund av att dom behövde pengar för att inte gå i konkurs. Just nu är dom också bara 5 st som utvecklar spelet.
Men spelet har sin charm. Det är det enda spelet jag verkligen gillar att pvpa i då spelet är skillbased och inte gear based och skit. Visst gear hjälper. Men om du är en riktig usel men har den bästa gearen så kommer du fortfarande förlora mot en som har skit gear. Detta är en av den viktiga patchen spelet kan få just nu. Det fixar mycket av felen i spelet just nu. Som dålig UI dålig AI etc. Efter denna patch kommer dom fokusera på buggar och magic. Efter det kan jag iaf tänka mig komma tillbaks. Jag har spelat spelet sen det släpptes i den bästa guilden i spelet innan vi tog en lång paus. Jag håller fortfarande ett öga på spelet för att se hur det går. Som sagt om ni inte gillar de vanliga mmorpg spelen och vill testa på något nytt så kan du titta in på spelet efter awakening för att testa de. Men kom ihåg. Ge spelet en chans sluta inte efter en dag eller så. Spela åtminstonde 1 vecka innan du ger up. Sen gäller det också att ni är aktiva på forumet då det är där man lär sig allt och hittar folk som vill hjälpa noobs. Exempelvis så finns det folk i varje stad som loggar in en viss tid tar imot carcass från olika djur. Köper det av dig sen slaktar dom det. Vilket hjälper nybörjare att komma igång riktigt bra. Om ni har någon fråga kan ni fråga mig då jag vet mer eller mindre allt om spelet redan.

Inaktiv

Man försökte att hypa upp det.. men det är inte enkelt att bygga ett helt nytt MMO från grunden när man sitter 10 personer i en lägenhet. Det räcker inte!

Medlem

Man skall inte testa Mortal Online och tro att man får ett vanligt klassiskt MMO ala WoW. Här finns inget handhållande överhuvudtaget. På gott och ont. Man kan, genom att googla, finna olika tutorials, bla på youtube, där de går igenom och förklarar det mesta. Det underlättar att göra så man lättare kommer in i spelet. Eller så gör man som jag gjorde, och tog det steg för steg. Utforska, testa sig fram. Trial and error. Förbereda sig på att dö löjligt mkt. Bli gankad i tid och otid. Men skam den som ger sig. Belöningen är ett av de mest omslutande MMOs jag spelat. Man är verkligen i spelet när man kör. Mkt tack vare att spelet är first person view. Inga avatarer i tredje person här inte.
Fast just nu är inge bra tidpunkt att prova spelet. Det kommer mer eller mindre ändras totalt efter Awakening. Många spelare avvaktar releasen av Awakening innan de kommer tillbaka. Eller så gör man som jag gjort. Passar på att hamstra material etc innan. För det kommer bli kaotiskt när expansionen väl kommer. Mkt buggar etc som måste tas itu med. Jag skulle vänta till en 2-3 veckor efter release innan jag provade på spelet. Jag har aldrig haft så kul i ett MMO, och inte heller varit så frustrerad över ett MMO. Det är lite hatkärlek över det. Men spelet är helt unikt, och kan verkligen bli precis hur bra som helst om alla pusselbitar hamnar på plats.

1
Skriv svar