Sony Ericsson Xperia Play

Robot
Sony Ericsson Xperia Play

Sony Ericsson tar hjälp av moderbolaget och släpper en Playstation-lur. 2011 års N-Gage eller framtiden för smarttelefoner?

#sony, #nintendo, #sony-ericsson, #google, #crash-bandicoot, #the-sims-3, #fifa-10, #bruce-lee, #star-battalion, #asphalt-6-hd, #apple


Medlem
Sony Ericsson Xperia Play

Personligen skulle jag nog inte sätta gränssnittet som ett minus, det är nog snarare än vanefråga. Men fair-play, (där fick jag allt till det), iPhone är ju trots allt mer "användarvänlig" än Android.

Medlem

Ser lovande ut men priset, ajajajaj.

Medlem

Det viktigaste av allt gällande bärbar konsol, hur bra är batteritiden??? Kollegans telefon är ett av SEs alster nämligen Arc och den har vääärdelös batteritid. Hur är då denna telefon från samma tillverkare fast med en "konsol" inbyggd?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av stenhuggarna:

Det viktigaste av allt gällande bärbar konsol, hur bra är batteritiden??? Kollegans telefon är ett av SEs alster nämligen Arc och den har vääärdelös batteritid. Hur är då denna telefon från samma tillverkare fast med en "konsol" inbyggd?

Jag har inte klockat den, men flitigt använde innebär laddning var dygn, vilket känns som standard för denna typen av telefoner.


signatur
Medlem

Hur upplevde du skärmen då t.ex.? Den ska ju ha Sonys Bravia Engine för bättre bildkvalitet etc.
Är detta SE's nya "flaggskepp"? Trodde Xperia Arc var tänkt att vara det... Det är väl tänkt att spelen ska vara i par med Playstation one titlar, men är de lika stora/långa som dessa också? Typ är det lika många banor/musik etc etc som motsvarande titel har till Playstation?
Blev lite sugen på denna men har inte haft chansen att testa den ännu. Jobbigt att vara bunden i ett år till dock, men på ett år kanske det kommer ut en Xperia Play2 som fixar till ev. problem som alla företag har med sina lurar. Även Apple =P. Gör om, gör rätt! XD

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vippe:

Personligen skulle jag nog inte sätta gränssnittet som ett minus, det är nog snarare än vanefråga. Men fair-play, (där fick jag allt till det), iPhone är ju trots allt mer "användarvänlig" än Android.

Fast det är ju inte bara olika, utan direkt rörigt när det finns (olika) vägar till spelen. SE hade kunnat skapa en widget som lätt samlade allt till en överskådligare sammanfattning, det har de ju gjort med den sociala biten (Timescape).


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fuidama:

Hur upplevde du skärmen då t.ex.? Den ska ju ha Sonys Bravia Engine för bättre bildkvalitet etc.
Är detta SE's nya "flaggskepp"? Trodde Xperia Arc var tänkt att vara det... Det är väl tänkt att spelen ska vara i par med Playstation one titlar, men är de lika stora/långa som dessa också? Typ är det lika många banor/musik etc etc som motsvarande titel har till Playstation?
Blev lite sugen på denna men har inte haft chansen att testa den ännu. Jobbigt att vara bunden i ett år till dock, men på ett år kanske det kommer ut en Xperia Play2 som fixar till ev. problem som alla företag har med sina lurar. Även Apple =P. Gör om, gör rätt! XD

Skärmen är bra, inget utmärkande i jämförelse med andra i samma storlek/priskass (tänk Iphone). Spelen är ju rena PSOne-portar så det ska inte vara något skuret.


signatur
Medlem

Du säger att laddning krävs varje dygn, menar du då att den måste laddas någon gång under dagen/kvällen för att hålla eller klarar den en heldag och sen laddas över natten?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skärmen är bra, inget utmärkande i jämförelse med andra i samma storlek/priskass (tänk Iphone). Spelen är ju rena PSOne-portar så det ska inte vara något skuret.

Ok thx. Visst är SD-kort stora nu för tiden men att ha ett spel som fyller en fjärdedel av det medföljande minnet skulle vara lite udda för en mobil även om den är anpassad för spel också. Tänker på Final Fantasy 7 som ligger på 3 skivor och sedan FF8 som är på fyra skivor. USA verkar få Xperia Play med FF7 förinstallerat.

Medlem

Bra recension Calle! Jag håller fullständigt med dig vad gäller att ha olika sätt att hitta till sina spel. Det är gör inte livet enklare för någon.

Däremot hade jag gärna sett att du kunde delge lite fler intryck av hur telefonen/konsolen var att använda en längre tid (ej gränssnittet då du tog upp det viktiga om det redan). Du sa att axelknapparna var plastiga, plastiga som i att "oj dom kommer att ramla av när som helst" eller bara en "plastig feedback" när man använde dem?

Liksom utveckla känslan av att använda Xperia Play lite mer. För mig är det i varje fall viktigt att veta om det på något vis är obekvämt att använda den här enheten.

Medlem

Blev glad över att höra att dom analoga funkar bra. Det var mitt största orosmoment.

Är det killen på bilden som har skrivit recensionen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av stenhuggarna:

Du säger att laddning krävs varje dygn, menar du då att den måste laddas någon gång under dagen/kvällen för att hålla eller klarar den en heldag och sen laddas över natten?

Vad jag har upplevt räcker det med varje natt, enligt deras egna uppgifter räcker batterier till 5,5 timmar speltid.

Skrivet av über_alles:

Bra recension Calle! Jag håller fullständigt med dig vad gäller att ha olika sätt att hitta till sina spel. Det är gör inte livet enklare för någon.

Däremot hade jag gärna sett att du kunde delge lite fler intryck av hur telefonen/konsolen var att använda en längre tid (ej gränssnittet då du tog upp det viktiga om det redan). Du sa att axelknapparna var plastiga, plastiga som i att "oj dom kommer att ramla av när som helst" eller bara en "plastig feedback" när man använde dem?

Liksom utveckla känslan av att använda Xperia Play lite mer. För mig är det i varje fall viktigt att veta om det på något vis är obekvämt att använda den här enheten.

Axelknapparna har väldigt mjuk fjädring och gjorda i glattig plast, därav upplevelsen om plastighet. De känns dock inte veka.

Har du testat PSP Go? Formatet är hyfsat lika och jag måste säga att det är bekvämare att hålla i denna än Iphone om vi snackar spelande. Fingrarna hittar en mer naturlig ställning när telefonen dels blir högre och dels uppdelar i två nivåer.


signatur
Medlem

När jag växte upp satt telefoner fast i väggen och hade snurrplatta!

Medlem

Brukar alltid tänka att det borde bli laggligt eller så när man spelar på sin mobil och huvudsakligen nu när dom försöker gå nästa steg med "riktiga" spel. Å andra sidan kanske man glömmer att PSP och NDS inte är så kraftfulla jämfört med dagens mobiler, dock har ju spelkonsoler inget skit i bakgrunden som äter upp all kraft.

Medlem

5500.... det är inte lite pengar det!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jojia:

5500.... det är inte lite pengar det!

PSP + Smartlur blir ju en skvätt till, men det är ju ändå en bra summa stålares.


signatur
Medlem

hmm, äger ingen mobil alls och det närmaste jag kommer är en ipod touch 4g.. är skeptisk till att det kommer komma några spel man vill spela på den.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Tabellen i slutet är lite förvirrade då Xperia Play har precis samma skärmtyp som iPhone4 och 3DS, nämligen LCD. Visst, alla tre har LED-belysning på sina skärmar men det har alla mobiltelefoner sen stenåldern haft och även Nintendo på sina bärbara sen den senare versionen av GBA SP så det är knappast en nyhet.

Det borde stå LCD på alla utom PSP2.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Jojia:

5500.... det är inte lite pengar det!

PSP + Smartlur blir ju en skvätt till, men det är ju ändå en bra summa stålares.

Haha ja jag tänkte på det men jag återkommer alltid till hur mycket dator jag kan få får så mycket pengar. Nu kanske man inte kommer så långt på 5500 med en speldator men det är en god bit på vägen!

Medlem

Håller mig till iPhone serien

Medlem

Äger telefonen och spelar ganska mycket. Har dock inte lirat så mycket nya spel utan snarare gamla NES och SNES. Dessa fungerar fruktansvärt bra (Castlevania ftw!). Antar att Calle inte får nämna emulatorer i sin recensionen men för mig är det en guldgruva utan dess like. Spelade Protector med en polare igår över Wifi som också äger telefonen. Även detta lir fungerade väldigt bra. Äger dessutom båda spelen i fysisk form och har spelat dem när man var kring 7-8 :). Nostalgisk känsla kan jag lova.

Att Play har bravia engine på bildskärmen ställer jag mig tveksam till. Såvitt jag vet är det bara Arc och Neo som har det. Dessutom vet jag inte om det är Mini-SD. På hemsidan står det Micro-SD.

Inaktiv

Hade gärna sett mer utförlig information om skärmen med tanke på hur ruttna tidigare Xperia-telefoner varit i just det avseendet. Jag förstår att dylika, mer generella telefonfunktioner inte ligger i fokus i en FZ-recension men hade ändå varit trevligt eftersom de av oss som funderar på att köpa en dylik makapär gärna vill veta om dess kapacitet förutom som spelkonsol.

Medlem

Känns den plastig? Tycker Sony telefoner brukar kännas som budget material hur dyra de än är.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av liath:

Äger telefonen och spelar ganska mycket. Har dock inte lirat så mycket nya spel utan snarare gamla NES och SNES. Dessa fungerar fruktansvärt bra (Castlevania ftw!). Antar att Calle inte får nämna emulatorer i sin recensionen men för mig är det en guldgruva utan dess like. Spelade Protector med en polare igår över Wifi som också äger telefonen. Även detta lir fungerade väldigt bra. Äger dessutom båda spelen i fysisk form och har spelat dem när man var kring 7-8 :). Nostalgisk känsla kan jag lova.

Att Play har bravia engine på bildskärmen ställer jag mig tveksam till. Såvitt jag vet är det bara Arc och Neo som har det. Dessutom vet jag inte om det är Mini-SD. På hemsidan står det Micro-SD.

Ja emulatorer i telefoner är guld värt, kör gamla Dos spel i telefonen och bootat upp windows 98.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Ska köpa!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

När jag växte upp var det flaskpost som gällde

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

När jag växte upp var det flaskpost som gällde

Där jag växte upp så pratar vi via hologram

Medlem

Kan inte va sämre än iphone, köpte en, gick sönder efter två månader, telia säger vattenskada, den har aldrig blivit blöt.

12
Skriv svar