Ny annonstyp på FZ

Inaktiv
Skrivet av John:

Banners är ditt sätt som läsare att betala för det FZ ger dig.

Spelföretagen betalar FZ för att få annonsera och vi användare får utnyttja siten gratis, eller?

Spelföretagen måste ju få sina pengar någonstans ifrån, och vem har slitit ihop dom pengarna? Det måste ju va dom som köper spelen. Om spelutvecklarna istället sket i att göra reklam så skulle ju dom ha mer pengar till att utveckla spelen alternativt ha lägre pris på spelen.

I förlängningen måste det ju bli så att dom som tittar på reklamen (och köper spel därefter) medverkar till sämre/dyrare spel. För om ingen tittade på reklamen så skulle företagen veta att det inte lönar sig att lägga pengar på reklam utan det är kvalitén på spelet som avgör hur många exemplar som säljs.

Nu är ju inte jag nån expert på ekonomi så det här resonemanget kanske inte håller, men helt fel känns det ändå inte. Och problemet gäller ju alla marknadsekonomier (och på många andra sätt än just reklam) där man låter vinst vara det som avgör besluten. "Hjärntvätt" får man väll ändå säga är en ganska grundläggande inom kapitalismen idag.

Man kan ju fundera på vilka alternativ som finns.. Spontant så känns det som att det borde finnas ett bättre alternativ än att användarna ska betala för tjänsten både i pengar och "hjärntvätt".

Hur många kronor skulle det bli per person om man skulle betala direkt till FZ? Men då lär ju DRM bli ett problem (folk delar konto etc etc)

FZ, gratis? Kanske, kanske inte!

ps. jag är inte säker på att mitt resonemang stämmer, så kritisera gärna!

Medlem

Har ingenting emot annonser på fz.se (kör Adblock Plus men den är disablad för fz.se och vissa andra sidor) men blinkande annonser, helvetet vad irriterande de är:

http://img370.imageshack.us/img370/4804/fzblinkad4.gif

Medlem

Fick upp den rutan första gången jag gick in i morse. Sedan har jag direkt kommit till Fz. Är det så för alla ?


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

Helt OK med den här reklamen. Nödvändigt ont, självklart. Det kunde vara värre typ att det kommer upp varje gång man vill läsa en artikel. Men lets be clear, det är irriterande oavsett motiveringen, det kommer man aldrig ifrån.

Inaktiv

Grattis. Ni tillhör nu bottensatsen av Internet, tillsammans med de övriga utan skrupler som hellre vill ha mer pengar i plånboken än driva en bra, respektabel sajt.

Det här är illa nog men vad är nästa steg? Inbakad malware? Sälja epostadresserna till spammare?

Medlem

Som det tidigare sagts så är reklam ett nödvändigt ont, men den här typen av reklam ställer jag mig nog negativ till. Om man ska till en hemsida vill man inte först hamna på nån reklamsida, man vill ju till hemsidan och inte stoppas på vägen!!

Det går väl o leva med om det är någorlunda intressant reklam men irreterande kommer det alltid vara.

Skulle då nog hellre se mer reklam på huvudsidan. inte stört mig på den speciellt mycket som det är nu, men det är klart att det kan bli för mycket

Medlem
Skrivet av Aidslol:

Fick upp den rutan första gången jag gick in i morse. Sedan har jag direkt kommit till Fz. Är det så för alla ?

Och jag antar att du inte alls läste nyheten?

Deon: Att hamna på en reklamsida, första gången som man dagligen går in på FZ är ju för jävla jobbigt(not).
Vart ska dom annars ha reklam? Folk kör ju ändå med adblockers liksom.

Inaktiv
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Aidslol:

Fick upp den rutan första gången jag gick in i morse. Sedan har jag direkt kommit till Fz. Är det så för alla ?

Och jag antar att du inte alls läste nyheten?

Deon: Att hamna på en reklamsida, första gången som man dagligen går in på FZ är ju för jävla jobbigt(not).
Vart ska dom annars ha reklam? Folk kör ju ändå med adblockers liksom.

Då kan de ju lika gärna ta bort alla annan reklam på sidan utom den äckliga startsidan eller hur?...

Medlem

Mer pengar åt folket = mer vinster till oss?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Fy fan sicket skitsnack, det mesta ovanstående..
Rövslickeri och smörande..

"Inte först, bla bla.."
Sött av er att avvakta..
"Insåg att det är en chans att skriva mer nyheter", årets bästa BS...

För helvete..
Skit i att linda in det i bomull..
Ni dumförklarar ju era läsare med sånt mjäk..

Säg som det är och utan omsvep, rakt på't..
Ni blir bättre med mer klirr i kassan.
Vem fan blir inte det..?

Kör hårt!

Medlem

Jag minns för några veckor sen en tråd som mer eller mindre rensades efter en del snack som ibland bara var ytterst lite anknutet till "det man inte får skriva" och man blev varnad till höger och vänster.
Nu verkar det däremot accepterat att prata om "det man inte får säga här".. ?

Medlem

Jag tycker att det är trevligt att FZ är gratis och om det är det här som krävs för att det ska förbli så så ska det självklart vara så här, ochdet tar ju bara några få extra sekunder innan man är på huvudsidan så tycker inte det är något att klaga på


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av John:

Så är det absolut. Banners är ditt sätt som läsare att betala för det FZ ger dig. Det är lite som tunnelbanan i Stockholm. Ju fler som "plankar" desto högre spärrar.

Men i så fall förstår jag ännu mindre era handlingar.

Ni kan väl inte på fullaste allvar tro att de banners som blockas visas när de sätts på en extrasida helt plötsligt?
Redan från första dagen så blockade AdBlock reklamsidan per automatik. Det enda som återstod var nyheterna och länktexten om att klicka vidare.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Ärligt talat tycker jag folk klagar onödigt mycket. Folk dör dagligen runtom i världen av svält, sjukdomar och vapen och ni sitter och bölar när en reklambanner dyker upp EN GÅNG om dagen på er favvo sajt???!!

LOL och folk anklagar mig för att trolla? Ja jösses människor är skojsiga!:P


signatur
Medlem
Skrivet av John:

Till er som tycker att det här är det sämsta som hänt sedan trafikomläggningen, berätta gärna hur ni tänker. Hade ni föredragit ett betalmedlemskap på 50 pix per månad för att få sidan helt annonsfri?

betalmedlemskap vore starkt att föredra, men 50kr per månad är väl ändå lite i starkaste laget? Inte ens Aftonbladet tar så mycket för sin plus-tjänst.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Xphome:

Om den bara visas 1 gång per dygn så gör det inget för mig.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

LOL och folk anklagar mig för att trolla? Ja jösses människor är skojsiga!:P

Sluta trolla.

Det jag ville säga är:
Ärligt talat tycker jag folk klagar onödigt mycket. Folk dör dagligen runtom i världen av svält, sjukdomar och vapen och ni sitter och bölar när en reklambanner dyker upp EN GÅNG om dagen på er favvo sajt???!!

Nä, förlåt. Men jag håller med.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Inte svårt att förstå varför. FZ är ett företag, företags mål är att tjäna pengar.

"Och det är ingen som blir rik och fet på FZ, det lovar jag dig."

Varför ska det vara så fult att tjäna pengar hela tiden? Säger inte att det du skriver är lögn, tvärtimot tror jag att det är en väldigt ärlig artikel. Dock tycker jag det är lite löjligt att skriva sådant här när man är ett företag vars mål är att gå med vinst.

Tyvärr är det ju en klar försämring för användaren (dvs säga mig. Tror inte att det kommer störa speciellt mycket i längden, dock kan det nog skrämma bort en hel del första gångs besökare. Sen ställer man sig ju frågan, när når ni gränsen? För mig, rätt snart.

Det jag förväntade mig när FZ gjordes om var mer kvalité på siten, någon som vi skulle få betala i med annonser, vilket egentligen är helt i sin ordning. Tyvärr så har jag inte sett den kvalitéts höjningen. På PC fronten har FZ trillat in på en sakta nedåtgående trend vilket är synd.

Inaktiv

Jag funderar starkt på att överget fz helt pga den. Det är sådan annonser som jag hatar mer än allt annat.

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

Ärligt talat tycker jag folk klagar onödigt mycket. Folk dör dagligen runtom i världen av svält, sjukdomar och vapen och ni sitter och bölar när en reklambanner dyker upp EN GÅNG om dagen på er favvo sajt???!!

LOL och folk anklagar mig för att trolla? Ja jösses människor är skojsiga!:P

Känner nåt åt det hållet,, Finns fan mer värdsliga ting att bli arg över.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Ärligt talat tycker jag folk klagar onödigt mycket. Folk dör dagligen runtom i världen av svält, sjukdomar och vapen och ni sitter och bölar när en reklambanner dyker upp EN GÅNG om dagen på er favvo sajt???!!

LOL och folk anklagar mig för att trolla? Ja jösses människor är skojsiga!:P

Gud vad jag haaaaatar folk som klagar på andra personers "klagande" även om dessa personer kommer med konstruktiv kritik och vettiga argument. Hoppas du tar åt dig.

Och alla andra kan ju fundera över hur många minuter samt hårstrån från er skalp ni skulle förlora årligen om alla sidor på internet hade en splashscreen som måste klickas bort.

Nej det är inte lika illa som att dö i aids i Afrika, men jag bor inte i Afrika för jag hade lotto och jag är galet trött på alla som ska dra den liknelsen för det är helt orelevant.

Inaktiv

Jag HATAR allt vad annonshelvete och reklam heter. ;P Va ska det vara bra för? Bara ett irritationsmoment. Som tur är så filtrerar ju Kaspersky Internet Security bort en stor del.

JB
Medlem

Hej Fanta,

Du får detta meddelande som en varning för att du brutit mot våra forumregler. Moderatorerna bedömer att du har gjort följande misstag:

Om du har adblock är din ensak, men du tipsar inte andra om det.

Du har fortfarande kvar dina rättigheter på sidan då regelbrottet inte var allvarligt nog för temporär avstängning. Hörsammas inte varningen kommer vi vidta ytterligare åtgärder såsom temporär eller permanent avstängning av ditt konto. Vill du komma i kontakt med ledningen kan du använda formuläret under "Kontakta oss".

Med vänliga hälsningar,
FZ:s forumadministration

-------------------

Dubbel moral: Ni använder säkert som de flesta, som känner till det, ad blockers när ni surfar som privat person.

Att ni har andra åsikter när det handlar om er egen site, är dubbel moral.

Förstår varningen, då era intressen är andra än läsarnas intressen. Jag tycker ändå inte annorlunda... Gräslig reklam är gräslig. Ingen gillar det, förrutom de som endast gör reklamen, och slipper påverkas av den när de besöker siten. Folk vill skydda sig från påträngande reklam.

Att det inte rimmar bra i era öron, är en annan sak.

Men andra ord: Lame!

Våga ställa krav på era annonsörer istället. Fan om inte ni vågar det, vem skall då göra det. Se till nu att utvecklingen går framåt istället för bakåt. Börja en bättre dialog med era annonsörer. Berätta för era annonsörer att de gör så inkräktande banners, att folk skaffar ad blockers för att slippa dom. Vilken i slutändan gör att annonsörer på internet skjuter sig själva i foten.

Mvh Fanta

PS.
Server error vid kontakta oss formuläret.

Medlem

Reklam är väl ett nödvandigt ont. Jag står ut, men jag hatar verkligen en del sorts flashreklam med ljud och film som är oerhört störande. Jag hoppas att sådant kan undvikas. Hoppas också att reklamen i så fall är relaterad till spel.

Medlem

Forumbrott att tipsa om AdBlock? Jösses, vad kommer näst? Förbud mot att uttala sig negativt om FZ?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Enkelt löst med Adblock och ett Greasmonkey script som klickar vidare direkt.
*poff* så slipper man den sidan.

Gamereactor.se har samma onödiga, en tom sida med "Detta är en annons"

Flakmonkey

Det är väl ingen som egentligen gillar reklam? Visserligen kan det vara lite kul att titta i elkedjornas reklamblad för att se om man kan göra ett klipp på en ny TV eller någe, men annars är det rätt värdelöst. Dock så måste man väl ändå inse att den måste finnas där? Bara för att saker görs på nätet så betyder inte det att det är gratis och alternativet står ju då mellan reklam eller att ta betalt rakt av.

Bästa vore väl att kombinera de två så att den som vill kan betala, men att implementera en sån tjänst kostar ju pengar i sig med utvecklingskostnader etc, så då måste man ju vara säker på att man kan få igen det.

Men men, det är nog som sagt inte någon - inte ens John ^^ - som inte skulle vilja slippa reklam om det fanns en möjlighet till det.

Redaktör
Skrivet av Fanta:

Dubbel moral: Ni använder säkert som de flesta, som känner till det, ad blockers när ni surfar som privat person.

Våga ställa krav på era annonsörer istället. Fan om inte ni vågar det, vem skall då göra det. Se till nu att utvecklingen går framåt istället för bakåt. Börja en bättre dialog med era annonsörer. Berätta för era annonsörer att de gör så inkräktande banners, att folk skaffar ad blockers för att slippa dom. Vilken i slutändan gör att annonsörer på internet skjuter sig själva i foten.

Vad folk gör privat kontra professionellt är fullständigt irrelevant; vi är anställda, inte folkvalda.

Reklam utformas utformas så att så många som möjligt ska se den. Därför finns annonsblockerare, vilket minskar antalet exponeringar. Reklammakarna hittar på nya sätt att synas - entré interstitials. Det kan ses som en ond cirkel: båda parter (annonsörer, läsare)skriker allt högre för att få sin vilja igenom.

Vi har en ständig dialog med både annonsörer och annonssäljarna. Nyss snackade John med vår annonssäljare om just detta, för- och nackdelar med och reaktioner på denna annons. Det kan ses som en ständig dragkamp mellan säljare och redaktion; säljaren försöker hitta pengar att driva vår verksamhet, vi kämpar för att ge läsarna en så trevlig upplevelse som möjligt.

Vad vissa här tycks missa är varför vi alls har annonser. Det handlar INTE om att förstöra sidan, sabba läsupplevelsen, sänka datorer eller infektera hjärnor med intrikata hjärntvättande budskap. FZ kostar skitmycket pengar att driva och utveckla, annonserna är en av de saker som gör det möjligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Fanta:

Hej Fanta,

Du får detta meddelande som en varning för att du brutit mot våra forumregler. Moderatorerna bedömer att du har gjort följande misstag:

Om du har adblock är din ensak, men du tipsar inte andra om det.

Du har fortfarande kvar dina rättigheter på sidan då regelbrottet inte var allvarligt nog för temporär avstängning. Hörsammas inte varningen kommer vi vidta ytterligare åtgärder såsom temporär eller permanent avstängning av ditt konto. Vill du komma i kontakt med ledningen kan du använda formuläret under "Kontakta oss".

Med vänliga hälsningar,
FZ:s forumadministration

Jag undrar verkligen vilken regel som du har brytit mot: http://www.fz.se/information/regler.php

Möjligtvis:

Skrivet av FZ :: Regler:

3.6.Forumspecifika regler
I vissa av våra forum gäller ytterligare lokala regler förutom de som är beskrivna här. Dessa omnämns i så fall i klistrade eller viktigt meddelande-trådar och finns alltså överst i respektive forum.

Men jag hittade dock ingen klistrad tråd i "Snacka om nyheter" forumet. :\

Medlem
Skrivet av dalle:
Skrivet av Fanta:

Hej Fanta,

Du får detta meddelande som en varning för att du brutit mot våra forumregler. Moderatorerna bedömer att du har gjort följande misstag:

Om du har adblock är din ensak, men du tipsar inte andra om det.

Du har fortfarande kvar dina rättigheter på sidan då regelbrottet inte var allvarligt nog för temporär avstängning. Hörsammas inte varningen kommer vi vidta ytterligare åtgärder såsom temporär eller permanent avstängning av ditt konto. Vill du komma i kontakt med ledningen kan du använda formuläret under "Kontakta oss".

Med vänliga hälsningar,
FZ:s forumadministration

Jag undrar verkligen vilken regel som du har brytit mot: http://www.fz.se/information/regler.php

Möjligtvis:

Skrivet av FZ :: Regler:

3.6.Forumspecifika regler
I vissa av våra forum gäller ytterligare lokala regler förutom de som är beskrivna här. Dessa omnämns i så fall i klistrade eller viktigt meddelande-trådar och finns alltså överst i respektive forum.

Men jag hittade dock ingen klistrad tråd i "Snacka om nyheter" forumet. :\

Antar att det bara gäller att ha lite sunt förnuft när man skriver. Vi vet att tipsa om bottar, hackingprogram eller liknande saker inte är tillåtna på en seriös spelsajts forum, så varför vore adblock tillåten? Som det står så är det DIN ensak ifall du har en, men tipsa inte andra om den.

Angående reklamen, en gång per dygn är helt okej och jag klickar gärna runt lite på reklamerna för att Fz ska få mer deg att leka med


signatur

Submission is for the weak

Skriv svar