"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:

Tror snarare att FPS-spel inte säljer eftersom de alla försöker efterlikna Call of Duty och då får man ju skylla sig själv. Ge oss Unreal/Quake-aktiga spel och annat gott istället

Håller med!

För att utveckla lite, tror nog det går att bli framgångsrik inom FPS men då får de nog tänka lite utanför lådan.

Gör ett fullt fungerande med skön känsla (tänk Quake eller liknande) med inte alltför bra grafik som de flesta kan spela. Skit i Singleplayer och satsa på Multiplayer endast. Fixa 2 spellägen, en för public och en för tävling. Stöd för LAN är givet.
Där har du grunden men för att lyckas efter släpp så behöver de något mer.

Där skulle jag vilja se att de lägger krutet på en egen ladder och cuper där lag kan delta och vinna fina priser och en jävla massa pengar.
Man kan bjuda in top 20 för en live turnering med ännu mer prispengar och priser, livestreama turneringar som går via nätet osv.

Visst behövs det finansiärer/riskkapitalister för ett sådant projekt men jag förstår inte varför det inte skulle fungera.

Tror alltså inte att ett spel behöver större explosioner utan större och bättre exponering, gör spelet till en sport med prispengar så tror jag på en hit.

Ett spel som har release i år som jag tycker tänker rätt är Shootmania, det ser intressant ut och jag hoppas verkligen det har vad jag söker.


signatur

äldre än dig!

Medlem

Att ens Call of Duty säljer är en gåta...

Skrivet av eddie the eagle:

Och sen om det är ingen som köper andra fps än cod och battlefield så hur kunde då Arma 2 bli en "succe"?

Visst sålde det inte lika bra som bf eller cod men för BIS så var det ändå en succe.

Förväntningar, bäste herrn. Arma 2 är inte ens i närheten av samma kommersiella popularitet som CoD/Battlefield, men i och med att utvecklarna budgeterat och förväntat sig betydligt lägre säljsiffror från början så blev de kanske ändå positivt överraskade eftersom spelet sålde mer än de hade trott. Vad som är en succé eller ej beror ju helt och hållet på perception.

Medlem
Skrivet av GuldlocK:

Bästa skjutspel jag har spelat genom tiderna var ändå half Life serierna 1-2 och alla de spel som kom i mellan som blue shift osv hoppas hoppas verkligen på half Life 3 inte dröjer allt för länge nu

jag spelade ju half life lite kort och jag förstår inte riktigt hur man kunde få ut denna underbara Mod som heter CS ur ett så tråkigt spel som half life hehe.
Nä jag jar inte spelat half life bara demot och det var ju inte multiplayer så det var inget för mig.

Men frågan är snackar vi FPS Multiplayer eller FPS Singleplayer i denna tråden.

För enligt mig så är det ljusår mellan dessa två grenar även om de råkar vara i samma spel.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Som sagt, vidare CoD-kloner kommer inte att sälja så bra, den marknaden är väldigt nära mättnad, hur många liknande spel kan man spela på ett år? (med tanke på att det släpps ett CoD varje år)

Medlem

hej


signatur

Wasted.White.Boys

Skrivet av StrongBad:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av StrongBad:

Ännu en person som vill rubba en väl fungerande marknadsekonomi för att det är "orättvist".

Hur är det välfungerande?

Med tanke på att det är en väldigt stor bransch med både några väldigt stora aktörer och många väldigt små, samt en hel del mitt emellan. De stora aktörerna jobbar med AAA-titlar och säkra kort, de små aktörerna med innovation, och fria tyglar. Båda ytterligheterna kan tjäna pengar på det de gör, så länge de förstår sin marknad och konsumenterna.

Personligen skulle jag vilja se mer planekonomi inom spelbranschen. Endast billiga Stalker-kopior var femte år!

Medlem

Eww, COD och BF...

Tacka vet jag TF2/Tribes.

Inaktiv
Skrivet av soderkvist:

Senaste jag "köpte" var Tribes: Ascend, jävligt bra spel! Gratis att prova men man låser upp nya saker så långsamt om man aldrig har köpt något med pengar.

Köpte Crysis 2 också men inte var det mycket att ha..

vill gärna veta hur man köper ett g2p spel. Visst du gjorde ""
före och efter ordet men hur som helst låter det väldigt skumt och för det andra är det alltid gratis och inte bara gratis att prova

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Det senaste fps spel som jag köpte var.. Borderlands....
men.. i Cod serien.. hm, Cod2 kanske?

FPS spel är inte kul till att börja med.
bara om det är singleplayer only eller har LAN stöd så man kan lira på lan med polare, men för det mesta så är det tråkigt

och COD?, det är ett spel för folk som inte vet bättre, sorry, men måste säga det, Mainstream folk, och korkade personer.
är det överflödigt att använda hjärnan nowadays eller?. börjar se ut som det.
Yes, I said it.

Buga för denna kunniga människa, han vet allt och vi andra är inget.
Eller var det inte så. Okej jag gillar CoD spelen, så jag är alltså korkad då? Tack för att du visar ditt framförande med en sådan patetisk åsikt som fick mig att skratta åt dig.

Medlem

FZ måste ha världen sämsta rubrikskrivare

Den här gången "glömde" ni sista biten "eller Battlefield".

Inaktiv

Personligen tror jag faktiskt att HL3 kommer att sälja rätt bra, men jag kan ju ha fel.

Medlem

Steve Ellis är riktigt korkad. Crytek skulle knappast göra ett Crysis 3 om 2:an gick med förlust.

Medlem

Längtar tills cod kraschar och nästa konsolgeneration kommer så vi får in lite nytt blod i spelindustrin.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det senaste fps spel som jag köpte var.. Borderlands....
men.. i Cod serien.. hm, Cod2 kanske?

FPS spel är inte kul till att börja med.
bara om det är singleplayer only eller har LAN stöd så man kan lira på lan med polare, men för det mesta så är det tråkigt

och COD?, det är ett spel för folk som inte vet bättre, sorry, men måste säga det, Mainstream folk, och korkade personer.
är det överflödigt att använda hjärnan nowadays eller?. börjar se ut som det.
Yes, I said it.

Håller med dig om CoD, håller inte med dig om FPSer.

Medlem

Crysis 2 var INTE ett bra spel, total flopp.

Dock tycker jag det går bra för Tribes: Ascend, eller? Ett nytt Unreal spel hade inte varit illa det heller.
Halo var en gång en värdig spel-serie den med, men sedan drog de en C&C4 med storyn från och med Reach, och en konsol-kraming i och med Halo 3. De ända de lyckades med där var att döda sig själva.

Medlem
Skrivet av sacrifize:

"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

"[...] de inte heter Call of Duty eller Battlefield."

FZ, ni är bäst på att sätta rubriker.

Om du läste artikeln helt så stog det att Battlefield lyckades göra bra ifrån sig och därför sålde det. Men annars så är det inget annat än bara CoD som säljer, menar man.

Medlem
Skrivet av Banditen:

Hahahaha

citat:
"Jag menar, se på Crysis 2: bra spel, men det finns inte en chans att det kom i närheten av att tjäna tillbaka utvecklingskostnaderna, säger Steve Ellis."

Inte för att jag har spelat spelet utan bara demot till PS3, och jag kan bara säga att ska man leverera ett fps spel till oss online spelare så får det nog bli bra mycket bättre än vad crysis 2 lyckades prångla fram.

Att Call of duty är det enda spelet som säljer i dagsläget är ju tack vare att Valve har nekat oss Counter Strike till konsollerna.

För er som spelat Call Of Duty 2 så vet ni att det är en ren rip off på Counter Strike i rörelse schemat på gubben. Det som skiljer spelen åt är vapnen, tidseran, och kartorna.

Summan av kardemumman är.
Kan man inte tillverka spel som håller kvalitets mässigt så har man inget att lipa över när spelet inte säljer och man borde heller inte bli förvånad över det.

Jag menar, vad tillför ´Crysis 2 förutom snygga laddnings scener????

Wait wha?

Medlem
Skrivet av qun0:
Skrivet av Godofcheese:

Det senaste fps spel som jag köpte var.. Borderlands....
men.. i Cod serien.. hm, Cod2 kanske?

FPS spel är inte kul till att börja med.
bara om det är singleplayer only eller har LAN stöd så man kan lira på lan med polare, men för det mesta så är det tråkigt

och COD?, det är ett spel för folk som inte vet bättre, sorry, men måste säga det, Mainstream folk, och korkade personer.
är det överflödigt att använda hjärnan nowadays eller?. börjar se ut som det.
Yes, I said it.

Buga för denna kunniga människa, han vet allt och vi andra är inget.
Eller var det inte så. Okej jag gillar CoD spelen, så jag är alltså korkad då? Tack för att du visar ditt framförande med en sådan patetisk åsikt som fick mig att skratta åt dig.

Jag skulle nog säga att man är inte korkad om man gillar dom nya CoD spelen men man är korkad om man tycker dom är bra spel.

Medlem

citat: från juel91

Jag skulle nog säga att man är inte korkad om man gillar dom nya CoD spelen men man är korkad om man tycker dom är bra spel.

jag är absolut inne på din linje men jag gillar de nya spelen tex MW3,, tycker det är ett bra spel, har inget att klaga på där.. Jag ser det bara som en expansion av MW2 och det är jag beredd att betala för även om priset var högt.
Men jag ser din synvinkel och jag stödjer den förutom det sista.
MvH Banditen


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Tror snarare att FPS-spel inte säljer eftersom de alla försöker efterlikna Call of Duty och då får man ju skylla sig själv. Ge oss Unreal/Quake-aktiga spel och annat gott istället

Är inne på samma tanke....


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Tack vet jag ARMA som kommer senare i år. Det kanske inte kommer konkurrera försäljningsmässigt med CoD och BF men kvalitetsmässigt kommer det nog bli roligare

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Annanaz:

Som sagt tidigare, spel failar pga "omöjligt att få någon utgivare att våga satsa på ett FPS-spel som går ifrån Call of Duty-normen"

Men om dem bara vågar göra COD Rip offs så kmr ju ingen att köpa det -.-

Gör något nytt, chansa, kanske blir det succé.

Jag håller med, det vore skoj om vi kunde få tillbaka lite mer mångfald i FPS-genren. Framförallt saknar jag de snabba pc-centrerade FPS-titlarna av Quake-stuk. Jag gillar visserligen dagens lite långsammare spel med, men det vore som sagt kul med variation.

Instämmer helt med dig, Sebastian. CoD och BF börjar bli lite...repetetivt. Jag, som du (och säkert många andra) skulle uppskatta en uppdaterad Quake eller Unreal Tournament.

Jisses vad jag dödat många timmar på de två spelen...

Medlem

Visst tusan finns det en efterfrågan på bra FPS däremot inte samma FPS fast i ny förpackning. Äntligen verkar det som även Activision insett detta då Black Ops verkar gå ifrån denna modell. Själv ser jag enormt fram emot Takedown som ska komma nästa år om allt går som det ska. Kickstarter visar med all tydlighet att det finns spelare som vill ha spel som skiljer sig från mängden, dock får man räkna med att dessa spel, av naturliga skäl, kommer sälja betydligt sämre än ett spel som CoD. Personligen anser jag första CoD är det bästa, räckte att köra demot av Cod 4 för att märka att det spelet inte kan mäta sig med det första, fast å andra sidan är det nog få spel som lyckats så bra som det spelet med att förmedla känslan av krig på ett trovärdigt sätt.

Medlem

Nej jag fortsätter lira theHunter istället..

Medlem

Jaha, så det är inte bara DICE ni är polare med FZ? Ni kan ju uppenbarligen skriva nästan lika många "nyheter" om BO2 som ni gjorde med BF3. Pinsamt.

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Gör man nått nytt, fräscht och unikt som spelarna gillar så kommer det sälja som smör. Se bara på minecraft.

Minecraft är dock anpassat åt en väldigt bred publik.

Det är ett smågulligt spel = lockar tjejer(ja, jag är en "mansgris". bite me)
Kräver inte alltför mycket tankeverksamhet = lockar casual-gamers överhuvudtaget
Inget kontroversiellt innehåll = barn i alla åldrar tillåts spela det
Det mesta kan byggas i spelet = lockar allt från Star-Trek nördar som gör 1:1 skaliga Enterprise-replikor till Game of Thrones-frälsta som bygger hela Westeros.
Sen är det ju billigt också vilket är ett stort plus.

Finns långt fler innovativa(och bra) titlar som inte fått Minecrafts "happy ending" utan bara fallit in i glömska.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Annanaz:

Som sagt tidigare, spel failar pga "omöjligt att få någon utgivare att våga satsa på ett FPS-spel som går ifrån Call of Duty-normen"

Men om dem bara vågar göra COD Rip offs så kmr ju ingen att köpa det -.-

Gör något nytt, chansa, kanske blir det succé.

Jag håller med, det vore skoj om vi kunde få tillbaka lite mer mångfald i FPS-genren. Framförallt saknar jag de snabba pc-centrerade FPS-titlarna av Quake-stuk. Jag gillar visserligen dagens lite långsammare spel med, men det vore som sagt kul med variation.

Medlem

Jag önskar vi kunde få fler tävlingsinriktade spel där spelarnas färdighet är i fokus.

(Det utesluter MW-spelen som har killstreaks och annat som direkt motarbetar lagspel)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av zhrooms:

Men för i helvete, 4 cod nyheter på 30 minuter, jag orkar inte lägga en kommentar i varje jävla nyhet, detta är löjligt. Bunta ihop dom eller lägg ner, jag behöver inte veta om någon anställd på Activision byter sin blöja

Det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att varken kommentera eller klicka på nyheterna, så du behöver inte bli så upprörd.

Hallo hur vet du att ingen tvingar honom. Djävulen=Activision kanske typ står vid hans sida med ett stor rostig kniv och hotar honom med att skicka honom typ till helvetet,Abu Ghraib eller guantanamo om han typ inte konsumerar cod spel och nyheter!


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Skriv svar