Bethesda: Grafiken spelar visst roll... lögnhalsar!

Medlem

Självklart är det viktigt, men långt ifrån det viktigaste. Sitter t.ex. och spelar om det första Gothic för tillfället och det är tillräckligt snyggt för mig.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Väntar på ett 2d spel, som Metroid, Castlevania Sotn, Aquaria.
Som håller i minst 150 h, även online.
Och ska va hd, så visst har grafiken betydelse, men tror kontroll, upplägg, genomarbetet och putsningen är fan viktigare.

Vill man ha grafik kan jag fan titta på en film istället!

Medlem

Visst betyder grafiken mycket men jag prioriterar hellre gameplay än grafik då man inte kan sitta och spela ett spel i flera timmar och bara kolla på 5 st frames

Medlem

Ja, att påstå något annat är lite som att säga "nä det spelar ingen roll om filmen är inspelad med en taskig kamera där allt ser ut som skit, upplevelsen blir ju den samma som om allt skulle sett helt perfekt ut". Spel är ett visuellt medium, det ska/bör se snyggt ut.


signatur
Medlem

Att folk säger att grafik inte spelar roll, är en reaktion från att utvecklare satsar mer och mer på det och mindre på det som faktiskt är viktigt. spelen är dom samma fast med uppdaterad grafik, och inte allt för sällan även sämre kopior till föregångarna.

Jag är en av dom som dissar, och visst, jag kan titta på bilder på spel och tänka snyggt, skyrim så ser jag mer dom nya animationerna som intressanta, det som gjorde gta4 intressant och levande, fast där var det ephoria, och i skyrim kommer det vara havok behaviour, dom gör mer eller mindre samma sak, ger liv till karaktärer.

Om något så bör ju både mobila marknaden och minecraft visa på att mindre spel kan sälja lika mycket som dom stora spelen, saken är den att snygga spel skapar mer hype innan det släpps och pushar upp försälningsiffrorna.

Medlem

Grafiken spelar roll ja, fast inte i snygghet, utan snarare grafikSTILEN. Gillar jag inte grafikstilen i ett spel gillar jag sällan spelet, oavsett hur "snygg" grafiken är.
När Crysis och Bioshock kom var jag ett stort fan av grafikstilen i Bioshock medan jag inte direkt gillade den i Crysis, fastän crysis tekniskt sett var snyggare.

Medlem

Rätt! Kvalité och spelglädje är viktigare än grafik, MEN grafiken spelar ändå roll!

Medlem

Helt rätt. Dock så måste ju gameplay också leverera för att det ska vara en komplett upplevelse.

Medlem

minecraft

nuff' said


signatur

Godspeed

Medlem

Grafiken spelar inte en jättestor roll för att det ska vara roligt, men det bidrar till en skön känsla när man slipper irritera sig på saker i grafiken. Men jag kan tänka mig att vissa avskräcker sig pga att det är dåligt grafik.

Är spelet bra så spelar grafiken ingen roll. Det handlar om att spelutvecklarna kan balansera mellan grafik och gameplay. För bra grafik kan dra ifrån mycket av spelkänslan och om de lagt för mycket tid på att få det att se snyggt ut, Crysis är väl ett exempel på att grafik inte är allt.

Inaktiv

Ja, grafiken är en central komponent av spelupplevelsen. Därmed inte sagt att det är högst polygonantal som vinner eller att bra grafik kan kompensera för andra brister (spel som t ex Sniper Ghost Warrior)

Medlem
Skrivet av nevdacil:

Grafik spelar fan ingen roll. En bra story räcker gott och väl för mig!

Så om du fick välja, exakt samma gameplay i ett spel med grafik från 1999 eller 2011, så kvittar det vilket du väljer? ungefär som att "nu singlar jag slant om det här, spelar ingen roll"

Själv föredrar jag gameplay före grafik, men att spelet ser bra ut är ju bara en fin bonus

Medlem

Bra grafik behöver inte betyda fotorealism. Vi ser flera spel där ökad grafikdetalj inte nödvändigtvis betyder bättre spel, exempelvis World of Warcraft eller kommande Old Republic.

MineCraft som är nämnt tidigare skulle faktiskt kunna tjäna på bättre grafik, men det finns en gräns när den bättre grafiken faktiskt skulle motverka charmen/konceptet i spelet.

Men skapar men ett spel som Oblivion som till stor del bygger på inlevelse i en värld är grafik en stor faktor. Beroende på spel är grafik olika stora faktorer.

Jag spelade just klart DA2 och jag hängde upp mig lite på miljöerna där (Dx9), skulle beskriva dem som Uncanny Valley om det uttrycket går använda för omgivningar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley

Alla spelare är homogena.

Medlem

Han har rätt. Pete är kung.


signatur

Memento Mori

Medlem

Självklart bryr man sig om grafik, men det finns många andra faktorer i spel som avgör om ett spel är bra eller inte.

Medlem

Killen har nog rätt så länge han håller sig till de spel som de själv tillverkar.

Kikar man på strategispel så faller grafikkraven avsevärt hos spelarna (även om det givetvis fortfarande finns där).

Medlem

Klart grafiken är viktig, men det jag saknar allra mest i dagens spel är riktigt schysst fysik. Ex när HL2 kom var det ju helt vansinnigt kul att kunna härja med allt möjligt. Tycker crysis som släpptes 2007 fortfarande har den absolut bästa fysikmotorn. Bra fysik -> kul och varierande spel

Medlem

Jag är inte en grafikhora, men han har rätt. Det lockar givetvis mer att få se skitsnygga screenshots till en början.

Medlem
Medlem

Korrekt rätt!


signatur

Meep!

Medlem

Det snyggare spelet kan vid första anblick se "bättre" ut som han säger. MEN grafiken har inget att göra med om man tycker spelet är roligt eller inte. Har inte spelet ett fint flyt och bra story och diverse andra saker så faller spelet pladask.

Medlem

Det är ju lättare att patcha buggar än att hotta grafiken i efterhand. Bethesda är väl inte kungar av kvalitet på själva releasen.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Inaktiv

Grafik är ju personligt. Att säga att alla bryr sig lika mycket om något som är högst personligt är ju rätt korkat.

Medlem

Art direction och animationer är viktigast för mig grafiskt. Den tekniska kvaliteten på texturerna osv spelar mindre roll.

Medlem

I multiplayerspel bryr jag mig inte alls om grafiken, t ex så är counter-strike, quake 3 och starcraft:broodwar är fortfarande de bästa spelen inom sina respektive genres. I ett rollspel så spelar det dock större roll, det kan öka stämningen, men även här anser jag att de äldre spelen fortfarande är starkare än de flesta nya som släpps, story, stämning och gameplay är fortfarande grundstenarna och gamla godingar som BG-serien eller Fallout 1/2 är svårslagna på de punkterna.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Spel som kört allt på grafik suger oftast i gameplay.

*HOST CRYSIS (och antagligen tvåan också) HOST*

Grafik spelar mindre roll än gameplay i mina ögon. Om jag ser en bild som är skitsnygg så tänker jag automatiskt "Okej, det var väl snyggt, men hur bra är dess gameplay egentligen?". Ge mig ett RPG med medioker grafik men som har intressant story/karaktärer/värld, etc, så blir jag nöjd.

Grafik är överskattat helt uppåt vägga'n.

Medlem

Något av det dummaste jag någonsin läst.

Han har dock rätt i det att grafiken har större betydelse för spelets första intryck -- uteslutande därför att det är omöjligt att bedöma spelets andra aspekter utifrån säg, en trailer eller ett par screenshots.

Folk som sitter och tittar på grafiken i ett spelet när de spelar har uppenbara autistiska drag alt. koncentrationsproblem. Dessutom har allt detta äckliga grafik lul-lul en tendens till att försvåra att i hjärnan kunna sortera viktiga och oviktiga händelser i spelet.
Dessutom påstår marknaden och statistiken att den verkliga lögnaren är Pete själv.

För att exemplifiera, jag spelar SC2 på de lägsta möjliga inställningarna fastän min dator mycket väl klarar av 200-200 fighter med allt på ultra över 60 fps, och då är SC2 på ultra inte ens speciellt snyggt.

Att grafiken spelar roll är en jävla ursäkt för casuals och och mediokra spelare.

Medlem

Haha, vafan?
Eller så är dom grafiker eller lagda åt det estetiska hållet?
Ingen kan påstå att ett grymt spel med taskig grafik inte skulle bli bättre med grym grafik? Han säger aldrig "BRA GRAFIK GÖR ETT BRA SPEL" men det är klart grafiken spelar roll? Speciellt i ett så stort, öppet rollspel som Skyrim kommer bli (eller som Oblivion är). Ställ dig uppe på nån stor bergstopp och kolla ut över Oblivion världen med alla addons som gör det snyggt och jämnför med att dra ner allt på low med lågupplösta texturer och helt tomma landskap?
Lirar du spel i tävlingssyfte, som typ SC2 så kan jag hålla med att det är skitsamma, men jag lirar hellre SC2 på Ultra än Low, vilket jag gör, och jag spelar typ endast SC2 just nu.
Men hetsar du igenom ett rollspel och bara köttar allt så fort som möjligt så är det snarare du som är autistisk och borde byta spel.

.. r-r-r-r-raaaaaaage!

Medlem
Skriv svar