Pac-Man-skaparen vill se mer oförglömliga spel

Robot
Pac-Man-skaparen vill se mer oförglömliga spel

Toru Iwatani menar på att utvecklare borde fokusera på att skapa spel folk kommer ihåg om tio år, istället för att bara tänka på det kortsiktiga ekonomiska.

#pac-man


Medlem
Pac-Man-skaparen vill se mer oförglömliga spel

Amen!

Medlem

Det var inte riktigt något genombrytande uttalande, klart ska man minnas spel Men då måste man stanna på topp och inte pumpa ut skituppföljare eller spinoffs.

Medlem
Skrivet av visan:

Amen!

Va fan, här tänkte jag... min åsikt kommer synas först! Men så kommer du.... 1 förbannad sekund tidigare.. :@

Medlem

Ja, inte har det skapats några stora spelikoner det här millenniet i alla fall. Var är dagens Pac-man och Mario?

Medlem

Konkurrensen är mördande idag. Även spel som är unika och som gör intryck försvinner i mängden. Det görs helt enkelt för många spel (bra och dåliga) för att något spel ska kunna bli lika känt och populärt som Pac-Man, Space Invaders osv.

Det är min personliga åsikt i varje fall.

Medlem
Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, inte har det skapats några stora spelikoner det här millenniet i alla fall. Var är dagens Pac-man och Mario?

Dagens pac-man och mario kallas World of Warcraft gissar jag -.-


signatur

- For those about to rock, we salute you! - AC/DC

Medlem
Skrivet av Voorhees:
Skrivet av visan:

Amen!

Va fan, här tänkte jag... min åsikt kommer synas först! Men så kommer du.... 1 förbannad sekund tidigare.. :@

Medlem

Haha, lätt att sitta och säga så när man skapat det mest välkända spelet någonsin.


signatur
Medlem

Alla spel som inte fokuseras mer på att göra pengar än kvalité blir ju bra.
Back in the day fanns det Mario och Pac man, dom fanns från början då allt började och det går inte att ändra.
Mario idag är ju total dynga.

Spel som faktiskt är/var bra ex:
WoW (TBC)
Warcraft 1/2/3
StarCraft 1/2
Half Life 1/2
DIablo 2

Visst går det att göra minnesvärda spel idag.
Och för att leka med elden.

Konsolerna hjälper ju inte direkt att fixa nya minnesvärda spel.

Medlem

"oj vilken smart man"

Medlem
Skrivet av LantisBo:

Konkurrensen är mördande idag. Även spel som är unika och som gör intryck försvinner i mängden. Det görs helt enkelt för många spel (bra och dåliga) för att något spel ska kunna bli lika känt och populärt som Pac-Man, Space Invaders osv.

Det är min personliga åsikt i varje fall.

+1

På Pac-Man:s tid var det helt klart mycket "enklare" att vara unik och bli ihågkommen, eftersom endast ett fåtal spel gjorts. Mediet var nytt och spännande...

Det låter som den här mannen (om än lite av en legend) har dålig koll på industrin...

Medlem

Låter minst sagt som väldigt arroganta uttalanden.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, inte har det skapats några stora spelikoner det här millenniet i alla fall. Var är dagens Pac-man och Mario?

men shit snacka om cyniskt. var tvungen att skapa konto bara för att fråga vad sägs om Halo, God of War, Uncharted, Gears of War, World of Warcraft(ok warcraft e ju äldre). Glömmer säkert någon eller några riktigt fina karaktärer.

Blir så less på alla jävla bakåtsrävare, visst saknar man 8/16-bit-eran, andra saknar c64 osv. Spelen var enklare, inge jävla genomgång med att varje spel startar med tutorial. På gamla tiden kunde man klara ett spel utan att ens kunna engelska, och ändå uppskatta det. Men inte fan vill jag påstå att spelen idag är dåliga/sämre, eller att jag inte kommer minnas dem.

*edit* vet att det jag nämnde inte var karaktärer men vafan, ni hajar säkert.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, inte har det skapats några stora spelikoner det här millenniet i alla fall. Var är dagens Pac-man och Mario?

Counter-Strike

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Alla spel som inte fokuseras mer på att göra pengar än kvalité blir ju bra.
Back in the day fanns det Mario och Pac man, dom fanns från början då allt började och det går inte att ändra.
Mario idag är ju total dynga.

Spel som faktiskt är/var bra ex:
WoW (TBC)
Warcraft 1/2/3
StarCraft 1/2
Half Life 1/2
DIablo 2

Visst går det att göra minnesvärda spel idag.
Och för att leka med elden.

Konsolerna hjälper ju inte direkt att fixa nya minnesvärda spel.

Kul att de spel du nämner endast kommer från 2 olika företag.

Mario idag är dynga? tycker Galaxies 1 o 2 faktist var riktigt bra spel, och större delen av världen håller tydligen med. Sen visst smaken e ju alltid upp till var o en. Men håller verkligen inte med om att konsolerna inte fixar nya minnesvärda spel, bara kolla på de 3 bolagens exlusiva titlar.

Medlem

Tycker han har rätt till viss del. Det känns som det har blivit mindre med folk som "brinner" för sina projekt i spelbranchen, som blivit mer av en ren pengamaskin. Med "Bobby Kotick" och liknande folk som ledare för spelföretag/publishers flyttas onekligen fokus från spelen, spelarna och även spelutvecklarna till att enbart maximera vinsten.

Dvs - kan man tjäna pengar på att sälja skräp gör man det för det kostar mindre att producera. Marknadsföringen och reklamen blir viktigare än produkten/spelet i sig. Det finns tyvärr en marknad för den typen av "skumma affärsmetoder" idag iom att det finns en spel-PC eller konsol i nästan varje hem.

Men det görs ju bra spel fortfarande också. Alla är inte i spel-industrin för "snabba pengar" som tur är.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av wolo:
Skrivet av Tobblish:

Alla spel som inte fokuseras mer på att göra pengar än kvalité blir ju bra.
Back in the day fanns det Mario och Pac man, dom fanns från början då allt började och det går inte att ändra.
Mario idag är ju total dynga.

Spel som faktiskt är/var bra ex:
WoW (TBC)
Warcraft 1/2/3
StarCraft 1/2
Half Life 1/2
DIablo 2

Visst går det att göra minnesvärda spel idag.
Och för att leka med elden.

Konsolerna hjälper ju inte direkt att fixa nya minnesvärda spel.

Kul att de spel du nämner endast kommer från 2 olika företag.

Mario idag är dynga? tycker Galaxies 1 o 2 faktist var riktigt bra spel, och större delen av världen håller tydligen med. Sen visst smaken e ju alltid upp till var o en. Men håller verkligen inte med om att konsolerna inte fixar nya minnesvärda spel, bara kolla på de 3 bolagens exlusiva titlar.

Tog bara dom jag kom på snabbast, om du vill ha en full lista på vilka spel jag "kommer ihåg" som är bra, den listan är lång.

-konsol exklusivt-

Halo 1, 3an var okej men inte så jag hyllar den. (FYI så var Halo ett PC spel from the start)
Gear of War, inte direkt min spelstil, så dom finns inte på min lista.
Uncharted 2 gillar jag väldigt mycket, äger inget PS3 så har inte testat 1an.
Ratchet and Clank (?) Spelade bokstavligen sönder skivorna av dom första 4spelen. Magnifika!

God of war, bil exclusivna har jag aldrig testat förutom 10min av god of war på psp, fick mig nästan att köpa ett själv ^^

Inaktiv

Håller med i stort men nog skapas det spel till diverse konsoller som bygger mer på idé och eftertanke än bara som kassako.

Ett bra exempel tycker jag är Sword & Sworcery till iPhone, ett annorlunda spel som sticker ut och som iaf jag blev förtjust i.

Andra som jag kommer på så här på rak arm är ICO och dess uppföljare, även killer7 tycker jag hör till spel som vågar sig utanför ramarna.


signatur

äldre än dig!

Medlem
Skrivet av wolo:

Spelen var enklare, inge jävla genomgång med att varje spel startar med tutorial. På gamla tiden kunde man klara ett spel utan att ens kunna engelska, och ändå uppskatta det.

Vill inflika följande:
Skilj på teknikhöjd i en titel och svårigheten att bemästra spelet.

Ofta var spelen mer oförlåtande förr. Vissa spel levererades med en manual i bokform (i brist på turotial). M1A1 Tank platoon till Amiga är ett exempel. Det hade dessutom en tvåsidig kartongbild av tangentbordet med alla key-binds.

I många av dagens spel behöver man inte använda hjärnan speciellt mycket.
Se utvecklingen av Elder Scrolls-serien. Daggerfall -> Morrowind -> Oblivion -> (Skyrim?) .

Vilket är "enklare" av dessa spel: Wolfenstein eller Doom 3? Zork/Grim Fandango eller Ratchet&clank?

Om man bara tänker på arkadspel som Pac Man, Frogger och shoot'em'ups så är de likadana som förr, men med modernare grafik.

Vad som är minnesvärt beror till stor del på den erfarenhet man har.

Fragmentariskt inlägg, jag vet, men jag förmår inte mer just nu.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Might and magic serie!

Ish
Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, inte har det skapats några stora spelikoner det här millenniet i alla fall. Var är dagens Pac-man och Mario?

Millenium = tusen år....... Men hur som.. Man minns väl dem för att det inte fanns speciellt många.. Mario, Pac-Man, Sonic, Rayman etc.. Idag finns det ju flera intressanta karaktärer.. Jag kommer iaf minnas tex Max Payne, Manny (i Grim Fandango) etc.. Listan blir ju för lång för att göras.. Hur många spelhjältar finns det från tidigt 90 tal man faktiskt minns? Det är väl dem jag nämde, sen Link och Megaman typ.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Minecraft. Det kommer nog många att minnas om ett decennium. Om det inte släpps allt för många Minecraft kloner det vill säga.

När jag tänker efter så har många av spelen jag spelat inte alls varit särskilt minnesvärda. Bra och roliga att spela, visst, men inte något som jag kommer ihåg särskilt länge. Några RPGs och ett par andra spel är dom jag minns, på grund av otroligt bra story och karaktärer.

Medlem

Det kanske inte direkt släpps några "pac-man" eller liknande titlar som är i en klass för sig, men har det ändå inte släppts en hel del serier av spel man kommer ihåg?
Alla minns vi quake, unreal tournament, half-life, wc3, wow(som är inne på sitt 5/6/7:e år?) osvosv.
Grejen är väl mer att spel satsar på nyskapande inom serier. Om half-life stannat efter första spelet i serien, hade vi ändå säkerligen kommit ihåg det för cs, men nu kommer vi också ihåg det för hl2 och source-motorn och allt vad det heter.

Vi minns kanske inte karaktärerna lika bra som förr, men nog är spelserierna väl värda att komma ihåg!

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av wolo:

Spelen var enklare, inge jävla genomgång med att varje spel startar med tutorial. På gamla tiden kunde man klara ett spel utan att ens kunna engelska, och ändå uppskatta det.

Vill inflika följande:
Skilj på teknikhöjd i en titel och svårigheten att bemästra spelet.

Ofta var spelen mer oförlåtande förr. Vissa spel levererades med en manual i bokform (i brist på turotial). M1A1 Tank platoon till Amiga är ett exempel. Det hade dessutom en tvåsidig kartongbild av tangentbordet med alla key-binds.

Vilket är "enklare" av dessa spel: Wolfenstein eller Doom 3? Zork/Grim Fandango eller Ratchet&clank?

Om man bara tänker på arkadspel som Pac Man, Frogger och shoot'em'ups så är de likadana som förr, men med modernare grafik.

.

Du har rätt, men jag menade inte enklare i den meningen att man klarade spelen, menade snarare simplare, sen finnsdet ju regel till undantaget(alltid).

Bra exempel är väl gamla prince of persia, simpelt spel som man lär sig fort, men fan så svårt. Mega Man är väl ett annat typexempel, enkelt men svårt. Håller helt klart med att det inte var lika förlåtande förr, Demon Souls är ett av få spel jag spelat på senare tid som straffar en lika hårt som the good ol' days

Medlem

När jag läser den här tråden blir jag stolt över att jag är medlem på FZ. Massor av bra inlägg med vettiga åsikter!

Tack för att ni finns!

Medlem
Skrivet av Magrit:

Det kanske inte direkt släpps några "pac-man" eller liknande titlar som är i en klass för sig, men har det ändå inte släppts en hel del serier av spel man kommer ihåg?
Alla minns vi quake, unreal tournament, half-life, wc3, wow(som är inne på sitt 5/6/7:e år?) osvosv.
Grejen är väl mer att spel satsar på nyskapande inom serier. Om half-life stannat efter första spelet i serien, hade vi ändå säkerligen kommit ihåg det för cs, men nu kommer vi också ihåg det för hl2 och source-motorn och allt vad det heter.

Vi minns kanske inte karaktärerna lika bra som förr, men nog är spelserierna väl värda att komma ihåg!

Håller helt med! Det görs massor av spel som i alla fall jag kommer ihåg och kommer att fortsätta komma ihåg under flera år. För att nämna några:
Silent Hill
Quake
Settlers
Warcraft
Myth
Mass Effect
Myst
Battlefield
Fable
Fallout
Unreal

Listan kan göras jättelång! Kanske har jag bra spelminne!

Det var nog lättare på den tiden att peta ut titlar, som folk lätt kom ihåg. Marknaden var inte lika mättad då som nu. Det var fortfarande en period då arkadmaskinerna tågade in i hemmen och allt fler upptäckte digitala spel. Jag har t.ex. ljuva minnen av hur jag o min syster satt o spelade flipper(pinball) på min brors Commodore 64. Detta till trotts tycker jag utvecklare lyckas bättre nu än då att skapa spel som berör och får en att minnas. Det återstår väl att se om jag om tio år har kvar minnena av t.ex. co-op i gears of war, eller om det fortfarande är flipperspelet som först bubblar upp till ytan.

Starka minnen är ju oftast knutna till en speciell känsla. En speciell känsla var mitt första möte med demot av Unreal Tournament, på LAN! Jag beskrev det som Lazerdome i datorn, och helt gratis! Musiken pumpade i bakgrunden medans vi i timmar svettades och blödde på taken av skyskraporna. Vid närmare eftertanke minns jag nog det starkare än flipperspelet på commodoren.

.. nu ska jag sluta spy och faktiskt läsa hela intervjun, haha!

Medlem

Blizzard är väl de enda som lyckas med konststycket "kvalitet över kvantitet" i dagsläget känns det som, och de minns av sina fans därefter. Det kommer väldigt många bra spel nu för tiden, men inget som är spektakulärt och väldigt minnesvärt. Det enda jag kan komma på som är minnesvärt och häftigt, som är modernt är Mass Effect 1 (ja, ettan) och Metal Gear Solid 4. För mig är detta toppspel, spel som jag kan köra om, vilket jag aldrig gör nu för tiden med dagens slentrianspel.

Inte ens 90+ betygspel på Metacritic säger speciellt mycket idag. Vilket är trist. Betygsinflationen är brutal tycker jag.
Se bara på alla spel som kallas "God of War"-kloner. Ingen kommer minnas dom om 10 år. Samma med Gears of War-klonerna, eller "kloner" ö.h.t., de enda spelen som kommer att minnas av spelarna är de spelen som DEFINIERADE genren när de kom ut.

Medlem

Joo, Diablo 2 var ju riktigt bra faktiskt.
Warcraft 3 och Diablo 2 spelas flitigt fortfarande även att dom släpptes för en herrans massa år sedan.
Då är dom väl relativt minnesvärda?
Diablo 2 är ju trots allt 17 år gammalt(!)


signatur

- For those about to rock, we salute you! - AC/DC

12
Skriv svar