Strategiska brädspel

Medlem
Strategiska brädspel

Är det någon som har ett tips om ett bra brädspel (strategi)? Jag gillar Risk men vill ha något mer komplext. Axis & Allies verkar grymt, men jag tycker det är tråkigt att man bara kan spela i lag där. Skulle vilja ha Axis & Allies alla-mot-alla
Diplomacy har jag inte prövat annat än på dator, men det verkar nästan lite onödigt komplicerat.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Monopol är Strategiskt

*Köper Sergels torg*


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Junta kanske?

Annars hade Cheapass Games lite roliga brädspel förut. T.ex. Kill Dr. Lucky. Värt en titt åtminstonde.


signatur
Medlem

Schack.


signatur

yolo

Medlem

Stratego?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Monopol är Strategiskt

Ja, förlåt, det är ju klart att det är
Skulle varit lite mer tydlig; strategiskt brädspel som innebär krigsföring med trupper och stridsfordon av olika slag.

Junta verkade kanske lite lättsamt och trevligt, men tyvärr inte riktigt det jag sökte...

Någon mer som har förslag :-?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Fia med knuff. Det är ändå våldsamma slag som kan utkämämpas på det. Inte minst runt bordet


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Jag är inte mest insatt, men jag har bara hört väldigt goda omdömen för Europe Engulfed. Europa under andra världskriget, ~13h speltid och om jag minns rätt ska det vara väldigt fritt att göra som man vill i det.

Edit: recension på svenska: http://www.boardgamegeek.com/thread/127882

Bara 2-3 spelare, du kanske söker efter mer?

Inaktiv

Risk eller en av varianterna, typ Risk 2210!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

warcraft the board game var förvånansvärt kul faktiskt!

alltså inte world of warcraft som kom nyligen, utan det lite äldre.

risk 2210 är annars det kanske bästa spelet som någonsin konsturerats...

Medlem

Tänker bara högt nu, och jag vet att det är 99% fel genre av vad det du söker, men... Warhammer kanske? ^_^


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Jag är inte mest insatt, men jag har bara hört väldigt goda omdömen för Europe Engulfed.

Det verkade faktiskt ganska intressant! Dock lite hög speltid, men så ska det väl vara med bra spel antar jag... Det får jag nog kolla in, om man kan hitta nånstans.

Skrivet av SgtKelly:

Risk eller en av varianterna, typ Risk 2210!

Det såg ju ganska fräsigt ut, men det känns ändå som det saknas något när man inte har artilleri och flyg å sånt Men det är bättre än gamla Risk antar jag?

Skrivet av WildThing:

Tänker bara högt nu, och jag vet att det är 99% fel genre av vad det du söker, men... Warhammer kanske? ^_^

Det är egentligen ett ganska bra förslag, har prövat WH några gånger. Dock lite väl dyr hobby, och det jag söker ska vara många slag över ett stort område, som Europa eller världen (inte bara ett slag alltså)... Jag är kräsen, jag vet


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

bara för att risk 2210 är så bra så ska jag promota lite:

det är som risk i grunden, men med otroligt bra extra-regler:

*spelet vara bara i fem hela rundor.
*vilken tur i "rundan" du har bestäms av den so satsar mest energi (pengar). du kan satsa lite, och ha mycket cash att köpa saker för, men då får du kanske en kass tur i rundan...
*man har olika "hjältar" som dels ger fördel i krig, dels tillåter dig att gå ner i vattnet, eller till månen, dels ger dig möjlighet att spela specialkort
*en av hjältarna är "nuclear commander". det finns inget som att svepa in sina polare i en varm, skön termonukeär filt...

Inaktiv

Jag har spelet liggande på en hylla, där det ser otroligt lockande ut...men jag måste bara ta mej igenom reglerna


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Tack för alla tips!

Tipsföljandet ledde mig så småningom till forumet på Krigsspel. Det verkar vara ett hyfsat forum, dessutom kan man tydligen köpa billiga brädspel av en av moderatorerna (som har nåt företag) förutsatt att man är medlem i forumet. Så om det är någon som är intresserad så kan ni ju kika in där.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Om du har ett gäng polare att spela med så är Diplomacy riktigt roligt. Enda nackdelen är väl att man måste vara 7 och att spelet tar så in i helvete lång tid att spela ut.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

republic of rome
en uppskö av regler och tusentals småbrickor men när man lärt sig är det fruktansvärt kul. alla spelare försöker tillsammans hålla ihop Rom i mot och medgångar samtidigt som var och en sviker, lönnmördar, förråder, mutar och utpressar varandra för att försöka ta över senaten. risk för bråk kompisar emellan finns

annars så finns ju squadleader och advanced squadleader för de inbitna WWII fantasterna. tänkt dig de gamla close combat pc spelen fast i brädspelsform. mycket bra!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Carsonne, Settlers of Catan är två myckte bra spel som är snabba, alla mot alla och väldigt simpla.

Ska du spela krigsspel är World in Flames det enda rätta. Du behöver kanske inte precis alla expansionerna, men vissa väl valda delar är ju trevliga. Att det sedan tar ett halvår att avsluta Barbarossa är kanske en nackdel. Eller fördel beroende på vem man är.

Medlem
Skrivet av Soulless:

republic of rome ... risk för bråk kompisar emellan finns

Det verkade lite kul, men var får ni tag på alla såna här spel? Beställer från USA eller nåt? Låter tull-dyrt.
Verkar svårt att få tag på de flesta spelen i sverige i alla fall.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Inte särskilt svårt att få tag på spelen i Sverige (=Stockholm). SF-bokhandeln har t ex ett stort utbud och sedan finns det många små butiker som har allt möjligt udda.

Medlem
Skrivet av BlackBozze:
Skrivet av Soulless:

republic of rome ... risk för bråk kompisar emellan finns

Det verkade lite kul, men var får ni tag på alla såna här spel? Beställer från USA eller nåt? Låter tull-dyrt.
Verkar svårt att få tag på de flesta spelen i sverige i alla fall.

http://collectorspoint.se/
http://www.worldofboardgames.com/

här lär du hitta det du söker och om inte så skicka dem ett mail så kan de ordna åt dig


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hur ser det ut med brädspelande bland FZare?
Är ni all in på pc- och tv-spel eller gillar ni sitta vid köksbordet och spela brädspel (tabletop) också?

Vad har ni för gamla favoriter samt vad är hetast just nu?

Själv spelar jag och min flickvän tillsammans med ett annat par just nu genom Scythe Rise of Fenris kampanjen.
Inte spelat Scythe på ett par år och kom på att jag saknade det. Det är verkligen top tier av brädspel måste jag säga, Grundspelet i sig är tillräckligt bra, men gillar man det rekommenderar jag även expansionerna. All tillför de lite nytt och häftigt.

Root är även ett nytt hett spel som är uppskattat bland spelgruppen.

Lite fin artwork från Scythe för att piffa upp tråden!

https://stonemaiergames.com/games/scythe/gallery/2362/

Medlem

Rekommenderar fortfarande Republic of Rome såhär 12 år senare! Om du kan få tag i det.

Annars är Twilight Imperium ett underbart spel som tyvärr är svårt att få till bordet då det är stort, tungt och långt!

Väntar med stort intresse på brädspelet Crusader Kings just nu, det verkar kunna bli fantastiskt roligt och kan bli en ny favorit! Får veta i sommar när det förhoppningsvis anländer och jag får ihop spelgruppen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Rekommenderar fortfarande Republic of Rome såhär 12 år senare! Om du kan få tag i det.

Annars är Twilight Imperium ett underbart spel som tyvärr är svårt att få till bordet då det är stort, tungt och långt!

Väntar med stort intresse på brädspelet Crusader Kings just nu, det verkar kunna bli fantastiskt roligt och kan bli en ny favorit! Får veta i sommar när det förhoppningsvis anländer och jag får ihop spelgruppen!

RoR har jag inte spelat, 300 min ser jag. Håller mig ofta ifrån såna spel om jag inte är på konvent.
TI4 hoppas jag få spelat någon gång det verkar så jäkla skoj!

Calle prata ju om senaste FF (3e Maj) att de kanske skulle köra någon rollspelsstream.
Kan de inte börja med lite hederligt Brädspelande?

Scythe! <3

Medlem

När man går in i en tråd och tänker "Åh, ett ämne jag kan en del om!" och upptäcker att jag redan postat i den.

För 12 år sen.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

När man går in i en tråd och tänker "Åh, ett ämne jag kan en del om!" och upptäcker att jag redan postat i den.

För 12 år sen.

Samma sak hände mig


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vad spelar ni mest just nu?
Samt vad för spel ser ni fram mot?

För mig så är det mycket Scythe Rise of Fenris på bordet.
Root får också mycket speltid. Gillar att man kan klara av ett parti på 1-1.5h Riktigt spelbart!
Senaste partiet så blev det Katter, Fåglar, WA och Uttrar. Det var första gången med uttrarna, mycket intressant och rolig dynamik, kändes nästan som en Vagabond 2.0

Har varit en hel del A Feast for Odin också, men nu inväntar jag Expansionen the Norwegians.
Sen väntar jag på att Wingspan ska komma till Sverige, hoppas få tag på ett exemplar.

Nästa spelparti (fredag) kommer det bli 1775: Rebellion!

Medlem
Medlem

För tillfället tyvärr inget alls men så småningom kommer Crusader Kings hamna på bordet så ofta jag kan arrangera det

Arkham Horror 3 är också ett spel som inte fått tillräckligt med tid, de första omgångarna lämnade mig med lite av ett antiklimax...Vet inte om det bara är att man inte har vant sig vid så stora förändringar eller något annat men jag är inte särskilt imponerad av den nya utgåvan. Skulle hellre spela AH2 eller något av de andra "Horror" spelet istället.
Måste ge det några omgångar till iaf.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kommer också spela crusader kings. Men som rent krigsspel var starcraft brädspelet bra, om jag minns rätt. Spelade det inte tillräckligt för att upptäcka om något var broken.

Skriv svar